לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


11/2008

איפה האינפלציה ?


ידוע שבשנת 2001, כאשר פרץ משבר ה dot.com הוריד נגיד הבנק האמריקאי, אלן גרינספאן, את הריבית לרצפה (1% ), והשאיר אותה שם יותר משנה. ריבית נמוכה פירושה - הצפת השוק בכסף זול. רבים אומרים כעת שהכסף הזול הוא שגרם לבועת הנדל"ן ולספקולציות הפרועות בניירות ערך מפוקפקים (אגרות חוב נגזרות משכנתאות), ולמשבר הפיננסי הנוכחי.

עד עכשיו היה מקובל לחשוב שהפצת כסף רב תגרום לאינפלציה, ונגידי הבנקים נוהגים לעקוב אחרי האינפלציה ולהעלות ריבית אם האינפלציה עולה. נשאלת השאלה - איפה האינפלציה - למה הורדת הריבית של 2001 לא הקפיצה את האינפלציה?

מוטי העלה השערה: ייתכן והעליה בפריון הייצור כתוצאה מהתקדמות הטכנולוגיה גרמה לירידת ריאלית במחירי הסחורות, ירידה שהסתירה את האינפלציה המונטרית. הגלובליזציה - עם הסחורות הזולות מסין, הודו וויטנאם תרמה גם היא להורדת מחירי הסחורות.

הנה השערה נוספת: כל איגרות החוב הנגזרות - איגרות הזבל - ספגו את הנזילות. אנשים קנו ניירות שאין מאחוריהם סחורות או ערך ממשי. לכן - נשאר פחות כסף פנוי כדי לקנות סחורות ולגרום לעליית מחירן. איגרות הזבל היו בגדר יצירת יש מאין - מכרו בכסף טוב נייר חסר ערך - הטריק העתיק ביותר בעולם הפיננסים! איגרות הזבל ספגו את הנזילות.

 

נשאלת שאלה נוספת: איך ייתכן שמחירי הדיור עולים שמיימה, ומחירי הנפט והחיטה גם כן, ואינפלציה אין ? איפה האינפלציה ? איך זה שעליות מחירים גדולות, וידועות בעליל, לא משתקפות במדד? הדבר מעלה הירהורים על הערך של המכשיר הסטטיסטי ששמו: מדד המחירים לצרכן. אני לא חושב שהמדד מדויק או אמין במיוחד.

יעקב

 

נכתב על ידי , 9/11/2008 15:12  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-10/11/2008 13:39



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)