לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


11/2008

הצלת תעשיית הרכב.


בארה"ב עומדת על הפרק הצלת תעשיית הרכב על ידי הממשלה. ג'נרל מוטורס GM , פורד וקרייזלר הודיעו שהן עומדות בפני פשיטת רגל בתחילת השנה הבאה, שלא יהיה מנוס ממנה אם ממשלת ארה"ב לא תזרים להם עשרות רבות או מאות מיליארדים של דולרים. GM למשל - דיווחה על הפסד של 4.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי (האחרון) השנה.

סיבות רבות למצב זה. האיכות הירודה של המכוניות האמריקאיות, ייצור של יותר מדי מכוניות גדולות ופחות מדי קטנות כאשר השוק שינה כיוון, שיטות ייצור ושיווק מיושנות, יותר מדי מנהלים ביחס לעובדים (בהשוואה לטויוטה למשל), רגולציה מציקה (מגבלה לממוצע צריכת הדלק), רגולציה מציקה של רשת השיווק והסוכנים ב 50 המדינות בארה"ב - כל מדינה וחוקיה המשונים... בקיצור: תערובת של הידוע מראש - ניהול כושל + רגולציה ממשלתית כושלת.

 

אחת הסיבות העיקריות לפשיטת הרגל הם האיגודים המקצועיים, השולטים החברות אלה. מלבד השכר הגבוה שהם סחטו עבור עובדיהם, הם סחטו גם תנאי פנסיה מפליגים, כולל ביטוח בריאות מלא לכל הפנסיונרים. כעת יש ל GM כ 330000 עובדים (בכל העולם) + 770000 פנסיונרים שהפנסיות שלהם (כולל ביטוח בריאות) משולמות על ידי החברה. מעריכים שעוד כ 2 עד 4 מיליון עובדים תלויים בעקיפין בג'נרל מוטורס. חישבו שכל מכונית שנמכרת מגלמת בתוכה עלות של כ 2300 דולר עבור הפנסיונרים. בתנאים אלה החברות האמריקאיות אינן יכולות להתחרות בחברות היפאניות או האירופאיות, המייצרות מכוניות בארה"ב עצמה, אבל במפעלים שאינם נשלטים על ידי האיגודים המקצועיים, ולכן - למרות שהם משלמים משכורות יפות למדי - הוצאותיהן הרבה יותר נמוכות.

 

ברור שהברדק לא יכול להמשך. הזרמת כספים ממשלתיים לחברות אלה רק תאריך את חבלי הגסיסה שלהן ותגדיל ההפסדים לציבור. הפוליטיקאים, מן הסתם יזרימו כסף לחברות, זה מה שפוליטיקאים אוהבים לעשות, להוריד כסף טוב (לא שלהם) לטמיון. אחדים טוענים  (אנגלית) שהפתרון הרצוי  (גם כן באנגלית) הוא המשך הפעלה של החברה בתנאי פשיטת רגל תחת chapter 11 - חוק הנותן הגנה לחברות ומאפשר הפעלתן בחסות בית המשפט, תוך פתיחה ותיקון כל החוזים שלהם והגנה מהנושים, במטרה להבריא אותן.

איגודים מקצועיים תאווי בצע אינם לברכה - תעשיית הרכב האמריקאית מוכיחה זאת. והם יכולים להתקיים רק בזכות התחיקה הנותנת להם כוח. פשיטת הרגל תאפשר השתחררות התעשיה מהחנק של האיגודים המקצועיים.

יעקב

נכתב על ידי , 10/11/2008 18:25   בקטגוריות כלכלה, ממשל ארה"ב  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-13/11/2008 09:21



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)