בארה"ב עומדת על הפרק הצלת תעשיית הרכב על ידי הממשלה. ג'נרל מוטורס GM , פורד וקרייזלר הודיעו שהן עומדות בפני פשיטת רגל בתחילת השנה הבאה, שלא יהיה מנוס ממנה אם ממשלת ארה"ב לא תזרים להם עשרות רבות או מאות מיליארדים של דולרים. GM למשל - דיווחה על הפסד של 4.9 מיליארד דולר ברבעון השלישי (האחרון) השנה.
סיבות רבות למצב זה. האיכות הירודה של המכוניות האמריקאיות, ייצור של יותר מדי מכוניות גדולות ופחות מדי קטנות כאשר השוק שינה כיוון, שיטות ייצור ושיווק מיושנות, יותר מדי מנהלים ביחס לעובדים (בהשוואה לטויוטה למשל), רגולציה מציקה (מגבלה לממוצע צריכת הדלק), רגולציה מציקה של רשת השיווק והסוכנים ב 50 המדינות בארה"ב - כל מדינה וחוקיה המשונים... בקיצור: תערובת של הידוע מראש - ניהול כושל + רגולציה ממשלתית כושלת.
אחת הסיבות העיקריות לפשיטת הרגל הם האיגודים המקצועיים, השולטים החברות אלה. מלבד השכר הגבוה שהם סחטו עבור עובדיהם, הם סחטו גם תנאי פנסיה מפליגים, כולל ביטוח בריאות מלא לכל הפנסיונרים. כעת יש ל GM כ 330000 עובדים (בכל העולם) + 770000 פנסיונרים שהפנסיות שלהם (כולל ביטוח בריאות) משולמות על ידי החברה. מעריכים שעוד כ 2 עד 4 מיליון עובדים תלויים בעקיפין בג'נרל מוטורס. חישבו שכל מכונית שנמכרת מגלמת בתוכה עלות של כ 2300 דולר עבור הפנסיונרים. בתנאים אלה החברות האמריקאיות אינן יכולות להתחרות בחברות היפאניות או האירופאיות, המייצרות מכוניות בארה"ב עצמה, אבל במפעלים שאינם נשלטים על ידי האיגודים המקצועיים, ולכן - למרות שהם משלמים משכורות יפות למדי - הוצאותיהן הרבה יותר נמוכות.
ברור שהברדק לא יכול להמשך. הזרמת כספים ממשלתיים לחברות אלה רק תאריך את חבלי הגסיסה שלהן ותגדיל ההפסדים לציבור. הפוליטיקאים, מן הסתם יזרימו כסף לחברות, זה מה שפוליטיקאים אוהבים לעשות, להוריד כסף טוב (לא שלהם) לטמיון. אחדים טוענים (אנגלית) שהפתרון הרצוי (גם כן באנגלית) הוא המשך הפעלה של החברה בתנאי פשיטת רגל תחת chapter 11 - חוק הנותן הגנה לחברות ומאפשר הפעלתן בחסות בית המשפט, תוך פתיחה ותיקון כל החוזים שלהם והגנה מהנושים, במטרה להבריא אותן.
איגודים מקצועיים תאווי בצע אינם לברכה - תעשיית הרכב האמריקאית מוכיחה זאת. והם יכולים להתקיים רק בזכות התחיקה הנותנת להם כוח. פשיטת הרגל תאפשר השתחררות התעשיה מהחנק של האיגודים המקצועיים.
יעקב