לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


11/2008

תכניות ההצלה של המשק במשבר הגדול


הנה מאמר מעניין של היסטוריון כלכלי (אנגלית), המספר בערך מה היה טיבן של התוכניות השונות שהפעילו הנשיא רוזוולט והקונגרס בזמן הניו דיל, ומה תרומתן לשיפור המצב, שלא השתפר במשך 15 שנה, עד אחרי מלחמת העולם השניה. המאמר מעניין, וגם 55 הקומנטס שאחריו.
התכניות שהנהיג רוזוולט לא היו תכניות המרצה (stimulus) נוסח ג'ון מיינרד קיינס - דהיינו "הדפסת" כסף רב, הצפת השוק בכסף כדי לשפר את כושר הקנייה של הציבור ולהמריץ בכך את הייצור התעשייתי והכלכלי. מה הן כן היו ?
הן היו תערובת רחבה של מעשי הוצאה ממשלתית, רגולציה, אשראי, מיסוי ומדיניות מונטרית שאפשר רק לתאר אותם כ"ראה בעיה - לך פתור אותה" - כלומר ערב רב של צעדים ללא עקרון מנחה מאחוריהם.
בהרבה מקרים "פתרון" אחד יצר בעיות חדשות. כך למשל - עידוד מחירי התוצרת החקלאית שנועד לעזור לחקלאים פגע קשות בעניים עירוניים, שהמזון שלהם התייקר. המאמצים להעלות את השכר והמחירים גרמו ליותר אבטלה, לצורך בעזרת חרום למובטלים בהקפים יותר גדלוים....
הרבה מתכניות החרום היו תכניות של עבודות דחק - עבודות ציבוריות לבניית תשתית (סכרים, כבישים, מערכות ביוב) ששילמו לפועלים שכר של רק כ 40% משכר השוק. עבודות אלה נועדו להציל את אלה שלא הייתה להם עבודה ושום רשת בטחון סוציאלית אחרת - הצלה מרעב של ממש. תכניות אחרות עסקו בבנית אותן תשתיות, אבל באמצעות קבלנים ששילמו לעובדיהם שכר שוק רגיל.
המאמר גם דן בנושא - האם מלחה"ע 2 היא ששמה קץ לשפל הגדול. גם על כך חלוקות הדעות. אחד הדברים שסייע בעת המלחמה היה הריסון של האיגודים המקצועיים, שלא העזו לדרוש דרישות ולשבות בעת מלחמה. אבל, כללית, שנות המלחמה היו שנות קיצוב, עוני וחיים קשים, ולא שנות שיגשוג.
וכך הלאה... מאמר מעניין, קיראו אותו.

מה שבולט - זה חסרונה של תיאוריה ברורה על מה שהתחרש ומה גרם למה. קיראו גם את 55 הקומנטס שבסוף המאמר. כל אחד יש לו דעה, כל הדעות סבירות ומתקבלות על הדעת, ואין שתי דעות זהות. השאלה מה גרם לשפל הגדול (שלא טופלה במאמר), מה קרה בעת הניו דיל, ומה הביא לסיומו של השפל - הן שאלות פתוחות. אין תשובה ברורה, יש מספר תשובות כמספר הפרשנים והכלכלנים. האמת היא שהידע וההבנה שלנו (של כל הכלכלנים) הם מאד חלקייים, וכך גם היכולת ל"הנהיג" את המשק.
יעקב

נכתב על ידי , 25/11/2008 00:37   בקטגוריות כלכלה  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שמעון דיסקין ב-25/11/2008 14:37



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)