לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


11/2008

צרת רבים... גם סין בצרות


יש דיווח בניו יורק טיימס (אנגלית)  על הצרות הכלכליות של סין:

מפעל פלדה ענק ומודרני, שהתחיל לפעול לפני מספר חודשים עומד חצי מושבת, כי אין ביקוש לפלדה. מחירי הפלדה (של מה שהוא ממשיך לייצר) ירדו מ 768 דולר לטון ביוני ל 490 דולר עכשיו. הירידה בביקוש מוסברת  בירידה בביקוש מוצרי צריכה כמו מכוניות ומקררים (המשתמשים בפלדה).

בכל המדינה יש מפעלים בבניה, בהשקעה עצומה, וגורלם לא ברור. יש ירידה גדולה בביקוש לדירות חדשות, ומחירי הידרות והקרקעות ירדו. תעשיית המלט, וחומרי הבנין סובלות גם כן.

במקאו נעצר פרוייקט תיירותי ענק, שאמור היה להכיל מלונות ובתי קזינו בהשקעה של כ 10 מיליארד דולר. השבתה זו בלבד תגרום ל איבוד 10,000 מקומות עבודה.

פעם ראשונה בלפחות 10 שנים נרשמה ירידה של 1% בביקוש החשמל, כתוצאה מהאטת הפעילות התעשייתית. השלטון בסין מודאג מאפשרות למהומות וחוסר יציבות פוליטית בגלל ההחמרה במצב הכלכלי.

ממשלת סין הודיעה על חבילת תמריצים, בראשם ירידה גדולה (1.08% ) בריבית, וגם סיוע ישיר למפעלים שנפגעו והאצת פרוייקטים של בניה ותשתית.

בדרום סין, ליד גבול הונג קונג, היו מהומות לאחר שמפעל צעצועים פיטר 500 עובדים בגלל הצימצום בהזמנות.

 

רבים אומרים שהבעיות של סין נובעות מצימצום ההזמנות, והיצוא למערב (ולכל העולם). אינני יודע אם זה כל הסיפור. אמנם סין תלויה חזק מאד בהזמנות מחו"ל ובייצוא (הרבה יותר חזק מארה"ב). ואכן, ההאטה הכתה לא רק בארה"ב, מרבית מדינות אירופה נמצאות במיתון של ממש (ירידה בתוצר הלאומי בסדר גודל של 0.5% ), וגם יפאן והונג קונג במיתון. סין בוודאי סובלת מקיצוץ ביצוא.

אבל אני לא חושב שכל ההאטה בסין נוצרה בגלל בעיות המשכנתאות סאב-פריים בארה"ב. אנו כנראה עדים למחזור עסקים רגיל - הכלכלה מתחממת, הביקושים עולים, ואז בונים בתי חרושת, מוצרים ודירות כדי לספק את הביקוש הגואה, ומפספסים את היעד - בונים יותר מדי. כאשר הבתים והמפעלים מוכנים שנתיים או שלוש לאחר שהחלה בניתם, מתברר שבנו יותר מדי, שיש עודף כושר ייצור, וחלקם מושבת, וההשקעה(שמוממנה מהלואות). יורדת לטמיון, והבנקים שנתנו את המימון נגררים לתהום גם כן.

הפעם נראה, שאיכשהו, בצורה מסונכרנת, נפלו כולם ביחד - ארה"ב, אירופה, יפאן, הונג קונג, קוריאה, סין.

רק נשאר לראות מה יהיה עומק הבור.

יעקב

נכתב על ידי , 26/11/2008 16:57   בקטגוריות כלכלה  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-28/11/2008 22:09



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)