קו ישר איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג. |
| 12/2008
הביקוש לדלק ירד הביקוש העולמי לדלק ירד (אנגלית), בפעם הראשונה מאז שנת 1983. הירידה לא גדולה, אבל זה שינוי מגמה לאחר שנים רבות של עלייה בביקוש לדלק, שנגרמה על ידי הצמיחה הכלכלית בכל העולם, בייחוד בסין והודו. בארצות אלה נוספים כל שנה מליונים של בעלי הרכב, ברוכשם, לראשונה, מכונית פרטית. אנו רואים שבסך הכל - השוק החופשי עובד. העלייה המתמדת בביקוש לדלק גרמה למחסור יחסי, שהביא לעליה גדולה במחירים - מ 20 דולר לחבית לפני 4 שנים עד 147 דולר בחודש יולי השנה. המחיר המוגזם הזה לא היה כולו תוצאה של מצב האספקה בשוק, אלא, בחלקו תוצאה של ספקולציה - ספקולנטים רכשו נפט בציפייה לעליה נוספת במחירו נוכח הבהלה שזרעו רבים עם הידיעות על כך שהנפט אוזל (oil peak). (מומחים ניבאו מחיר של 200 דולר לחבית עד סוף שנה זו). המחיר הגבוה עשה את שלו - אנשים התאימו עצמם למחיר החדש - הנסיעות פחתו, המכוניות הוחלפו לקטנות יותר. מאידך - הייצרנים השקיעו כסף ומאמצים רבים כדי להגביר את תפוקת הנפט. שני הדברים התרחשו: הצריכה ירדה, התפוקה עלתה - וראה זה "פלא" - מחירי הנפט ירדו ל 40 דולר. עכשיו מנבאים המומחים שירדו חזרה ל 20 דולר... בינתיים נוצר עודף כושר ייצור עולמי - וערב הסעודית הודיעה על צימצום בתפוקה כדי למנוע ירידה נוספת של המחירים. כך פועל השוק החופשי - כאשר מחירים עולים, הצריכה יורדת והתפוקה עולה, וזה גורם למחירים לרדת. כאשר המחירים יורדים, הצריכה עולה, התפוקה יורדת - וחוזר חלילה, בגלים מחזוריים. השמועות על סיום עידן הנפט היו מוקדמות קצת. העידן יסתיים, אבל לא השנה. הספקולנטים כנראה לא ליקקו דבש. אגב הקטע הקודם על היוזמה של שי אגסי, מעניין איך מחירי נפט נמוכים ישפיעו על נכונות האנשים לעבור למכוניות חשמליות (אם וכאשר הן יופיעו פיסית בשוק ולא רק המאמרי פירסומת). יעקב
| |
| |