לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


4/2009

הממשלה לא יכולה לבטל את המשבר הכלכלי


אנו שומעים לעיתים קרובות את האימרה: "על הממשלה לחלץ אותנו מהמשבר הכלכלי", או "הממשלה לא עושה די כדי להציל את המשק". כך התבטא, לדוגמה, מתן חודורוב - הכתב הכלכלי של גלי צה"ל.
התבטויות כאלה אופייניות לאנשים רבים שהתחנכו להאמין שהממשלה היא אלוהים, שהיא כל יכולה, שהיא מנהלת את חיינו, שהכל ניתן לפתרון בעזרת כוח הכפייה (שהוא המאפיין את הפעילות הממשלתית). בקיצור: שהממשלה היא אלוהים. ולא היא. הממשלה - יכולותיה מוגבלות מאד - מבחינה תיאורטית. מבחינה מעשית - בהתחשב באישים המרכיבים את הממשלה - יכולותיה ממש אפסיות. בוודאי ובוודאי בתחום הכלכלי. עיקר יכולתה הוא בגרימת נזק, וממשלה טובה היא זו הגורמת הכי מעט נזקים. מבחינה זו נתברכנו בהעדר ממשלה בשישה החודשים האחרונים - כלומר במעט מאד "עשייה" ממשלתית, ונקווה שמצב זה ימשך, למרות שאנו חוששים מהממשלה החדשה לא פחות מאשר חששנו מכל קודמותיה.

המשבר הכלכלי לא נולד בארץ, בארץ למעשה אין משבר עמוק במיוחד, וכל מה שיש הוא השלכה של המשבר העולמי. ממשלתנו אינה יכולה לבטל את המשבר העולמי או את השפעתו. ממש לא יכולה לעשות כלום בנידון, לכן - מדיניות של שב ואל תעשה היא המדיניות הנכונה.
הנה דוגמאות להשפעת המשבר העולמי: הכלכלה שלנו מבוססת במידה רבה על ייצוא - אבל ההזמנות לסחורות ירדו. למשל - חלקים ואביזרים לתעשיית הרכב - בעולם מוכרים פחות מכוניות, וההזמנות ירדו. הממשלה אינה יכולה לעשות כלום בנושא. כנ"ל, לדוגמה, הזמנות למטוסי מנהלים שהתעשייה האווירית מייצרת. בנושאים אחרים, למשל דשנים וחומרים כימיים, המכירות נמשכות אבל המחירים בשוק העולמי ירדו. המכירות של דירות יוקרה למשקיעים זרים במגדלי יוקרה בת"א ירדו - ועמן ירד קצב הבניה.
הערך של הנדל"ן ודמי השכירות בחו"ל ירד חזק, ולכן משקיעים ישראלים רבים ספגו הפסדים בעיסקי הנדל"ן בחו"ל. בנקים וקרנות השקעה (כולל קרנות פנסיה) הפסידו בהשקעותיהן הפיננסיות בחו"ל (וגם בארץ). גם כאן אין הממשלה יכולה לעשות כלום. הממשלה אינה מסוגלת לבטל או להקטין את המשבר העולמי. הממשלה אינה מסוגלת "להמריץ" את הכלכלה העולמית, ואילו הכלכלה המקומית היא בסדר, ואינה זקוקה להמרצה מיוחדת. הגדלת ההזמנות לסחורות ושרותים מחו"ל תעזור מאד, אבל הממשלה אינה יכולה להשפיע על זה.

בארץ - עיקר הפעילות ה"מתקנת" נעשתה על ידי נגיד בנק ישראל, אשר הוריד את הריבית לאפס, ומדפיס כסף כדי לקנות דולרים ואגרות חוב ממשלתיות. פעילות זאת נראת לי חיקוי לפעילות (המוטעית כלשעצמה) של הנגיד בארה"ב. הפעילות הזאת לא נחוצה בארץ, ולא עוזרת במאום, מנותקת מהמציאות הכלכלית בארץ. יש חשש שאנו נסבול בעתיד יותר מה"פעולות המתקנות" מאשר מהמשבר עצמו.
נקווה שהממשלה החדשה לא תיתקף בבולמוס עשייה, ותמשיך במדיניות של "שב ואל תעשה נזקים" של ממשלת המעבר, למרות שהאינסטינקט של כל פוליטיקאי הוא "לעשות".
העיקר הוא לצנן את האמונה הטפלה של הציבור שהממשלה היא אלוהים, והיא כל יכולה.
יעקב

נכתב על ידי , 3/4/2009 11:18   בקטגוריות כלכלה, ממשלה  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יונתן ב-8/4/2009 15:32



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)