אומרת
אסתר דייסון בראיון ל"כלכליסט".
אמן.
חדשנות היא מילה שהפכה לבאז-וורד –
מילים ריקניות שכולם אוהבים להשמיע כדי שיישמעו כאילו הם מביני דבר. מילה ששום
יועץ עסקי אסטראטגי לא יכול מבלי להזכירה פעמיים בכל משפט, מילה שיצאה לנו מהאף,
ובא לנו לירות באדם הבא שישמיעה בנוכחותנו. (יחד עם "לחשוב מחוץ
לקופסה"). היו הרבה מילים כאלה – לפני כמה שנים היה TQM (total quality management ). אח"כ המושג "הערכים שלנו" – אותם מפרטים בפלקטים
גדולים בכל הקירות של המפעלים, ובהם נאמר שאנו שואפים להיות ילדים טובים.
הקוראים מוזמנים להזכיר לנו עוד כאלה
סיסמאות ריקניות. יש הרבה.
אבל האופנות משתנות.
אסתר דייסון, גורו של האינטרנט, מפורסמת
ועשירה (וגם הבת של הפיסיקאי הדגול פרימן
דייסון) – אומרת: די עם זה !
"חדשנות זה טוב ויפה, אבל כמו עוצמה - גם לה יש שני צדדים. הדברים השליליים כוללים המצאות שאנשים לא מסוגלים להבין, חדשנות חסרת תועלת או מוצרים
עמוסי פונקציות לא שימושיות. חדשנות
לקויה באה לידי ביטוי במוצר חדש ויקר יותר, שלא מקנה לבעליו
שום יתרון יחסי.
גם חדשנות בתחומים של תרופות ממכרות, הימורים או כלי נשק ודאי אינה מועילה. חדשנות חיובית, לעומת זאת, נמצאת
במודלים עסקיים חדשים, במוצרים זולים ועמידים יותר ובמתן פתרונות יעילים יותר לבעיות שאנשים מתמודדים איתן".
זה מזכיר את ידידנו שי אגסי
, שזכה להתמנות בין 100 האישים
המשפיעים ביותר בעולם (של השבועון TIME ) , לא בזכות החדשנות, אלא בזכות הדיבורים על חדשנות. אבל הוא
בחברה טובה, יחד עם אביגדור ליברמן, עופרה ויניפריי, טום האנקס, וג'ורג' קלוני.... כולם חזקים
בדיבורים, וכולם נחתו לאחר כבוד בדפי השבועון TIME שהפך במרוצת השנים לעיתון שטחי ולא רציני.
אגב, אסתר דייסון מתאמנת לקראת מסעה לחלל (בתור תיירת). ראו תמונה.
יעקב