לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


8/2009

מערכת משפטית שאינה יודעת להגן על חיי אזרחים


מיכאל תבור כותב היום מאמר מצויין ב"כלכליסט" (ציטוט):

מדינת חוק עם מערכת השומרת על זכויות האזרחים היא מערכת המעודדת שגשוג ומעודדת פעילות כלכלית על כל המשתמע מכך. מדינות קורסות כאשר אנשים יודעים שאין ביכולתם להסתמך על מערכת המשפט והאכיפה. יש בריחת הון ובריחת כישרונות ורק חסרי הישע נותרים מאחור.


כישלון מדינות שונות בעולם, בעיקר הפיגור המזעזע של אפריקה, הוא תוצאת שלטון של שחיתות והעדר מוחלט של חוק - לא הגנה על אזרחים, לא הגנה על זכויותיהם ולא על רכושם. מרגע שמדינות מסוימות באפריקה התירו את חייהם ורכושם של קבוצות כגון מהגרים מהודו או קבוצות לבנות, הם נסוגו לאחור דורות רבים וכלכלתן הרעועה הפכה להיות במצב חמור יותר עד כדי קריסה.


במדינת ישראל יש חוק חי ונושם. מדינת ישראל היא מדינה מתקדמת ויש הבנה לכל הגורמים המאפשרים כלכלה מתקדמת ושגשוג. אבל יותר מדי דברים נלקחים כמובנים מאליהם. העבריין שדקר לפני כשבועיים בחור צעיר לאחר שהלה לא סיפק לו סיגריה, לא היה הבעיה אלא הסימפטום. הבעיה החלה כשהרוצח הפוטנציאלי שוחרר לאחר 9 או 10 תקיפות קודמות, אם על ידי בית המשפט שלא הרשיע עבריין צעיר מדי ואם על ידי המשטרה.


מערכת אכיפת החוק הסוגרת תיקים של תקיפה בשל חוסר עניין לציבור ומשחררת למעצר בית או ללא מגבלות, עברייני אלימות גוף ורכוש, מאותתת לאזרחים כי רכושם וביטחונם הפקר. הפושע שכמעט הרג היה צריך להיכנס לכלא כבר אחרי התקיפה השנייה שלו לחמש שנים לפחות ולא להמתין לתקיפה העשירית שכמעט הסתיימה ברצח. מקרים קודמים אחרים הסתיימו באופן טרגי.

גיל מיצ'ל נרצח על ידי עבריין עובר אורח בגלל הערה לגבי מהירות נסיעה שסיכנה אותו. העבריין היה בעל הרשעות רבות קודמות של אלימות, אך השופטים הרחמנים אף לא הרשיעו אותו ברצח אלא בהריגה (לדבריהם, בדרגה הגבוהה ביותר, "קרוב לרצח", זילות מתמשכת ביחס להתנהגותו של עבריין מועד).


צחי יעקוב רצה לסייע לסוציופת הצעיר שהפיל שטר של 100 שקל ונדקר בחזהו. אותו עבריין כבר הואשם באלימות ובדקירה ועצם נשיאת הסכין לא היוותה עילה לרצח בעיני השופטים שהסתפקו בהרשעה בהריגה. עבריין זה, חודשים קודם לכן, דקר אדם שסירב לתת לו סיגריה, במקרה המזכיר באופן מזעזע את המקרה מהשבוע האחרון. עבירה זו היתה אמורה לכלוא אותו מאחורי סורג ובריח, אך במקום זה הרשו לו להישאר במעצר בית שהתבטא באותו שיטוט בקניון ששם קץ לחיי אזרח תם לב.


מערכת משפטית שאינה יודעת להגן על חיי אזרחים וזכויותיהם, אינה יכולה לשמש בסיס למדינה משגשת. גם אם נעצים את מערכת החינוך, לא נוכל לשנות את כל הסוציופתים והרוצחים הפוטנציאליים. גם אם יזמי ההיי-טק הישראליים ימשיכו ביצירתיות מדהימה לייסד חברות חדשניות ולפתח מערכות מתוחכמות, אך חיי האזרחים, ביטחונם ורכושם, לא יהיו אבן יסוד בהתנהלות המערכות המשטרתית והשיפוטית, לא ניתן יהיה לפתח את הכלכלה במידה שהיינו רוצים. רבים ילכו למקומות מוגנים יותר, אנרגיות רבות יופנו פנימה על מנת להגן על עצמנו וקרובנו והתוצאה - התפתחות של סטגנציה. מי שעסוק מדי בהתגוננות ובחרדה, לא יכול ליזום ולפתח.


מפעם לפעם מציעים לתחום את ההחלטות של השופטים בעונשי מינימום. זה אינו פתרון. הפתרון טמון במודעות ובהבנה כי המערכת המשפטית היא זו שחייבת לייצר רף הרתעה כנגד העבריינות. לשם כך אין צורך בחוקים חדשים, די לעשות שימוש בסמכויות הקיימות ולהרחיק מהרחוב את כל אלה המסכנים את חיינו, ביטחוננו ורכושנו.


עד כאן הציטוט מהמאמר. מילים גדולות. יגאל תבור מבטא נהדר דעה חשובה אני חותם על כל מילה. אבל הוא מפספס את העיקר:

הוא לא מבחין שמה שמחבר בין כל המקרים המזעזעים האלה, ומה שגורם למצב המסוכן בו אנו חיים זו האידיאולוגיה. הסלחנות כלפי הפושעים, והפקרת האזרח לחסדיהם היא לא תוצאה של מחדל או רשלנות אלא של האידיאולוגיה הרווחת שרואה בפושע קורבן של החברה, ובענישת הפושע - אכזריות. אנו כן זקוקים לחינוך - אבל לא חינוך של הפושעים, חינוך של השופטים, והמערכת האכיפה.

יעקב


נכתב על ידי , 29/8/2009 12:09   בקטגוריות חוק, משפט, מדינה שטוב לחיות בה - איך?  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)