לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


9/2009

מכסי מגן חוזרים לארה"ב


הנשיא אובמה חוזר על כל השגיאות של העבר. הדפסת כסף - כבר אמרנו. עכשיו הוא מטיל מכסי מגן בשעור 35% על צמיגים מיובאים מסין. הוא עושה זאת, כמובן, "רק" כדי להגן על מקומות עבודה באמריקה. למעשה המניע מסובך הרבה יותר. הוא עושה זאת כדי לרצות את אחד האיגודים המקצועיים הגדולים באמריקה - איגוד עובדי הפלדה (בצמיגים יש חוטי פלדה). האיגוד המקצועי מעוניין לשמור על מקומות העבודה בתעשייה הנשלטת על ידי האיגוד, האיגוד אילץ את התעשייה הזו (ואחרות) לשלם משכורות מעל ומעבר למקובל, לחברי האיגוד. משכורות אלה גורמות להרס התעשיה, ומובילות אותה לפשיטת רגל (ראה תעשיית הרכב). כדי לדחות את פשיטת הרגל רוצה האיגוד לאסור יבוא מסין.
המדיניות הפרוטקציוניסטית של "הגנה על תוצרת הארץ" באמצעות מכסי מגן הייתה המדיניות המקובלת על כולם בשנות ה 1960 עד 1980-90 - היא הביאה לחולי הכלכלי של אותם ימים, של משברים מלווים באינפלציה (stagflation).
העולם התקדם מאז, ולמד שסחר חופשי ברמה עולמית, ללא מכסי מגן מביא לשגשוג יותר גדול בכל העולם.
עכשיו אובמה חוזר לאחור. צעדי תגמול של סין (מכסים על מוצרים אמריקאיים) הם בלתי נמנעים. מלחמת סחר ומכסים מתחילה ובסופה כולם יהיו עניים יותר.
אבל העסק חורג מסתם מלחמת מכסים בסגנון הישן. הסיבה שאובמה נענה לדרישת האיגוד המקצועי היא - שהוא זקוק לתמיכתם כדי להעביר רפורמה בביטוח רפואי. כלומר - מכסים תמורת ביטוח בריאות ממלכתי. אובמה נוהג להבטיח (כדרכם של הפוליטיקאים - הבטחות מופרכות) - שתכנית הבריאות שלו לא תעלה יותר כסף לאזרחים. אבל היא כבר עולה יותר כסף - עוד לפני שהתקבלה: הכסף שכל האזרחים יצטרכו לשלם עבור צמיגים יקרים יותר. מכסי מגן הם מס על כל האוכלוסיה. המס הזה הוטל כבר, בצורה סמוייה - כאילו שמטילים מכס על יצרנים סיניים - כשלמעשה מי שמשלם את המכס הוא הצרכן האמריקאי הנאלץ לקנות מוצר (צמיגים) במחיר הגבוה מהמחיר הנמוך האפשרי.
אין פלא וחידוש בגישה זו של הנשיא אובמה. על פי הגישה הסוציאליסטית המקובלת, האזרח, הפרט, הוא רשע תאוותן ואנוכי, שמצווה לקחת ממנו כמה שיותר כסף (מיסים) כדי לממן את הפעולות הנבונות וההכרחיות של הממשלה. הממשלה היא מעל לכל, האזרח - תכלית קיומו זה ליצור הכנסה עבור הממשלה.
אובמה מאמץ יותר ויותר את כל הצעדים שעשתה (למשל) ארגנטינה בדרך לעוני, וזה יהיה סופה של ארה"ב - כך אומר גם פרופסור לכלכלה אמריקאי, ריצ'רד רול, במאמר מעניין ב דה-מרקר. הוא צופה משבר מתמשך של אולי 25 שנה בארה"ב. (תודה לשמעון על הקישור).
יעקב

נכתב על ידי , 12/9/2009 10:42   בקטגוריות כלכלה  
20 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של זלמן ב-14/9/2009 10:34



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)