לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2009

הממשלה והפיקוח על הסיכונים


כמעט כל המומחים תמימי דעין שכלקח מהמשבר הנוכחי, הממשלה חייבת להדק את הפיקוח על הבנקים, ולהטיל מגבלות חמורות, בייחוד על הבנקים הגדולים - אלה ש"גדולים מכדי ליפול". אלה הבנקים הגדלוים שהממשלה הצילה, על ידי הזרמת כסף ממשלתי (כסף של משלם המיסים) כדי למנוע פשיטת הרגל שלהם, כי פחדו שנפילתם תגרום נזק גדול מדי לכלכלה ולאנשים רבים מדי. הנפילה של הבנקים התרחשה בגלל שהמנהלים לקחו סיכונים גדולים מדי. כדי למנוע כאלה סיכונים בעתיד, אומרים המומחים, חייבת הממשלה להטיל על הבנקים מגבלות חמורות בנושא סוג ההשקעות שמותר להם לעשות, וגודל הרזרבות שהם לייבים להחזיק.

החוכמה המקובלת הזאת מניחה מראש שהממשלה מסוגלת לפקח, ויודעת יותר טוב מהבנקאים החמדניים מה טוב בשביל הבנקים, ושפקידי הממשלה הם חכמים, ונבונים, וטהורי כוונות, והתערבותם תהיה רק לטובה.
כמובן - אלו אמונות טפלות. בואו ונראה כיצד פקידי ממשלה מנהלים את הבנקים הממשלתיים.
פאני מאי ופרדי מק - שני בנקי המשכנתאות הגדולים בארה"ב שהינם למעשה בנקים ממשלתיים (מנוהלים על ידי אנשים שמונו על ידי הממשלה) היו הראשונים ליפול, והראשונים להזדקק לסיוע ממשלתי כדי לשרוד. כעת, כעבור שנה, מצבם עדיין גרוע, והם יזדקקו לכסף ממשלתי נוסף כדי לשרדו עוד שנה. הסיכונים שהם לקחו היו גדולים מאלה שמנהלים במגזר הפרטי לקחו.
מאידך - גוף ממשלתי נוסף - הסמכות הפדראלית לשיכון, אשר מעניקה ערבות למשכנתאות של מיעוטי יכולת שאין להם את הכסף הדרוש לתשלום ראשון עבור ביתם - נמצאת במשבר ותיזדקק גם כם לכסף ממשלתי כדי לשרוד.
אנו כבר התנסינו בכאלה - כאשר הממשלה מנהלת משהו - הוא הופך לבור בלי תחתית הקובר בתוכו עוד ועוד כסף ממשלתי (כסף של משלמי המיסים). הממשלה לא יודעת לנהל בנקים, כאשר היא מנסה זאת משתוללים האינטרסים הפוליטיים וקוברים את ההגיון הכלכלי. גם לא לפקח הממשלה לא יודעת. התקווה שפיקוח יותר הדוק ימנע את המשבר הבא היא תקווה טיפשית.

מי שמפקח הכי טוב על הבנקים הוא השוק החופשי והתחרותי - באמצעות פשיטות רגל. בנקים שלא מתנהלים טוב פושטים את הרגל אם הממשלה לא מתערבת ולא מצילה אותם. רק המנגנון הזה מבטיח השרדותם של בנקים בריאים שאינם נזקקים לתמיכה מתמדת מהקופה הציבורית, ואינם מהווים אבן ריחיים על משלם המיסים.
יעקב
נכתב על ידי , 10/10/2009 15:39   בקטגוריות כלכלה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)