לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2009

המשבר והפירמידה



כל המומחים והכלכלנים בעולם תמימי דעין פחות או יותר שהמשבר "החמור ביותר מאז 1929" הולך ומסתיים. יש גם סטטיסטיקות המראות שיפור ניכר במדדים העיסקיים (הזמנות, מכירות) של מפעלים תעשייתיים גדולים בעולם - ראו גרף.
כל המומחים גם תמימי דעין שהסיום המהיר יחסית של המשבר בא הודות להתערבות הגדולה והאגרסיבית של הנגידים בעולום שהדפיסו טונות של כסף, "הצילו" בנקים ומפעלים מסגירה, ושפכו כמויות של כסף מודפס על תכנות "המרצה".

למה הדבר דומה? למשחק הפירמידה, הידוע גם בכינויו האמריקאי ponzi scheme - או, אולי בעתיד - משחק מיידוף.
כידוע משחק זה מתנהל היטב, ומניב רווחים גדולים לכל המשתתפים (בלי מאמץ) כל עוד יש זרם של משתתפים חדשים המצטרפים ומזרימים כסף חדש למערכת. המשתתפים הוותיקים מקבלים את רווחיהם הנאים מהכסף החדש. המשחק מתמוטט כאשר לא מצטרף כסף חדש בכמות מספקת בתחתית הפירמידה (ההולך ומתרחב). אז הפירמידה מתמוטטת פתאום (ראה מיידוף) וכל אלה שנתפסים עם השקעתם בפנים הפסידו את מכנסייהם.
ככה גם הכלכלה העולמית (ובייחוד זאת של ארה"ב). היה משבר עמוק ב 2008 - כי יבש זרם הכסף שנכנס בתחתית הפירמידה. היה חשש מהתמוטטות פתאומית - כדרכן של פירמידות. הדבר נמנע. באו הנגידים ו"פתרו" את הבעיה - הדפיסו כסף והמשיכו להזרים. כעת, ב"ה, הפירמידה בסדר, לא רואים סימני סדק. ההזרמה לתוך בסיס הפירמידה נמשכת (בכסף מודפס), וההתמוטטות המיידית נמנעה.
אבל הבראה אמיתית לא הייתה. הבראה אמיתית יש כאשר אין הפירמידה. פירמידה היא מיסודה מבנה חולה, מבנה לא יציב מבנה מבוסס על הונאה. היא מתפקדת רק כל עוד בסיסה (הכסף המוזרם בתחתיתה) גדל בטור גיאומטרי. הדבר לא יכול להימשך לנצח. כל פירמידה סופה לקרוס, וכמה שהקריסה נידחית היא הופכת גדולה יותר, וקריסתה הסופית יותר כואבת.
אפשר להמשיך את הפירמידה עוד קצת, תמיד אפשר עוד קצת, אבל אי אפשר לייצב אותה לתמיד.
מי שחושב שארה"ב או אירופה יכולות להתקיים כל החיים מהדפסת כסף, עם גרעונות ממשלתיים אסטרונומיים ההולכים וגדלים כל הזמן, ותעשיות מפתח, כמו תעשיית הרכב והבנקים, מולאמות, משלה את עצמו.
יעקב
נכתב על ידי , 17/10/2009 12:51   בקטגוריות דולר, כלכלה, טירוף מערכות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)