לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


12/2009

ועידה אנטי טכנולוגית


האינטלקטואלים בחברתנו, רובם באים מהמקצועות ההומניים. רובם לא מבינים את הטכנולוגיה והמדע ומעולם לא הסתדרו איתם. רובם (לא כולם) מפחדים מהבלתי ידוע להם, מפחדים מחידושי המדע והטכנולוגיה. הם לא יכולים להצביע על משהו ספציפי שהם מפחדים ממנו, אבל הם נרתעים ומפחדים באופן כללי מההתקדמות המדעית והטכנולוגית, מהבלתי נודע.

הרבה דוגמאות יש לכך. למשל - הסופרת וההיסטוריונית המצויינת, ברברה טוכמן, כתבה באחד מספריה שהאסון הגדול ביותר שפקד את האנושות היה פיתוח המכונית

מרבית האנשים רואים בביקוע הגרעין - או הידע שלנו שנושא האטום אסון ממש גדול. לא רק בפיתוח פצצות האטום, אלא בכלל השימוש באנרגיה אטומית לצרכי שלום - כלומר להפקת חשמל. תנועת ההתנגדות הזאת הצליחה לחסום את פיתוח תחנות הכוח הגרעיניות במערב. הם היו רוצים להחזיר את הגלגל לאחור, ושהידע הזה ישכח ויעלם מהעולם.

דוגמה נוספת להתנגדות רחבה לפיתוח טכנולוגי היא ההתנגדות לתבואות משופרות גנטית. הן נותנות יבולים יותר עשירים, ומאפשרות להזין את רעבי העולם, אבל ההתנגדות להן רבה - בגלל פחד אי-רציונאלי, ובגלל הרצון למנוע את גידול האוכלוסייה בעולם.

התנגדות נרחבת יש גם לשימוש בדשנים ובמדבירים כימיים, מאותן סיבות.

בכול הטכנולוגיות הנ"ל אכן יש אלמנט של נזק. גישה רציונאלית הייתה דורשת שהנזקים יאובחנו ויזוהו במדוייק, ופתרונות ימצאו לבעיות. אבל הגישה הלא רציונאלית מנסה לחסום באופן גורף את כל הפיתוח הטכנולוגי - כמו שנחסמה תעשיית האנרגיה הגרעינית. האנשים האלה לא מחפשים פתרונות - הם מחפשים חזרה רומאנטית לאגדת גן העדן הפרימיטיבי האבוד. הם רוצים לחסום לחלוטין את פיתוח הידע והטכנולוגיה. והאנשים האלה הם מרבית האינטלקטואלים, והמובילים של החברה האנושית בעולם.

עכשיו יש גם כאלה שמתנגדים לפיתוח טיפולים רפואיים ותרופות חדשניות - ושטוענים שיש לאפשר לטבע ללכת בדרכו, בלי התערבותנו, ולהניח למי שצריך למות - למות.

 

אחד הביטויים לתופעה זו ראינו בוועידת קופנהאגן. הרבה נימות אידיאולוגיות ופסיכולוגיות התחברו למחזה אבסורדי זה, אבל הראשית בהן הייתה שנאת הטכנולוגיה והקידמה המדעית - ובאופן יותר כללי - שנאה להישגי השכל האנושי, אנטי רציונאליזם, רומנטיקה פרימיטיביסטית. הם רוצים לעצור את הציוויליזציה - את האספקט החומרי שלה.

העצוב הוא - שנראה, שלמרות כשלון ועידת קופנהאגן (מנקודת השקפתם) - בסוף הם עלולים להצליח.

כבר ראינו תרבות מפותחת ומתקדמת שהושמדה, ומין אנושי שנסוג לפרימיטיביות ברבארית למשך 1000 שנה. יש גורמים חזקים שפועלים בכיוון זה גם בימינו.

יעקב

 

 

נכתב על ידי , 20/12/2009 10:47   בקטגוריות אנרגיה, היסטוריה, השכלה, השמאל הראדיקלי, התחממות כדור הארץ, טירוף מערכות  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-20/12/2009 13:41



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)