לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


1/2010

חופש הביטוי בארה"ב חוזק


בית המשפט העליון בארה"ב קיבל השבוע החלטה חשובה שמחזקת את חופש הביטוי בארה"ב - חופש הביטוי המובטח בתיקון הראשון של חוקת ארה"ב.
בקיצור נמרץ - הסיפור הוא כזה: בשנת 2002 קיבל הקונגרס את החוק המכונה פיינגולד-מקקיין. חוק קובע שבתקופה של 30 יום לפני פריימריז לנשיאות, ו 60 יום לפני הבחירות לנשיאות אסור לחברות לפרסם בטלוויזיה או בכבלים מודעות עקיפות שעלולות להתפרש כמודעות תמיכה באחד המועמדים. (מודעות תמיכה ישירות מוגבלות כמותית מכוח חוק מימון הבחירות).

מטרת החוק הייתה למנוע מה שנראה כמו מעקף לחוק מימון בחירות. יש תקרה לסכום שמותר לחברות לתרום למועמדים. פירסום מודעות תמיכה עקיפות היו, בעיני המחוקקים, תרומה בשווה ערך לכסף, מעבר לתקרה המותרת. המטרה המוצהרת של החוק הייתה למנוע או להקטין את הקשר הון-שלטון או השפעת בעלי הון על השלטון. החוק נידון בזמנו בבית המשפט העליון, ואושר על ידו. פסק הדין הנוכחי הופך את הפסיקה מ 2004 וגם תקדימים אחרים.

טענת שופטי הרוב (ההחלטה התקבלה ברוב של 5:4 ) הייתה שהחוק הזה סותם פיות, ומגביל את חופש הביטוי הפוליטי. התיקון הראשון לחוקה אומר שאסור לקונגרס להגביל את חופש הביטוי בשום צורה שהיא, והחוק הזה הגביל, בצורה ישירה ובוטה, את זכותן של חברות לבטא את דעותיהן במודעות בתקשורת.

הנשיא אובמה גינה מייד את ההחלטה, וטען שהיא נותנת כוח יתר בידי חברות גדולות, כנגד האזרח הקטן. העיתון ניו יורק טיימס קרא במאמר מערכת להעביר מייד חוק "עוקף בג"ץ" כדי לבטל את ההחלטה הזו (דבר שאינו אפשרי או חוקי בארה"ב, רק בית המשפט העליון יכול, בפסיקה חדשה, לפסוק אחרת). הניו יורק טיימס קרא להחלטה "מכה קשה לדמוקרטיה".
המחלוקת בין הרוב בבית השפט לבין המיעוט, ובין ימין ושמאל, היא ברורה. השמאל גורס שמותר, וצריך לחוקק חוקים כדי להשיג מטרות "רצויות" (לו) - והימין גורס שחוקה זה חוקה, ויש לכבד אותה, וחופש הביטוי - פירושו - חופש ביטוי, ללא מיגבלות. בייחוד לא מגבלות המוטלת על ידי הממשלה, על ביטוי בעל אופי פוליטי.
באופן טכני טענו שופטי המיעוט שחברות אינן אנשים, ועקרון חופש הביטוי חל רק על אנשים ולא חברות. אך בחוקה לא נאמר כך. נאמר: "הקונגרס לא יעשה כול חוק המגביל את חופש הביטוי" ניסוח קצר, חד וברור.

יעקב

נכתב על ידי , 23/1/2010 01:21   בקטגוריות דמוקרטיה, משטר, משפט  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-26/1/2010 21:41



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)