לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


4/2010

בין הדוב לנשר


הפולנים עם די מסכן מפני שאיתרע מזלו והוא חי בצילם של שני שכנים גדולים וחזקים, הדוב הרוסי מימין והנשר הגרמני משמאל. במשך מרבית הזמן נאלצו הפולנים לחיות תחת כיבוש של זה או השני או שניהם. ורק בתקופות קצרות יחסית, כאשר השכנים סבלו מחולשה, הצליחו הפולנים להשתחרר ולהיות עצמאיים. באופן טבעי, אין הפולנים אוהבים במיוחד, לא את זה ולא את השני.
ב 1795 חולקה פולין בין רוסיה, פרוסיה ואוסטריה (ויקיפדיה באנגלית ובעברית) וחדלה להיות עצמאית. במאה הקודמת, ב 1918, זכתה פולין לעצמאות אחרי מלחמת העולם הראשונה, כאשר גם הדוב וגם הנשר היו חלשים, אולם ב 1939 כרתו הדב והנשר ברית (הכסכם סטאלין-היטלר או בשם הידוע רובנטרופ-מולוטוב) ופלשו לפולין וחילקו אותה ביניהם חצי-חצי.
כול זה אמור על רקע מות נשיא פולין ו 95 איש מצמרת השלטון בהתרסקות מטוס ברוסיה, ליד יער קטין. הם היו בדרך לטכס זכרון ל 22000 פולנים שנרצחו ביער קטין על ידי ה NKVD - השרות החשאי של סטאלין. פולין נלחמה נגד רוסיה ב 1918 והצילחה להשתחרר בעת מלחמת האזרחים ברוסיה. סטאלין לא היה מוכן לוותר בקלות, וכאשר נוצרה הזדמנות ב 1939, כבש חצי מפולין, ולקח בשבי או אסר באופן שיטתי את כול הלאומנים הפולנים שהיו עלולים להתנגד לשלטון הרוסי, רבים מהם קציני צבא פולנים. את כול אלה רצח, בדם קר ובאופן שיטתי, ביער קטין, במשך חודש אחד, ב1940, בתחילת מלחמת העולם השנייה. אח"כ, במשך שנים, טען השלטון הקומוניסטי ברוסיה שהרצח בוצע על ידי הנאצים (הגרמנים).
רוסיה חזרת והשתלטה על פולין על ידי כיבוש וכפיית משטר בובות קומוניסטי אחרי מלחמת העולם השנייה. רק ב 1989, כאשר הקומוניסם נפל ברוסיה, חזרה פולין להיות עצמאית.
הנשיא הפולני לך קצ'ינסקי, שנהרג בתאונת המטוס, היה פולני לאומני גאה שדרש מהרוסים להכיר באחריותם לרצח יער קטין, לפתוח את הארכיונים עם כול המסמכים מהתקופה, ואולי גם לשלם פיצויים. (הוא היה גם ידיד של ישראל, בניגוד לרבים ממנהיגי אירופה) המשטר הלאומני ברוסיה לא כול כך אהב את זה. זה גם הרקע להתקרבות פולין לארה"ב והסכמתה להצבת רדארים וטילים נגד טילים בתחומה - צעד שהכעיס את הרוסים. (בינתיים הנשיא אובמה ביטל את הצבת הטילים).
התרסקות המטוס סמוך ליער קטין היא המשך מוזר ומשונה להיסטוריב ארוכה ומפותלת.
בתמונה רואים עצרת זכרון לרצח ביער קאטין, שנערכה בוארשה בשנת 2007 ובמהלכה הדליקו אבוקות זכרון בצורת צלב.


יעקב

נכתב על ידי , 19/4/2010 07:47   בקטגוריות היסטוריה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שמעון דיסקין ב-19/4/2010 09:11



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)