קו ישר איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג. |
| 6/2010
הפרטת החלל חקר החלל בדרך להפרטה. עד עכשיו, כול השיגורים לחלל נעשו על ידי חברות ממשלתיות, בכול העולם. בארה"ב - האחראית לשיגורים לחלל הייתה NASA - סוכנות החלל הממשלתית שפיתחה ושיגרה טילים וחלליות. גם חיל האוויר של ארה"ב יש לו טילים משלו לשיגור לויינים צבאיים. כעת הצטרפה לחבורה חברת SpaceX ששייכת לאלון מוסק, בן 38, מייסד ובעלים לשעבר של חברת האניטרנט PayPal . ספייסX שיגרה בהצלחה את הטיל שלה, פאלקון 9, אשר הכניס לויין למסלול בחלל. החברה נוסדה לפני 8 שנים ועסקה מאז בפיתוח טילים לשיגור לווינים לחלל. החלל הוא תחום שבו הנשיא אובמה לא מתעניין במיוחד, שאינו קרוב לליבו, ולכן הוא מוכן להשאיר אותו ליוזמה הפרטית. זהו תחום אחד שבו אני תומך בהתלהבות במדיניותו של אובמה, למרות שרבים, ביניהם אסטרונאוטים לשעבר שהתהלכו על פני הירח, מתנגדים. על פי מדיניות זו - NASA זנחה את המאמץ לפתח טיל חדש משלה, בשם 5 ARES. ה ARES היה מיועד להחליף את מעבורות החלל המתיישנת, שיוצאת לפנסיה בשנה הבאה. מעכשיו NASA תשתמש בקבלנים פרטיים, כמו ספייסX, בואינג או לוקהיד-מרטין כדי לשלוח מטענים למעבדת החלל, ולחלל בכלל. אין לה יותר משגרים משלה.
כרגיל - קבלנים פרטיים חוסכים כסף. שיגור של פאלקון 9 אמור לעלות כ 50 מיליון דולר, לעומת הערכה של 130 מיליון דולר לשיגור ה ARES ומיליארדים - מחיר כול שיגור של מעבורת חלל ישנה. פאלקון 9 צריך לעבור עוד ניסויים ואם יצליחו יוכרז כמבצעי בשנה הבאה. יש לו כבר צבר הזמנות לשיגור לויינים לחלל מארצות שונות, כולל ישראל. יעקב
| |
| |