לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


7/2010

החוק זה אני.


השופטים שופטים לפי השקפת עולמם האישית, או האידיאולוגיה שלהם. למרות שהשופט הדגול (בדימוס), אהרון ברק, הצהיר חגיגית שהוא שופט "רק לפי החוק" - אנו יודעים שהשופטים פועלים, כמו כול אדם אחר, על פי השקפתם האישית - כלומר - על פי האידיאולוגיה שלהם. לפעמים הם פועלים גם מאינטרסים יותר צרים, אבל נתעלם מזה כרגע.
דוגמה טובה אפשר לראות בפסיקה האחרונה של בית המשפט העליון בארה"ב. השופטים פסלו חוק של עיריית שיקגו האוסר על אנשים להחזיק נשק. הם פסקו שהחזקת נשק היא זכות חוקתית של כול אזרח על פי התיקון השני של חוקת ארה"ב, ועירית שיקגו אינה רשאית לשלול זכות זו.

הפסיקה התקבלה ברוב של 5:4, חמישה קולות של שופטים שמרנים מול 4 קולות של שופטים "לברליים" (קרי שמאלנים). פסיקה על טוהרת האידיאולוגיה, בלי קשר לחוק או אפילו לחוקה של ארה"ב.

השמרנים מאמינים בזכותם של האזרחים להחזיק נשק להגנה עצמית, ומאמינים ביישום החוקה כלשונה. הליברלים מאמינים שהחזקת נשק בידי האזרחים גורם לריבוי מקרי רצח, ועל כן יש למנוע מהאזרחים להחזיק נשק. הם גם אינם מאמינים בעליונות החוקה, אלא בעליונות "טובת הכלל", כפי שהם מבינים אותה. זה חלק מהאידיאולוגיה הרחבה יותר: השמרנים מאמינים יותר בזכויות הפרט, וחשיבותו של הפרט ביחס למדינה, בעוד הליברלים (השמאל) מאמין יותר בכוחה של המדינה להיטיב עם אזרחיה, ולכן, בעדיפות לכוח של המדינה על פני הפרט.
כול צד עוטף את הפסיקה שלו ב"נימוקים משפטיים" לרוב, בפירוש כזה או אחר של החוק, או החוקה, במבול של מלל ריקני. אבל נימוקים אלה הם רק תרגילי סרק אינטלקטואליים, מין טכס או פולחן של משפטנים. מה שעומד מאחורי הפסיקה הוא האידיאולוגיה האישית של כול שופט, ושום דבר אחר. זה אומר ככה, וזה אומר אחרת - כי ככה הם מאמינים.
הדבר טבעי, מובן מאליו, ולא ייתכן אחרת.
הטענה ההפוכה, שהשופטים פוסקים רק לפי החוק, היא חלק מהמיתוסים, או השקרים, שנוהגים להפיץ באמצעות ספרי האזרחות, ובאמצעות הצהרות אבסורדיות של אישים דוגמת השופט אהרון ברק.

פעם, לואי ה 14 אמר: "המדינה זה אני". היום אומרים השופט ברק, והשופטת ביניש - "החוק זה אני". המדאיג בעניין הוא שנראה שהם מאמינים בזה...
יעקב

נכתב על ידי , 3/7/2010 09:48   בקטגוריות זכויות האדם, חוק, משפט  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-3/7/2010 11:42



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)