לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2010

תופעות בלתי מכוונות


לכול מדיניות כלכלית-חברתית יש תופעות לוואי "בלתי מכוונות". כלומר "לא מה שהתכוונו אליו" - התופעות הן בהחלט צפויות, אבל אלה שמקדמים את המדיניות מעדיפים להתעלם מהתוצאות הבלתי רצויות ולהזכיר רק את התופעות החיוביות שאליהן הם "מתכוונים". בעברית פשוטה נקרא הדבר טיפשות או דמאגוגיה.

במה הדברים אמורים? למשל בדבריו של השר מרידור:

 

 "אחת הדרכים להתמודד עם הפערים החברתיים צריכה להיות טיפול בנושא הילודה. הגענו לרמות ילודה מטורפות, בעיקר בקרב הערבים והחרדים. יש שכבות שלמות באוכלוסיה, ודווקא שכבות שבהן לא כולם עובדים, שבהן מולידים המון ילדים בעידוד המדינה. המדינה צריכה לעודד שינוי בתחום הזה ולתת לאנשים תמריצים לשינוי".

 

השר מרידור, כמו כול סוציאליסט טוטאליטרי, רוצה להכתיב לאנשים כמה ילדים לעשות. הוא חושב שהמדינה יש לה זכות להתערב בכול דבר, והפרט אינו נחשב. והוא חושב שהמדינה צריכה לעודד ילודה... כאילו שהמדינה היא שמולידה ילדים...

 

אבל גם הוא מכיר בתוצאות הבלתי מכוונות של מדינות הממשלה "החברתית" בעבר, מדיניות של עידוד הילודה. הממשלה מעודדת ילודה בדרכים כלכליות, בעיקר על ידי המדיניות ה"נאורה" של קיצבאות ילדים. וראה זה פלא: העידוד הצליח מעל למשוער, ויש הרבה ילדים. אבל יש גם בעיה: בעיית הפערים החברתיים, ובעיקר הבעיה של "לא אלה הילדים שפיללנו להם". כלומר - יש הרבה ילדים "חרדים וערבים", וזה לא כול כך מוצא חן בעיני מרידור וה"חברתיים" הוגי הרעיון הסוציאלי הנאור של קיצבאות ילדים. הם כידוע אינם משתייכים לחוגים החרדים או הערבים, ולכן אין הם אוהבים את הילדים האלה, בגלל שהם שונים.

או... התוצאות הבלתי מכוונות... לנאורים יש תמיד כוונות טובות, רק התוצאות הלא מכוונות דופקות את המדיניות הנאורה שלהם.

 

אדם לא נאור יגיד לך שלכול פעולה יש תוצאות. אם אתה נותן דמי אבטלה נדיבים אתה מעודד אבטלה, אם אתה נותן קיצבאות נדיבות אתה מעודד חיים על חשבון קיצבאות ומעודד אנשים לא לעבוד אלא לחיות על חשבון אחרים. ואם אתה מעודד ילודה - תקבל ילדים (לא תמיד מהסוג הרצוי)... ופערים חברתיים...

 

הממשלה לא צריכה לעודד ילודה, ולא להתערב בנושא כלל - נושא הילודה כולו בתחום חופש הפרט וזכויותיו. אני בכלל חושב שזו טעות גדולה להניח שהחלטות האנשים על הולדת ילדים נובעות מסיבות כלכליות. ("רוח'לה, קיבלתי העלאה במשכורת, אנו יכולים להרשות לעצמנו לקנות עוד ילד..."). כול ההתעסקות של הממשלה בילודה הוא שטות נוראית.

 

הממשלה צריכה להזהר מאד בקיצבאות מכול הסוגים. כול הקיצבאות מעודדות פרזיטיות.

הממשלה וה"נאורים" צריכים לשים לב יותר ל"תוצאות הבלתי מכוונות", כי כוונות טובות לא תמיד מובילות לתוצאות רצויות.

 

יעקב

 

נכתב על ידי , 12/10/2010 17:36   בקטגוריות זכויות האדם, כלכלה, סוציאליזם, עבודה בעיניים  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)