לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


10/2010

תוצאה לא מכוונת 2


הנה עוד תוצאה לא מכוונת (באנגלית: unintended consequence ):

נגיד הפד, בארצה"ב הוריד את הריבית ל אפס, כדי לעודד משקיעים וצרכנים לקחת הלוואות, ולהגדיל בכך את הביקושים בכלכלה. הורדת הריבית היא צעד יודע של "עידוד צמיחה" - כול כלכלן מתחיל וחובב יודע זאת. האומנם ?

שוב מתערבות "התוצאות הלא מכוונות". הנה איך:

1. פנסיונרים רבים בארה"ב (ובכול העולם) חיים מחסכונותיהם. ומספר הפנסיונרים, כידוע הולך וגדל כול הזמן. החסכונות נשאו ריבית, והריבית הייתה חלק מהתכנון הכלכלי של הזקנים, מקור פרנסתם. כעת הריבית התאפסה והתנדפה (תודה, פד). התוצאה: הזקנים יש להם פחות כסף להוציא, הם קונים פחות, וגורמים בכך להעמקת המשבר. שלא לדבר על ההתעללות בזקנים שרמת חייהם יורדת באופן מלאכותי.

2. אם אין נותנים לך ריבית בבנק, אתה לא מחזיק כסף בבנק. חוסכים ומשקיעים מושכים את הכסף מהבנק וקונים כל מיני דברים - זהב, מניות בסין, מיכרות נחושת בצ'ילה. הכסף בורח מארה"ב, ואינו זמין לעידוד הכלכלה האמריקאית.

3. ערך הדולר יורד, גם בגלל הריבית האפסית וגם בגלל ההדפסה המוגברת של הדולר. עוד סיבה הטובה לברוח מהשקעות דולאריות, ולהוציא את הכסף מארה"ב. עוד הפסד נטו לאמריקאים. חסר רק שהסינים יפסיקו או יאטו את רכישת אג"חים של ממשלת ארה"ב...

 

כלומר: אין ארוחות חינם, ופעולות "ברוכות" לכאורה של הורדת הריבית יש להן תוצאות לוואי שליליות, שעלולות לגבור על החיוביות.

 

אולי, אם הנגיד לא היה מתערב, ולא מתעקש לקבוע את שער הריבית בצורה שרירותית, ולא מדפיס כסף, אולי הדברים היו מסתדרים יותר טוב...

אבל נגיד קיים בשביל להתערב ולהדפיס... נגיד שלא מדפיס כסף לעולם כאילו לא קיים (הלוואי) ולא יזכה בתואר "הנגיד הטוב בעולם" כמו הפישר שלנו.

יעקב

נכתב על ידי , 12/10/2010 18:36   בקטגוריות דולר, כלכלה, מדיניות ארה"ב  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)