לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


11/2010

האיחוד האירופי - הסוף?


אינני יודע אם האיחוד האירופי כולו עומד להתפרק. האיחוד האירופי היה תמיד משהו דומה לאו"מ - הרבה כוונות טובות, הרבה דיבורים יפים, ומעט מאד תוכן של ממש (אם כי הרבה יותר תוכן מאשר האו"מ). התוכן הממשי, החשוב למדי, של האיחוד האירופי הוא התנועה החופשית של סחורות ואנשים בתוך אירופה. זה דבר טוב.

הדבר שמקנה לרעיון האיחוד האירופי יותר בשר הוא איחוד המטבע - האירו. גם הרעיון של האירו הוא רעיון טוב, אלא כנראה, טוב מדי מכדי להיות אמיתי.

 

עכשיו נראה שהאירו עומד להתפרק או להתבטל. הבעיה היא כמובן חוסר היכולת של הממשלות השונות לרסן את הוצאותיהן, ולהתאים את ההוצאה להכנסה. כאשר החוב הלאומי של המדינות גדל בלי סוף, מגיע הרגע שהמשקיעים לא מוכנים יותר לקנות את אגרות החוב של אותה מדינה, או - מוכנים לקנות אותן רק בריבית גבוהה, שגורמת להעמקת פשיטת הרגל. אם המשקיעים לא קונים אג"חים חדשים אין לממשלות איך להחזיר את הכסף לאג"חים שמועד פרעונם הגיע.

 

במאי "הצילו" מדינות אירופה (קרי גרמניה) את יוון. כעת אירלנד בצרה דומה, וגם היא "תוצל" (אולי). בתור עומדת פורטוגל. ואחריהן ספרד. וספרד זה כסף גדול, יותר מאשר אירלנד, יוון ופורטוגל יחד. כבר היום דורשים השמקיעים ריבית של 5.4 אחוז בשביל לקנות אג"ח של ממשלת ספרד (לעומת 2-3% עבור אג"ח של גרמניה או ארה"ב).

לגרמנים נמאס להציל את כולם. אנג'לה מרקל החלה להגיד שבעתיד לא תהיה הצלה "שלמה" והמשקיעים יצטרכו לעבור גילוח. אותם "משקיעים" המועמדים לגילוח אינם אלא הבנקים וקרנות הפנסיה של כול מדינות אירופה.

בקיצור: מערכת האירו קורסת, כפי שניבאו רבים עוד כאשר היא התקבלה לראשונה ב 1992, באמנת מאסטריכט.

ראומ מאמרים מעניינים בנושא ב"אקונומיסט", ב"טלגרף", ונאום של חבר הפרלמנט האירופי. הרשת מלאה במאמרים ברוח זו.

כמובן, קריסת האירו אינה בשורה טובה לכלכלה העולמית. מי שחושב שאנו הולכים ויוצאים מהמשבר הכלכלי העולמי האחרון חי בעולם הפאנטאזיות.

יעקב

נכתב על ידי , 27/11/2010 12:13   בקטגוריות אירו, כלכלה, טירוף מערכות  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)