לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


8/2011

הספינים לא יעצרו את ההתדרדרות של ארה"ב


ארה"ב מתדרדרת, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת השפעתה בעולם.

אתמול התבשרנו על הסכם גדול של הרגע האחרון שמנע פשיטת רגל מיידית של ממשלת ארה"ב. הפוליטיקאים טפחו לעצמם על השכם, אבל אין סיבה לשמוח. עם היוודע הדבר ירדו מייד המניות בוול סטריט בלמעלה משני אחוז, והמשיכו לרדת גם היום במזרח הרחוק. סוכניות הדירוג הודיעו שעדיין נשקלת הורדת הדירוג של החוב של ארה"ב. השוק אינו מאמין לפוליטיקאים בוואשינגטון - ובצדק - כי הפשרה שהושגה היא חרתא-ברתא - כולה ספין ואין בה ממש.

 

החוק להעלאת תיקרת החוב הלאומי שעבר אתמול היה דרוש למניעת פשיטת רגל מיידית. ממשלת ארה"ב מתנהלת בגרעון של 40% מהתקציב (12% מהתל"ג), והגרעון ממומן על ידי הלואות (מכירת אג"חים). עד לחודש יוני מומן הגרעון למעשה על ידי הדפסת כסף של הבנק המרכזי (הפד). לפי החוקה האמריקאית חייב הקונגרס לאשר את תקרת החוב הלאומי. הקונגרס העלה את התקרה אולי 80 פעם בשלושים השנים האחרונות, ועשה זאת גם אתמול.

 

הרפובליקאים דרשו - בתמורה להעלאת התקרה - קיצוצים בהוצאות הממשלה ללא העלאת מיסים. את אי העלאת המיסים הם השיגו, אבל את הקיצוצים לא. אומנם הכריזו בקול תרועה גדולה שיהיו קיצוצים של 2.5 טריליארד דולר - אבל הקיצוצים יתפרסו על פני 10 שנים. עכשיו, בתקציב הקרוב שמתחיל ב 1 באוקטובר, קיצצו רק כ 22 מיליארד דולר, שזה רק כחצי אחוז מהתקציב של 3.7 טריליארד. כלום. וזה הקיצוץ הממשי היחידי. הוסכם אומנם גם שתוקם ועדה שתחפש קיצוצים אחרים. אין בזה ממש כי ועדה - פירושו - אין קיצוץ. כלומר - התחמקו מקיצוץ של ממש, והסתתרו מאחורי מילים ריקניות - כדרכם של פוליטיקאים.

 

גם אם ייצא לפועל הקיצוץ של 2.5 טריליארד בעשר השנים הקרובות (ואין סיכוי) - זה לא מספיק. זה לא יקטין את הגרעון, אלא רק ימתן מעט את קצב גידולו. ההסכם שנחקק אתמול לא סוגר שום משרד ממשלתי ושום תכנית ממשלתית - אין בו שום חסכון של ממש.

 

הסיבה למצב לא מאוזן זה ברורה לכול - פשיטת הרגל של מדינת הרווחה, המבטיחה הטבות וקצבאות נדיבות הרבה מעבר לכסף שהמשק מייצר. יש שלוש התכניות סעד ממשלתיות הגדולות: הביטוח הלאומי -social security , ו medicare and medicaid - תכניות הטיפול הרפואי לזקנים ועניים, הממומן כולו על ידי המדינה. ההוצאות של שלושת התכניות האלה עולות בקצב הרבה יותר מהיר מאשר גידול הכלכלה המריקאית, והדבר לא יכול להימשך. מלבד זה, יש כמובן מאות תכניות ממשלתיות לביזבוז כספים, בכול תחום אפשרי.

 

אין אף אדם בארה"ב, ימני או שמאלני, חברתי או אנטי-חברתי, שאינו מבין את העובדות הפשוטות האלה. הכסף נגמר. לא ניתן להדפיס כסף בלי סוף. בכול זאת - הפוליטיקאים אינם מסוגלים לעשות את הדרוש - להוריד במידה ניכרת את ההטבות הכספיות שהמדינה מעניקה לאזרחים, בהתאם ליכולת של הכלכלה. הם רק עושים את ההיפך - מחלקים עוד הטבות ומגדילים עוד את ההוצאות - כמו תכנית הרחבת ביטוח הבריאות שהנשיא אובמה העביר השנה - Obamacare  .

אמרה בזמנו מרגרט טאצ'ר: הסוציאליזם נכשל כאשר נגמר הכסף של אחרים שהוא מבזבז, ואין יותר ממי לקחת.

ארה"ב גמרה לבזבז את הכסף של אחרים - של האזרחים האמריקאים ושאר אזרחי העולם (המחזיקים מעל ל 30% מהאג"חים של ממשלת ארה"ב).

 

תוספת: 4.8.2011:

אזרחי ארה"ב מתנגדים להסכם החדש ביחס 46%-39% - חלקם מתנגדים בגלל שהוא לא מקצץ מספיק וחלקם בגלל שהוא מקצץ יותר מדי...

הרוב (ביחס 2:1) חושב שההסכם יותר יזיק לכלכלה האמריקאית מאשר יועיל.

יעקב

נכתב על ידי , 3/8/2011 09:41   בקטגוריות כלכלה, מדיניות ארה"ב, סוציאליזם  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)