לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


6/2012

הבנקאות מולאמת.


הסיפור בפוסט הקודם על בנקים המנפיקים כביכול פתקי-חוב IOU - היה נכון פעם. מאז תחילת המאה ה 20 הוקמו הבנקים המרכזיים, והם קיבלו מכוח החוק, מונופול על הנפקת שטרות כסף - כלומר - מונופול על פתקי-חוב "רשמיים" (להבדיל מפתקי החוב שאני לפעמים נותן לחבר כאשר אני מפסיד בפוקר ואין לי מספיק מזומן בכיס).

היום - הבנקים אינם רשאים להנפיק שטרי כסף, או ליצור את אותו "כסף-חוב" שעליו כתב מוטי. היום הבנקים הם מתווכים נטו, מתווכים בלבד. הם רשאים להעניק אשראי מכסף פקדונות שיש להם, ואם אין להם מספיק - להעניק אשראי מ"כספי בנק ישראל" - כלומר להעניק פתקי-חוב של בנק ישראל (או הבנק המרכזי המקביל בכול מדינה). אין להם סמכות חוקית ליצור כסף בשום צורה, לא ישירות ולא על ידי "רזרבה שברית". 

 

כול הסיפור על בנקאות של רזרבה חלקית - fractional reserve banking - (והוויכוח על הלגיטימיות) כבר לא רלוונטי היום.

 

היום הבנקים הם בפועל סתם פקידים של השלטון, השולט בבנקים באמצעות הרגולציה הפרטנית של הבנק המרכזי. חופש הפעולה שלהם מאד, מאד מצומצם, בייחוד אצלנו. הבנקאות היא למעשה מולאמת, מנוהלת על ידי הרגולטור (הבנק המרכזי) הקובע את הכללים וגם מעמיד את הכסף לרשות הבנקים. מובן שבתנאים אלה הוא גם אחראי על הפקדונות, כלומר - מבטיח ששום בנק לא יפשוט את הרגל ושום מפקיד לא יפסיד, חלילה, אגורה אחת מהפקדותיו.

 

מנהל אחד הבנקים בארץ אמר פעם, בהרצאה סגורה, שהתחרות היחידה הקיימת בין הבנקים בארץ היא על גודל החיוך שבו מקבלים אותך הפקידים/פקידות בסניף. (הוא אמר בעצם "טיב השרות" - אבל גם בזה אין תחרות).

 

כן הלימות הון - לא הלימות הון, כן רזרבות - לא רזרבות - כול התקנות האלה לא כול כך רלוונטיות, הן שריד מתקופה קדומה. היום הבנקים נותנים הלוואות ככול שיש ביקוש, לפי "הריבית במשק" - הריבית שמכתיב בנק ישראל, בצורה שרירותית. אם יש ביקוש להלוואות בריבית זו - בנק ישראל מעמיד את כול הכסף שיש לו ביקוש, אין שום מגבלות "הלימות הון" לבנקים. הכול מראית עין. הבנקים משמשים צינור להעברת כסף (כמעט בלתי מוגבל) מבנק ישראל לציבור. הבנקים הם גוף אדמיניסטרטיבי, המנהל את הרישום של מתן הלוואות, רישום ביטחונות וגביית ההחזרים. הבנקים למעשה נותנים שרותים אדמיניסטרטיביים לבנק ישראל. הם קבלני פקידות ומיחשוב.

 

ההבדל בין הבולשביזם הרוסי, בו כול הבנקים היו ממשלתיים (מולאמים) והבולשביזם הגליצאי שיש לנו בישראל הוא שאצלנו מנסים להסוות את ההלאמה, באמצעות בנקים שהם "כאילו" פרטיים. למעשה יש לנו קבלני פקידות שמתחפשים לבנקים, או נקראים "בנקים" בשביל להטעות את הציבור. הבנקאות מתנהלת בדיוק כמו שהתנהלה בזמנו ברוסיה, בכול הנושאים המהותיים. כול השאר זה מראית עין בלבד.

 

יעקב

 

 

נכתב על ידי , 19/6/2012 19:05   בקטגוריות בנקים, דמוקרטיה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של isucaakcak ב-17/2/2013 10:16



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)