לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


4/2014

קריטריונים, הנחות מס, בג"צ ואמת.


כידוע מקבלים התושבים בכ 150 ישובי ספר ועיירות פיתוח הטבות מס משמעותיות שמסתכמות באובדן הכנסה למדינה בשיעור כ 750 מיליון ש"ח לשנה. [היום כבר לא אופנתי להגיד עיירות פיתוח - המונח האופנתי הוא "פריפריה"]. ההגיון בהנחות אלה הוא ברור: ישובי הספר עוזרים בשמירה על בטחון המדינה, הם הראשונים שסופגים ממסתננים והפגזות. ישובי הפריפריה משפרים את הפריסה המרחבית של היהודים בארץ ישראל ואת תפישת השטח על ידי יהודים - הם מגשימים את החזון הציוני של פיזור האוכלוסייה. המדינה היהודית מעודדת התישבות יהודית בספר ובפריפריה.

 

בשנת 2002 הגישו אירגונים של דרוזים וערבים עתירה לבג"ץ. גם הם יושבים ב"ספר" - אין ספק בכך... גם הם יושבים בפריפריה, גם להם מגיעה הנחה במיסים. אחרת - זו אפליה - וזה פויה. צודקים! בג"צ, בצעד מאד הגיוני ומתבקש פנה לממשלה ושאל לתומו: מהם הקיטריונים להענק ההנחה? אז הממשלה מאד נבוכה, כי לא כול כך יש "קריטריונים" רשומים ומוגדרים. החוק והתקנות מעורפלים. מדי פעם, במרוצת השנים, הכניסו עוד ישובים לרשימה, לפי החלטות שרירותיות של שהשר או הממלשה, בדרך כלל על פי מפתח פוליטי - כלומר היחס (חברות במפלגה, תמיכה בבחירות) בין ראש היישוב לשר הרלוונטי. תמיכה בספר חשובה, אבל תמיכה במרכז המפלגה גם היא חשובה.

 

אבל, בג"צ ביקש, הסדר הטוב מחייב, והממשלה צריכה לנסח קריטריונים ברורים. אז מה עושים? כרגיל, שנתיים שלוש או ארבע לא עושים כלום, כי זה לא דחוף, כי הממשלה התחלפה, כי ככה.. אח"כ מקימים וועדה (וועדה בראשות בועז סופר) אשר פרסמה מסקנותיה ב 2008 וקבעה שאכן יש צורך לקבוע קריטריונים (אבל לא מה הקריטריונים). ב 2010 התעצבן בג"צ והקציב לממשלה מועד חדש, 2012 להצגת הקריטריונים, וכאשר אלו לא נקבעו ולא הוצגו, הוארך המועד האחרון בהחלט עד 2014. בפרבוראר 2014 הניח השר לפיד הצעה על שולחן הממשלה, המרחיבה את 150 הישובים, מקבלי ההטבות (ביניהם קרית שמונה ושדרות) בעוד 230 ישובים שלא קיבלו קודם ביניהם ישובים דרוזיים וערבים (כמו העיר רהט). הקריטריונים המוצעים הם קריטריונים גיאוגרפיים וסוציו-אקונומיים (לא פורטו בכתבה). ההצעה עוד זקוקה לאישור בממשלה ואח"כ בכנסת, ויש התנגדויות מכול הכיוונים, כך שהתהליך עוד ארוך. ככה למשל מתנגדת השרה ליבני להכללת כ 30 ישובים "מבודדים" ביו"ש ברשימה, ישובים שהשרה לבני כבר וויתרה עליהם ומכרה אותם לפלשתינים.

 

מאחר ואני ציוני טוב, ואוהב את ממשלתי, אני רוצה לעזור לה להגדיר עבורה את קריטריונים שהיא מתקשה להגדיר. הנה הם: "ההנחה תוענק לישובי ספר יהודיים, ולישובי פריפריה יהודיים, שתורמים לבטחון המדינה ולאחיזת העם היהודי במרחבי הארץ". ככלות הכול - זו מדינה יהודית - זה מוגדר בחוקי היסוד של המדינה, ומוסכם על מרבית האוכלוסייה (היהודית...).

 

[הפתרון יותר נכון הוא, כמובן, לבטל את כול ההנחות במיסים, ללא יוצא מן הכלל (כולל הנחות לאינטל או טבע, או אימהות עובדות). לא להשתמש בהנחות במס כמכשיר להשגת יעדען אלו או אחרים. אבל על כך - בקטע נפרד].

 

אם יונח קריטריון כזה על שולחן הבג"צ, זה יהי תפוח אדמה לוהט, ההאשמות של "גזענות" יתעופפו חופשי מכול עבר. אבל, אם בג"צ רוצה לנהל את המדינה, עליו להתמודד עם בעיות קשות. יהיה מאד מעניין לראות כיצד יתמודד עם זה. בכול אופן - הקריטריון שהצעתי יש לו היתרון שהוא אמיתי - הוא מבטא את האמת, את הסיבה האמיתית להענקת הנחה במס. אני מקווה שבג"צ לא כול כך שברירי שאסור להציג בפניו את האמת, וחייבים לעטוף אותה בשקרים צדקניים, וניסוחים תקינים פוליטית.

זה גם אתגר לממשלה - במקום קישקושים "סוציו-אקונומיים" שתאמר לבג"צ ולציבור את האמת: אנו תומכים ביישוב ארץ ישראל על ידי יהודים (או לא).

יעקב

נכתב על ידי , 25/4/2014 12:16   בקטגוריות ביטחון, הבג"ץ  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-25/4/2014 16:04



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)