לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


5/2016

הסינרמה - ברוך שפטרנו


הולכים להרוס את מבנה הסינרמה בת"א, סוף סוף! (מתי יהרסו כבר את האסונות האדריכליים האחרים של ת"א - ככר אתרים והתחנה המרכזית??)

וואינט מפרסם כתבה ארוכה של בכי וקינה על הריסת מבנה "היסטורי" זה, וזעקה: למה לא משמרים? הכותב הוא דקל גודוביץ', הבן של ישראל גודוביץ', אדריכל מפורסם של מבנים מודרניסטיים ברוטליסטיים צעקניים בקו האופנה של פעם, לשעבר מהנדס העיר ת"א.

Image00015

 

בניין הסינרמה כשל עוד לפני שהוקם. בנייתו נספסקה באמצע, והשלמתו ארכה הרבה זמן. לאחר שנחנך ב 1966 כבית קולנוע מיוחד ואולם מופעים, לא הצליח מסחרית, והיזם (בעליו) פשט את הרגל כעבור שנתיים. מבנה שנכשל מבחינה מסחרית - אחת הסיבות החשובות לכך היא העיצוב, כלומר - האדריכלות. הסינרמה היא מבנה מכוער, דוחה, מגעיל ולכן, אנשים פשוט לא נעים להם לבוא אליה. בהמשך היו כמה גילגולים נוספים, בינהים דיסקוטק. בכול הגילגולים הוא נכשל ועמד ריק ומוזנחת תקופות ארוכות בין לבין. 

 

גם כיום היא עומדת מוזנחת כבר שנים רבות, והיא פורונקל, כתם, ערימה של גרוטאות וזבל בלב ת"א. טוב שהורסים אותה, וברוך שפטרנו.

 

במקום הסינרמה, יקימו במתחם הזה, בעתיד (לא ידוע מתי) מגדלי מסחר ומגורים. האם המגדלים שיוקמו יהיו יותר מוצלחים מהסינרמה? בטוח. ייתכן שגם הם יהיו מכוערים וכושלים, כמו הרבה מבנים מודרניים בת"א, אבל אין סיכוי שיהיו כישלון גדול מהסינרמה.

 

קשה לי להבין את טיעוניו של אדריכל דקל גודוביץ' - הטוען שיש למבנה "איכויות" (איזה?), או שראוי לשמר אותו. אני לא רואה שום איכויות ושמח מאד שהזוועה הזו תיעלם מנופי ת"א. זה נכון שהסינרמה שייכת לסגנון בנייה שהיה אופנתי פעם, הסיגנון ה"ברוטליסטי" (שמאפיינים אותו משטחים גדולים של בטון חשוף ("ברוט" בצרפתית). אבל זה סיגנון גועלי של מבנים מכוערים ובלתי מתפקדים. זה כתם בהיסטוריה של האדריכלות שמוטב שיימחק. אבל בלי קשר להיסטוריה של האדריכלות - הסינרמה היא פורונקל. מי שרוצה לשמר את הסינרמה הוא מזוכיסט - הסוגד למכוער. לא ייתכן לדון את תושבי ת"א לחיים עם פורונקל מכוער, ללא שימוש, מוזנח ומלוכלך, במרכז העיר. לא ייתכן להנציח ערימת גרוטאות בלב ליבה של העיר. 

 

כאמור - הלוואי יהרסו גם את כיכר אתרים והתחנה המרכזית "החדשה"  - עוד מבנים "ברוטליסטיים", עוד פורונקלים זבי מוגלה וזהמה בליבה של ת"א.

 

יעקב

 

תוספת: מה הקשר בין הסינרמה ומהפכת התרבות בסין (הפוסט הקודם)? שנת 1966. עוד קשר היא המילה "תרבות" שמתאימה לשניהם באותה מידה (הם ההיפך מתרבות). המשותף לשתי התופעות הוא משהו ערטילאי שאפשר, בערך, לקרוא לו "רוח הזמן". שלא נדע מזמנים ורוחות כאלה.

יעקב

נכתב על ידי , 22/5/2016 11:46   בקטגוריות אדריכלות, תחבורה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)