לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


11/2007

חלום המכונית החשמלית - ישראבלוף נוסף?


יזם ההי טק המצליח שי אגסי חולם על ייצור מכונית חשמלית בישראל. לדברי מעריב (29.10.07), היזם מבקש סיוע ממשלתי מיוחד לפרויקט בהיקף של 600 מיליון דולר ובונה על תקדים הסיוע לחברת אינטל. הסיבה שעד היום טרם יוצרה מכונית חשמלית, כתחליף למכונית הותיקה, היא העדר טכנולוגיה זולה ואמינה לאגירת אנרגיה חשמלית. הסוללות הנטענות ומצברי העופרת הקיימים גדולים, מגושמים או יקרים מידי. עשרות שנות מחקר ומאות חוקרים בחברות גדולות וקטנות לא הצליחו עד כה לפרוץ מחסום טכנולוגי זה. על פי הפרסומים גם לשי אגסי אין פתרון טכנולוגי וספק אם המכונית החשמלית, בטכנולוגיה הקיימת, כדאית אפילו אם מחיר הנפט ימריא ל- 120 דולר לחבית. לנוכח המאמצים והתקציבים המושקעים במו"פ בתחום זה בעולם – אין ספק שהפיתרון יימצא בעתיד. 

 

שי אגסי אדם רציני עם רקורד מוכח (בתחום התוכנה), כך גם רשימת משקיעיו הפוטנציאלים. למרות זאת, מתעורר חשד קל באשר למכרה הזהב שאגסי גילה מתחת לאפם של כל כרישי תבל – החל מהונדה וג'נרל מוטורס, דרך מכוני מחקר ידועים, ועד לעשרות יצרני הרכבים החשמליים שמשתמשים בהם כיום במקומות סגורים (שדות תעופה וכו'): מודל עסקי רווחי למכונית חשמלית בטכנולוגיה הקיימת עדיין לא קיים. 

ההשערה שלנו שהמודל העסקי של אגסי אינו מבוסס על טכנולוגיה אלא על פוליטיקה. הפוליטיקה של הדת המודרנית – האידיאולוגיה הירוקה. דת רבת עוצמה שמבוססת על מיתוסים רבים כמו כל דת אחרת. ייתכן שאגסי בונה על הלובי הירוק רב-העוצמה שיכפה עלינו שימוש במכונית חשמלית אותה נאלץ לסבסד במסינו, לא רק בהשקעה הראשונית, אלא גם בתפעולה השוטף (לדוגמה: מס גבוה על דלק). ייתכן כמובן שאגסי מהמר על להיות ראשון בשטח כאשר הטכנולוגיה תבשיל.  אילו שי אגסי היה מגייס את הכסף ממשקיעים פרטיים בלבד לא היה מקום לכתבה זו. בעיה שלהם. אך אגסי מבקש לחייב כל משפחה בישראל בהשקעה ראשונית במיזם בהיקף של כ- 1,200 ש"ח. המשך ודאי יבוא. 

לאורך עשרות שנות קיומו של החוק לעידוד השקעות הון, הופיעו בעיתונות תיאורים של כישלונות והונאות שנעשו במסגרת החוק האווילי, נזק של מיליארדי דולרים נגרם למשלם המיסים על ידי מפעלי "ישראבלוף". עשרות "משקיעים" עשו סיבוב על החוק, קיבלו מענקים ונעלמו יחד עם מפעליהם בנבכי ההיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל. בהזדמנות זו כדאי להיזכר ב"תקדים אינטל", דווקא  משום שאינטל אינה "ישראבלוף",  אלא חברה בינלאומית מכובדת שמייצרת את רוב מעבדי המחשבים בעולם. חברת אינטל הקימה שלושה מפעלים בישראל וקיבלה למעלה ממיליארד דולר במענקים ישירים מלבד הטבות רבות נוספות. החברה מעסיקה מספר אלפי עובדים בישראל והיא אחד מהמעסיקים הפרטיים הגדולים במשק.

מענק של מיליארד דולר לאינטל משמעותו מס של מיליארד דולר על אזרחי ישראל. הון שחסר בכיסיהם של יזמים ישראלים שיכלו ליצור באמצעותו לא פחות מקומות עבודה, לא פחות מו"פ ואולי אף יותר רווחה כלכלית לפרט ולמשק בישראל. הצגת הסיוע הכבד לאינטל כ"יוצר מקומות עבודה" הסתירה את האמת על לפחות אותו מספר של מקומות תעסוקה שנגרעו מהמשק בגלל החרמת אותם מיליארד הדולר מיזמים ישראלים אחרים. אותם מיליארד דולר ורבים נוספים הגדילו את נטל המיסוי והביורוקרטיה בישראל והרחיקו מכאן יזמים שכלל לא הגיעו הנה. המענק – גלוי. הנזק תמיד נסתר.

נניח ששום מדינה בעולם לא הייתה מציעה מענקים לאינטל. מה הייתה החברה עושה? כיצד הייתה מממנת את ההשקעות הכבדות? החברה הייתה פונה לבנק לגיוס הלוואה, או מנפיקה מניות, או מוכרת אגרות חוב במיליארד דולר. בכל מקרה היו המשקיעים, הבנקים או בעלי המניות בוחנים את אינטל בזכוכית מגדלת בטרם היו מכניסים את היד לכיס. מטרת ההשקעה הייתה נשקלת מול הסיכון, מול התחרות בענף, מול טכנולוגיות מתחרות וכו'. למשוואה היה מתווסף משקיע מודאג, או מלווה מודאג. גם הם עלולים לטעות בשיקוליהם, אך ודאי שיטעו הרבה פחות מפקידי ממשלת ישראל. כאשר ממשלת ישראל מציעה לאינטל או לאגסי מענק של מיליארד דולר שום פוליטיקאי או פקיד ממשלתי אינם משקיעים סנט מכיסם – אין "משקיע מודאג" (דו"ח מבקר המדינה
52ב משנת 2002 קבע כי המדינה כלל לא ערכה סקרי כדאיות כלכלית להשקעה זו - כמה מפתיע).

לאחר קבלת המענק, יכול אגסי לבוא אל יתר בעלי המניות, לגייס מהם חלק נוסף מההון הנדרש להשקעה ולומר להם שתמורת רק חלק מההשקעה הם ייהנו ממלוא פירותיה. יש להם שותף אליו הם מעבירים את הסיכון בלבד – לא את הרווחים, אזרחי ישראל. שותף מעולה – לא שואל שאלות מציקות, משקיע
600 מיליון דולר ואינו דורש חלק ברווחים. ובזווית ראייה אחרת: המענק של אזרחי ישראל לאגסי יאפשר לחברה להכפיל את הסיכון העסקי שהיא לוקחת על עצמה ללא הגדלת הסיכון לבעלי מניותיה. גן עדן.

ממשלת ישראל לא קיבלה מניות באינטל ולא תקבל אצל אגסי (תמורת מיליארד דולר אפשר היה להפוך לבעל מניות מכובד בחברה... וגם לקבל דיבידנדים שמנים). הממשלה העבירה את המענק תמורת "יצירת מקומות עבודה". הפוליטיקאים נתנו לאינטל את כספינו, בשמנו. האם מישהו מאתנו היה משקיע כסף באינטל, והרבה כסף מרצונו החופשי, רק כדי לזכות במקום עבודה (ללא קבלת מניות)? בשנת
2005 כיסה המענק למפעל החדש של אינטל את כל משכורות העובדים למשך 5 שנים לפחות. האם מישהו מאתנו היה מוכן לשלוח קורות חיים לאינטל ולצרף צ'ק על סך 150,000 דולר כדי לזכות במקום עבודה?

אם הפטנט של "יצירת מקומות עבודה" באמצעות קנייתם כה טוב, אז מדוע שלא לפתור את כל בעיות האבטלה בישראל, בכל רמות ההשכלה – למה לא להציע מענק למפעל נעליים שייכסה את עלויות השכר של אלפי עובדיו וכך נספק תעסוקה גם לעובדים בעלי מיומנויות נמוכות יותר? למה רק הייטק?

אנחנו רוצים להאמין שאינטל בחרה לבנות מפעלים בישראל, לא רק בגלל הכסף, אלא גם בזכות ההון האנושי כאן. קרוב לוודאי. מה היה קורה אילו אינטל לא הייתה מקבלת את המענק, אבל גם אחרים לא היו מקבלים מתנות מממשלת ישראל: לא מפעלים, לא תעשיינים, לא חוקרים, לא חקלאים ולא קצבאות עבור אי-עבודה למאות אלפי אזרחים. כספי המיסים, במקרה זה, היו נשארים בכיסי האזרחים והיזמים הישראלים. מקומות עבודה רבים היו נוצרים בענפים המשתלמים ביותר למשק. המיסוי הנמוך, העדר הביורוקרטיה ואיכות ההון האנושי בישראל היו מושכים לארץ משקיעים מחו"ל. גם אינטל הייתה מגיעה, גם אגסי היה משקיע בהנחה שהפרויקט אינו ישראבלוף  – כל זאת ללא מענק ישיר של אזרחי ישראל.  

ההמשך בפרק תעשייה ועסקים באתר קו ישר

נכתב על ידי , 5/11/2007 07:25   בקטגוריות סביבה, אקטואליה, קפיטליזם, ממשל  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יחזקאל ב-5/11/2007 18:07



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)