רשת ב' דיווחה על החלטת ממשלה בדבר ביטול תצפיתני רכבת ישראל, ועל התנגדות יו"ר ועדת הכספים בכנסת למהלך. להזכירכם: כ 450 תצפיתנים הוצבו בכל המפגשים בין מסילת רכבת לכביש, בשעות נסיעת הרכבות (6 בבוקר עד 12 בלילה ?). תפקידם להתריע במקרה ורכב נתקע על המסילה, ולהודיע לנהג הקטר בעוד מועד לעצור.
הם הוצבו בעקבות שתי תאונות קטלניות שבהן נהרגו מספר נוסעים. עלותם של התצפיתנים - למשלם המיסים - כ 50 מיליון שקל לשנה.
אני עובר כל יום כפעמיים או שלוש במפגשי רכבת, וכל פעם בא לי לצחוק כשאני רואה את התצפיתנים. הם מזכירים לי את רוכבי הסוסים, אשר נהגו לרכב לפני הרכבות העתיקות, עם דגל וחצוצרה, ולהתריע על בוא הרכבת, במאה ה 18. אפשר היה לצפות שבימינו ימצאו פתרון טכנולוגי יעיל יותר ובעלות נמוכה יותר ש 100 מיליון שקל (לשנתיים)... אבל רכבת ישראל שלנו חיה עדיין במאה ה 18 כרגיל למפעלים ממשלתיים.
מצחיק גם - מה הנושאים העומדים על סדר היום של הממשלה: להציב או להסיר את תצפיתני הרכבות. ועוד מעט יהיה מאבק איתנים בכנסת בין הקואליצה והאופוזיציה על נושא חשוב זה.
ממשלה נורמלית לא צריכה להתעסק עם רכבות, תחנות דלק, בתי זיקוק, ניהול הנמלים, או פינוי הזבל. צריך להוציא את הפעילות הכלכלית הישירה מידי הממשלה. היא אינה בנויה לכך ואינה מסוגלת לנהל מפעלים כלכליים.
יש להפריט את רכבת ישראל. יש למסור זכיונות ליזימים להפעלת קוי רכבת, בדומה לזכיון של הפעלת כביש 6. בכביש 6 אין תצפיתנים בצמתים השומרים על הבטיחות, יש טיפול מודרני ויעיל בנושא הבטיחות והתחזוקה.
יעקב