לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


1/2008

למה פקידי האוצר קמצנים ?


למה האוצר מתעקש לא לתת למרצים את תוספות השכר שהם דורשים ? למה לא נתן למורים ? האם לא מגיע להם ? האם אין כסף ? - הרי יש עודף תקציבי של 2 מיליארד שקל או יותר בתקציב 2007 . אז למה הקמצנות הזאת של פקידי האוצר הרשעים ?

 

הבעיה היא שהעודף ב 2007 נוצר כי זו הייתה שנה של גאות כלכלית הפעילות הכלכלית היצרנית, המוגברת, יצרה עודף הכנסות ממיסים, והקטנה של הוצאות לדמי אבטלה והבטחת הכנסה. לא כל שנה היא שנת גאות. אנו יודעים שאחרי כמה שנים שמנות באות שנות שפל. שנת 2008 נפתחת בסימן שאלה גדול. מחירי הנפט האסטרונומיים ומשבר המשכנתאות בחו"ל, שעדיין לא תם (יש אומרים: בקושי החל) מטילים צל כבד על הכלכלה העולמית. צריך להיות מוכנים לשנים רזות.

מאידך - העלאת משכורות בסקטור הציבורי היא בלתי הפיכה, והיא תקפה לטווח ארוך. אי אפשר לבוא אל המורים והמרצים בשנה הבאה ולאמור "מצטערים, יש מיתון, צריך להוריד משכורות". לכן - כאשר קובעים את המשכורות צריך להסתכל כמה שנים קדימה.

 

טוב, ומה רע בגרעון תקציבי ? גרעון שיווצר במילא, ללא ספק, בשנת שפל ?

אחת התיאוריות הכלכליות אומרת שאפשר בשנת שפל ליצור גרעונות, ולגרום לעידוד הפעילות הכלכלית על ידי הזרמת כסף של הממשלה. הדבר אפשרי בתנאי שבשנות גאות נוצר עודף תקציבי המשמש לכיסוי ה"אוברדרפט" שנעשה בשנת השפל. שום תיאוריה כלכלית לא אומרת שטוב לעשות גרעונות כל שנה, ללא יוצא מן הכלל, וכל המרבה הרי זה משובח. גרעונות מגדילים את החוב הלאומי, ואיתו את ההוצאה לשירות החוב.

כבר כיום הממשלה מוציאה עשרות מיליארדי שקל לשרות החוב, וכסף זה חסר להוצאה השוטפת. זה כמו ה"אוברדרפט" של אדם פרטי - ככל שהוא יותר גדול, האדם מפרנס יותר את הבנק מאשר את עצמו.

 

יעקב

נכתב על ידי , 2/1/2008 17:47   בקטגוריות אקטואליה, כלכלה  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שמעון דיסקין ב-3/1/2008 19:32



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)