לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


1/2008

למה פקידי האוצר מנהלים את האוניברסיטאות ?


היום התפרסמה ידיעה לפיה פרופ' ישראל אומן (מהאוניברסיטה העברית, פרס נובל בכלכלה) הציע שפקידי האוצר יפסיקו לנהל את האוניברסיטאות.

הצעה גאונית. הוא צודק במאה אחוז.

פקידי האוצר לא צריכים לנהל את האוניברסיטאות, ולא לקבוע את שכר המרצים, ולא להתווכח עם המרצים על שכרם בעת שביתה, ולא לקבוע את שכר הלימוד של הסטודנטים, ולא להתווכח עמם על שכר הלימוד כאשר הם ישבתו עוד מעט. פקידי האוצר אינם מסוגלים לנהל אוניברסיטאות, ושרת החינוך גם כן לא, והממשלה כולה אינה מסוגלת לנהל את האוניברסיטאות. כל אלה (ביחוד הממשלה) לא צריכים להתערב בניהול האוניברסיטאות כלל, גם לא בצד הכספי. זה לא תפקידם

.

האוניברסיטאות צריכות להתנהל, כל אחת לחוד, כגוף עצמאי. הניהול אקדמי והאדמיניסטרטיבי יהיה בידי הנהלת האוניברסיטה, ללא התערבות הממשלה או גורמי חוץ. האוניברסיטאות והמנהלים שימונו על ידי חבר הנאמנים שלהן, יקבעו את שכר כל העובדים, כולל המרצים והפרופסורים, הם יקבעו את שכר הלימוד של הסטודנטים ואת חלוקת המקורות שברשותם להוצאות השונות: לימוד, מחקר, פיתוח וכד'.  ניהול עצמאי לחלוטין.

הממשלה תמשיך להעביר תקציבים לאוניברסיטאות לפי החלטותיה. בזה ייסתיים הקשר בין הממשלה לאוניברסיטאות. בשלב מאוחר יותר יוכלו האוניברסיטאות לממן עצמן מקרנות הון שיבנו לעצמן במרוצת הזמן מתרומות בעיקר של בוגריהן שעלו לגדולה, כפי שנהוג בארה"ב, אנגלה וכל מקום.

האוניברסיטאות יהיו גופים עצמאיים, מימונם יבוא כאמור מתרומות, מהקצבות ממשלתיות, משכר לימוד ומהכנסות ממחקרים מוזמנים ומפטנטים. מאידך תיהיה הממשלה רשאית לממן מלגות ישירות לסטודנטים.

 

השכר של המרצים יקבע במו"מ בינם להנהלת האוניברסיטה, בכל אוניברסיטה לחוד. חסל סדר שביתות ארציות, דירוג שכר אחיד (של הטובים והרעים), וויכוחים עם פקידי האוצר. כנ"ל שכר לימוד.

 

הנסיון לנהל את כל מוסדות המדינה בניהול ריכוזי, נוסח ברה"מ הוא אסון. ניהול ריכוזי כזה בלתי אפשרי, הוא מתכון לכשלון. כך מנסים פקידי האוצר לקבוע שכר כל הרופאים במדינה, כל האחיות, כל המורים, כל הפקידים וכל עובדי הנקיון. זה אבסורד.

הפרטה, משום מה, היא מילה המעוררת אסוציאציות שליליות. הפרטה של האוניברסיטאות היא בעיה שאין צורך להתעסק איתה. אינני מציע הפרטה. מדוע שלא נאמץ את המודל של האוניברסיטאות ה"פרטיות" בארה"ב ? הן מנוהלות על ידי חבר נאמנים שנבחר על ידי כל בוגרי האוניברסיטה (ולא על ידי הממשלה). חבר הנאמנים ממנה גוף מנהל ומפקח עליו. האוניברסיטאות אינן בדיוק גוף "פרטי" המתנהל לשם רווחים - מאידך הן אינן ממשלתיות. גם האוניברסיטאות הממשלתיות בארה"ב, השייכות למדינות השונות, מתנהלות עצמאית, על ידי חבר הנאמנים שלהן.

 

הגיע הזמן לרדת מהמנטליות הבולשביקית, והשיטה הריכוזית, הדוגלת שהממשלה צריכה לעשות הכל.

האוניברסיטאות זה מקום טוב להתחיל.

 

יעקב

נכתב על ידי , 3/1/2008 17:36  
12 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איתמר ב-27/9/2008 16:53



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)