לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


9/2008

קרטל הבנקים


הרבה דיו נשפך על נושא עמלות הבנקים למשל - צביא לביא ב ynet היום:
כוונות הרפורמה היו טובות אבל התוצאות קטסטרופליות. מה יעשה הקשיש שכל הכנסתו היא קצבת הזקנה? אם אין לו כוח מיקוח אין סיבה שהבנק ישדוד אותו. אנחנו נילחם! הבנקים הם קרטל ומי שחושב אחרת טועה ומטעה"
הכנסת דנה וחוקקה, בנק ישראל מפקח ומתריע, ועדת הכלכלה מתכנסת, האוצר דן, כולם מדברים על זה. למה ?
מדוע אין מדברים על מחיר הנעליים ? האם לאותם קשישים מסכנים החיים מקצבה יותר קל לקנות נעליים או בגדים מאשר לשלם עמלות בנקים ? מדוע אין וועדת הכלכלה של הכנסת מתכנסת לדון במחיר הנעליים ? מדוע אין מפקח על הנעליים ?
ברוך השם, בקטע של הנעליים כולם הבינו פחות או יותר שיש שוק חופשי, שהמחירים מסתדרים מעצמם, שהממשלה אינה מסוגלת לייצר נעליים ולא צריכה לנסות בכלל (כי אם, למשל, חברת החשמל הייתה מייצרת נעלים היה עולה כל זוג 5000 ש"ח), ושמחיר השוק הוא המחיר הזול ביותר שאפשרי.

מדוע אין תובנה זו חודרת לענף הבנקאות ? אם יהיו הרבה בנקים, הם יתחרו ביניהם, ויציעו ללקוחות את מחירי העמלות הנמוכים ביותר האפשריים, והשרותים הטובים ביותר. זה נראה די מובן מאליו.
אז למה יש לנו קרטל של בנקים ? (כותב המאמר צודק - הבנקים הם קרטל). מדוע יש רק 3 בנקים גדולים ועוד כמה קטנים ולא חשובים ? מדוע העמלות (וטיב השרות) הוא פחות או יותר אחיד בכל הבנקים?
התשובה ברורה: כי הממשלה לא נותנת לפתוח בנקים חדשים. בשביל לפתוח בנק צריך רשיון ממשלתי והממשלה לא נותנת. נגיד בנק ישראל הקודם, דוד קליין, זיהה הזדמנות ורצה לפתוח בנק חדש. הוא קיווה שיש לו מספיק ידע וקשרים כדי לקבל רשיון. הוא לא הצליח.
סטנלי פישר - שבא אלינו מבחוץ, עם מנטאליות פתוחה, ועם נסיון עשיר בבנקאות היה צריך לפעול אחרת. אבל הוא נכנס לשטנץ של המנטאליות הישראלית, או שהוא פחדן מכדי להנהיג יוזמות חדשות.
במדינות זרות בגודל שלנו יש עשרות או אפילו מאות רבות של בנקים, ועשרות של סניפים של בנקים בינלאומיים גדולים. התחרות גדולה. אצלנו יש 3 בנקים, ושום סניף של בנק בינלאומי גדול.

כל הגלעד ארדנים והישראל חסונים שמחפשים כותרות על גב עמלות הבנקים מוטב להם להתרכז בנושא שיכול באמת להניב שיפור: פתיחת השוק לתחרות, הענקת רשיון בנק, בשלב ראשון לכל חברות הביטוח והפיננסים הגדולות הפעילות בשוק בארץ, וכל הבנקים הזרים החפצים בכך. זה לא קשה, זה לא מסובך...
יעקב

נכתב על ידי , 5/9/2008 12:01   בקטגוריות כלכלה, משטר  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)