לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


9/2008

בית לכל פועל


המשבר הפיננסי הנוכחי הוא עמוק. ההתערבות הממשלתית האמריקאית - מאסיבית וחסרת תקדים. שר האוצר ונגיד הבנק המרכזי האמריקאי(ה fed ) - הרגישו שמערכת הבנקאות והאשראי עומדים להתמוטט כל רגע, ולכן נקטו ביוזמת חרום, לפיה הממשלה תקצה עד 700 מיליארד דולר כדי לקנות מהבנקים את כל ניירות הערך הבעיתיים ואת כל המשכנתאות הבלתי נפרעות. הם ביקשו אישור דחוף של הקונגרס לצעד זה.

זה צעד מאד בעייתי ומסוכן, וכלל לא ברור מה בדיוק הולכים לעשות, כיצד יישמו את התכנית, ומה יהיו התוצאות. אבל שר האוצר האמריקאי אמר שאין ברירה - זהו מצב חרום - חייבים לפעול. הרבה דברים לא ברורים. לא ברור מה גודל המשבר שנמנע. לא ברור שלא יהיה משבר למרות ההתערבות. לא ברור שלא יהיה משבר חדש, אחר, בעקבות ההתערבות. לא ברור מאיפה יבוא הכסף.

ארה"ב נחשבת למעוז הכלכלה החופשית, אך הדבר נכון בעיקר במישור האידיאולוגי, בדיבורים. למעשה, בפועל, יש הרבה מאד התערבות ממשלתית, והייתה תמיד, לפחות מתחילת המאה ה 20.
אין ספק שהמשבר הנוכחי נגרם על ידי המדיניות הממשלתית.
ראשית הוא נגרם על ידי הבנקים הממשלתיים פרדי ופאני שהוקמו ופעלו תחת הסיסמה האידיאולוגית "בית לכל פועל ולמובטל גם כן" - והעניקו משכנתאות ללא תשלום ראשון וללא בדיקת יכולת החזרה.
הגורם השני היה חוק משנת 1977 על "שיוויון הזדמנויות" שהכריח את הבנקים לדווח על הגזע של לוקחי המשכנתאות, במטרה לבדוק אם אין אפלייה גזעית. כלומר לא בדקו אם יש בסיס כלכלי למתן המשכנתאות אלא אם יש בסיס גזעי. אידיאולוגיה גזענית נכפית שדוחקת שיקולים כלכליים.
הגורם השלישי הוא חוק סרבנס-אוקסלי המכריח בנקים לדווח את ערך הניירות שברשותם לפי ערך שוק נוכחי, שהוא מאד תנודתי. יותר הגיוני היה - למשל - לדווח לפי ערך ממוצע בשנה או שלוש השנים האחרונות.

ולבסוף - הסיבה העיקרית: הצפת השוק בכסף זול, מאז משבר 2001 . מצאו פטנט לכל המשברים וההאטות - אשראי זול, הורדת הריבית והצפת השוק בכסף. מצאו פטנט ליצור יש מאין. אלא שאין "יש מאין", ואנחנו חיים עכשיו עם התוצאות. וכדי לכבות את השריפה - פותחים עוד את הברז, אבל לא ברור אם בצינור יש מים או דלק.

מה יהיה עומק המשבר - לא ידוע. המשק האמריקאי עדיין לא במשבר עמוק, והוא יתאושש מהר, אני מעריך. צעדי ההצלה החפוזים הנוכחיים הם מאד לא סימפאטיים - מעוררי חשש כבד. לא ברור אם הם יועילו או יזיקו. לא ברור אם יש פתרונות טובים בכלל. גם לא ברור לי אם אפשר היה בלעדיהם.

יעקב



נכתב על ידי , 23/9/2008 07:59   בקטגוריות כלכלה  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שמעון דיסקין ב-25/9/2008 09:28



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)