לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

נתניהו שגה בגדול


נתניהו שגה בגדול כאשר נפגש עם ארנון מוזס, מו"ל ידיעות אחרונות - ולא חשוב מה נאמר בפגישה. עצם הפגישה הייתה שגיאה. אין לנתניהו סיבה להפגש עם מוזס. אם נתניהו חפץ להבהיר עניינים מדיניים או כלכליים חשובים - עליו להפגש עם עורכי העיתונים (עורכי כול העיתונים, יחד) ולא עם המו"לים או המו"ל האחד. אם יש לו עניינים אחרים, פרטיים, יש לנתניהו מספיק עורכי דין או שליחים אחרים שיכולים לטפל בדיסקרטיות בעניינים כאלה, אסור היה לראש הממלשה לטפל בזה אישית. הוא גילה ליקוי חמור בשיקול הדעת.

 

אסור גם לראש הממשלה לדבר עם מו"ל העיתון על תוכן העיתון. עקרון חופש הביטוי (המעוגן גם בחוקי היסוד שלנו) קובע שלכול אחד (כולל מו"לים ועיתונאים) מותר להתבטא ולכתוב מה שהם רוצים. אם לראש הממשלה עצות או בקשות או ביקורת בנושא תוכן העיתון עליו לכתוב על כך ולפרסם מאמר פומבי. מותר לבקר עיתונים, צריך לבקר עיתונים. אבל כאשר ראש הממשלה נפגש בפגישה סודית עם מו"ל של עיתון הדבר מסריח מנסיון לא תקין להשפיע על המו"ל בנושא תכנים לפגוע בחופש הביטוי שלו באמצעים פסולים.

במדינות דיקטטוריות - הדיקטטור מנסה למנוע פירסומים שליליים על ממשלתו ולכן, לפעמים, סוגר עיתונים בצו ממשלתי, ולפעמים מאיים (בשקט) לסגור את העיתון אם הוא לא יחדל מפרסום ידיעות "לא תקינות". כאשר ראש הממשלה נפגש ביחידות ובחשאי עם מו"ל של עיתון יש חשש שינסה ללחוץ עליו לחץ שלא מתיישב עם חופש הדיבור. לכן נתניהו גילה חוסר הבנה וחוסר כיבוד של עקרון חופש הביטוי. וזה חמור. לא חשוב מה כן אמר ומה לא אמר ראש הממשלה בפגישה, אני לא הייתי נוכח ואיני יודע. עצם עריכת הפגישה הוא פסול, הוא פגיעה של הרשות (השלטון) בעקרון חופש הביטוי.

 

דווח גם שנתניהו הציע שבתנאים אלו או אחרים הוא יביא להפסקת הפצתו של העיתון "ישראל היום". אם כן - זה חמור שבעתיים. העיתון "ישראל היום" לא שייך לנתניהו, ואין לנתניהו סמכות להביא לסגירתו. אם הוא רמז משהו בכיוון זה - זה היה שימוש לרעה במעמדו וסמכויותיו (שאין לו). "ישראל היום" הוא עיתון ככול שאר העיתונים, וההחלטה אם לפרסמו או לא נתונה בלעדית בידי בעליו (המו"ל שלו). אסור לנתניהו "להביא לסגירת העיתון" ולא חשוב איך - אם באמצעים חוקיים (בקשה מנומסת למו"ל) או בלתי חוקיים (כול דרך אחרת). אם נתניהו הבטיח להעביר חקיקה בכנסת לסגירת "ישראל היום" הדבר חמור שבעתיים - הוא מנסה להעביר חקיקה בלתי חוקתית ונפשעת של סתימת פיות. עד כה לא עשה זאת ונקווה שימשיך למנוע חקיקת חוקים פסולים כאלה.

 

מתנגדי נתניהו (המתנגדים הפוליטיים) טוענים ש"ישראל היום" הוא בעצם הבטאון של נתניהו על כי הוא מפיץ דעות ופרשנויות בקו התומך בנתניהו. נניח שכן - מה פסול בכך? האם חופש הביטוי פירושו שמותר לכתוב רק נגד נתניהו ואסור לכתוב בעדו? חופש הביטוי פירושו שמותר לכתוב הכול. "הארץ" למשל תומך אך ורק, ובאופן עיקבי וחזק מאד, רק במועמדי השמאל, ממלפגת העבודה ושמאלה. אם זה פסול? האם צריך לסגור את הארץ בגלל שהוא, כביכול, העיתון של בוז'י? חס וחלילה, וגם לא בגלל שהוא "עיתון של ביבי".

 

מתלוננים אנשי השמאל (בוז'י) ש"הארץ" הוא עסק מסחרי, בעוד ש"ישראל היום" מפסיד כסף, ולכן הוא לא עסק מסחרי, אלא "מתנה" (אסורה) לנתניהו. האם חופש הביטוי תלוי בריווחיות של עיתון? נניח ש"הארץ" מפסיד כסף (אני מניח שהוא מפסיד מדי פעם, אינני יודע) אז צריך לסגור אותו בטענה שהוא "מתנה" למפלגת העבודה ולמר"צ? האם עניין הרווח וההפסד הוא קריטריון לחופש הביטוי? מדוע מנסים להכתיב ל"ישראל היום" מודל עיסקי כזה או אחר (לגבות לפחות 1 ש"ח על כול גליון)? האם תפקיד המדינה לכפות מודלים עיסקיים על אזרחיה? אבל - חופש הביטוי אף פעם לא עמד בראש הדאגות של השמאל - הוא תמיד צידד ב"פראבדה" - אמת "מוסמכת" ממקורות גבוהים, ולא חופש ביטוי (ו"אמת לא מאושרת", הפקרות - רחמנא ליצלן).

 

"ישראל היום" הוא ברכה גדולה בישראל, כי הוא שובר את המונופול בעיתונות של מחנה אחד בעם (מחנה השמאל) ומביא נקודת השקפה נוספת לידיעת הציבור. הוא נותן ביטוי לדעות נפוצות שהעיתונות האחרת מסרבת לפרסם. פגיעה ב"ישראל היום" תהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי. התמרונים של נתניהו תמוהים, טיפשיים ופסולים.

יעקב

 

תןספת: ומי הצביע נגד החוק הבזוי להשתקת "ישראל היום" ובעד חופש הביטוי? זהבה גלאון. כול הכבוד לה. ומי הצביע בעד החוק הבזוי ההוא? העיתונאי בדימוס יאיר לפיד, שרצה לקנות את תמיכתו של מוזס בקריירה הפוליטית שלו (והצליח). מי שמדבר על מושחתים...

יעקב

 

עדכון נוסף: גירסת מוזס אומרת שמוזס יזם את הפגישה, ובא ל"הציל את מפעל החיים של המשפחה(ידיעות)" (כלומר לבקש מנתניהו לסגור או לסגור חלקית את "ישראל היום").  גם במקרה זה אסור היה לנתניהו לקבל את מוזס לפגישה, או לחלופין - לקבל אותו בנוכחות עוזרים ועורכי דין, ולהודיע לו מראש ש"חלק מהשיחות מוקלטות לצורך שיפור השירות". ולאחר שמוזס שיטח לפניו את בקשותיו היה על נתניהו לדחות אותן על הסף, ולהודיע שהוא מכבד את חופש הביטוי ואינו מתערב בנעשה בעיתונים, מפני שאינו מוסמך לכך. לא חשוב איזו גירסה נכונה - נתניהו שגה בגדול.

יעקב

 

 

 

נכתב על ידי , 11/1/2017 13:00   בקטגוריות במה, משטר, עיתונות ותקשורת, שמאל  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



חופש הביטוי - חופש לנסות להשפיע


העיתון "גלובס" עומד למכירה. העיתון גלובס הוא אחד הנכסים של פושט הרגל הגדול אליעזר פישמן. פרשנים אמרו שאליעזר פישמן הצליח ל"משוך" עוד 10 שנים אחרי שכשל בעסקיו, והצליח בתקופה זו להוציא כסף גדול מהבנקים (שהגדיל את הפסדיהם) - בזכות בעלותו על "גלובס". לפי פרשנות זו, מנהלי הבנקים ונושים אחרים פחדו "להתעסק" עם פישמן (לתבוע ממנו את חובותיו) כי פחדו שהוא ישחיר את פניהם מעל דפי הגלובס.

 

דעה נפוצה אומרת שעיתון חייב להיות "אובייקטיבי" (מה זה?). הדעה אומרת שהנסיון של עיתון לפעול למען האינטרסים החומריים או האידאולוגיים של בעליו הוא פסול. בשם "חופש העיתונות" (אומרת דעה זו) אסור לבעלי עיתון להתערב בענייני תוכן, והתוכן של העיתון צריך להיקבע על ידי "עיתונאים מקצועיים" ולא על ידי הבעלים. ברוח זו מביע כעת העיתונאי נתי טוקר, ב"דה מרקר" (המתחרה של גלובס) את החשש שהמועמדים לרכישת הגלובס, אלי עזור וה"אוליגרך" דויד דווידוביץ', רוצים לרכוש את העיתון "כדי להשפיע" - וזה פסול -  לדעת טוקר, ועל פי הדעה הרווחת.

 

גלובס הוא עיתון שמעריכים שהוא מפסיד כ 10 מיליון ש"ח לשנה, ודי ברור שמי שרוצה לקנות אותו מחפש שם לא רווחים אלא משהו אחר - דהיינו השפעה על הציבור. אלי עזור הוא הכעלים של מעריב, ג'רוזלם פוסט וחברת "צ'רלטון" בעלת ערוצי הספורט 1 ו 2. דויד דווידוביץ' הוא מקורב של רומן אברמוביץ', שהוא מקורב של פוטין (טוען טוקר). טוקר לא אומר, אבל רומז שיש משהו פסול באנשים אלה (עזור ודווידוביץ'), וכן אומר שיש פסול בכך שהם "מנסים להשפיע".

 

אנשי אקדמיה ועיתונאים מפיצים את הרעיון שרק "עיתונאים מקצועיים" מסוגלים לפרסם ידיעות ודעות אובייקטיביות ובלתי אינטרסנטיות, ולכן - לבעלים של עיתונים אסור להתערב בתוכן העיתון, וצריך להפריד בין בעלות לתוכן, ולהפקיד ענייני תוכן באופן בלעדי בידי "עיתונאים מקצועיים". הבעלות של אנשי עסקים פרטיים על עיתון היא בעייתית, לדעתם, ולכן צריך שהבעלים לא יהיו מעורבים בתוכן.

 

כול זה כמובן לחלוטין לא נכון, ומראה על חוסר הבנה מוחלט של העיקרון של חופש הביטוי. העיתונאים המקצועיים הם בני אדם, כמו כולם, והם באותה מידה מוטים על ידי אינטרסים כלכליים ואידאולוגיים כמו כול אדם אחר, כולל בעלי העיתונים. אסור לתת לעיתונאים מונופול על האפשרות להשפיע על הציבור באמצעות הכתוב בעיתון. אין העיתונאים מורמים מעם, ואסור שיהיהו להם זכויות יתר. הדעות והמאמרים שהם כותבים בעיתון הן לא פחות מוטים ומגמתיים ולא יותר אובייקטיביים מכול פירסום אחר. היה נחמד לו היה קיים גזע של עיתונאים "אובייקטיביים" - אבל אין דבר כזה ולא יכול להיות (כמו שלא יכול להיות שופטים אובייקטיביים).

 

לטעון, למשל, ש"הארץ" או "ידיעות" הם עיתונות תקינה מפני שהם אובייקטיביים זה שיא האבסורד והגיכוח. ב"ידיעות", למשל, אני מעריך ש כ 80% מהכתבות, נועדו לקדם את האינטרסים הכלכליים של בעלי העיתון, וה 20% הנוספים מבטאים את האידאולוגיה של בעלי העיתון ואלה שהבעלים מאפשרים להם לכתוב בו. כנ"ל "הארץ" - אפילו חסידי "העיתונות התקינה" יודו ש"הארץ" מקדם אידאולוגיה מסוימת, אבל הם חושבים שזו האידאולוגיה היחידה הנכונה, ולכן זה תקין. עקרון חופש הביטוי אומר שאין כזה דבר "השפעה פסולה" - כול אחד יכול לפרסם הכול, ולנסות להשפיע.

 

במדינות הקומוניסטיות, הדוקטרינה אומרת שאסור לתת לגורמים פרטיים (בורגניים כביכול) ל"זהם"  את מוחות ההמון על ידי הפצת דעות "לא נכונות" בעיתונות, ולכן רק המדינה יכולה להיות הממונה על האמת, ורק היא יכולה לפרסם עיתון (כמו עיתון ה"פרבדה" - "אמת" ברוסית), ורק היא יכולה להשפיע על ההמון, ולחנך אותו כי רק היא יודעת מהו "הכיוון הנכון". (ושיש רק כיוון אחד שהוא ה"הכיוון הנכון").

 

במדינה חופשית, כול אחד יכול לפרסם כול דבר. כול אחד יכול להיות בעל עיתון. כול אחד יכול לפרסם בעיתון כול דבר שיחפוץ (כולל קידום עניינים אידאולוגיים או כלכליים, כמו שעושים "הארץ" ו"ידיעות"). אין פסול שפישמן, או עזור או דווידוביץ' או שלדון אדלסון (או פוטין, או מוטי היינריך) יהיו בעלי עיתון בישראל. אין פסול שיפרסמו בעיתון שלהם כול אשר יחפצו. זה פירושו של עיקרון חופש הביטוי. כול אחד יכול לפרסם הכול, כולל דברים שטוקר, או אחרים, לא אוהבים. במדינה חופשית אין שום גורם שקובע מה אובייקטיבי ומה לא, מה אמת ומה לא, מה מותר לפרסם ומה לא, ומי יכול להיות בעלים של עיתון ומי לא. הקביעה כאילו בעל עיתון אסור לו להתערב בתכנים היא לא רק בלתי מעשית - היא פסולה - כי מנסים להגביל את חופש הדיבור (ואת זכויות הקניין) של בעל העיתון. בעל העיתון אינו אדם נחות או מצורע או בעל זכויות מוגבלות (בהשוואה ל"עיתונאים מקצועיים"). העיתונאים מנסים ליחס לעצמם תכונות אלוהיות - כאילו רק הם אובייקטיביים, בלתי משוחדים, בלתי אינטרסנטים, שומרי האמת, ולכן, רק להם מותר להחליט על תכנים בתקשורת, ללא התערבות הבעלים. שטויות.  

 

יעקב

 

 

 

נכתב על ידי , 27/12/2016 15:35   בקטגוריות במה, עיתונות ותקשורת, עסקים  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



טראמפ והבאג הדמוקרטי


דונלד טראמפ הוא המועמד הרפובליקני לנשיאות בארה"ב. 

 

היה כשלון גדול בעיתונות ובתקשורת בדיווח על התופעה.

מובן מאליו שכול הפרשנים בתקשורת מזועזעים, פה אחד, כי כולם עשויים מאותו חומר אידאולוגי "ליברלי" (שם יותר עדין ל"שמאלני"). ה"מגוונות" (diversity) האופנתית כול כך (בתחום צבע העור) נעדרת לחלוטין (בתחום הרעיונות) במקצועות התקשורת (ובהרבה תחומים אחרים - כמו האקדמיה). כבר אזלו מילות הגנאי באמתחתם של העיתונאים, בכול כבר השתמשו (כלפי טראמפ): גזען, פאשיסט, דמאגוג, קיצוני, ימני ומה לא. איש מהפרשנים גם לא האמין ולא חזה שטראמפ ייבחר למועמד. הוא יותר מדי בלתי-תקין פוליטית.

 

בבועה של התקינות-הפוליטית השמאלנית שבה הם חיים, איש כמו טראמפ היה צריך להיות מועמד להוצאה להורג, לא לנשיאות. הם מזועזעים עד עומק נשמתם מהתופעה הזו, מהכפירה בתקינות- הפוליטית-השמאלית שטראמפ מרשה לעצמו להביע בפומבי ובקולי קולות. הם גם לגמרה מופתעים. איש מהעיתונאים והפרשנים הפוליטיים לא חזה את עלייתו של טראמפ. כולם חשבו שהוא בדיחה וכתבו שהדיווח עליו מקומו במדורי הבידור, שהוא ייכשל בלשונו, יישגה, יהרוס את עצמו ויעלם. כולם ניבאו נבואות מהבטן, על פי נטייתם האידאולוגית (כרגיל), ונכשלו לחלוטין בהבחנה של המציאות סביבם. הם נכשלו גם בתפקיד הבסיסי שהם אמורים למלא בחברה: להביא מידע נכון לציבור.

 

העיתונאי ג'ים רוטנברג בניו יורק טיימס (האבא של התקינות הפוליטית), מפרט את כשלי התקשורת עד כה בכיסוי המירוץ הזה, אבל עיוור לסיבה האמיתית לכשלון: ההטיה האידאולוגית של אנשי התקשורת. כולם עשויים מקשה אחת, כולם חושבים אותו דבר. כולם עיוורים מפני שהאידאולוגיה שלהם מסננת את המציאות. כולם מדווחים דיווח של עדר - את הדעה הרווחת בקרב עמיתיהם - כאילו זו המציאות, איש מהם לא מעלה בדעתו להסתכל בעיניו שלו ולראות בעצמו מה קורה.

 

התקשורת נכשלה בהבנת טיבו האמיתי של טראמפ. טראמפ הוא חריף שכל יותר מכול העיתונאים ביחד, בזה הם לא הבחינו. טראמפ קלט את רחשי הלב של הציבור (שהם שונים מאלו של העיתונאים) - והם לא הבחינו בכך. מעל לכול: טראמפ הוא ליצן, ליצן גדול. גם בזה הם לא הבחינו. הבחירות אינן משחק אינטלקטואלי ברעיונות, בו נבחר האיש החכם והמעמיק ביותר, בעל הרעיונות הנשגבים. הבחירות הן קירקס, ובקרקס, הליצן הוא המלך.  הבחירות הן משחק, והשחקן הכי טוב זוכה. 

נתון נוסף: דונלד טראמפ מימן את כול מערכת הבחירות שלו, עד כה, מכיסו הפרטי, והוציא הרבה פחות מכול מתחריו בשתי המפלגות. 

 

בטוח שהבחירות של השנה, בארה"ב עוד יספקו לנו הרבה הזדמנויות לכתוב על טראמפ. אומר כעת רק זאת: טאראמפ איננו שמרן, וגם לא ליברטאני וכנראה גם לא אדם ישר. אינני יכול להתלהב ממנו (בלשון המעטה). אבל על יריבתו הצפויה בבחירות הכלליות - הילרי קלינטון - איני יכול אלא לאמור מילה אחת: היא בלתי נסבלת. יהיה מעניין.

 

יעקב

 

 

נכתב על ידי , 5/5/2016 15:53   בקטגוריות דמוקרטיה, טירוף מערכות, עיתונות ותקשורת, פוליטיקה בארה"ב, קירקס  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



עוד כישלון מחפיר לסקרים


מכוני הסקרים, שמנפקים תחזיות על תוצאות הבחירות, רשמו עוד כישלון מחפיר ביוון. כול המכונים פרסמו תחזיות של "תיקו" במשאל העם - שיוויון, פחות או יותר בין תומכי ה"כן" ותומכי ה"לאו". הם טענו, לפני המשאל, שאי אפשר לדעת מה תהיה התוצאה... גם בזמן המשאל, לפי תוצאות המדגם הם טעו בגדול. אומנם ידעו להגיד שה"לאו" ניצח, אבל אמרו בהפרש של אחוז או אולי עד 3%. בפועל יצא 61-39%.

יעקב

 

נכתב על ידי , 6/7/2015 08:56   בקטגוריות עבודה בעיניים, עיתונות ותקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



תחרות הכותרת הבוטה והמטופשת


העיתונאים מתחרים ביניהם בהמצאת כותרות "פיקנטיות" (מסקרנות), כדי למשוך קוראים ולמכור עיתונים - למען הפרנסתם. הרבה פעמים מתפרסמות כותרות מטופשות בטעם מפוקפק. ידוע למשל המקרה הקלסי של הכותרת בת האלמוות שלמטה, שהתפרסמה ב 15 לאפריל 1983:


 



 


מחבר הכורת הזו, וינסנט מוסטו,  נפטר החודש בניו יורק, בגיל 77.


דרך אגב: זו לא הכותרת הכי טובה שלו, רק הכי מפורסמת. הכותרת שהוא הכי אהב היא זו:


“GRANNY EXECUTED IN HER PINK PAJAMAS.” ("הסבתא הוצאה להורג כשהיא לובשת פיז'מה וורודה")


 


כול זה אני כותב אגב הכותרת הזו, בדה-מרקר: "רובוט הרג אדם במפעל של פולקסואגן".


לא רובוט, ולא בטיח. העובד נהרג בתאונת עבודה "רגילה" כאשר נתפס במכונה... קורה כול הזמן. המכונות, בהרבה מפעלים, הן מאד משוכללות, ולכן קוראים להן "רובוט" - אבל הן בסך הכול מכונות. ממשיך הדיווח: "התביעה עדיין שוקלת אם להגיש תלונה ואם כן, נגד מי"... כלומר נגד הרובוט?


מסתבר שלא חסרים אצלנו עיתונאים יצירתיים, כך חשבתי.


אלא, שכמובן, העיתונאים שלנו רק מעתיקים (מילה במילה) ידיעות מסוכניות הידיעות הבינלאומיות, כולל הכותרות...


 


יעקב




 




 


 

נכתב על ידי , 2/7/2015 12:14   בקטגוריות נוסטלגיה, עיתונות ותקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



סקרים, מדע, תעמולה, הטיה אידאולוגית ושקרים.


הסקרים שהתפרסמו לקראת הבחירות, וגם המדגמים שהתפרסמו לאחר הבחירות נכשלו בגדול, כרגיל.

לפני הבחירות ניבאו הסקרים "מהפך" - 26 להרצוג, 19 לליכוד. מיותר לציין שזו הייתה שגיאה מהותית, נבואה שהפוכה לגמרה למה שהתרחש במציאות. קל להבין את ה"טעות" הזו. הסקרים שהתפרסמו לפני הבחירות (סקרים "מדעיים ואובייקטיביים" - מבטיחים לנו) לא היו אלא תעמולת בחירות. התקשרות ניסתה להשפיע על תוצאות הבחירות באמצעות הסקרים (בין השאר האמצעים). הם לא בחלו בשום אמצעי כדי להשפיע על הבחירות של פי ההשקפה האידאולוגית של העתונאים. העיתונאים רואים לעצמם חובה קדושה להציל את המדינה מידי ביבי, וחובה מוסרית לעשות כול שביכולתם כדי להפילו. זו זכותם, אבל אל נא ינסו למכור לוקשים על תקשורת אובייקטיבית. זאת תקשורת מגויסת.

 

יותר תמוה הכישלון החמור של המדגמים, שפורסמו לאחר סגירת הקלפיות. הם הראו 27-27 או 28-27 (לעומת תוצאה סופים 30-24). זו טעות מהותית - איך הם טעו כול כך? הן ברור שההסבר הראשון (תעמולת בחירות) לא תופס לגבי מדגמים שהתפרסמו אחרי סגירת הקלפיות. אני בטוח לגמרה ששלושת המשרדים שערכו את המדגמים (ושלושת ערוצי הטלוויזיה) עשו כול מה שביכולתם בכנות וברצינות, כדי להביא תוצאה מדויקת ככול האפשר, ולשפר את המוניטין שלהם ואת הרייטינג. בכול זאת נכשלו בגדול - איך מסבירים את זה? הסברים (ותירוצים) יש רבים. "אנשים שיקרו במדגם", "המדגם נסגר שעה וחצי לפני סגירת הקלפיות, והליכודניקים המשוגעים באו כולם להצביע ברגע האחרון, אחרי המדגם"..."התוצאות סבירות במסגרת מרווח השגיאה המקובל"... סיפורים לא חסר... ואם "בתוך מרווח השגיאה" - אז למה תמיד טועים לטובת השמאל, ואף פעם לא טעו לטובת הימין? יש בבירור בסיס ואופי אידאולוגי לטעות.

 

האמת, לדעתי, יש לחפש בתחום אחר, בתחום הטבע האנושי, בתחום הפסיכולוגיה אולי. מקובל לחשוב שהאנשים יצורים רציונליים, המסוגלים להבחין בצורה אובייקטיבית ונכונה בעובדות. זו אידיאליזציה, זה לא נכון. האנשים נשלטים על ידי אמונות, דעות, רגשות ואידיאולוגיה, ולא מסוגלים להבחין בצורה נכונה ובלתי משוחדת בעובדות המציאות. במקרה של סקרים, מדגמים ותחזיות המציאות לא ברורה וחד משמעית, הסימנים חלשים וניתנים לפירוש, הנתונים רבים ומסובכים וקשה להבינם. האדם מפעיל הערכות "שיקול דעת", ניחוש מולמד (או בלתי מלומד). האדם תמיד פועל, וחייב לפעול, בתנאי חוסר וודאות, או אפילו חוסר ידע. בכול המצבים האלה, אמונות הבטן, התחושות, הרגשות, האינסטינקטים פועלים ומשפיעים, אפילו מבלי שנהיה מודעים לחלוטין על מידת השפעתם. וגם פועל אפקט העדר - בן אדם נוטה להיות מושפע מאחרים, וליחס חשיבות למה ש"כולם אומרים" - לדעה המקובלת הרווחת, האופנתית, גם אם הדעה הזו בעצמה אינה אובייקטיבית או מבוססת. 

 

בקיצור: הסקרים והמדגמים מבוססית במקצת על נתונים, עובדות, ידע, ובמקצת על הערכות ותחושות בטן של הסוקר, ו"דעת הרחוב". זה לא מדע, זה לא אובייקטיבי, זה ניחוש. לפעמים זה מצליח ולרוב לא כול כך.

 

תופעה דומה מתרחשת גם בתחומים רבים אחרים, כמו למשל תחום המלצות התזונה, או תחום האקלים (האמונה בהתחממות הגלובאלית). גם בתחומים אלה - הרבה טענות שמוצגות כ"אמת מדעית בלתי מעורערת" אינם אלא (במידה רבה) ביטוי של אמונות ודעות קדומות (אפילו בלתי מודעות) ושל האופנה (אפקט העדר). ראו, הוזהרתם!

 

יעקב 

נכתב על ידי , 19/3/2015 10:46   בקטגוריות במה, דמוקרטיה, עיתונות ותקשורת, שמאל  
הצג תגובות    הוסף תגובה   2 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שידור שמות הילדים שנפגעו בעזה וחופש הביטוי.


אירגון "בצלם" ביקש לשדר בקול ישראל תשדיר שרות, בתשלום, ובו הקראה של שמות הילדים שנהרגו בעזה במצע צוק איתן. קול ישראל סירב, בטענה שיש לדבר גוון פוליטי שנוי במחלוקת, ולכן אינו מתאים לתשדיר שרות. ארגון "בצלם" עתר לבג"ץ, אך עתירתו נדחתה. השופטים טוענים כי מטרת התשדיר של בצלם היא להביא להפסקת הלחימה, "בשל האבידות לאוכלוסיה האזרחית שם ובמיוחד ילדים" – עניין השנוי במחלוקת פוליטית. רשות השידור לא אמורה לשדר תשדירי שרות "השנויים במחלוקת פוליטית".

 

עמדתי ברורה וידועה: רשות השידור הציבורית, שהינה כולה פוליטית, היא פסולה מכול וכול, בעצמה, וצריכה להיסגר. המקרה הנוכחי הוא עוד דוגמה על הקושי של קיום רשות ציבורית שתפקידה, כביכול, ל"חנך" את העם או לחזק את רוחו, או במילים אחרות - לעשות תעמולה ממשלתית. ברור שהקראת שמות הילדים ההרוגים בעזה אינה משרתת את מטרות התעמולה הממשלתיות, ולכן צדקה רשות השידור הממשלתית שסרבה לשדרם. אבל, אנו לא זקוקים לרשות תעמולה ממשלתית, ולרשות שידור ממשלתית. זה לא התפקיד הנכון של הממשלה.

 

בלי קשר לרשות השידור: האם זה תקין ש"בצלם" יפרסם שמות הילדים ההרוגים בעזה, בעיצומו של מבצע צוק איתן, בעוד מתנהלת לחימה קשה בתוך עזה? האם זה תקין שתפרסם, למשל, בעיתון או במנשרים וכרוזים ?

 

תקין לחלוטין. מעוגן לחלוטין בזכות חופש הדיבור. אין בזה שום פסול. אי אפשר לאסור את זה. לא צריך לנסות לאסור את זה.

 

יעקב

 


נכתב על ידי , 18/8/2014 15:31   בקטגוריות ביטחון, הבג"ץ, זכויות האדם, עיתונות ותקשורת  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ב-18/8/2014 18:26
 



אל פלדשטיין ז"ל.


אל פלדשטיין, העורך הראשי והנשמה של הירחון הסטירי "מאד" MAD - נפטר בארה"ב בגיל 88. הוא היה גם היוצר של דמות הדגל של הירחון, אלפרד אי. ניומן, שסיסמתו הייתה: What me worry. מערכת העיתון קראה לעצמה The usual gang of idiots. כעת הלך לעולמו האידיוט הראשי, שפרש מהעריכה כבר ב 1985.

 

Alfred E. Neuman's Words of Wisdom, Alfred E. Neuman, Alfred Quotes, Society and Culture

נהניתי מאד לקרוא את הירחון, לפני שנים רבות. תהיה מנוחתו של היהודי הטוב, אל פלדשטיין, עדן.

יעקב

 

 

נכתב על ידי , 1/5/2014 15:37   בקטגוריות אמנות, עיתונות ותקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



התכנית הסוציליסטית של בן סטיל


בן סטיל, מועמד המפלגה ליברטאנית לנשיאות, בארה"ב, ב 2012 הצליח להשחיל מאמר בדה-מרקר, תחת הכותרת המפוצצת: "לתקן את מערכת הכסף  לפני שהיא תהרוס את ישראל". בדרך כלל הייתי מברך על פרסום מאמר ברוח ליברטאנית בדה-מרקר (השייך ל"הארץ"), אלא שהמאמר הזה, למרות זהות כותבו, אינה ברוח ליברטאנית.

 

בן סטיל לא אחראי לכותרת המטופשת, אבל כן לתכנית הלא חכמה שהוא מנסה לקדם. הם גם הקימו תנועה ל"תיקון מערכת הכסף".

 

הוא מציע שהבנקים יעברו לשיטה של "100% רזרבה", או ביטול שיטת הרזרבה החלקית המאפשרת לבנקים לתת אשראי בהיקף גדול ובכך (לכאורה) ליצור כסף חדש (כסף אשראי).

הוא מציע שכול יצירת הכסף החדש תיעש רק על ידי בנק ישראל. כלומר - הבנק הממשלתי ישמור מונופול על ניהול הכסף במדינה. הדבר הוא בלתי ליבטריאני להפליא.

 

באשר לביטול שיטת ה"רזרבה החלקית" בבנקאות - יש פלג, בתנוע הליברטאנית (הפלג הרוטבארדי), שדוגל בזה, אבל זה בהחלט לא הקו של הרוב או הדעה המרכזית, ולדעתי הדעה הזו לא נכונה. הבנקאות הליברטאנית צריכה להיות בנקאות חופשית. הבנקים, ולא הממשלה או הרגולטור, מחליטים כמה אשראי לתת וכמה רזרבות לשמור, וכיצד הכי טוב לשמור על יציבות הבנק. יציבות הבנקים היא באחריות הבנקים ולא הממשלה. אז אין צרוך שהממשלה תקבע את גובה הרזרבות שהבנקים ישמרו. וגם - במצב זה - אסור שהממשלה "תציל" בנקים נופלים באמצעות כספי ציבור.

 

אין צורך שהממשלה תנהל את הדפסת הכספים.

 

באותה הזדמנות אחזור על הצעתי הוותיקה: לבטל את השקל. זה יהיה תיקון יסודי במערכת הכסף בישראל, ותיקון לטובה. כפועל יוצא יבוטל בנק ישראל.

יעקב

נכתב על ידי , 3/10/2013 17:11   בקטגוריות אינפלציה, אירו, דולר, כלכלה, עיתונות ותקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ארתור אוכס שולצברגר ז"ל


ארתור אוכס שולצברגר ז"ל (1926-2012), שנפטר שלשום, היה הבעלים (יחד עם משפחתו המורחבת) והמו"ל של הניו יורק טיימס במשך 36 שנה. כעת העיתון ממשיך להיות בשליטה מלאה של משפ' שולצברגר, וארתור שולצברגר הבן הוא המו"ל.

העיתון, שנוסד ב 1851, נרכש בשנת 1896 על ידי איש העסקים היהודי, אדולף אוכס, אשר ניהל אותו עד מותו ב 1935. אביו של אדולף אוכס היגר לארה"ב מבווריה (גרמניה) ב 1845. אדולף, שנולד בארה"ב ב 1858, החל לעבוד בגיל 11 כנער מחלק עיתונים, ועלה בסולם הדרגות עד שקנה את העיתון ב 1896. הוא היה יהודי גאה שנלחם, גם מעל דפי הניו יורק טיימס, נגד האנטישמיות שהיתה נפוצה אז בארה"ב. כשקנה את העיתון הכריז שהעיתון יהיה "נקי, מכובד, אמין וחסר פניות". אכן כך היה. הוא יצר את המוניטין של הניו יורק טיימס, כעיתון אובייקטיבי וישר, ללא פשרות, בעידן שבו רמת העיתונים לא הייתה גבוהה, והצליח במידה רבה בזכות זה. 

 

זהו סיפור מופלא על משפחה יהודיה גאה שתמיד שמרה על יהדותה, וגם על הצניעות, העבודה הקשה, היושר, ושאר הערכים ה"ייקים". היא גם הצליחה לשמור על שליטה מלאה בעיתון במשך 4 דורות עד כה, ולהרחיב ולהגדיל את העסק ולהפכו אולי לעיתון החשוב בעולם. במשך הרבה שנים, הדמות הדומיננטית בעיתון, מאחורי הקלעים, היתה בתו של אדולף אוכס, ואימו של ארתור ז"ל - איפיגניה אוכס שולצברגר, שנפטרה, בגיל 97, בשנת 1990.

יש גם סיפור קטן: בשנות ה 1980 הוזמן ארתור לארוחה בבית הלבן, על ידי הנשיא רייגן. הוא צילצל לאימו ואמר לה: את יודעת איפה אני? אני בבית הלבן, סועד עם הנשיא, סגן הנשיא ושר החוץ. יפה מאד! היא ענתה, ומה הם רוצים ממך?

 

שווה לקרוא את הסיפור על משפחה מופלאה זו. הניו יורק טיימס פירסם, כיאה, הספד ומאמר ארוך בן 10 עמודים על ארתור אוכס שולצברגר, אבל הצליח, לפי מיטב המסורת של התקינות הפוליטית לא להזכיר אפילו במילה אחת את הדת של משפחת שולצברגר. המילה "יהודי" לא מופיעה כלל במאמר. אני לא יודע מה דעתכם, אבל לדעתי יש פה שמץ של אנטישמיות, לצד מנה גדושה של צביעות ותקינות פוליטית. 

יש להצטער על הקו האידיאולוגי השמאלני החד צדדי, שמאפיין את הניו יורק טיימס בשני העשורים האחרונים לפחות.

 

יחד עם זאת אי אפשר שלא להתפאל מהמפעל המופלא של משפחה יהודית.

 

תוספת: אחד המתחרים הגדולים של הניו יורק טיימס, ובעליו, אדולף אוכס, בשנותיו הראשונות בניו יורק, היה יהודי אחר, האדון יוסף פוליצר.

יעקב

נכתב על ידי , 30/9/2012 15:28   בקטגוריות היסטוריה, יהודים, עיתונות ותקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



מהפכה חברתית בביטוח לאומי?


דה מרקר יצא במאמר תחת הכותרת המפוצצת: "המהפכה החברתית הגדולה בישראל". [דוגמה טובה ל"צניעות" ולחוש הפרופורציה של עיתונאים].

במה הדברים אמורים?

"אחד המהלכים הכלכליים הגדולים ביותר שיזמה מדינת ישראל זה עשורים, ובוודאי אחד המהלכים הבולטים במחשבה לטווח הרחוק, יובא בקרוב לאישור הממשלה: הבטחת תשלום קצבאות הביטוח הלאומי לדורות הבאים." [עוד כותרת "צנועה" של אותה כתבת].

 

עיקר ההצעות שהובאו לדיון בממשלה הוא: לחייב את הממשלה והכנסת לדאוג שלביטוח הלאומי יהיה הכסף לשלם את הקיבצאות המובטחות - או במילים אחרות - אם מקטינים את דמי הביטוח הלאומי (כפי שהממשלה עשתה בעבר) או מגדילים את הקיצבאות (כפי שדורשים החברתיים) יוקצו למוסד הביטוח הלאומי כספים בהתאם. אם לא תהיה הקצבה, יינקט תהליך אוטומטי של הקטנת קיצבאות והגדלת מיסים עד להשגת איזון.

 

המטרה של ההצעה היא, כמו שנאמר:  "הבטחת תשלום קצבאות הביטוח הלאומי לדורות הבאים" מטרה ראויה, אבל לא ניתנת להשגה.

האם ההצעות האלה מהוות "מהפכה"? האם הן ישנו בכלל משהו מהמצב הקיים, גם אם נניח שתתקבלנה? לא.

 

מאז הקמתו של המוסד לביטוח לאומי בארץ, בשנת 1952, (ובארה"ב ב 1933 ) - מסבירים לנו את ההיגיון, את המהות, שלו, בהסבר מטעה ולא נכון (בכוונה). אומרים שהוא "עוזר" לנו לחסוך לפנסיה ומבטיח לנו בעצם פנסיה. שהוא עוזר לנו יותר טוב מאשר אנו מסוגלים לעזור לעצמנו. הם אומרים: הכספים שאנו (המוסד לביטוח לאומי) גובים - אנו חוסכים בשבילך - כאשר תגיע לגיל פנסיה תקבל מאיתנו פנסיה מובטחת. המוסד לביטוח לאומי הוא מוסד "עצמאי" לחסכון פנסיוני - מנותק משאר הפעילות הממשלתית, הוא עוסק רק בפנסיות (ושאר קיצבאות), הכסף שהוא גובה מיועד רק לזה. הממשלה לא לוקחת כספים אלה למטרות אחרות.

 

זהו מקסם שווא. המוסד לביטוח לאומי הוא מוסד ממשלתי, הוא הממשלה. אין כזה דבר "מוסד ממשלתי" שאינו מוסד ממשלתי.

 

במישור המעשי המוסד לביטוח לאומי גובה כסף מכול האנשים שעובדים עכשיו, ומשלם כסף זה לכול הזקנים, זכאי הקיבצה, עכשיו. הכסף שלך ניגבה, והוצא עכשיו. אין שום "חסכון פנסיוני" שממנו יתנו לך פנסיה בעתיד. מה שיש לך, לכיסוי הפנסיה העתידית, הוא הבטחה (חוק) שהממשלה תעשה אותו דבר גם בעתיד, כאשר תגיעה לגיל פנסיה - שתיקח כסף מאחרים ותעביר לך.

 

כלומר: לוקחים ממך (בכוח) כסף של ממש, היום ונותנים לך תמורתו הבטחת ממשלה. את ההבטחה הממשלה תקיים (אולי) בעתיד, כפוף לכול הנעלמים שהעתיד טומן בחובו - אם הממשלה תהיה קיימת בעתיד, תרצה לקיים את ההבטחה הזאת, אם יהיה כסף בעתיד, אם לא ישונה החוק בעתיד, , אם תהיה לה אפשרות לשלם בעתיד (כלומר אם יהיו מספיק אנשים שמוכנים לממן את הממשלה בשיעור הנדרש). קשה להעריך מה ערכה של הבטחת ממשלה (או חוק). זה לא שהיא חסרת ערך, אבל האמת היא זאת: הכסף שלך נעלם ואיננו (הועבר לאחרים), מה שיש בידך זאת הבטחה, שאולי, הממשלות בעתיד תקיימנה, ואולי לא, או אולי תקיימנה אבל בתנאים (סכומים) אחרים. 

 

בנוסף ישנה ההונאה השנייה, המשנית: המוסד לביטוח לאומי גובה מהעובדים יותר כסף מאשר הוא מוציא לתשלום הפנסיות. העודף הזה הולך ישירות למימון הפעולות השוטפות של הממשלה. חלק מהכספים שנגבים משמשים לתשלומי העברה (הממשלה לוקחת כסף מ א' ומעבירה ל ב'), וחלק נבלע בתקציב המדינה. כדי לקיים את הפיקציה שהמוסד לביטוח לאומי הוא מוסד עצמאי שרק דואג לפנסיות מקיימים אצלני התחשבנות של כמה כסף המוסד העביר לממשלה, וכמה כסף הממשלה חייבת למוסד - כאילו שמדובר בשני גופים שונים, כלומר מה שהממשלה חייבת לביטוח לאומי היא בעצם חייבת לעצמה, כול החשבון הוא פיקציה. אח"כ מוסיפים נדבך נוסף לפיקציה (פיקציה בריבוע) ומחשבים את "הגרעון האקטוארי" - כלומר הגרעון העתידי שיווצר כתוצאה מתשלום קיצבאות לפי החוק. זהו משחק בנדמה לי.

 

האמת הפשוטה היא זאת: הממשלה גובה היום כמה שהיא גובה (כ 15% מהשכר, עד תקרה מסויימת), ומשלמת קיצבאות כמה שהיא משלמת ( כ1300 ש"ח לחודש - קיצבת זיקנה בסיסית). את העודף היא מכניסה לכיס.

מה יהיה בעתיד? רק אלוהים יודע.

אפשר היום לחוקק חוקים כאלה או אחרים ("מהפיכה חברתית"), שינסו לקבוע היום מה ייעשה בעתיד. לחוקק אפשר, לקבוע את העתיד לא. בעתיד, או שהממשלה תכבד את החוק של היום או תשנה אותו.

 

למה לא אומרים לציבור את האמת: הממשלה (באמצעות המוסד לביטוח לאומי) מעבירה כספים מ א' ל ב', היום.  אם אתם מסכימים - טוב ויפה, אם לא - נעשה משהו אחר (שבדמוקרטיה זקוק להסכמת הבוחרים). הממשלה של היום לא יכולה להתחייב בשם ממשלה עתידית. שום חוק לא יעזור. למה מנסים למכור לנו לוקשים כאילו הביטוח הלאומי מבטיח פנסיות לעתיד? הביטוח הלאומי משלם פנסיות עכשיו, ההבטחה לעתיד היא מילים ריקות.

 

"המהפכה החברתית הגדולה" היא בסך הכול עוד הצעת חוק. יכול להיות שזהו חוק טוב, יכול להיות שהוא רע, יכול להיות שיכבדו אותו בעתיד ויכול להיות שלא יכבדו אותו. אנו לא שולטים על העתיד. המהות הבסיסית של המוסד לביטוח לאומי לא השתנתה: לוקחים בכוח כסף מא' ומעבירים ל ב'.

בינתיים התברר שהמהפכה החברתית הגדולה" לא תתרחש (בגלל פיזור הכנסת), ושהעמידה בהבטחות בעתיד לא תהיה אפשרית, בגלל התפתחויות דמוגרפיות (פרישת הבייבי-בומרס לגימלאות).

יעקב

נכתב על ידי , 3/5/2012 15:00   בקטגוריות דמוקרטיה, זכויות האדם, סוציאליזם, עבודה בעיניים, עיתונות ותקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



דיווחים מגמתיים ושקרים


זה הדבר שהעיתונות מלאה בו.

העיתונות השמאלית (שם תואר מיותר) שונאת אנשים מסוימים, למשל - ביבי, למשל - שרה פיילין. אז הם לא מחמיצים שום הזדמנות ללכלך עליהם עם סיפורים מצוצים מהאצבע. הנה הסיפור על הפגישה שלא התקיימה בין שרה פיילין לליידי מרגרט טאצ'ר.

פיילין עברה בלונדון לפני כמה ימים והודיעה שהיא מעריצה את ליידי טאצ'ר והייתה שמחה לפגוש אותה אם אפשר. הדבר לא התאפשר כי לידי טאצ'ר בת 85 ואינה בקו הבריאות וכמעט אינה פוגשת איש.

הלך בלוגר בגארדיין וליכלך שכאילו טאצ'ר סירבה לפגוש את פיילין כי היא אינה מעריכה את פיילין וחושבת שהיא לא אישיות ברמה שראוי להיפגש איתה.

מסתבר שהכול שקר. טאצ'ר דווקא מעריכה את פיילין. אבל עיתונים רבים פירסמו את הידיעה הפיקנטית, בלי לבדוק את האמת, כי בשביל להשחיר פני השנואים עליך האמת לא חשובה.

גם ידיעות ynet במפיצי השקר.

נראה אם הם יפרסמו תיקון. מה אתם חושבים ?

יעקב

נכתב על ידי , 14/6/2011 22:32   בקטגוריות עבודה בעיניים, עיתונות ותקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



בוש פופולרי


ספרו של הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש (דוביה), "נקודות הכרעה", נמכר ביותר משני מיליון עותקים מאז יצא לאור בתחילת נובמבר. זו הצלחה אדירה. בשנת 2010 לא נמכר שום ספר תיעודי אחר (non-fiction) אפילו במיליון עותקים...

הזכרונות של הנשיא (בדימוס) קלינטון, שיצאו לאור ב 2004 , נמכרו עד עכשיו (6 שנים) בכ 2.2 מיליון עותקים.

למרות כול הלעג והזלזול שבו התייחסו לבוש כול העיתונים - הוא עדיין פופולרי יותר מאליל התקשורת, הנואם הדגול, הפוליטיקאי המהוקצע והרהוט, ביל קלינטון.

יעקב

נכתב על ידי , 27/12/2010 18:25   בקטגוריות דמוקרטיה, היסטוריה, נוסטלגיה, עיתונות ותקשורת  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-28/12/2010 21:52
 



חופש הדיבור והתקשורת.


בארה"ב התיקשורת נוהגת לנקוט עמדה בעניינים פוליטיים, מימים ימימה. הם אינם מתחבאים, כמו אצלנו, מאחורי איצטלה צדקנית וצבועה של "אובייקטיביות". מרבית העיתונים וחלק גדול מתחנות הטלוויזיה בארה"ב יוצאים לפני בחירות בקריאה ברורה "הצביעו בעד פלוני, הוא המועמד הטוב יותר". בכך התקשורת האמריקאית נוהגת לפחות ביושר, בהשוואה לתקשורת שלנו. התיקשורת שלנו מתגייסת בכול כוחה למען מועמדים ומפלגות, מבלי להצהיר על כך במפורש ומבלי להיות מוגבלת על ידי חוקי מימון מפלגות. בכך זוכה התקשורת לכוח פוליטי מופרז. למרות זאת, אני מתנגד להטלת מגבלות על התקשורת, בשם עקרון חופש הביטוי.
התקשורת - כוחה גדול מאד. מיותר לציין לאיזה צד אידיאולוגי נוטה התקשורת, ולאיזו מפלגה שייכים המועמדים המומלצים על ידי התקשורת (אצלנו ובארה"ב). זה לא היה תמיד ככה. פעם היו גם עיתונים שתמכו במועמדים שמרניים, אבל היום כמעט ואין. בארה"ב היה מותר, אם כן, למועמדים לקבל תמיכה מאסיבית מהתקשורת, בלי מגבלות של חוקי מימון מפלגות. אלה חלו רק על גופים עיסקיים שאינם גופים תקשורתיים. כול כלי התקשורת הם בעצמם חברות עסקיות גדולות. בחוק מקקיין-פיינגולד היה פטור מיוחד לתאגידים תקשורתיים - הם חשו (בצדק) שניסיון של הממשלה להשתיק את התקשורת יהווה פגיעה מרחיקת לכת בחופש הדיבור.
אולם בימינו הבעלות על כלי תקשורת היא מסובכת. ג'נרל אלקטריק היא הבעלים של ערוץ טלוויזיה אחד, וסוני של עוד ערוץ. בפועל יצא שחברות אלה קיבלו פטור מחוק מקקיין-פיינגולד. לא הגיוני.
ברור גם מדוע הניו יורק טיימס יצא למתקפה ארסית נגד החלטה זו של בית המשפט העליון. היא פוגעת בכוחו. כנ"ל אובמה, שהתקשורת עזרה לו מאד במסעו המדהים לנשיאות. התקשורת חושבת שחופש הביטוי מגיע רק לה ולא לאחרים, ביחוד לא למתנגדים אדיאולוגיים. טוב שבית המשפט העליון בארה"ב חשב אחרת.
יעקב

נכתב על ידי , 23/1/2010 09:59   בקטגוריות דמוקרטיה, זכויות האדם, עיתונות ותקשורת, משפט  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



איין ראנד בכותרות



תמונה זו של הסופרת והפילוסופית איין ראנד מתנוססת היום על עמוד השער של הניו יורק טיימס. הם שמו אותה בשער לא בגלל שהם אוהבים אותה (הם עיתון ליברלי - קרי שמאלני) - אלא בגלל שהם חושבים שזה עוזר למכור את העיתון.
איין ראנד, שנפטרה לפני 27 שנים, פופולרית היום, כתמיד. השנה יצאו לאור שתי ביוגראפיות חדשות שלה. ספריה ממשיכים להמכר בקצב של כ 300,000 עותקים כל שנה.
השנה היא רלוונטית במיוחד, נוכח המשבר הכלכלי. ההתדרדרות והניוון של ארה"ב, תוארה בצורה מאד מוחשית בספרה "מרד הנפילים", שיצא לאור בשנת 1957. רבים חשים שמה שמתרחש היום בארה"ב דומה לתיאורים ההם.
בפגנות המחאה ההמוניות נגד מדיניות הביזבוזים והגרעונות של הממשל (המכונות "מסיבות התה") תמיד יש כרזות רבות העל ג'ון גאלט, גיבור הספר, וגם כרזות נוסח "איין רנד צדקה" ו "אטלס מתנער" (שם הספר באנגלית). נציג אחד בקונגרס אמר "אנשים מרגישים שהם חיים בסצנריו שתואר ב'מרד הנפילים'."

כיאה לעיתון ( סמרטוט-עיתון, rag, בסלנג ניו-יורקי) - הניו יורק טיימס, וגם הביוגרפיות שהתפרסמו, מקדישים יותר זמן בלנבור בפרטים הפיקנטיים של חייה האישיים של איין ראנד, מאשר לרעיונותיה, שאותם אין הם מבינים במיוחד.
אבל - כמו שאמרה מאי וסט - לא חשוב מה אומרים עליך, העיקר שמדברים עליך. לא הרבה סופרים מגיעים לעמוד השער של הניו יורק טיימס 27 שנים אחרי מותם, וגורמים לעורכי עיתון עויין לחשוב שהתמונתם תתרום להגדלת התפוצה של העיתון.
בהחלט אישיות מופלאה.

תוספת: איין ראנד בכותרות רבות לאחרונה, לא רק בניו יורק טיימס. איליה סומין, איין ראנד בהודו,
בראיין דוהרטי ב reason , על שתי הביוגרפיות החדשות כותב ניק גילספי (reason  ). המשבר גרם לעלייה גם במכירות של הספר הקלאסי, האנטי-סוציאליסטי - "הדרך לעבדות" (1944) של פרידריך חייק.
תוספת 2. המאמר הנ"ל בניו יורק טיימס הוא כעת גם במקום הראשון של המאמרים שנשלחו בא-מייל - כלומר שקוראים מצאו לנכון לשלוח לחבריהם בא-מייל.
יעקב

נכתב על ידי , 30/10/2009 15:49   בקטגוריות אמנות, נוסטלגיה, עיתונות ותקשורת  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ויקטור ב-1/11/2009 20:41
 



מכונים עובדים עליך.


בזמן האחרון אנו מוצפים חדשות לבקרים בדו"חות של מכון מחקר זה או אחר. כמות הזבל והשטויות שמופצת בעולם על ידי מכונים למיניהם, שלכולם יש ממנמנים, ויש חוקרים ומנהלים בשכר - כמות זיבולי השכל ממש מציפה את כדור הארץ. אין בדבר רע, או נזק ממשי, אבל אתה תוהה נוכח הכמות, אם לאנשים כבר אין מה לעשות בחיים, ואם הם מוכנים לממן ולסבול כל שטות וכמה אנשים עוד אפשר לפרנס משטויות אלה.
לדוגמה: מהמכון "חזון האנושות", "Vision of Humanity "  הם הרכיבו Global Peace Index - המדרג את ארצות העולם לפי רמת האלימות והמלחמה ששוררת בהן. מילא. כמובן - ארה"ב היא במקום ה 83 . המכונים שונאים את ארה"ב - זה טבעו של המכון, וזה גם פופולארי - מה שאנשים אוהבים לשמוע. - הדירוג הנמוך הוא בגלל תקציב הבטחון הגדול שלה, סכנת מפגעי הטרור ורמת הפשיעה. כאשר ארה"ב לוקחת על עצמה את תפקיד שוטר העולם, וערבה לבחטון אירופה ואסיה, שאר המדינות בעולם יכולות להוריד את תקציב הבטחון, ולזכות בנקודות אצל "חזון האנושות".
עוד הם אומרים:
the financial meltdown was dragging the world toward political instability and conflict.
"המשבר הכלכלי גורר את העולם לאי יציבות וסכסוכים."
יא-אני - קודם לא היו סיכסוכים, המשבר הכלכלי פתאום הגביר את הסיכסוכים. על סמך מה אומרים את זה? "הרגשת בטן". בסדר. להגיד שטויות מותר.
יעקב



נכתב על ידי , 2/6/2009 21:57   בקטגוריות עיתונות ותקשורת, שלום  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-5/6/2009 15:20
 



"חדשנות זה קשקוש מיותר"


אומרת אסתר דייסון בראיון ל"כלכליסט". אמן.

חדשנות היא מילה שהפכה לבאז-וורד – מילים ריקניות שכולם אוהבים להשמיע כדי שיישמעו כאילו הם מביני דבר. מילה ששום יועץ עסקי אסטראטגי לא יכול מבלי להזכירה פעמיים בכל משפט, מילה שיצאה לנו מהאף, ובא לנו לירות באדם הבא שישמיעה בנוכחותנו. (יחד עם "לחשוב מחוץ לקופסה"). היו הרבה מילים כאלה – לפני כמה שנים היה TQM (total quality management ). אח"כ המושג "הערכים שלנו" – אותם מפרטים בפלקטים גדולים בכל הקירות של המפעלים, ובהם נאמר שאנו שואפים להיות ילדים טובים.

הקוראים מוזמנים להזכיר לנו עוד כאלה סיסמאות ריקניות. יש הרבה.


אבל האופנות משתנות.

אסתר דייסון, גורו של האינטרנט, מפורסמת ועשירה (וגם הבת של הפיסיקאי הדגול פרימן דייסון) – אומרת: די עם זה !

"חדשנות זה טוב ויפה, אבל כמו עוצמה - גם לה יש שני צדדים. הדברים השליליים כוללים המצאות שאנשים לא מסוגלים להבין, חדשנות חסרת תועלת או מוצרים עמוסי פונקציות לא שימושיות. חדשנות לקויה באה לידי ביטוי במוצר חדש ויקר יותר, שלא מקנה לבעליו שום יתרון יחסי. גם חדשנות בתחומים של תרופות ממכרות, הימורים או כלי נשק ודאי אינה מועילה. חדשנות חיובית, לעומת זאת, נמצאת במודלים עסקיים חדשים, במוצרים זולים ועמידים יותר ובמתן פתרונות יעילים יותר לבעיות שאנשים מתמודדים איתן".


זה מזכיר את ידידנו שי אגסי , שזכה להתמנות בין 100 האישים המשפיעים ביותר בעולם (של השבועון TIME ) , לא בזכות החדשנות, אלא בזכות הדיבורים על חדשנות. אבל הוא בחברה טובה, יחד עם אביגדור ליברמן, עופרה ויניפריי, טום האנקס, וג'ורג' קלוני.... כולם חזקים בדיבורים, וכולם נחתו לאחר כבוד בדפי השבועון TIME שהפך במרוצת השנים לעיתון שטחי ולא רציני.

אגב, אסתר דייסון מתאמנת לקראת מסעה לחלל (בתור תיירת). ראו תמונה.


יעקב

נכתב על ידי , 1/5/2009 13:21   בקטגוריות עיתונות ותקשורת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



העיתונות והשקרים האידיאולוגיים


מאמר מערכת בניו יורק טיימס מספר סיפור נחמד על עורך הדין לואיס ברנדייס, יהודי, - לימים שופט בית המשפט העליון בארה"ב (יש רחוב על שמו בצפון ת"א). ברנדייס כתב ספר ב שנת 1913 על חמדנותם של הבנקאים דאז, ובעקבות זאת (וסיבות אחרות) חוקק הממשל הפרוגרסיבי (קרי - "מתקדם") של הנשיא וילסון חוקים שונים ליצירת הבנק הנרכזי הממשלתי, ולפיקוח על הבנקים. במטרה להראות את הקשר בין מה שקרה אז למה שקורה היום כותב בעל המאמר:

Our current crisis, after all, was in part fueled by bankers making big gambles with other people’s cash. They bundled and sold sub-prime mortgages, took their profits, and then left others holding portfolios full of worthless, even toxic, paper
תרגום: "המשבר הנוכחי נגרם חלקית על ידי בנקאים שהימרו הימורים גדולים בכסף של אחרים. הם ארזו ביחד משכנתאות לא אמינות (סאב פריים), לקחו את רווחיהם והשאירו לאחרים תיקי השקעות מלאים בניירות חסרי ערך"

משפט יפה - אך הוא משמיט את העיקר: הבנקאים שעשו את מעשה הנבלה היו המנהלים של הבנקים הממשלתיים פאני ופרדי, שמונו לתפקידם על ידי פוליטיקאים, ופעלו תחת השגחה צמודה ולחץ רצוף של וועדת הבנקאות של סנאט ארה"ב. האחראית למעשה הנבלה הייתה הממשלה של ארה"ב והסנאט שלה שדרשו מה"בנקאים" (הממונים מטעמם) לתת הלואות לאנשים שאינם מסוגלים להחזיר - מסיבות "סוציאליות" (בית לכל פועל), ואח"כ לחצו על הבנקים למכור הלאה את המשכנתאות על מנת שיוכלו להשיג כסף להנפיק עוד משכנתאות סאב-פריים (מפוקפקות) לעוד "פועלים" ובני מיעוטים (שחורים, היספניים). כלומר: המשפט אומר בדיוק את ההיפך מהאמת: לא הבנקאים תאווי הבצע עשו את מעשה הנבלה אלא הממשלה הטובה והמיטיבה, זו שהאידיאולוגים הפרוגרסיביים (אנשי השמאל) קוראים לה להתערב ולהציל אותנו ממעשי נבלה - שהיא עצמה עשתה...

כותב המאמר הוא פרופסור, וביאוגרף של ברנדייס. הוא רואה את העובדות דרך משקפיים אידיאולוגיות, ומן הסתם אפילו לא מבחין בכך. הוא גם לא טורח ללמוד את העובדות אודות המשבר הנוכחי, ומדקלם את מה שהוא רגיל לקרוא בעיתון.
יעקב.

נכתב על ידי , 7/2/2009 23:14   בקטגוריות בנקים, כלכלה, עיתונות ותקשורת  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-9/2/2009 09:11
 



מנטליות סוציאליסטית בבית המשפט העליון


מדינת ישראל נוהלה הרבה שנים לפי דפוסים סוציאליסטיים-בולשביקיים קשוחים. המדינה יודעת הכל, רק למדינה מותר, המדינה תגיד לכולם מה לעשות ותנהל הכל. צנע, קיצוב, משק כמעט מולאם, המדינה מנהלת את הקרקעות, את הבניה, את התעשיה, את הנמלים. אסור ליבא ואסור לייצא ללא רשיון ממשלתי - ואסור להקים בנקים. וגם - התוצאה הבלתי נמנעת - עוני. מעל לכל - למדינה (לממשלה) מונופול על השידורים, ברדיו ואח"כ בטלויזיה.

עם הזמן השתחררנו מהרבה מהאיסורים, והמדינה נעשתה יותר ליברלית. "חברת העובדים" של ההסתדרות הופרטה, קופת החולים הולאמה (חוק הבריאות הממלכתי), ובתחום הכלכלי יש חופש פעולה יותר גדול אם כי עדיין יש מגבלות רבות. גם רמת החיים עלתה - כתוצאה מהליברליזציה.

בתחום אחד לא השתחררנו - הבנקים. כתבנו על זה בכתבה הקודמת. (תחומים אחרים - חשמל, נמלים ...).

תחום נוסף בו אנו תקועים במשטר בולשביקי הוא תחום השידורים.
חופש עיתונות קיים, פחות או יותר. הצנזורה האימתנית על העיתונות שבקה חיים. אבל השליטה הממשלתית על השידורים "מעל גלי האתר" נמשכת. לכאורה - הקימו את הרשות השניה, בצד רשות השידור הראשונה (הוותיקה) השולטת על הערוץ הראשון ועל הרדיו הממלכתי. הרשות השניה שולטת על הערוצים והרדיו המסחריים ומכתיבה להם מה לשדר (או מה לא לשדר). והרשות השניה היא רשות ממשלתית "ממלכתית" (ממונה על ידי הממשלה) לא פחות מאשר הראשונה.
והם קובעים כללים כראות עיניהם. למשל: איסור שידור פרסומת (משולמת) בעלת תוכן פוליטי. מדוע? מפחדים ש"יקלקלו" את הציבור. זה שריד של המנטליות הגורסת שתפקיד המדינה לחנך את הציבור בכיוונים הרצווים לשלטון, ולמנוע ממנו מידע שהמדינה אינה חפצה שייחשף אליו.
מיותר לציין שהגישה הזו אבד עליה הכלח וההגיון. כל המידע זמין בעיתונות. אז מדוע להטיל איסורים שרירותיים על הטלוויזיה ? ככה.
בשנת 2003 הגישה התנועה "המפקד הלאומי" עתירה נגד פסילת התשדיר שלה (המשולם). בג"ץ דחה את העתירה, וטען שאיסור פירסום זה אינו נוגד את חוק היסוד - חופש הדיבור. כלומר: חוק היסוד כבודו במקומו מונח. יש לנו זכות חופש הדיבור בבית, מותר להגיד לאישתי מה שאני רוצה. בטלוויזיה - זה סיפור אחר - שם "הרשות השניה" - כלומר הממשלה, מחליטה מה מותר להגיד. "בג"ץ נגד חופש הדיבור" - כתב הארץ במאמר מערכת, והוא צודק. בג"ץ גם נגד חוקי היסוד.
חלק לפחות משופטי הבג"ץ עדיין תקועים במנטליות הטוטאליטרית-בולשביקית של העבר, ופוסקים על פי דעתם האידיאולוגית, ולא על פי חוקי היסוד.

אבל הבעיה היא יותר עמוקה.
מדוע בכלל קיימות "רשות השידור", ו "הרשות השניה" ?
המדינה צריכה להפסיק להתעסק בנושא השידורים, וביחוד בנסיון לקבוע תכנים. המדינה צריכה אך ורק להסדיר את העניין הטכני של קביעת הערוצים המיועדים לשידור, וזכויות הבעלות על כל ערוץ - שתמסר במכרז.
באשר לתכנים - אין זה תפקידה של המדינה להתערב בתכנים. המושג "חופש הביטוי" הוא בדיוק זה - חופש מכפייה ממשלתית בתחום הביטוי - בכל המדיות - בעתונות וגם בשידור.
אבל רבים אצלנו עדיין לא מסוגלים להבין רעיון מהפכני זה (שייושם לראשונה בחוקת ארה"ב ב 1789) ותקועים מנטאלית בעידן הבולשביזם, וחלק מאלה יושבים בבית המשפט העליון, ומסרסים את החוק היסוד - חופש הביטוי.
יעקב
נכתב על ידי , 5/9/2008 16:46   בקטגוריות דמוקרטיה, ממשל, עיתונות ותקשורת  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-6/9/2008 09:25
 



תפקיד העיתונות


רותם סלע, מהבלוג הקפיטליסט היומי, החל לעבוד כעיתונאי כלכלי בדה-מרקר (גועל נפש של שם!) ומספר על רשמיו, יחד עם הרהורים על תפקידה של העתונות. הוא מספר שהעיתונאי הכלכלי מוצף בים של הודעות שמזינים אותו האנשים הפעילים, והוא בעיקר רק מביא הודעות אלה (בחלקן) לדפוס. הוא מהרהר על תפקידה של העיתונות: האם יעודה הוא להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה (חושפת שחיתויות), או כלב שבע המשרת את בעליו - הקונצנסוס ?
הנה הרהורי על נושא העיתונות (כפי שכתבתי בהערות שם):
את נושא העיתונות סיכם ביבי (בנימין נתניהו) בתמציתיות ראויה להערצה: ”אל תאמינו לשום דבר שכתוב בעיתון מלבד התאריך“.
העיתונות היא מה שהיא - היא תוצר השוק החופשי (פחות או יותר), ומי שחושב שהיא לא בסדר יכול לפתוח עיתון משלו שיהיה כן ”בסדר“. (במדינות חופשיות).
העיתונות מועילה - היא מביאה הרבה ידיעות, וחלק אפילו ידיעות נכונות.
בן אדם שמפעיל את שכלו יכול להיעזר בעיתונות ולהפיק ממנה הרבה תועלת.
בן אדם שאין לו שכל, העיתונות לא תתקן את הפגם.
העיתונות היא כלי להפצת מידע מידע ענייני ומידע מסחרי (פרסומות), ומידע פוליטי, מידע נכון ומידע שקרי או מגמתי.

העתונות היא כמו צינור שזורמים בו הרבה מים טובים והרבה ביוב, והכל מעורבב יחד. אין שיטה תעשייתית להפרדה של המים מהביוב - את זה כל אחד צריך לעשות לבד, בכוחות עצמו, בראש שלו.
יעקב



נכתב על ידי , 1/8/2008 10:56   בקטגוריות דמוקרטיה, עיתונות ותקשורת  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של רו- איש ב-3/8/2008 21:57
 




דפים:  
כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)