לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

"זכות השביתה" פרה קדושה שצריך להבין ולהרוג.


האידאולוגיה השלטת בימינו מיחסת קדושה מיוחדת ל"זכות השביתה", כזכות בסיסית של האדם (העובד). זאת טעות חמורה. "זכות" השביתה אינה זכות בסיסית אלא מוצר של האידאולוגיה המרקסיסטית המרושעת, שכוחה עדיין אדיר, למרות שאפסותה והנזקיה הוכחו מעל ומעבר.

 

עניין "זכות" השביתה מבוסס על תיאוריית הערך של העבודה, תיאוריה שהוצעה על ידי אדם סמית' במאה ה 18 ופותחה על ידי דיוויד ריקארדו במאה ה 19 ואומצה כחלק יסודי של התיאוריות של קארל מרקס. התיאוריה הזו טוענת שערכו של חפץ או מוצר נובע מכמות העבודה שהושקעה בייצורו. לא אכנס לדיון מעמיק על חולשות תיאוריית הערך, אבל היום כולם מסכימים שהיא שגויה לחלוטין. במחשבה קלה אפשר לראות עד כמה התיאוריה לחלוטין לא נכונה. הנה שתי דוגמאות פשוטות: שמלה אופנתית מסויימת נמכרת, נגיד, ב 500 ש"ח בתחילת העונה, אבל בסוף העונה מוכרים את אותה שמלה בהנחה של 50%, כלומר ב 250 ש"ח. כמות העבודה שהושקעה בייצור השמלה (אותה שמלה!) בוודאי לא פחתה בזמן הזה, בכול זאת הערך שלה נחתך לחצי. או ניקח שני סופרים הכותבים כל אחד ספר בגודל זהה. הספר הראשון מעניין ומוצלח ונמכר במיליון עותקים ומכניס לסופר מיליונים, השני נמכר בקושי במאות עותקים ומכניס לסופר  גרושים - הערך של הספרים לגמרה שונה למרות שכמות העבודה שהושקעה בהם זהה. אין שום קשר בין ערך של מוצר לכמות העבודה שהושקעה בייצורו, או, לפחות, הקשר הוא מאד חלש ורחוק.

 

קארל מרקס טען שהערך של כול מוצר נובע רק מהעבודה שהושקעה בייצורו (תיאוריית הערך של העבודה), ולכן, ערכם של מוצרי התעשייה (לדוגמה) נובע מערך חומרי הגלם (העבודה שהושקעה בחומרי הגלם) פלוס הערך של העבודה של העובדים במפעל הייצור. אבל, בעל המפעל, הקפיטליסט (בעל ההון) לא משלם לעובדיו שכר שמשקף את מלוא ערך המוצר שעבודתם יוצרת אלא הרבה פחות. ההפרש בין ערך העבודה וגובה השכר הוא הערך העודף שממנו מרוויח ומתעשר בעל המפעל (הקפיטליסט). לפיכך (לפי התיאוריה של מרקס) בעל המפעל (הקפיטליסט) הוא, לפי הגדרה, נצלן, רמאי ופושע, כי הוא שודד מעובדיו את מה שמגיע להם, ומתעשר על גבם. העובד השכיר הוא, לפי הגדרה, מנוצל, דפוק וקרבן רמאות, כי אין משלמים לו את מלוא הערך של עבודתו. זהו המקור התיאורטי של חוקי העבודה. העובד השכיר הוא בהכרח (לפי התיאוריה המרקסיסטית) מקופח, הוא מסכים לעבוד בתנאי ניצול ועושק כי הוא רעב ללחם ואין לו ברירה, הוא חלש ומסכן והמדינה חייבת להירתם ולעזור לו על חשבון הקפיטליסט ה"חזירי" והרשע. זו הסיבה שהקיבוצים סירבו (פעם, מזמן) להעסיק עובדים שכירים במפעליהם  - הם לא רצו להיות "מנצלים" (לפי התאוריה המרקסיסטית שהייתה התנ"ך שלהם). זו הסיבה שהרבה דוגלים ב"קואופרטיבים" - סוג של מפעל שבו העובדים הם גם הבעלים שלו. 

 

נחזור ל"חוקי העבודה": ברוח המרקסיסטית נחקקו חוקי השביתה וקראו להם, לפי שיטת התעמולה המרקסיסטית השקרית ההיפך מטבעם האמיתי: "חוקי העבודה" בעוד שבפועל הם חוקי השביתה או חוקי אי-העבודה. חוקי השביתה קובעים שה"פועלים" - כלומר השכירים, במפעל, יכולים להתארגן ולהפסיק לעבוד (להפסיק לייצר) - כאמצעי לחץ על בעל המפעל, כדי לגרום לו הפסדים וכך ללחוץ עליו לשלם להם שכר יותר גבוה שמגיע להם. כזכור, לפי האידאולוגיה המרקסיסטית, הפועל הוא תמיד דפוק, ותמיד מגיע לו יותר, לא חשוב כמה הוא מקבל. בעל המפעל, לעומת זאת (לפי החוקים האלה) אינו רשאי להמשיך ולהפעיל את המפעל על ידי העסקת עובדים אחרים שמוכנים לעבוד. חוקי השביתה, למעשה, מאפשרים את הפקעת המפעל מידי בעליו, ומסירתו לידי העובדים (לפחות זמנית). העובדים משתלטים על המפעל בכוח, והמדינה אינה מגינה על זכויות הקניין של הבעלים. חוקי השביתה מקדשים את הפקעת זכויות הקניין, הם מהווים החרמת רכוש (החרמת המפעל), הם מעודדים את ההשתלטות האלימה של הפועלים על המפעל. יש בשביתה בנוסף לאלימות נגד "הקפיטליסט הרשע", אלימות נוספת: אלימות של הוועדים (חלק מהפועלים) נגד שאר הפועלים, שחלקם, אולי, רוצה להמשיך לעבוד ולהתפרנס. בעבר מנעו פועלים שובתים, בכוח, (pickets) מפועלים אחרים לעבוד, והיכו או רצחו את אלה שרצו לעבוד ("מפירי שביתה") ובכך גם פגעו חמורות בגופם וזכויותיהם של העובדים האלה (בנוסף לפגיעה בזכויות הקניין של בעלי המפעל).

 

שיהיה ברור: הפועלים אינם עבדים, ואיש לא יכול ולא רוצה להכריח אותם לעבוד בניגוד לרצונם. כיבוד זכויות האדם (שהוא העקרון העליון במשנתנו) מחייב כיבוד הזכות לחופש, שכולל גם הזכות לא לעבוד בניגוד לרצוך. עובדים, ופועלים, רשאים, כמובן, כמו כול אדם, להתארגן בארגונים וולונטריים (למשל איגוד מקצועי או ארגון עובדים), והם רשאים בכול רגע להעמיד דרישות שכר בפני המעבידים, ורשאים גם לפרוש מהעבודה אם דרישותיהם לא יתמלאו (להכריז שביתה). הם רשאים ל"שבות" באופן פרטי ואינדיבידואלי וגם באופן מאורגן (על ידי איגוד מקצועי). כול זה תקין במסגרת זכויות האדם. מעביד עלול, כמובן, להינזק מפרישה המונית של כול עובדיו. מציאה והכשרה של עובדים חליפיים כרוכה בעלויות גדולות. עליו לקחת זאת בחשבון במו"מ השכר עם עובדיו. כול אלה דברים מובנים מאליהם, מעוגנים בחוקי המדינה ואינם זקוקים לתחיקה מיוחדת (תחיקת העבודה או השביתה). איני מציע לשלוח שובתים לכלא חו"ח. יש רק צורך לכבד גם את הזכויות של המעביד להתייחס לשביתה כעילה לפיטורין, כמו שכול סירוב של עובד להישמע להוראות המעביד בענייני עבודה נחשב לעילה לפיטורין.

 

מה שייחודי לחוקי השביתה הוא שהם נחוצים כי הם חורגים מעבר לחוקים הרגילים להגנת זכויות האדם, והם סותרים את זכויות האדם. חוקי השביתה מעניקים ל"עובדים" זכויות יתר שסותרות את זכויות האדם: הזכות להשתלט על מפעלים, למנוע את זכויות הקניים של בעלי המפעל, ולפגוע בזכויות האדם של עובדים אחרים (אלה שלא מעונינים לשבות). כך למשל השתלטו (בחסות חוקי השביתה) עובדי חברת החשמל על נכסי חברת החשמל, השייכים למדינה (לכול האזרחים), והם מנצלים את שליטתם על השאלטר כדי לסחוט בלי סוף משאר האזרחים (לא מקפיטליסטים רשעים אלא מכול שאר האזרחים, משלמי חשבון החשמל). הם העובדים הכי כוחניים וחזיריים במשק, שמרוויחים לפחות פי 2 עד פי 4 מעובדים אחרים בתפקידים דומים במגזר הפרטי, וכול זה בגלל מחדלי המדינה  שמעניקה להם יותר מדי כוח בחוקים רעים. החוקים נקראים "חוקי העבודה" במקום להיקרא "חוקי השביתה" ו"חוקי שוד הציבור".

 

התיאוריה המרקסיסטית שוללת מכול וכול את זכויות הקניין. הזכות הזאת לא קיימת אצל חסידי מארקס. כול הרכוש (שקוראים לו "אמצעי הייצור") הוא, לפי מרקס, צריך להיות שייך ל"כולם". חוקי השביתה הם, לכן, חוקים מרקסיסטיים, המבטאים את שלילת זכויות הקניין ברוח תורת מארקס. אנו, בחברתנו, דוחים את עקרונות המארקסיזם, וכן מכירים ומגינים על זכות הקניין המעוגנות גם בחוק ייסוד בישראל. ובכול זאת - כן אימצו את חוקי השביתות המבוססים על מארקס ושלילת זכות הקניין. אנו חיים תחת מערכת חוקים שיש בה סתירות פנימיות.

 

ליתר דיוק: "זכות השביתה" נחוצה, ומשמשת את העובדים המסכנים (לפי מארקס) רק בחברה קפיטליסטית, בה אמצעי הייצור הינם בבעלות פרטית, והקפיטליסט הרשע מנצל את העובדים. זכות השביתה לא נחוצה ולא קיימת (לפי מארקס) בחברה קומוניסטית, בה אמצעי הייצור הם בבעלות ציבורית (בעלות המדינה). המדינה (הקומוניסטית) בעלת טוב לב וחוכמה עילאיים, אינה מנצלת את העובדים אלא מעניקה להם את המלוא השכר המגיע להם. אכן, במדינות הקומוניסטיות לא קיימת זכות שביתה, ומי שהעז אפילו לחשוב על שביתה נחשב לאוייב העם ומצא עצמו בסיביר (במקרה הטוב) או 6 אמות באדמה, במקרה השכיח יותר. לא היו שביתות בגוש הקומוניסטי ולא "זכויות" שביתה.

 

וראו את האבסורד: אצלנו יש שביתות רבות, אבל הן כולן במגזר הציבורי. בחברת החשמל, רשות הנמלים, בתי חולים ובתי ספר, בגופים המנוהלים על ידי המדינה. אצלנו - העובדים הנועזים וה"מיואשים" נלחמים בחרוף נפש - לא נגד הקפיטליסט האכזר והרשע, אלא נגד המדינה, כלומר נגד "כולנו" - הם נלחמים כדי להתעשר בצורה מוגזמת ומלוכלכת, על חשבון שאר הציבור. השובתים (למשל בחברת החשמל) משתלטים לא על בית חרושת פרטי של קפיטליסט פרטי, אלא על נכסי המדינה, נכסי כולנו. והנפגע מהשביתה איננו הקפיטליסט (שזקוק ל"תמריץ" כדי לשלם שכר הוגן) אלא הציבור - שאין בידו להשפיע כהו זה על השכר. הפקידים שמנהלים מו"מ על שכר לא משלמים תוספות שכר מכיסם (כמו הקפיטליסט). לכן - שביתה במגזר הציבורי נוגדת לחלוטין את ההגיון ואת התיאוריה המרקסיסטית שהמציאה את "זכות השביתה". המדינה נותנת כוח בידי העובדים (בחוק) - בעיקר נגד עצמה ונגד שאר הציבור. ראינו את זה היטב כאשר המדינה המסכנה פנתה לבג"ץ כדי למנוע שביתה בחברת החשמל.

 

לכן - כצעד ראשון, חייבים לבטל את האבסורד הזה הנקרא "זכות השביתה" במגזר הציבורי. הדבר מתחייב מכול האידאולוגיות האפשריות - גם מהאידאולוגיה המרקסיסטית וגם מהקפיטליסטית. הבסיס האינטלקטואלי והרעיוני היחידי ל"זכות השביתה" במגזר הציבורי הוא הטעות והטפשות. חייבים למצוא מנגנון לקביעת שכר הוגן במגזר הציבורי ללא שביתות ואלימות. (בוררות חובה, בתי משפט או הליכה לרב). אין לסבול מאבק אלים (שביתות) של קבוצות "עובדים" נגד המדינה והציבור. צריך לשים קץ למצב שהציבור סובל לעיתים קרובות משביתות ללא צורך, וממצב שקבוצות חזקות של עובדים (חברת החשמל) לוקחים לעצמם כמה שבא להם על חשבון כלל הציבור. מי שירצה לעבוד במגזר הציבורי וליהנות מקביעות (בטחון בעבודה), שכר נאה, פנסיה והטבות, יתחייב בחוזה העבודה שלא לשבות. כול שביתה תיחשב להפרת חוזה ולהתפטרות (שהיא בהחלט מותרת).

 

צריך, אם כן, לשנות באופן דחוף את החקיקה הקיימת, ולאסור שביתות במגזר הציבורי (במגזר הפרטי במילא כמעט ואין שביתות). איסור כזה קיים (למשל) בארה"ב - בה אסור לעובדי הממשלה הפדראלית לשבות. (שביתות קיימות בארה"ב במגזרים אחרים). צריך להבין את הבסיס הרעיוני של חוקי השביתה (או את העדר הבסיס) ולבטל אותם. ""זכות השביתה" (שפירושו ה"זכות" להשתלט על נכסי המעביד) הוא מונח שקרי ומלאכותי - לא קיימת זכות כזו.

יעקב

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נכתב על ידי , 3/8/2017 18:03   בקטגוריות דמוקרטיה, זכויות האדם, חוק, סוציאליזם, עבודה בעיניים, קפיטליזם  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



קלישאות פסידו-כלכליות - הוצאות הבריאות של המעשנים


במסגרת בחינה של קלישאות נפוצות אבחן הפעם את הטענות (הבלתי נכונות) על עלות הוצאות הבריאות של המעשנים.

 

הרבה אנשים מחזיקים בדעותיהם על בסיס אמוציונאלי, על פי הרגשות בטן או אמונה או אידיאולוגיה, ולאו דווקא על בסיס רציונאלי - שכולל בחינה אובייקטיבית של עובדות. בין ה"אידאולוגיות" או האומנות האלה נמצאת השנאה התהומית לעישון.

 

העישון בהחלט מזיק, אין ספק בכך, מזיק למעשן. עישון פירושו קיצור תוחלת החיים של המעשן ב 10 שנים, אבל, זאת לא בעיה ציבורית. כול אדם יש לו זכות לחיות את חייו כפי שהוא מבין, וגם יש לו זכות לקצר את חייו ב 10 שנים, זה לא עסק של הציבור או הממלשה. הממשלה לא צריכה לנסות להכריח את האנשים לחיות חיים יותר בריאים או יותר ארוכים. בכול זאת, אנו עדים לאופנה של לחימה בעישון ולמסע ציבורי נרחב המביא כול יום חוקים חדשים, ומחמירים יותר, בנושא איסור העישון. הצעת החוק האחרונה, אם איני טועה, דיברה אפילו על איסור עישון בפארקים וגנים ציבוריים.

 

כדי להצדיק את המלחמה הציבורית המוגזמת נגד העישון מחפשים שונאי העישון נימוקים שישמעו כאילו ראציונאליים, כלכליים, ונבונים. למשל:

 

נזקי העישון למשק הישראלי נאמדים בכ-8 מיליארד שקל בשנה, כך אמר מנהל המחלקה לקידום בריאות במשרד הבריאות, חיים גבע הספיל, בוועדת הבריאות של הכנסת שקיימה היום דיון מיוחד בנושא נזקי העישון. הנזק הנאמד כולל בין השאר הוצאות בגין טיפולים, אשפוזים, תשלומי קצבאות נכות לחולים, ירידה בהכנסות ממסים בגלל עובדים שחלו ונפלטו משוק העבודה, ירידה בתפוקת עבודה כתוצאה מהפסקות עישון, שריפות שנגרמות מסיגריות לא כבויות ועוד.

  

הם אומרים: המעשנים נוטים לחלות במחלות, הטיפול בהם יקר, ומעמיס הוצאות רבות על מערכת הבריאות הציבורית. נימוק סביר לכאורה - אלא שבחינה קצרה מגלה שאין בו ממש. המעשנים נוטים לחלות? נכון, אז מה? האנשים הלא-מעשנים לא לוקים במחלות? כול אדם, בין אם הוא מעשן ובין אם לאו, נוטה לחלות במחלות לקראת סוף חייו, ולהעמיס על מערכת הבריאות. מעטים האנשים שמתחשבים בטובת הציבור ומתים באופן פתאומי, ללא מסכת מחלות וטיפולים לפני הפטירה. המעשן עובר את תהליך החולי והמוות 10 שנים מוקדם יותר, אבל כולם עוברים אותו תהליך. אם בכלל - אז המעשן רק חוסך כסף למערכת הבריאות כי הוא מת מוקדם יותר, אחרי פחות שנים של טיפולים. ככול שאדם חי יותר שנים, הסיכוי יותר גדול שבסוף חייו ילקה במחלות כרוניות ויהיה כמה שנים במצב אישפוז סיעודי, המצב המעמיס הכי הרבה הוצאות על מערכת הבריאות. 

 

אז הקלישאה "המעשן מעמיס הוצאות על מערכת הבריאות הציבורית" היא מאד נפוצה אבל אינה מחזיקה מים, והיא נובעת כולה מרצון לראציונאליזציה של שונאי העישון, של עמדתם הרגשית-אינסטינקטיבית. הייתי קורא לזה דמאגוגיה - שימוש בנימוקים שאתה ממציא, שאין בהם ממש, כדי להצדיק את האמונה שלך, לפעמים זו אפילו הונאה עצמית (אתה עצמך מאמין בנימוק מופרך). אני בטוח שכול שונאי העישון יודעים היטב למה הם שונאים אותו (אני גם שונא עישון), אבל השנאה הזו לא צריכה להעביר אנשים על דעתם עד כדי הזדקקות לדמאגוגיה.

 

עוד אומרים בכתבה:

בישראל מושלכים מדי שנה 6 מיליארד בדלי סיגריות שלא בפחי אשפה או במאפרות וכי בשנת 2011 אושפזו בבתי החולים בארץ 64 ילדים מתחת לגיל 6, שהורעלו כתוצאה מבליעת בדלים שהושלכו ברחוב.

עוד שטות דמאגוגית. בישראל גם מושלכים לרחוב 10 מיליארד ניירות של מסטיקים ומצופים, שקיות של סנדוויצ'ים ובקבוקי משקה. אז בגלל זה נאסור לעיסת מסטיק (עוד הרגל גועלי) או אכילת מצופים? וילידים גם בולעים פקקים, ג'ולות, מקלות ארטיק ואפילו חצצים או בלוטים...

 

באשר ל"נזקים למשק": המספר 8 מיליארד שצויין מצוץ מהאצבע, הוא מספר אידאולוגי שנועד לקדם את המטרה. הנזק מהעישון הוא בעיקר נזק עצמי, לא נזק לאחרים.

 

זה בסדר אם אדם שונא עישון ומעשנים, זה אפילו טבעי. אבל זה לא בסדר שעושים חוקים נגד דבר שאנו שונאים, תוך פגיעה באחרים, ושימוש בנימוקים שקריים ודמאגוגיים. 

יעקב

נכתב על ידי , 28/2/2013 16:22   בקטגוריות במה, זכויות האדם, מחאה, עבודה בעיניים, קפיטליזם  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אוגניה ב-10/3/2013 09:09
 



מלך קונגו


נשיא קונגו הוא יוסף קאבילה, שהיה רמטכ"ל קודם. אביו, לורנט קאבילה (מרקסיסט, חבר של צ'ה גווארה בצעירותו) תפס את השילטון מידי הדיקטטור הקודם, מובוטו ססה סקו בשנת 1997, לאחר מרד ומאבק מזוין. לורנט קאבילה נרצח בשנת 2001 ובנו יוסף (שהיה הרמטכ"ל) הוכתר לנשיא. יוסף נבחר מחדש לנשיאות בבחירות בשנת 2006, הבחירות הראשונות בקונגו זה 40 שנה. האו"ם, שפיקח, אישר את תוצאות הבחירות. הוא גם נבחר לכהונה שנייה בבחירות ב 2011.

 

אבל, מלך קונגו הוא דן גרטלר, חרדי בן 38 מבני ברק (ראו תמונה, במשרדיו בבורסת היהלומים ברמת גן).

Israeli Billionaire Dan Gertler

 

דן גרטלר הוא בעל ייחוס משפחתי, הוא נכבדו של משה שניצר שהיה מייסד ונשיא בורסת היהלומים בר"ג. אביו, אשר, היה שוער במכבי ת"א.

דן גרטלר החל להסתובב בקונגו ב 1997, בגיל 22, כדי לקנות ולמכור יהלומים. הוא יצר קשרים עם לורנט קאבילה, ויחסי חברות קרובים עם הנשיא הנוכחי, יוסף קאבילה, בן ה 41 (בן גילו, בערך, של גרטלר).  

היום גרטלר חולש על אימפריה של מכרות בקונגו. מלבד היהלומים יש בקונגו מחצבים רבים שהעיקרי שבהם הוא הנחושת. קיימים בקונגו מספר מכרות ומפעלי ענק לעיבוד מחצבים, בכולם יש לגרטלר חלק מכובד. הוא גם שותף בזכיונות חיפוש נפט.

 

עומדים את רכושו ב 2.5 מיליארד דלור. כבתבה ארוכה עליו בעיתון בלומברג, מקטרים שהעסקים לא לגמרה כשרים, והרבה הושג באמצעות שוחד, ושגרטלר גוזל את הרכוש של הכושים העניים בקונגו. גרטלר דווקא הקים בתי חולים ומפעלי צדקה, גם בקונגו וגם בארץ. ובלי גרטלר ושותפיו, היו המחצבים נשארים במעמקי האדמה, והכושים נשארים עניים. וחוץ מזה - בשום מקום בעולם ה"מתפתח" (כלומר - המפגר) לא נעשית שום עסקה ללא שוחד. יותר טוב עיסקה עם שוחד מאשר מחצבים לא מנוצלים באדמה.

 

גרטלר, שלא נולד דתי אלא חזר בתשובה, חי עם אישתו ו 9 ילדיהם, באושר (אני מניח), בבני ברק. הוא גם לא נולד עשיר, והשיג את הכול בכוחות עצמו.

 

מי שחושב שישראל היא רק מעצמת היי-טק - בא גרטלר ומוכיח שהיא מעצמה גם בתחומים אחרים. (תודה לבלומברג על הסיפור).

אותו סיפור בערך, בעברית: דה-מרקר, כלכליסט, הארץ (המספר שגרטלר נחקר ב 2009 בחשד של העברת כספים לאביגדור ליברמן).

יעקב

נכתב על ידי , 6/12/2012 18:34   בקטגוריות יהודים, כלכלה, קפיטליזם  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שיטת הבלגן המאורגן של אמזון


Inside An Amazon Warehouse [PHOTOS]
אמזון amazon.com היא החנות המקוונת הכי גדולה בעולם.
היא החלה כאתר למכירת ספרים, אולם היום היא מוכרת הכול, דרך האינטנט. ספרים, מוזיקה, צעצועים, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה, מחשבים וטלפונים, ואפילו בגדים, כלי בית, כלי עבודה וכו', אין דבר שהיא לא מוכרת.
בדרך כלל היא שולחת את ההזמנות תוך 24 שעות מרגע שהזמנת, ובארה"ב מרבית ההזמנות מגיעות לבית המזמין תוך יומיים. יש גם מסירה אקספרס, תוך 24 שעות. אמזון שולחת גם לחו"ל (אפשר להזמין מישראל), המשלוח נעשה או בדואר או בחברת שליחויות כמו DHL.
לאמזון יש 80 מחסנים ענקיים מפוזרים בנקודות איסטרטגיות בכול העולם, שמהם מתבצעים המשלוחים. בתמונה למעלה רואים אחד המחסנים האלה. 
שיטת האחסון מעניינת. קוראים לה "שיטת אחסון כאוטית", או בעברית - בלגן, אבל בלגן מאורגן. המחסנים אינם רובוטיים, וביצוע ההזמנות נעשה על ידי עשרות אלפי בני אדם (עובדים). כול מוצר מסומן עם ברקוד, ורשום במחשב. אבל הסחורה אינה מסודרת במדפים לפי סדר כולשהו (למשל לפי סדר מספרי של מספרי הפריט). 
המיוחד בשיטת האיסון המבולגן היא שאין מיון של פריטים בעת האיחסון, אין סדר מיוחד או מקום מסוים שכול פריט צריך להימצא בו. כול פריט שנכנס למחסן מונח במקום הפנוי הראשון שמזדמן, אך מיקומו נרשם במחשב. כדי לבצע הזמנה, העובד מוצא במחשב את המיקום של הפריט הכי קרוב, ניגש, מוציא אותו ידנית לעגלת הקניות, ומעדכן את המחשב שהפריט עזב את המדף ויצא.
לשיטה זו יתרונות רבים. היא חוסכת מקום - אין צורך במקום פנוי לפריטים ממוינים לפי קטגוריות. היא חוסכת עבודה של סידור פריטים במדפים בעת כניסתם למחסן. היא חוסכת צורך בתכנון והתאמה של המחסנים למגוון המשתנה של הפריטים.
אמזון שולחת בסדר גודל של 10-11 מיליון פריטים ביום, ובימי עומס (בעונה הנוכחית) היא משגרת לעיתים 17 מיליון פריטים ליום. בעונה הזו היא גם מתגברת, זמנית, את כוח האדם שלה בתוספת 50 אלף עובדים.
בקישור ניתן לראות עוד תמונות מהמחסנים המבולגנים. אמזון היא עסק מדהים מבחינת הגודל והיעילות. 
יעקב

נכתב על ידי , 1/12/2012 11:55   בקטגוריות אדריכלות, תחבורה, אמנות, כלכלה, עסקים, קפיטליזם  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של qgafyw ב-17/2/2013 10:09
 



קובה - הזמן עמד מלכת


הזמן עמד מלכת בקובה, כמו בכול הארצות הקומוניסטיות. תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים - ראו תמונה מקובה, עם המיבנים והמכוניות משנות ה 1950, לפני עליית הקומוניזם לשלטון.


 

כאשר קומוניסטים עולים לשלטון הם אוסרים הכול, הכול אסור. אסור לבנות, אסור לקנות, למכור, אפילו לדבר אסור. רק לממשלה מותר. תחת משטר של איסור גורף, האנשים יורדים למצב של קפאון ואדישות, ולא עושים כלום. במצב זה שום דבר לא קורה, שום דבר לא נבנה ולא מתחדש.

בקובה גרים באותם בניינים ישנים מלפני 1959 (שנת המהפכה) ונוסעים באותן מכוניות אמריקאיות נהדרות מאז, שנבנו איתן, ומחזיקות הרבה שנים (שלא כמו המכוניות המודרניות).

 

בשנתיים האחרונות הייתה קצת התגמשות של המשטר בקובה. פידל קסטרו, בן 86, עדיין חי, אבל פרש מהשלטון לפני כ 6 שנים. השליט כעת הוא אחיו, ראול קסטרו בן 81. כעת הממשלה מתירה קיומם של עסקים פרטיים קטנים. הדבר קצת דומה לרפורמה NEP של לנין בשנת 1921.

לאחרונה החלו להופיע מודעות על מכירת דירות. במודעה מציינים את הפרטים הרגילים: מיקום, גודל הדירה, מצב השיפוץ וכדומה, אבל הפרט החשוב ביותר הוא השנה שבה נבנה המבנה. מסתבר שמבנים שנבנו לפני 1959 מקבלים מחירים יותר גבוהים מאשר המבנים הסוציאליסטיים. הקפיטליזם החזירי לפחות בנה בתים טובים...

אני חוזר וממליץ על הבלוג "דור וואי" של עיתונאית קובנית, המספרת על החיים בקובה.

יעקב

 

 

 

נכתב על ידי , 20/11/2012 16:55   בקטגוריות אדריכלות, תחבורה, היסטוריה, נוסטלגיה, סוציאליזם, קפיטליזם  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הסוציאליזם והצעירים המובטלים


מחקר שנעשה בארה"ב מצא ש 28% מהצעירים בני 20-24 הם "מנותקים" דהיינו - לא לומדים ולא עובדים, כי הם לא מוצאים עבודה. השוו זאת לנתון הרשמי של האבטלה בארה"ב שעומדת על 10%. המספר הזה, 10% אינו כולל את אלה שהתייאשו מלמצוא עבודה ואינם מתייצבים יותר בלשכות כדי להרשם כ"דורשי עבודה".

התופענ אינה ייחודית לארה"ב - גם במרבית ארצות אירופה יש אבטלת צעירים בשיעורים דומים (25-30%), בעוד בספרד יש אבטלת צעירים בשיעור מדהים של 42%.

 

מה הסיבה לתופעה ? הרי הצעירים הם בעלי מרץ וכוח יותר גדול, כלומר כושא עבודה ותפוקה יותר גדול, ומן הסתם המעבידים מעדיפים, או צריכים להעדיף עובדים צעירים.

הסיבה היא הסוציאליזם. הוא משפיע בכמה נקודות.

1. שכר מינימום. חוקי שכר מינימום גורמים לאבטלה, בייחוד בקרב עובדים מתחילים שמוכנים להכנס לעבוד בשכר נמוך, בכדי להתקדם בהמשך. חוקי שכר מינימום מונעים ממעבידים לשכור עובדים מתחילים, בשכר (נמוך) שיתאים לשני הצדדים.

2. חוקי הקביעות (בחסות האיגודים המקצועיים). אם אינך יכול לפטר עובדים כאשר המצב הכלכלי מחייב זאת - אתה חושב פעמיים לפני שאתה שוכר עובדים חדשים, שאולי תיתקע איתם ותצטרך להמשיך לשלם להם משכורות גם אם העסקים חלשים ואין הצדקה להעסקתם.

3. חוקי וותק (בחסות האיגודים המקצועיים). אם יש ירידה בעסקים וצורך לפטר עובדים - אז לפי חוקים אלה מפטרים קודם את הצעירים, שהוותק שלהם יותר נמוך - כי אם בכלל מותר לפטר - אז רק לפי הוותק, ולא לפי התפוקה או האיכות של העובד.

 

חברה בה יש אבטלה המונית של צעירים היא חברה חולה. הצעירים מתרגלים מגיל צעיר לבטלה וחיים על קיצבאות. גם הפשיעה גואה.

הנה התוצאות של חוקים סוציאליים בעלי "כוונות טובות" - חוק שכר מינימום, והחוק האוסר פיטורים.

יעקב

נכתב על ידי , 26/1/2010 18:45   בקטגוריות כלכלה, קפיטליזם  
25 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-1/2/2010 18:35
 



הרגולציה של הבנקים


הנשיא אובמה מציע תכנית חדשה לרגולציה של הבנקים, אותה הגה יועצו, פאול וולקר (לשעבר ראש הפד, או נגיד הבנק המרכזי בארה"ב). על פי תוכנית זו יוטלו מגבלות גודל על הבנקים הגדולים - אלה שהם "יותר מדי גדולים מכדי ליפול". הם לא יוכלו לגדול מעבר לתקרה מסוימת. לא ברור לי, ולא ברור אם ברור לאובמה, כיצד עושים זאת. עוד מציע אובמה (כלומר וולקר) שיאסר על הבנקים לקנות ניירות ערך מכספם הם - כלומר מכספי הפקדונות שבידיהם.
נקודה נוספת שהם מציעים - להטיל מס מיוחד על בנקים גדולים שניצלו כדי להחזרי לממשלה לפחות חלק מההוצאה של 117 מיליארד דולר שהיא הוציאה "להצלת הבנקים".

אז הנה הצעה נגדית שלי:
תנו לבנקים ליפול. כול הבעיות נפתרות. הממשלה לא מבזבזת 117 מיליארד דולר מכספי הציבור, ולא צריכה אח"כ לנסות להחזיר לעצמה את הכסף שנשפך. הבנקים לא נעשים גדולים מדי - הם נופלים לפני זה! אין צורך ברגולציה, צריך רק לתת לרגולציה הטבעית של השוק לעבוד, ולהמנע מלהציל את הנופלים בכסף ציבורי. ובאווירה של אין מציל, הבנקים יזהרו שבעתיים עם השקעותיהם, והמשקיעים עם פקדונותיהם בבנקים.
הרגולטורים רודפים כול הזמן אחרי הזנב של עצמם ומנסים לשים פקק או תלאי של רגולציה נוספת כדי לסתום את החורים שבתלאי הקודם. הבעיות לא היו נוצרות מלכתחילה, אם הרגולטורים הטובים לא היו מנסים לתקן, והיו נותנים לדברים לזרום, במסלולם הטבעי. הרגולציה לא פותרת בעיות - היא יותר יוצרת בעיות חדשות מאשר פותרת בעיות ישנות.
יעקב
נכתב על ידי , 25/1/2010 23:36   בקטגוריות בנקים, כלכלה, קפיטליזם  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-26/1/2010 10:00
 



ברננקה: צריך יותר רגולציה


עבור פקידי ממשלה תמיד צריך יותר רגולציה, יותר כוח לפקידים. תמיד.

בן ברננקה, נשיא הפד (הבנק המרכזי בארה"ב) קרא להגביר ולשפר את הרגולציה כדי למנוע את הבועה הספקולטיבית הבאה. הרגולציה החדשה צריכה להיות "יותר טובה ויותר מתוחכמת" מזו שנכשלה במניעת הבועה הספקולטיבית הקודמת, שהביאה למשבר האחרון.

אמונה אין קץ יש להם בכוחה של הרגולציה, למרות שרשרת בלתי פוסקת של כישלונות עד כה. נכון, נכשלנו עד עכשיו, אבל - בפעם הבאה נצליח ללא ספק. אשרי המאמין.

 

מרבית המשקיפים סבורים שמה שגרם לבועה האחרונה לא היה כול כך העדר רגולציה (הייתה רגולציה בטונות גם קודם) אלא ריבית נמוכה מדי, לזמן ארוך מדי - או בלשון עממית: הדפסת הכסף. זה מה שעשה הנגיד הקודם, גרינספאן. כול המשברים, לפחות מאז 1929 (וכנראה גם קודם) , נגרמו על ידי אותו דבר: הדפסת כסף. לא רק בארה"ב, בכול העולם, בגרמניה, בארגנטינה, בישראל.

 

ובכול זאת - בן ברננקה מדפיס כסף בקצב רצחני וחסר תקדים. זה מה שהנגיד יודע לעשות - אז הוא עושה זאת. במקום לתת לבועה להתפקע ולהוציא האוויר ממנה הוא מנסה בכול כוחו לנפח אותה חזרה בכמויות אדירות של כסף מודפס.

הבועה הבאה כבר כאן, המשבר הבא בלתי נמנע.

 

והרגולטורים? אין להם מושג ירוק מה לעשות. הדיבורים על "רגולציה מתוחכמת ומשופרת" הם דיבורי סרק. אנו לא יודעים מאיזה כיוון תתפוצץ הבועה הבאה. הבועה האחרונה הייתה בועת נדל"ן, וזו לפני בועת דוט-קום. שמות אנו יודעים לתת, בדיעבד. את בועת הנדל"ן כולם ראו מול עיניהם כולל גרינספאן, אבל לא ידעו איך לעצור אותה. הרעיון שאפשר לשפוך כסף מודפס בשוק בכמויות אדירות מבלי לגרום נזק הוא רעיון - איך לאמור זאת? - רעיון לא שפוי. לא רחוק מאחוריו הרעיון שאפשר לעצור בועות באמצעות רגולציה.

 

יש רק דרך אחת למנוע את הבועות - להמנע מלהדפיס כסף, אבל את זה אין הנגידים רוצים לעשות. יותר קל להדפיס כסף, אח"כ להתפאר איך יצאת מהמשבר, וללכת הביתה לנוח על זרי הדפנה, ולתת לבא במקומך להתמודד עם המשבר הבא שגרמת. וגם לנאום נאומים על רגולציה "מתוחכמת" - שלא קיימת.

יעקב

נכתב על ידי , 3/1/2010 19:32   בקטגוריות כלכלה, ממשל ארה"ב, קפיטליזם  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-4/1/2010 17:19
 



זימבבואה מתאוששת


זוכרים את הקטע על ד"ר גידעון גונו, הנגיד של הבנק המרכזי בזימבבואה, אשר הדפיס כסף בטונות "למען האינטרס הלאומי של זימבבואה" ? הוא אמר שהוא נוהג בדיוק כמו הנגידים של ארה"ב ושאר הארצות.... האינפלציה בארצו הגיעה בשנת 2008 ל 165,000%, כל הכלכלה נעצרה, מפעלים ומכרות חדלו לייצר... אנשים הסתובבו רעבים. מה שהציל אותם, חלקית, היה הכסף ששלחו הביתה כ 3 מיליון אנשים שברחו מזימבבואה, בעיקר לדרום אפריקה. אוכלוסיית זימבבואה היא כ 10-12 מיליון, כך שמספר הגולים מאד משמעותי.

אבל עכשיו יש התפתחויות מעניינות וחיוביות בזימבבואה.
ראשית - המטבע המקומי, הדולר של זימבבואה, שהשטר הגדול ביותר שלו היה בן 100 טריליון דולר, מת. אנשים, ביחוד חיילים ושוטרים, משענת המשטר, סרבו לקבל משכורות במטבע המקומי. המטבע המקומי מת ונעלם מן העולם, יחד עם הבנק המרכזי. ד"ר גדעון גונו הפך למובטל. התרחשה שמיטת חובות כללית - כל החובות במטבע מקומי פשוט בוטלו, יחד עם המטבע. זה אומר גם שכל החסכונות (מי שלא החזיק חסכונותיו בסחורות או פיקדונות בחו"ל) מתו. הכלכלה עשתה Restart והתחילה מחדש, מבסיס אפס. אין יותר חוב ממשלתי - המדינה היחידה בעולם ללא "חוב לאומי".
מבחינה פוליטית - הדיקטטור מוגבה נאלץ להתחלק בשלטון עם האופוזיציה ולמנות את צבאנגיראי לראש ממשלה.
בפברואר השנה בוטל רשמית המטבע המקומי, כעת הדולר האמריקאי וכל שאר המטבעות הם הלך חוקי. משתמשים בעיקר בדולר, אבל גם בליש"ט ובראנד הדרום אפריקאי. הבנק המרכזי נסגר. הבנקים המסחריים נזהרים במתן אשרי כי אין יותר מי ש"יציל" אותם (lender of last resort ). הממשלה החדשה הבטיחה לכבד זכויות קניין, ולאפשר למפעלים לעבוד חופשי, ללא שום התערבות של הממשלה - כי לא הייתה לה ברירה. המפעלים והמכרות החלו, אט, אט, לחזור ולפעול. אפילו הגולים שברחו מהרעב מתחילים לחזור. החיים חוזרים למסלולם, הבורסה החלה לעבוד גם כן. מומחים ממליצים להשקיע בזימבאבה, כי הסיכויים לצמיחה מהירה (ממצב אפס) טובים. המשכורות של החיילים והשוטרים, ושאר עובדי המדינה, משולמות בדולרים של סיוע חוץ שהמדינה מקבלת. אני משער שהמגבלה הזאת הביאה לירידה גדולה במספר אוכלי החינם במדינה.
כעת מחכים בסבלנות שהדיקטטור הקשיש (86), מוגבה, יעלם מהשלטון. אז יש סיכוי שזימבבאבה תחזור להיות מה שהייתה בעבר - מדינה עשירה ומסודרת, הרבה יותר משאר מדינות אפריקה. כבר כעת יש אווירה טובה ונינוחה במדינה - כך מדווחים עיתונאים.
מעניין מאד. סוגרים את הבנק המרכזי, מסלקים את הממשלה והמגבלות שהיא מטילה, וכלכלה הרוסה עד היסוד חוזרת לתפקד במהירות מדהימה.
יעקב




נכתב על ידי , 13/11/2009 12:11   בקטגוריות בנקים, כלכלה, משפט, קפיטליזם  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יונתן ב-14/11/2009 10:07
 



מכון תקנים פרטי


מי ישמור על הבטיחות של הצרכנים ויגן עליהם מפני יצרנים חסרי מצפון, אשר עלולים להציף את השוק במוצרים זולים ומסוכנים מתוך תאוות בצע? כמובן, מכון התקנים הממשלתי הוא ששומר על האזרחים. רק הממשלה יכולה להגן עלינו!
לא בארה"ב. שם פועלת מעבדה הנקראת Underwriters Laboratories גוף פרטי, שנוסד ב 1894.
המעבדות מעסיקות כיום כ 4000 מהנדסים ומדענים, כל היצרנים פונים אליהם כדי לקבל מהם "תו תקן" (ראה ציור) - אשר מגדיל בהרבה את סיכויו של היצרן למכור מוצריו. המעבדה בודקת את המוצרים בקפדנות רבה, דרישותיה גבוהות מאד, מפני שהמוניטין שלה הוא הדבר שמפרנס אותה. היצרנים מדביקים את תו התקן על המוצרים שעמדו בדרישות (שהמעבדה אישרה) ומשלמים תמלוגים למעבדה. הכל ללא התערבות ממשלתית. המעבדה קובעת את התקנים, היצרנים מצייתים מתוך אינטרס כלכלי.
בשנה שעברה היא בדקה 16,500 סוגים של מוצרים, יותר מ 80,000 מוצרים, ותו התקן שלה מתנוסס על יותר  מ 9 מיליארד פריטים. כמעט כל תקני הבטיחות במדינות של ארה"ב נקבעו על פי המלצות UL - שהם המומחים מס 1 בארה"ב לנושא. קראו את כל הכתבה המפורטת עליהם.
האם נכון שרק הממשלה יכולה לשמור על בטיחות המוצרים ? לא נכון.

אצלנו, מכון התקנים הממשלתי הוא יותר מכשלה בירוקרטית מאשר "שומר בטיחות" - והממשלה משתמשת בו הרבה כדי למנוע יבוא מתחרה של מוצרים זולים, כדי ל"הגן" על תוצרת מקומית יקרה, בדרכים מתוחכמות, כך שלא יגידו שאנו מפרים הסכמי סחר חופשי...
יעקב
נכתב על ידי , 10/5/2009 22:33   בקטגוריות משטר, עסקים, קפיטליזם  
24 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של dipbubabl ב-17/2/2013 10:13
 



ברוורמן - המדפיס הממשלתי.


פרופ' אבישי בראוורמן מייצג את מיטב העמדה של השמאל האקדמי, הנטוש מהמציאות. הוא תמיד דוגל ביותר תקציבים - יותר לאוניברסיטאות, יותר לצימצום פערים, יותר לזקנים, יותר לעסקים קטנים ויותר לכו-ו-ו-לם.

כי הכסף צומח על העצים, ופקידי האוצר הרשעים והחשוכים (הנגועים באידיאולוגיה קאפיטליסטית) מסרבים לקטוף אותו ולחלק ביד נדיבה. אבישי בראוורמן הוא אדם רחב לב ונאור, חסר כל אידיאולוגיה, והוא יחלק בשפע לכולם. את הכסף של מי יחלק? ממי יקח? מאף אחד. הוא לא אדם רע שלוקח כסף מאנשים. הוא מחלק מה שצומח על עצים ולא שייך לאף אחד, ורק מחכה לו.

בישראל, התפיסה שאני מייצג, וכך גם עשיתי בעבר, מדברת על סוציאל דמוקרטיה. מהי סוציאל דמוקרטיה מעבר לפראזה? זה אומר קפיטליזם נאור שבו ממשלה יעילה ואחראית משקיעה בבריאות, בחינוך ובהשכלה הגבוהה ונאבקת באי שוויון, במקביל לתחרות חופשית עם מערכת בקרה ואכיפה בשווקים הפיננסים, ולא תהליך הפרטה ללא גבול שמעביר מונופולים ממשלתיים לפרטים.

 

פרופ' בראוורמן היה בעד הרחבת התקציב והגדלת הגרעון לפני המשבר. אז הוא אמר: "יש כסף, יש צמיחה, למה לדאוג? רק עוד קצת גרעון - למה לא??". עכשיו הנימוקים שלו השתנו: "יש משבר, דרוש תימרוץ כדי להחלץ מהמשבר ולמנוע אבטלה". אצלו תמיד דרוש גרעון, תמיד דרוש תימרוץ, תמיד דרושה יותר הוצאה ממשלתית, ולא משנה אם יש משבר או צמיחה. לא חשוב מה התירוץ, העיקר הגרעון והאידיאולוגיה.

 

"מהי סוציאל דמוקרטיה מעבר לפראזה?" - סוציאל דמוקראטיה היא יצירת מיסוי גבוה (החרמת פרי עבודתם של המגזר היצרני), וגרעונות גבוהים - כלומר אינפלציה עתידית שתוביל לקריסת המשק.

יעקב

 

נכתב על ידי , 9/11/2008 18:02   בקטגוריות כלכלה, קפיטליזם  
50 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שמעון דיסקין ב-18/11/2008 08:39
 



בנקים פוליטיים מושחתים


כבר כתבנו על הבנקים פאני ופרדי שהיו במרכז המשבר הפיננסי הנוכחי.
בנקים אלו לא היו בנקים פרטיים מנוהלים על ידי אנשי עסקים אלא בנקים ממשלתיים מנוהלים על ידי פוליטיקאים, שהיו מינויים פוליטיים. פרטים במאמר זה (אנגלית).
פרנק ריינס, כושי, מונה לניהול פאני מיי על ידי הנשיא קלינטון ב 1999. לפני זה הוא היה מנהל התקציב של קלינטון. הוא מונה לתפקידו במטרה מפורשת לקדם מתן משכנתאות ל"מיעוטים", שלא על פי קריטריונים כלכליים. הוא אולץ להתפטר ב 2004 כאשר התגלה שהיו זיופים פליליים בספרי החשבונות של פאני מיי. הוא קיבל פיצויי פיטורין (מצנח מוזהב) בשיעור 240 מיליון דולר, אך אולץ להחזיר 50 מיליון דולר. משום מה לא הועמד לדין.
ג'ים ג'ונסון, המנהל הקודם של פאני מיי, מ 1991 עד 1999 היה בעבר עוזר ראשי וראש הצוות של סגן הנשיא וולטר מונדל (בימי ממשל קארטר). גם הוא "בישל" את הספרים, אולץ להתפטר ולהחזיר חלק מהבונוסים בני מיליוני הדולרים.
יש כאן פוליטיקאים מושחתים שמונו למנהלי בנקים ממשלתיים (פאני ופרדי) כדי "להיטיב עם העם" - להעניק כסף ממשלתי לכל דורש, במסווה של משכנתא, שעסקו במלאכת זיוף ספרים, מעשה שעבורו אדם רגיל יושב בכלא. ה"רגולטורים" - שהיו אמורים למנוע מעשים כאלה לא היו אלא פקידים ממשלתיים אחרים, המונעים על ידי אותה האידיולוגיה, והם רק עודדו את המעשים ולא מנעו אותם.
כל הניסיונות לשים קץ למעשי השחיתות טורפדו בסנאט של ארה"ב על ידי סנאטורים בעלי אותה אידיאולוגיה, שבנוסף לכך גם קיבלו תרומות גדולות באותם בנקים ממשלתיים מושחתים. קריס דוד - יו"ר וועדת הבנקאות של הסנאט קיבל תרומות בסך 160 אלף דולר מפאני מיי, וברק אובאמה, חבר בוועדת הבנקאות (הועדה שמפקחת על הרגולטורים) קיבל 120 אלף דולר תרומות.
הסירחון גדול, וכולו סרחון של הממסד הפוליטי, הן בצד הבנקים והן בצד הרגולטורים.
יעקב
נכתב על ידי , 4/10/2008 09:12   בקטגוריות כלכלה, ממשל, קפיטליזם  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



"הלאמת" בנקים בישראל


הפרשה של הבנקים פאני מיי ופרדי מאק בארה"ב מזכירה פרשה דומה להפליא שהתרחשה אצלנו. בשנת 1983 התרחש המשבר הגדול של מניות הבנקים. הבנקים נהגו באותן השנים ל"הריץ" את מניותיהם - לנפח מחירם בצורה מלאכותית כדי למשוך משקיעים תמימים מקרב הציבור. הדבר היה משחק פירמידה. כל ילד מכיר את המשחק ואת ההונאה שכרוכה בו, וגם את הוודאות של הפיצוץ הסופי. בכל זאת הרשו לעצמם הבנקים, בנק לאומי ובנק הפועלים, שהיו בשליטה ציבורית, לנקוט בשיטת הונאה זו. (בנק דיסקונט הפרטי נגרר אחריהם ועשה אותו הדבר).

כאשר העסק התפוצץ התערבה ממשלת ישראל ו"הלאימה" את הבנקים (שהיו במילא בשליטת הממשלה או ההסתדרות כל הזמן). למעשה היא לא הלאימה את הבנקים, אלא החליטה לפצות את המשקיעים מכספי המיסים. מנהלי הבנקים הכושלים, שמונו קודם על ידי הממשלה או ההסתדרות פוטרו, ונחקרו בפלילין, ותחתם מינתה אותה הממשלה מנהלים אחרים. שום דבר לא הבטיח שהמינוי החדש יהיה יותר מוצלח, או שהמנהלים החדשים לא יעשו אותן שגיאות והונאות כמו קודמיהם, או שגיאות גרועות מהן.
תחת השיטה הנהוגה אצלנו, כאשר המנהלים והמשקיעים יודעים שהממשלה תמיד "תציל" אותם, ותעביר להם כסף, אין להם תמריץ להזהר ולנהל עיסקיהם בצורה אחראית ונבונה. אדרבא, יש להם תמריץ לחפש כל סוגי התכסיסים המסוכנים והבלתי כשרים כדי להגדיל ריווחיהם, כי הם יודעים שאין סיכונים - בסוף מעמיסים את ההפסדים על הממשלה ויוצאים מורווחים.
אני עצמי סירבתי להשקיע במניות הבנקים מפני שקלטתי, למרות גילי הרך אז, הרבה לפני 1983 , שזה מעשה הונאה. אבל יצאתי פרייר. אחרים קנו מניות בנקים והרוויחו בגדול, וכאשר הבנקים פשטו את הרגל כצפוי, הממשלה החזירה את כל הכסף.
ב 1983 ממשלת ישראל לקחה כסף טוב של אנשים ישרים (ממיסים) ומעבירה אותו לספקולנטים כדי לכסות את הפסדיהם. זהו אי צדק משווע, מעשה לא מוסרי, אבל יותר גרוע - זה מעשה מטופש - כי הוא מעודד ספקולציה בלתי אחראית ומעשי הונאה נוספים ומעניש אנשים ישרים. ובכל זאת נוהגים הסוציאליסטים לשבח ולהלל את המעשה הזה, ולטעון שהוא מוכיח את כשלי השוק ואת הצורך של הממשלה, הטובה והמיטיבה, להתערב ולהציל את המצב (כלומר - להציל את הספקולנטים העשירים ולהעביר להם את כספי המיסים).
הממשלה לא צריכה להתערב.
מי שמשקיע את כספו צריך להזהר ולנהוג בצורה אחראית, ולא לקחת סיכונים מעבר למה שהוא מסוגל לשאת. הבנקים צריכים לדעת שאם יסתכנו יותר מדי הם עלולים להפסיד את הונם, ואין "מושיעים" על חשבון משלם המיסים. באווירה כזו, שבה הסיכונים ברורים, אנשים נוהגים להתנהג באחריות. ההתערבות הממשלתית מקלקלת את המשואה ומעודדת הונאות וספקולציות לא אחראיות. וחוץ מזה, זה ביזבוז משווע של כספי הציבור.

יעקב

נכתב על ידי , 12/9/2008 07:25   בקטגוריות כלכלה, ממשלה, קפיטליזם  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פרדי ופאני ו"כשל השוק" שהוא כשל הממשלה.


היום דיבר פרופ' אבישי ברוורמן (ברשת ב') על "כשל השוק" של הבנקים פרדי מק ופאני מיי (שהולאמו כביכול), ועל הצורך בהתערבות הממשלה כדי לתקן את עיוותי הקאפיטליזם. לא הופתענו. דעותיו הסוציאליסטיות (סליחה, "סוציאל דמוקרטיות" כפי שהוא מגדיר את עצמו) ידועות. אצל ברוורמן, כל מה שזז הוא כשל של הקאפיטליזם, ואת הכל צריכים לנהל "שליחי ציבור, ישרים ונבונים" (איפה יש כאלה?). רבים אחרים הצטרפו לחגיגה ודיברו על כשל שוק, בניגוד משווע לעובדות.

את העובדות כבר מנינו (בקטע הקודם) שני הבנקים נוסדו והוקמו על ידי ממשלת ארה"ב, פאני בשנות ה 30 ופרדי ב 1970. מטרתם הייתה לתת ערבות ממשלתית למשכנתאות, כדי שכולם (גם מיעוטי יכולת) יוכלו לקבל משכנתא, ולרכוש דירה. כך גם עודדו את שוק הבניה. הכל כדי להיטיב עם העם, מטרות סוציאליות ופוליטיות למופת - אך כלכלה גרועה.

אם הממשלה חפצה לעזור לחלשים - הדרך הנכונה לעשות זאת היא לתת להם סיוע ישיר, אבל סיוע כזה מופיע כהוצאה בתקציב, ומחייב העלאת מיסים. במקום זה הפוליטיקאים אוהבים לתת סיוע "יש מאין", "ללא עלות כספית" - בצורה של ערבויות ממשלתיות. אבל בחיים אין ארוחות חינם, את המחיר צריך לשלם. היתרון של שיטת הערבויות הוא שאת המחיר משלמים יותר מאוחר, לאחר סוף הקדנציה של אלה המחליטים על הערבויות, כך שזה לא כל כך איכפת להם. זו דוגמה קלאסית כיצד פועלים "שליחי ציבור נאורים וישרים" (דברי ברוורמן). עת התשלום הגיעה עכשיו, והמחיר כבד, יש שאומרים שהעלות הכוללת של "הצלת" פרדי ופאני עלולה להגיע למשהו בין 100 ל 200 מיליארד דולר (במילים: מיליארדים!). מי משלם ? משלם המיסים, כרגיל, אזרחי ארה"ב.

בדרך הספיקו ל"הפריט" את הבנקים הנ"ל - דהיינו - למכור את מניותיהם בשוק החופשי - כשהמניות מוחזקות בידי משקיעים מוסדיים (קרנות פנסיה) ובנקים זרים. אלא שהם הפריטו רק את הרווחים, לא את הסיכון וההפסדים. גם אחרי ה"הפרטה" נשארה בתוקף ערבות ממשלתית (אם כי בצורה מרומזת ולא מפורשת) והמדיניות של הענקת משכנתא לכל דורש, בלי לבדוק יכולת החזר. הקאפיטליסטים ה"מושחתים" שניהלו את הבנקים לא היו אלא פקידי ממשל לשעבר, שמונו לתפקידיהם על ידי הנשיא הליבראלי קלינטון (מן הסתם מנהלים אלה מונו בזכות קשריהם הפוליטיים). לא היה איכפת להם, כי לא את כספם סיכנו.

כל עוד הכלכלה פורחת, והשמש זורחת, ומחירי הבתים עולים הכל מתנהל למישרין וכולם מרוויחים, כולל פרדי ופאני ה"מופרטים". אלא שבעצם קיומם הם הכניסו עיוות לשוק. על ידי מתן משכנתא לכל דורש הם יצרו ביקוש מוגבר (מלאכותי) לבתים, דבר שגרם לעליה מטורפת במחירים (בועה). כל עוד המחירים עלו, אנשים המשיכו לשלם את המשכנתאות, כי אפילו אם לא היה להם כסף, הם יכלו לגלגל את המשכנתא, על סמך הערך העולה של הנכס. אולם כל בועה סופה להתפוצץ. בשלב מסויים השוק נעשה רווי בדירות. כאשר המחירים יורדים, לאנשים אין יכולת ואין כדאיות לשלם את המשכנתא, והם מחזירים את מפתחות הדירה לבנק. הבנק תקוע עם מלאי דירות בלתי מכיר, וההפסדים גדולים.

כבר ביוני השנה הועברה החלטה בקונגרס (הנשלט על ידי הדמוקראטים, [סוציאל דמוקראטים?]) - ההופכת את הערבות הממשלתית המרומזת לערבות מפורשת. בזה העמיסה הממשלה במפורש את ההפסדים של הבנקים על משלם המיסים. מה שנעשה שלשום לא הייתה הלאמה, אלא פיטורי המנהלים. שר האוצר הנוכחי החליט לנסות ולמנות מנהלים יותר טובים (שגם שייכים במקרה למפלגתו ולא למפלגה היריבה). למעשה, הבנקים לא היו מסוגלים לעמוד בהתחייבויותיהם - כלומר - ההון העצמי שלהם שלילי. מה שהממשלה הלאימה זה לא נכס, היא הלאימה רק חובות. גם כן הלאמה...

פרדי ופאני הם דוגמה מובהקת וברורה של כשל ענק של ההתערבות הממשלתית בכלכלה. החטא הקדמון היה הקמת בנקים אלה מלכתחילה, על ידי הממשלה. כמו כל התערבות ממשלתית, המחיר הוא יקר, והמשלם הוא האזרח, משלם המיסים העשוק. אבל, מי שסוציאליסט עמוק בנפשו, כמו ברוורמן ומרבית הפרשנים, יקפצו על המציאה ויתריעו שוב על "כשלי השוק".
עדכון: הסבר נוסף ראה דיון ב"קאפיטליסט היומי". (הלואי ויפסיקו שם הצגת תמונות זועה ילדותיות).

יעקב
נכתב על ידי , 9/9/2008 23:05   בקטגוריות כלכלה, כלכלה קלוקלת וכלכלה מתוקנת, ממשלה, קפיטליזם  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שמעוןן דיסקין ב-11/9/2008 09:02
 



הבנקים הממשלתיים בארה"ב "הולאמו".


"ארה"ב: שני ענקי המשכנתאות יולאמו". זועקת הכותרת הגל"צ.איך אפשר להלאים בנק שהוא מלכתחילה ממשלתי ? עושה רושם שהכתב (מתן חודורוב) אינו יודע מה הוא מדבר. יותר גרוע מזה - בימינו לוקח בדיוק 5 דקות לקרוא (למשל בויקיפדיה) וללמוד את הנושא. זה יותר מדי טרחה בשביל הכתבים שלנו. הם לא מרגישים צורך לדעת משהו על הנושאים שהם כותבים עליהם.
גם המרואיין, ד"ר דוד קליין, לשעבר נגיד בנק ישראל לא יודע בדיוק מה הוא מדבר, כך שאפשר אולי לסלוח למתן חודורוב.
נגיד בנק ישראל לשעבר, דוקטור דוד קליין, סבור כי האירועים האחרונים מלמדים על מהפך במדיניות הממשל האמריקני ביחס למשבר הכלכלי, אולם עם זאת, הוא מסביר כי הגישה הקפיטליסטית לא נזנחת, והיא עדיין הדרך הנכונה לניהול השווקים.
גם הכותרת ב ynet זועקת: "פאני מיי ופרדי מאק הולאמו באופן רשמי"

הכתבים טוענים שפרשת פרדי ופאני מלמדת על כשלון הקאפיטליזם, ועל ההכרח של הממשלה להתערב כדי להציל את הבנקים והכלכלה מכשלים של השוק החופשי.

בדיוק ההיפך הוא הנכון. הפרשה של פשיטת הרגל של שני הבנקים שאלה מלמדת על כשלון ההתערבות הממשלתית בשוק החופשי.

פאני מיי (Federal National Mortgage associacion ) נוצר על ידי ממשלת ארה"ב בימי השמבר הכלכלי הגדול של שנות ה 1930 - כדי למלא מטרה "סוציאלית" - להקל על אנשים "עניים" לקבל משכנתאות.
It is a government-sponsored enterprise (GSE) chartered by the United States Congress and is aligned with national policies to support expanded access to housing and increased opportunities for homeownership.
זאת חברה "בחסות הממשלה", פועלת על פי זכיון מהקונגרס, על פי מדיניות לאומית להגביר ולאפשר בעלות על בתים ודירות"

כנ"ל פרדי מאק:
The Federal Home Loan Mortgage Corporation (FHLMC) , commonly known as Freddie Mac, is a government sponsored enterprise (GSE) of the United States federal government. It is a stockholder-owned corporation, authorized to make loans and loan guarantees
זו חברה "בחסות הממשלה" שנוצרה על ידי תחיקה של הקונגרס ב 1970, גם היא במטרה להקל על האנשים קבלת משכנתאות, על מנת לעודד בעלות על הבתים והדירות, היא פועלת על פי חוק של הקונגרס.

שתי החברות הם יצורים של הממשלה - הם אינן חברות פרטיות שנוצרו על ידי יזמים פרטיים. אמנם מניותיהן נסחרות בבורסה ונמצאות ברובן בידי גופים מוסדיים, ולא ישירות בידי ממשלת ארה"ב. אולם בכל זאת אלו חברות ממשלתיות, הוקמו על ידי הממשלה, נועדו לשרת מטרה "סוציאלית" (לאפשר לאנשים לרכוש דירות), וקיבלו, הן במפורש והן במרומז, ערבות ממשלתית לעסקיהם, וגישה חופשית לאשראי ממשלתי (כסף מודפס). הן פועלות לא על פי כללי השוק החופשי אלא על פי תקנות ממשלתיות.

פרדי מק ופאני מיי הם בנוסף לכל - מונופולים בחסות הממשלה - לבנקים אחרים לא ניתנה, לא גישה חופשית לאשראי ממשלתי, ולא ערבות ממשלתית. שני הבנקים נועדו לרכוש משכנתאות מבנקים אחרים, ובכך לשחרר כספים למתן משכנתאות נוספות. הם החזיקו חלק מהמשכנתאות שקנו, וחלק אחר מכרו למשקיעים אחרים בצורה של ניירות ערך הנסמכים על משכנתאות, אבל עם ערבות למקרה של אי פרעון, ערבות של הבנק, וערבות מרומזת של הממשלה.

ההתערבות הממשלתית הזו, ביצירת שני הבנקים האלה, היא הסיבה הראשית למשבר הנוכחי. ה"הלאמה" של הבנקים הממשלתיים האלה שתעלה למשלם המיסים האמריקאי עשרות מיליארדי דולרים - היא התוצאה הבלתי נמנעת של ההתערבות הממשלתית שירצה את הבנקים, ולא "כשל שוק".

ממשלת ארה"ב, בהקמת הבנקים האלה בעבר, יצרה מצב שניתנו משכנתאות לכל דורש מבלי לבדוק את היכולת הכלכלית של המבקש לעמוד בתשלומי ההחזר. הבנקים הפרטיים שנתנו בפועל את המשכנתאות לא היה להם מניע לבדוק את כשירות הלווים, כי הם מיד העבירו את המשכנתא לפאני או פרדי (אחרי שגבו את עמלותיהם), ולא לקחו על עצמם כל סיכון. הסיכון הועבר כולו לפאני ופרדי, כלומר - לממשלת ארה"ב. על ידי מתן משכנתאות ללא הבחנה נוצר בעצם המשבר שבו אנו נמצאים, כאשר, כצפוי, האנשים לא משלמים את המשכנתאות.

אם הממשלה חושבת שטוב שאנשים ירכשו דירות, גם כאלה שאין להם כסף, אז היא צריכה לרכוש את הדירות בשבילם מכספי משלם המיסים, ישירות. פה היה נסיון "התחכמות" - נסיון ליצור יש מאין, דירות לכל מבקש, מבלי שהדבר ישתקף במיסים ובתקציב הממשלה. כל הנסיונות המלאכותיים האלה נועדו לכשלון. אין חוכמות בכלכלה, ואין ארוחות חינם. כעת ישלמו משלמי המיסים של ארה"ב את מלוא ההוצאות, עם ריבית דריבית, על ידי הזרמת כספים ממשלתיים ל"הצלת" החברות הממשלתיות ש"הולאמו".

יעקב.



נכתב על ידי , 8/9/2008 06:59   בקטגוריות כלכלה, טירוף מערכות, משטר, קפיטליזם  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של etsevzv ב-17/2/2013 10:15
 



למה יש עושר ?


מאמר טוב של יונה גולדברג (באנגלית) על כפיות הטובה של האנושות כלפי הקפיטליזם.

People ask, “Why is there poverty in the world?” It’s a silly question. Poverty is the default human condition. It is the factory preset of this mortal coil. As individuals and as a species, we are born naked and penniless, bereft of skills or possessions. Likewise, in his civilizational infancy man was poor, in every sense. He lived in ignorance, filth, hunger, and pain, and he died very young, either by violence or disease.

The interesting question isn’t “Why is there poverty?” It’s “Why is there wealth?” Or: “Why is there prosperity here but not there?”

אנשים שואלים: מדוע יש עוני בעולם? שאלה טיפשית. העוני הוא ברירת המחדשל של המצב האנושי. אנו נולדים ערומים וחסרי כל, ללא רכוש או כישורים....
השאלה המעניינת אינה "למה קיים עוני" אלא "למה קיים עושר" (או: איך נוצר העושר? [יעקב]), או "למה יש עושר כאן אבל לא שם?"
התשובה לשאלה למה קיים עושר היא: קפיטליזם.
In large measure our wealth isn’t the product of capitalism, it is capitalism.
במידה גדולה העושר שלנו אינו התוצר של קאפיטליזם - הוא הקפיטליזם עצמו. ובכל זאת אנו שונאים אותו...
יעקב


נכתב על ידי , 4/8/2008 00:05   בקטגוריות כלכלה, קפיטליזם  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של דורון טלמור ב-9/8/2008 11:29
 



כן ירבו


מספר המיליונרים החיים בישראל (ומן הסתם הרוויחו את כספם בעסקים שמרכזם בישראל) הוא 8200 -

מספר המיליונרים בישראל זינק ב-13.6% לפי דו"ח העושר של חברת מריל לינץ', בישראל חיים 8,200 מיליונרים; שיעור הגידול במספר המיליונרים בישראל הוא כפול מהממוצע העולמי;

 

טוב שיש מיליונרים בישראל, וכמה שיותר יותר טוב כי זה מצביע על רמת פעילות כלכלית גבוהה, וגם על רמת חיים יותר גבוהה של שאר בני התמותה שאינם מיליונרים. זה גם נותן תקוה לכולם, אולי יום אחד גם אני אהיה עשיר.

 

אנשי השמאל הסוציאליסטי כמובן מזועזעים, ורואים בידעה זו כשלון גדול למאמציהם ומטרותיהם, כי לפי תורתם מליונרים הם פושעים (אוליגארכים בשפה עדינה) ונצלנים. הסוציאליסטים נלחמים על כך שלא יהיו מליונרים, כלומר שכולם יהיו עניים (אך עניים שווים !).

הידעה גם מבהירה את השקר שבמנטרה שהשמאל נוהג לדקלם על 100 משפחות ששולטות בכלכלה הישראלית.

 כן ירבו !

 

יעקב

 

נכתב על ידי , 25/6/2008 12:34   בקטגוריות כלכלה, קפיטליזם  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ניפוץ מיתוס: "רצועת עזה – מהאזורים הצפופים בעולם"


כמעט לכל שיח ציבורי על רצועת עזה מתלווה התואר "מהאזורים הצפופים בעולם". ממש בעיית יסוד המשליכה על יתר הבעיות. מיתוס "הצפיפות האיומה ברצועת עזה", מטעה מזה עשרות שנים פוליטיקאים, פובליציסטים ועמך כאחד.

 

מפתיע שאף עיתונאי לא טרח לקחת מחשבון ולבדוק את המספרים. רצועת עזה המשתרעת על שטח של - 363 קמ"ר קלטה במקור (1948) כ- 300,000 פליטים לכל היותר ומונה כיום לפי ה"סקר הפלסטיני" האחרון כ- 1.4 מיליון נפש – 3,860 נפש לקמ"ר (לא נתפלא אם בעתיד יסתבר שגרים שם פחות ממיליון תושבים...). אכן צפיפות לכאורה.

 

אם נשווה את הרצועה למקומות אחרים בעולם נגלה למשל שבהונג קונג (כ- 7 מיליון תושבים), בחלקה הוותיק (האי והעיר קואלון), השטח הראוי למגורים הוא כ- 1/3 מרצועת עזה ומתגוררים בו כ- 4 מליון תושבים בצפיפות ממוצעת של כ- 28,000 נפש לקמ"ר (פי 7 צפוף מאשר ברצועה). שטחה "ברוטו" של הונג קונג עומד על כאלף קילומטרים ריבועיים, מתוכם רק כשליש ראוי למגורים. גם על פי תחשיב נדיב זה הצפיפות שם כפולה מאשר ברצועה.

 

אך מדוע להרחיק להונג קונג… אפילו בגבעתיים הצפיפות גדולה פי 4 לערך מאשר בעזה כ- 15,000 נפש לקמ"ר! או בני ברק הצפופה פי 5 ויותר מעזה (כ- 20,000 אנשים לקמ"ר). אילו כל תושבי בני ברק היו גרים בבתים בני קומה אחת הייתה בני ברק גרועה מעזה.

 

נחזור להונג קונג: האי קלט מאז 1948 כ- 4 מליון פליטים ומונה כיום כ- 7 מליון נפש. הפליטים הגיעו להונג קונג, רובם מיבשת סין, כאשר בקושי בגדים לגופם - "החושות" בעזה הן וילות מרווחות יחסית לרפסודות עליהן התגוררו פליטי הונג קונג. למזלם של פליטי הונג קונג, לא נכפה על האי שלטון ריכוזי מושחת, אלא אחת מהמערכות הקפיטליסטיות החופשיות והפתוחות בעולם עם מעורבות ממשלתית אפסית בחיי האזרח. אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים, לא פתחה למזלם סניפים בהונג קונג, הפליטים הסינים לא קיבלו סיוע מארצות הנפט או מהקהילה האירופאית, ולכן לא הייתה להם ברירה אלא לעבוד, ליזום ולהצליח. כך עלה התוצר לנפש בהונג קונג לאחד הגבוהים בעולם כ- 42,000$ לנפש (מתואם לכוח הקניה). בזכות הקפיטליזם חיים עניי הונג קונג (קו העוני מוערך בכ- 1,600 דולר ארה"ב למשפחה) ברמת חיים העולה זו של העשירון העליון ברצועת עזה.

 

החטא הקדום שגרם ל"סיר הלחץ העזתי" אינה ה"צפיפות", אלא אופי המשטר הכלכלי שנכפה עליהם ע"י המצרים, הישראלים, והמנהיגות המקומית – כל זאת בסיוע האדיב של האו"ם. משטר של תלות בפקידים, במנהיגי דת, ובראשי ארגונים צבאיים. השלטון המצרי וכמובן הישראלי העתיקו לרצועה את מנגנוני הרגולציה הידועים להם והגבילו את החופש והיוזמה המקומית כמקובל במשטר ה"נאור" בישראל: רגולציה כבדה של חוקי מסחר, בניה ואפילו רוכלות. כקצין מילואים באינתיפאדה הראשונה נאלצתי לא פעם לסייר ולבדוק אם חלילה אין חריגות בניה בשטחים חקלאיים ברצועת עזה - שמא נבנתה "חושה" לא חוקית על קרקע חקלאית… פעמים אחרות הוטל עלי לוודא שבמחסום "סופה" לא חולפות משאיות עם חומרי בנייה ללא תעודות משלוח. ממש כך.

 

ולסיום, למי שעדיין לא השתכנע מהבל "הצפיפות" בעזה נציין שבאזור פי גלילות בצפון ת"א מתוכננת שכונה חדשה, פאר התכנון האורבאני. בשכונה מתוכננות 14,000 דירות יוקרה מרווחות. צפויים להתגורר שם כ- 50,000 תושבים מאושרים על שטח של כ- 1.6 קמ"ר בצפיפות "איומה" של כ- 30,000 נפש לקמ"ר (פי 8 מאשר בעזה) ואף אחד לא יתלונן…  תוכנית המתאר שהתווה האדריכל אדם מזור כוללת פארק, נחל מלאכותי אגם גדול, שדרה, אזור תעסוקה, קריית היי-טק ותחנת רכבת - 60% משטח התוכנית מיועדים לצורכי ציבור !

 

האתר קו ישר www.kav.org.il מנפץ מאות מיתוסים בתחומים שונים.

נכתב על ידי , 21/2/2008 20:24   בקטגוריות קפיטליזם, ביטחון, אקטואליה, שחרור קיטור  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ב-24/2/2008 18:56
 



רפורמות של כלכלה חופשית במדינות מפותחות.


ב 10 או 15 השנים האחרונות התרחשו רפורמות משמעותיות במספר מדינות מפותחות שהביאו לתוצאות מאד חיוביות. פירוט חלקי התפרסם במאמר זה, (באנגלית). הרי כמה דוגמאות:


באירלנד קיצצו את מס החברות מ 50% ל 12.5% . התוצאות לא איחרו לבוא: ההכנסה לנפש הוכפלה תוך עשור, ואחוז המשפחות העניות ירד מ 42% ל 14% תוך 15 שנה. אצלנו עשו רפורמה דומה - מס החברות ירד מ 39% ב1993 ל 29% ב 2007 ומיועד לרדת ל 25% ב 2010, שיעור דומה למס שבארה"ב. אבל, כנראה, שכדאי להוריד אותו לרמות האיריות (12.5%), דבר שמעודד מאד את הצמיחה הכלכלית.

בהולנד עשו רפרומה בשירותי הבריאות, שמבוססים כעת על ביטוח בריאות פרטי, ותחרות בין ספקי שרותי הבריאות. הדבר הביא לשיפור גדול ברמת השירות. אצלנו השתפרו שירותי הבריאות במידה ניכרת כאשר הונהג ביטוח הבריאות הממלכתי, ששבר את המונופול של קופת החולים הכללית (הפוליטית) אבל עדיין יש הרבה מה לשפר. שרותי הבריאות נתונים בידי מונופול של 4 קופות החולים "הקיימות" (הפוליטיות במקורן) שרק הן יכולות לקבל את כספי ביטוח הבריאות. יש לשבור מונופול זה ולעודד הקמת קופות חולים נוספות, ובתי חולים פרטיים נוספים. הריכוזיות, בחסות ממשלתית, עדיין גבוהה מדי.

בשוודיה עשו רפורמה בחינוך - הנהיגו את שיטת הקופונים (וואוצ'רים). הממשלה מעניקה לכל ילד תלוש בשווי 85% מעלות חינוכו בבית ספר ממלכתי. הילד והוריו יכולים לבחור באיזה בית ספר ללמוד. בתי ספר פרטיים קמו, והם מקיפים לעת עתה כ 8% מהחינוך היסודי ו 15% מהתיכוני. חופש הבחירה שניתנה להורים וילדים תרם רבות לתחרות ולהעלאת רמת החינוך. הלוואי עלינו - יש מה ללמוד משוודיה!
יעקב

נכתב על ידי , 2/2/2008 10:00   בקטגוריות השכלה, כלכלה, מדינה שטוב לחיות בה - איך?, קפיטליזם  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ניפוץ מיתוס: "קפיטליזם הוא שלטון הכסף ובעלי ההון"


הקפיטליזם הוא שלטון השוק, שלטון התחרות החופשית. השיטה הקפיטליסטית יוצרת איום מתמיד ומתמשך דווקא על בעלי ההון. בעלי הון חרדים בדרך כלל מתחרות, משום שהיא מציבה מולם "כרישים" אחרים. בתנאים של תחרות צריכים היצרנים והמשווקים לעבוד קשה יותר – עליהם להילחם יום-יום על ארנקם של מיליוני הצרכנים, לשמור על איכות, להוזיל את המחיר, להקפיד על שירות. אם לא יעשו כך – הצרכן יפנה להם עורף וגורלם ייחרץ. בעלי הון, בייחוד המקושרים שביניהם, יעדיפו בדרך כלל לתקוע מקלות בגלגלי תחרות נגדם גם בעזרת הממסד הפוליטי. בעזרת חקיקה שתטיב עמם במסווה של "הגנת הציבור".

השיטה הקפיטליסטית האידיאלית, נטולת הרגולציה הממשלתית (שיטה שאינה קיימת כיום בשום מדינה), מטיבה עם מיליוני הצרכנים שנהנים מהתחרות ועם יזמים חדשים שנוגסים בכרישים הותיקים, ולעיתים גם מחסלים אותם בהציעם מוצרים טובים וזולים יותר. השיטה מעודדת יצירת עושר חדש ורווחה להמונים. מוצרים רבים, שאנחנו רגילים אליהם, היו בעבר הלא-רחוק נחלתם של עשירים בלבד. התחרות הקפיטליסטית היא שהופכת אותם למוצר המוני. אפילו אמבטיה הייתה לפני כ- 100 שנה מוצר לעשירים בלבד. כך גם מכשיר טלוויזיה בסוף שנות הארבעים וטלפון סלולרי בשנות השמונים.

השיטה הסוציאליסטית, או הסוציאל-דמוקרטית הנהוגה במערב, נוטה להגן על בעלי הון קיימים. כאשר המערכת החוקתית במדינה מעניקה כוח לפוליטיקאים להתערב בכלכלה נוצרת הזדמנות לבעלי הון להשפיע על פוליטיקאים כדי לשנות את כללי המשחק התחרותיים לטובתם: נוצרת התשתית ליחסי הון ושלטון ולשחיתות המקובלת. מוקדי הכוח עוברים במקרה זה מהשוק אל האליטות הפוליטיות ובעלי ההון שמתגבשים סביבם – זה אינו קפיטליזם. מערכת כזו עלולה להעניק יתרון דווקא לאנשים שמראש מושחתים, וליצור מצב שגם לאנשי עסקים ישרים מטבעם לא נותרת ברירה אלה להתאים עצמם לכללי המשחק המעוותים – אם רצונם לשרוד.

שנאה לקפיטליזם נובעת ומתודלקת בדרך כלל מצד אלה שיכולים להפסיד מקפיטליזם: אליטות מסורתיות, אינטלקטואלים באקדמיה המסובסדת, פוליטיקאים, ולמרבה האבסורד גם בעלי הון מבוססים. זהו לובי אדיר כוח וכסף שמקור תקציבו העיקרי הם המיסים שנגבים מהעם. קפיטליזם אמיתי אינו מגן על בעלי ההון אלא מאפשר צמיחת בעלי הון חדשים שמתחרים בראשונים. המפגינים שקוראים להילחם בבעלי ההון מבטאים שנאה נגד המערכת הנוכחית המושחתת. הם צודקים בקריאה להחלפתה, אך אינם מבינים שהחלופה צריכה להתבסס על קפיטליזם תחרותי במקום חיזוקו של הממסד הפוליטי ומוקיריו.

כל מדינה שתרים את הכפפה ותנהיג רפורמות לכיוון קפיטליזם אמיתי "תיקח את הקופה" לרווחת כל תושביה. קפיטליזם אינו פותר את "בעיית העוני". לא קיימת בעולם שום צורת משטר שפותרת את "בעיית העוני". אך תחת משטר קפיטליסטי חופשי נוצרת דינאמיקה שמעניקה תקווה גם לעניים להיחלץ ממצבם. קפיטליזם מטיב עם השכבות החלשות משני כיוונים: האחד – הוא יוצר היצע בלתי מוגבל למוצרים ושירותים במחיר הנמוך האפשרי, השני – הקפיטליזם יוצר עושר לכל השכבות בחברה ויוצר בסיס כלכלי איתן. השגשוג מאפשר עזרה הדדית אפילו ללא מעורבות מערכת הסעד של המדינה. דווקא בחברה סוציאליסטית "אדם לאדם זאב" – כולם מתחרים בכולם, לא על יצירת עושר, אלא על שוד הקופה הציבורית, זו שמחלקת קצבאות והטבות למי שהשלטונות הפוליטיים חפצים ביקרו.

אנו מתפעלים ממהפך העושר של אירלנד? הצלחתם נובעת מצעד קטן לכיוון הנכון. אם נבצע מהלך גדול לקראת קפיטליזם נהיה למדינה העשירה בעולם למרות מצבנו הביטחוני.לובי אמיתי למלחמה בעוני צריך לאמץ את הדרך היחידה שעשויה לעזור לעניים: אימוץ שיטת משטר המתוארת בבלוג זה. צמיחה מהירה של כלכלת ישראל תחת משטר קפיטליסטי, תיצור עושר לכל האזרחים – עושר שיחלץ את הרוב מעוני. חברה עשירה תוכל לתמוך במיעוט עני באופן ישיר, נדיב ויעיל ללא צורך במתווכים פוליטיים.

המשך המאמר באתר קו ישר - למה (כמעט) הכול עקום ואיך אפשר אחרת. האתר מציג מודל חלופי למדינת ישראל המבוסס על קפיטליזם וחופש; www.kav.org.il 
נכתב על ידי , 24/1/2008 19:39   בקטגוריות כלכלה, רווחה, קפיטליזם, אקטואליה  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-26/1/2008 10:35
 




דפים:  
כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)