לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

קו ישר


איך נהיה למדינה העשירה בעולם? המכשול: אופי המשטר הכלכלי-פוליטי ותפיסת העולם הסוציאליסטית, סקטור ציבורי ופוליטי ענק, פעילויות מיותרות ומימון מאות אלפי "אוכלי חינם". הבלוג ידון במבנה חלופי למדינת ישראל: כלכלה חופשית ופרטית. הדרך היחידה לשגשוג.


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

שוודיה – מדינת רווחה ללא דירות


שוודיה מועלית על נס (על ידי אנשים שלא מכירים אותה) כדוגמה למדינת רווחה מודרנית, מתקדמת ומצליחה, שהכול בה נהדר. אלא שבשוודיה (או לפחות בעריה הגדולות) שורר מחסור חמור בדירות, ומחירי הדירות בשמיים. ויש בה גם הפשיעה הגואה. הנה כמה עובדות על שבדיה.

שוודיה זקוקה לפחות ל 76 אלף דירות חדשות כול שנה, עד 2020, אבל התחלות הבנייה רחוקות ממספר זה ולא עומדות בקצב גידול האוכלוסייה, כפי שרואים בגרף למטה.  



הסיבה להיעדר התחלות בנייה היא – שלא כדאי ליזמים וקבלנים לבנות דירות בגלל חוקי הגנת הדייר המחמירים – כלומר הפיקוח על שכר הדירה. ברגע שבנית דירה להשכרה, הממשלה מפקיעה את דירתך ומאלצת אותך להשכיר אותה במחיר נמוך, ובאמצעות המנגנון ניהול השכירות העירוני. איש אינו מוכן להשקיע אם ידוע לו בוודאות לא רק שלא יוכל להרוויח, אלא שפרי השקעתו יופקע בפועל.

 

השכרת כול הדירות, בשטוקהולם, נעשית על ידי העירייה, לפי החוק. אסור לבעל דירה להשכיר דירתו שלא באמצעות המנגנון של העירייה. יש היום תור של חצי מיליון אנשים שרשומים בעירייה כמבקשי דירה להשכרה. בשנה שעברה נוספו לתור 30 אלף מבקשים, אבל נמצאו רק 12 אלף דירות להשכרה. זמן ההמתנה לקבלת דירה בעירייה הוא 9 שנים. התפתח שוק שחור בדירות להשכרה, ואנשים משלמים "מתחת לשולחן" (בשחור) עד 24 אלף דולר לחדר, כדי להשיג דירה להשכרה. מספרים שהיו 5 מקרי רצח שהיו קשורים במסחר השחור בדירות להשכרה.

 

כיצד מנסה ממשלת שוודיה ל"פתור" את הביעה? היא הכריזה על סבסוד הבניה של "דירות בר השגה" (להשכרה ולסטודנטים...) והקציבה תקציב של 800 מיליון דולר לשנה לסובסידיות לבנייה כדי להשיג את ה"יעד" הנכסף של תוספת 250 אלף דירות עד 2020. התאחדות הקבלנים אומרת את המובן מאליו: שום סבסוד לא יעזור כול עוד יש פיקוח חמור על שכר הדירה, ההופך את ההשקעה בבנייה לבתי כדאית.

 

כול תחום או מוצר שהממשלה מנסה ל"נהל" באמצעות הפקעות וצווים – יוצר מצב של מחסור במוצר המנוהל (במקרה זה – דירות). [שימו לב – אלה שמנסים לנהל את הגז שלנו באמצעות הממשלה...]. שימו לב גם אלה שנסים להעביר אצלנו חוק חדש של "הגנה" על הדייר – חוק המסתתר מתחת לשם היפה "חוק השכירות ההוגנת". חוקים כאלה מגנים אומנם על השוכרים הנוכחיים (על חשבון בעליה הדירות הנוכחיים), אבל גרומים לעצירה של  השקעות בדירות – ובכך למחסור חמור בדירות בעתיד, לשוכרים חדשים, שיחפשו דירות בעתיד. כבר נשרפנו עם חוג הגנת הדייר מ 1945, שבוטל ב 1965.

 

גידול האוכלוסייה בשוודיה (אחד מהגורמים לביקוש מוגבר בדירות) גם הוא תוצאה של מדיניות ממשלתית – מדיניות של הגירה – או גבולות פתוחים לפליטים. מדיניות זו אומצה בשנת 1975, בה היו בשוודיה כ 8.2 מיליון תושבים, היום יש כ 10 מיליון, גידול של 18%, שיעור גידול האוכלוסייה הגדול באירופה. הגידול לא נובע מהילודה הגבוהה – ההיפך – שיעור הילודה בקרב נשים שוודיות הוא 1.93 ילדים לאישה, כלומר פחות מהשיעור הדרוש לאיזון (2.1). גידול האוכלוסייה נובע כולו מהגירה, וההגירה – בחלקה הגדול – מוסלמית. כול פליט הטוען שהוא קורבן לרדיפה פוליטית בארצו מקבל בקלות מקלט בשוודיה וגם קצבה חודשית, בשיעור 700 דולר מהממשלה. זה יוצר ביעה חדה – פשיעה.

 

שיעור הפשיעה בשוודיה עלה ב 300%, אבל שיעור מעשי האונס עלה הרבה יותר – ב 1400%. היום שוודיה היא סגנית אלופת העולם במעשי אונס (ביחס לאוכלוסייה). סוכנות ממשלתית למלחמה בפשיעה, הכפופה למשרד המשפטים השוודי, דיווחה שבשנת 2011 היו בשוודיה 29 אלף מקרי אונס, אך רק 25% מהם דווחו למשטרה. מחקרים שנעשו בעבר (האחרון ב 2005) מצביעים בבירור שהעלייה הגדולה בפשיעה נובעת מההגירה – שהמהגרים וצאצאיהם (דור ראשון שנולד בשוודיה) מעורבים בפשיעה הרבה יותר מהאוכלוסייה השוודית הוותיקה. מה עושים בשוודיה כדי להילחם בתופעה? אוסרים על פרסום סטטיסטיקות ועריכת מחקרים על חלקם של המהגרים בפשיעה. זה לא תקין פוליטית, זה "קלאוסטרופובי", זו "שנאת זרים". חוקקו חוקים האוסרים על המשטרה לרשום את מוצאו או דתו של חשוד או מורשע בפשע. אוסרים על חוקרים באוניברסיטאות לערוך מחקרים בנושא. אם לא ידברו על זה לא תהיה בעיה.

מלבד הפשיעה יש בעיות רבות אחרות עם המהגרים בשוודיה. כמחצית בני גיל העבודה אינם עובדים, וגם אחרי 15 שנה, רק 60% עובדים (השאר מתקיימים מקצבאות). 42% מהמובטלים הכרוניים הם מהגרים. ילדים מתקשים להשתלב בבתי הספר או לעמוד ברמת הלימודים של המקומיים. התמיכה הכספית במהגרים עולה לממשלת שוודיה כ 4 מיליארד דולר בשנה. יחד עם זאת גדלים הפערים החברתיים, כשהמהגרים הם שכבת העוני. ההנחה שהמהגרים יהוו כוח עבודה רענן כדי לתמוך באוכלוסייה המזדקנת, חסרת הילדים, של השוודים לא מתממשת. המהגרים חסרים את הכישורים הנחוצים לעבודה בכלכלה מודרנית.

 

זה מה שקורה במדינת הרווחה המתקדמת של שוודיה.

יעקב 

נכתב על ידי , 15/9/2015 19:07   בקטגוריות דירות להשכרה, סוציאליזם, רגולציה מיותרת  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הדיור הציבורי בניו יורק - מאז 1934


בניו יורק יש 328 פרויקטים (קבוצות בניינים או שכונות) של דיור ציבורי. יש 178 אלף דירות, בהן מתגוררים כ 400 אלף נפשות. הבניינים נבנו מאז 1934, והדיירים הם אנשים עניים (לפי מבחן הכנסה), המשלמים שכ"ד מסובסד, נמוך (לא יותר מ 30% מההכנסה).

 

ברשות הדיור הציבורי, בעיריה, המנהלת את הפרויקטים, עובדים מעל 11 אלף פקידים, במשכורות ציבוריות שמנות. לרשות יש גרעון שוטף של כ 100 מיליון דולר בשנה - כלומר ההוצאה על שכר הפקידים גבוהה מההכנסות משכ"ד. בנוסף יש צורך בכ 16 מיליארד דולר לצורך תחזוקת המבנים, מיותר לציין שאין כסף והמבנים במצב התפוררות מתקדם, מחוסר תחזוקה.

 

רק כ 74% מהדיירים משלמים שכ"ד (נמוך, מסובסד), השאר נמצאים בפיגור ולא משלמים, הם טוענים שאין להם כסף, או שהדירה שלהם לא מתוחזקת תקין. העירייה על 11 אלף פקידי רשות הדיור לא מסוגלת לגבות את החובות.

 

סלאמס נוראי - זה המאפיין את הדיור הציבורי, בהכרח. בניינים מכוערים, סביבה מלוכלכת ומוכת פשע, בניינים ודירות מתפוררות ובלתי מתוחזקות, לא ראויות לדיור. 11 אלף פקידים בעיריה, מושכים משכורות שמנות ופנסיות נדיבות, מוגנים על ידי וועדים. ואין מוצא מהסבך. הפרטה? הס מלהזכיר. זה פויה, זה בלתי חברתי, זה חזירי. מה, שיזם ייקח לידיו את הבניינים, יתחזק אותם, יגבה שכר דירה, וידאג לנקיון? שקבלן ירוויח מניהול הדיור הציבורי? לא בא בחשבון. מה יהיה על 11 אלף הפקידים שאי אפשר לפטר?

 

הדיור הציבורי הוא צרה, ה"ציבור" (העיריה) אינה מסוגלת לנהל בניינים. כמה שפחות "דיור ציבורי" בבעלות ה"ציבור" יותר טוב. אם רוצים לעזור לאנשים עניים בדיור, ניתן לעזור להם בתשלום שכ"ד בדירות רגילות. לא צריך שהעיריות יקימו פרויקטים של דיור ציבורי - כי הם ייראו כמו אלה של ניו יורק.

יעקב

נכתב על ידי , 19/5/2015 09:26   בקטגוריות בנייה, דירות להשכרה, ממשל ארה"ב, ניוון, סוציאליזם  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-20/5/2015 12:31
 



ארנונה כפולה - הפלייה ופגיעה בזכויות האדם


וועדת הכספים של הכנסת אישרה תקנות לפיהן תוטל ארנונה בשיעור כפול על דירות ריקות - דירות שאינן בשימוש. מעריכים שיש בארץ כ 47 אלף דירות כאלה שבהן לא מתגוררים אנשים לפחות 9 מתוך 12 חודשים בשנה. רוב הדירות הריקות הן דירות שנקנו, כנראה, על ידי תושבי חוץ, ומשמשות אותם לתקופות קצרות, כאשר הם מבקרים בארץ. יש גם דירות שנמצאות במצב מעבר - למשל - כאשר בעל הדירה נפטר ויש משפטים (שאורכים לעיתים שנים) בין היורשים.

 

בעלי הדירות האלה הם בעלי קניין כמו כול אדם אחר. זכותו של אדם, בעל דירה, לעשות בה שימוש כראות עיניו, דירה איננה של הממשלה, אלא של בעליה. אם הוא חפץ לשמור את הדירה ריקה, או להשתמש בה רק חלק מהזמן, זו זכותו. הממשלה לא צריכה להכתיב לו מה לעשות עם הדירה. הטלת מיסים על הדירה (כמו ארנונה) צריכה להיות שיוויונית. 

 

אני הייתי מגיש בג"ץ נגד ארנונה כפולה בטענה שזה פוגע בעקרון השיוויוניות.

 

בעלי הדירות הריקות משתמשים בשרותי העיירה (אותם נועדה הארנונה לממן) פחות מאשר אנשים אחרים, אין סיבה הגיונית להטיל עליהם ארנונה כפולה. הארנונה אינה מכשיר לביצוע גחמות של הממשלה, אלא למימון הוצאות העיריה. השימוש בארנונה כפולה ככלי מדיניות הוא פסול. חוץ מזה, איני בטוח שהכנסת מוסמכת לקבוע את שיעורי הארנונה - הארנונה היא עניין עירוני, ייתכן שהתקנות האלה לא חוקיות.

 

המטרה המוצהרת של התקנות - הקטנת מחירי הדיור - היא מטרה טובה, אבל הדרך פסולה. הקטנת מחירי הדיור צריכה להיעשות בדרך של הקטנת מיסוי ורגולציה, והקלה על היזמים והבונים. היא לא צריכה להיעשות בדרך של פגיעה בזכויות של בעלי דירות.

החזקת דירה שנייה (ושלישית) הוא דבר נפוץ בחו"ל. הרבה אנשים מחזיקים דירת נופש אליה הם באים בסופי שבוע או בחופשות. אחרים מחזיקים דירה שנייה בעיר שבה הם מבקרים לעיתים קרובות, הם מעדיפים לגור בדירה משלהם במקום בית מלון. אין להעניש אנשים בקנסות כבדים (ארנונה כפולה) רק בגלל שהם עשירים מספיק כדי להחזיק שתי דירות. להיות עשיר זה לא פשע. אדרבא - זה סימן שיצרת דברים טובים (שאחרים קנו) ותרמת הרבה לחברה. רק הסוציאליסטים והקומוניסטים חושבים שלהיות עשיר זה פשע, והתעללות בעשירים היא מצווה. 

 

הארנונה הכפולה הומלצה על ידי וועדת טרכטנברג. שר הפנים גדעון סער, ושר האוצר יאיר לפיד בירכו על התקנות. לכול האנשים האלה אין שמץ של תודעה על זכויות האדם. לפי דעתם, הממשלה יכולה לעשות מה שמתחשק לה, ללא סייגים של מנהל תקין ושמירה על זכויות האדם. בוז גדול להם...

יעקב

נכתב על ידי , 9/12/2013 14:39   בקטגוריות דירות להשכרה, הבג"ץ, זכויות האדם  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של a ב-12/12/2013 11:46
 



העיר קוולון בהונג קונג




הנה תמונות מאלפות מהעיר מוקפת החומה קוולון kowloon בהונג קונג.

בעיר הזו היו כ 300 מבנים רב קומתיים, שנבנו ללא תכנון, רגולציה או ביקורת מכול סוג, כולל רגולציה תברואתית. חיו בה 33,000 משפחות והיו בה עסקים רבים. היא נהרסה בשנת 1992, כי היוותה מקום של פשע ומפגע תברואתי.

יעקב

נכתב על ידי , 6/5/2012 15:14   בקטגוריות אדריכלות, תחבורה, אמנות, דירות להשכרה  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-18/5/2012 14:57
 



דיור בר השגה על חשבון אחרים


כהרגלם, אנשי השמאל טובים בהמצאת סיסמאות קליטות - עכשיו הם רוצים "דיור בר השגה", ובת"א, דיזנגובה-פינת ארלוזורובה.

יש דיור זול יחסית. יש בפ"ת, כפר אונו, חולון, בת ים, רמלה, לוד. יש בטח גם באשדוד, אשקלון או חדרה, ובטח ובטח בדימונה, ערד, קרית שמונה וכרמיאל. ילדי הפריפריה מסתפקים בדיור זה. אבל ילדי ת"א?? איך אפשר בכלל להעיז ולהזכיר את בת ים ?? רק בצפון ת"א. מקסימום בשינקין.

(לא תמצא ילד שגדל בבת ים שידרוש דירה בת"א).

 

במרכז ת"א לא יתכנו דירות זולות, כמו שאין במרכז של שום עיר בעולם. הביקוש גבוה, השטח מצומצם, בהכרח המחירים גבוהים. לא יכול להיות אחרת. אבל הם לא מוכנים להשלים עם המציאות.

 

הצפונבונים יפי הנפש רוצים שאני ואתה, וגב' כהן מחדרה נסבסד להם את הדירות כדי שתהיינה "ברות השגה" עבורם. הם רוצים לחיות על חשבון אחרים. זכותם, זכותם מלידה לחיות על חשבון אחרים, בלוקסוס ! מגיע לי! זו הסיסמה החדשה של החוג הנוצץ.

הם גם מוכנים להחרים את הדירות של אנשים אחרים, דירות שנקנו במיטב החסכונות של אותם אנשים. קוראים לזה "פיקוח על שכר הדירה" - שהממשלה תחרים חלק מהנכס ותתן לילדים הטובים לגור בו חצי בחינם. כי "מגיע להם", הם מיוחסים!

והם גם מוכנים להלחם כדי לקחת מאיתנו את אשר הם חומדים, כדי שיקחו מאיתנו בכוח ויתנו להם.

דור חדש ונפלא, כמו שאמר עמוס עוז, דור ה"מגיע לי" דור ה"תנו לי".

יעקב

נכתב על ידי , 2/8/2011 21:30   בקטגוריות דירה, דירות להשכרה, השמאל הראדיקלי  
6 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של The BIG little ב-5/8/2011 22:30
 



המניפסט הקומוניסטי של ילדי השמנת


מפגיני המאהלים, שלא היה ברור עד עתה מה הם בדיוק רוצים, שוקדים על הכנת מסמך דרישות. הנה הדרישות של ילדי השמנת "הצפונפונים" (ביטוי קולע של מרגול) - המסתכמות למיסמל אידיולוגי-קומוניסטי-פוליטי חסר משמעות מעשית.

1. דירה חינם בצפון ת"א לכול דורש... טוב הם לא ניסחו את זה ככה, הם הסתירו דרישתם מאחורי קישוט מילולי אחר, אבל זה מה שהם רוצים.

2. הגדלת היקף הדיור הציבורי. אנו ראינו שכאשר ממשלות כאן ובחו"ל בנו דיור ציבורי בשנות ה 50-60 הם בנו מפלצות נוראיות, שגם עניים סירבו לגור בהן, אפילו בחינם, והממשלות נאלצו לפוצץ את המבנים. כעת מבקשים הצפונבונים אותה זוועה מחדש. דעו לכם: אם יהיה דיור ציבורי חדש (חו"ח) הוא יהיה בשדרות ולא בת"א. זה לא רלוונטי לכם, ילדי השמנת.

3. פיקוח על שכ"ד. - כבר כתבנו על זה. זה יהרוס לחלוטין את שוק הדירות להשכרה. לא יהיו יותר דירות, גם לא במחיר גבוה.

4. ביטול הורדת המיסים המתוכננת. שיקחו יותר מהעשירים. דמוגוגיה הקומוניסטית בהתגלמותה - לקחת מהעשירים - הופכים את הקינאה לעקרון פוליטי.

5. דיור "בר השגה" - סיסמה יפה - איך?

6. חינוך חינם מגיל אפס - כלומר פעוטונים על חשבון המדינה. קריאת הקרב המודרנית: תנו לנו!  בזמני - אם לא היה כסף למטפלות ופעוטונים הייתה האמא נשארת בבית ומטפלת בילדיה. איזה מפגרים היינו אז. שהאימא תטפל בילדיה? איפה נשמע כדבר הזה ? עכשיו, בעולם המודרני, המדינה צריכה לטפל בילדים, והאמא תבלה באוניברסיטה, על חשבון המדינה.

7. הורדת מיסים עקיפים. אני בעד. אני באופן עקרוני בעד כול הורדה של מס. איך בדיוק הורדה של מע"מ מ 16% ל 15% ישפיע על משהו לא ברור לי. על זה מקימים מחאה המונית? הם הכניסו את זה סתם, כי זה פופולרי.

8. התנגדות לווד"לים (הוועדות החדשול לדיור לאומי - לזירוז תהליכי אישור בניה). הצפונבונים רוצים יותר בירוקרטיה, יותר מקלות בגלגלים, יותר האטה לתהליך הבנייה, העיקר - יותר כוח למתנגדים כרוניים לעצור תהליכי בנייה. כיצד זה מקדם "דיור בר השגה"? לא הדיור בראש דאגתם, אלא האידיולוגיה והכוח.

9. התנגדות להפרטות למיניהן, בייחוד להפרטת קרקעות. עוד סעיף אידיולוגי טהור, לא מקדם הוזלת הדיור אלא את ייקור הדיור. האידיולוגיה מעל לכול אצל הצפונבונים, אפילו במחיר התייקרות הדיור שנובע מספסרות מונופוליסטית של מנהל מקרקעי ישראל בקרקעות המדינה.

 

לסיכום: זהו מנשר אידיולוגי טהור, קיצוני וקומוניסטי. אין בו שום צעד להקלה של מצוקה מעשית - כי אין שום מצוקה מעשית - כול ההפגנה הזו הוא הפגנה אידיולוגית טהורה של ילדי השמנת, ילדי הפייסבוק, ילדי הסושי והנרגילה, ילדי ג'ינסים של מעצבים, ילדי הסוציאליסם עם המרצדסים.

(ומוטי, שיהיה בריא, רצה להפיץ ביניהם מנשר קפיטליסטי....  ).

יעקב

נכתב על ידי , 2/8/2011 16:45   בקטגוריות במה, דירה, דירות להשכרה, דמוקרטיה, השמאל הראדיקלי  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-2/8/2011 19:19
 



ממשרדים למגורים - מיד!


בתכנית 10 הדיברות של מוטי להוזלת מחירי הדירות יש הרבה סעיפים שקשה להעביר בגלל התנגדות אידיולוגית. הסעיף העיקרי, והחשוב ביותר בתכנית הוא מכירת קרקעות המדינה לכול דיכפין. זה חשוב, אבל אין לזה סיכוי באווירה האידיולוגית הקיימת. וגם אם יחל תהליך של מכירת קרקעות, זה תהליך ארוך, שיתן אותותיו אולי החל בעוד חמש שנים והלאה - לא מייד. (עד שיעבירו חוקים, עד שימכרו, עד שיוציאו היתרי בניה, עד שיבנו...)

סעיף אחר - בניית בתים נוספים במושבים וקיבוצים - מבחינה טכנית אפשרי, אבל יש לעבור שדה מוקשים אידיולוגי ומשפטי של הסדרת הבעלות על הקרקעות - ואין לזה סיכוי מעשי גדול, לא בקרוב.

 

דבר אחד כן ניתן לעשות, וללא מוקשים אידיולוגיים ומשפטיים: להתיר מגורים בבניני משרדים ואזורי תעשיה (סעיף 4 של מוטי). הצעה זו מציע גם העיתון כלכליסט, היום. מסתבר שיש הרבה שיטחי משרדים ריקים. רק השבוע עברתי במקרה באיזור התעשיה פולג, בנתניה, וראיתי המון שלטים "להשכרה" על בנייני משרדים חדשים ונאים. באיזור זה אין תעשיה כבדה ומזהמת. אין שום סיבה שהמשרדים הריקים לא יוכשרו למגורים ויושכרו לדיור. הסיבה היחדיה היא "ייעוד הקרקע", או התב"ע (תכנית בנין ערים) כלומר אסור. למה - תבע, כי אסור. ניתן להעביר תוך שבועיים חוק שמבטל איסור זה ומתיר מגורים בכול מקום. איני רואה מי עלול להתנגד לחוק כזה, ואיני מעלה בדעתי סיבה להתנגדות. כהרף עיין ניתן להוסיף אלפים רבים של יחידות דיור.

 

ביבי, תתעורר! למה לא כללת את זה בתכניתך ? זה להיום, לא לעוד חמש שנים.

יעקב

 

נכתב על ידי , 29/7/2011 00:17   בקטגוריות אדריכלות, תחבורה, בנייה, דירה, דירות להשכרה  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-30/7/2011 09:28
 



מנפלאות לשכת הדיור העירונית


הנה מה אומרת אחת מהצעות החוק לפיקוח על שכר הדירה: שכר הדירה לא יועלה, משנה לשנה, ביותר מ 5% או עליית האינפלציה. גם אם דיירים יתחלפו, לא יוכל בעל הדירה להעלות את שכר הדירה ביותר מ 5%, כדי שלא ינסה להעיף בכוונה שוכרים למען העלאת שכר הדירה. כדי לפקח על החוק, ולטפל בתלונות, תוקם לשכת שכירויות עירונית. היא תהיה מאויישת על ידי כמה עשרות פקידים, כמה ראשי מחלקות, שני ראשי אגפים בשכר עם רכב צמוד, לפי מפתח קואליציוני. יהיו ללשכה יועצים משפטיים שיטפלו בהגשת תביעות נגד מפירי הפיקוח, ובשכירויות "לא חוקיות". היועצים - משרדי עו"ד חיצוניים, שהם קרובי המשפחה של יו"ר הלשכה. משרד של חוקרים פרטיים (בן דוד שני של סגן ראש העיר) ישלח חוקרים למצוא שכירויות "לא חוקיות".

 

כדי לייעל את הפיקוח יוקם מאגר ממוחשב של כול הדירות המושכרות, כול חוזי ההשכרה, וכול המחירים. מחלקות הארנונה והחניה ידווחו  ללשכת ההשכרה על כול חוזה שכירות שמוצג להן במהלך העבודה השיגרתית (למשל - לקבלת תג חניה איזורי). בעלי הדירות והשוכרים יידרשו להרשם בשלכה, ולקבל את האישור שלה לכול חוזה.

סדר זה סדר.

מה הבעיה עם זה? העולם לא פועל ככה. הרבה בעלי בתים יש להם אלרגיה לנושא הרישום אצל הממשלה או העיריה. מה עוד שברור לכולם שמס הכנסה הוא שותף מלא למידע הרשום. אז הם יסרבו להירשם. רבים יפסיקו להשכיר את הדירות כי בעלי הדירות הם במילא עשירים, ולא תמיד ממש זקוקים לדמי השכירות. רבים ישכירו בשחור - "יעני" - ימסרו את הדירה "בחינם" לחבר או בן משפחה (כביכול) ויגבו דמי שכירות בשחור.

השוכרים המאושרים (שהיו בדירה בעת קבלת החוק) שזכו במפעל הפיס ויש להם  דירות במחיר מוזל לא ימהרו לעזוב את הדירות, ויעבירו אותן "לאח שלי".

המחסור בדירות יילך ויגדל, ולשכת הדיור העירונית תדרוש מכול מי שרוצה לשכור או להשכיר דירה, להרשם בלשכה, והלשכה תחליט מי יקבל  דירה ואיזו. הרשימה של דורשי דירות תתארך, מי שרוצה לשכור יאלץ להמתין עד שתתפנה דירה ויגיע תורו - איש אינו יודע מתי, אולי בעוד 6 חודשים, אולי בעוד שנתיים.

 

בינתיים יתפתח שוק פורח של מאכערים, בעלי קשרים בלשכה. אתם רוצים דירה? תשלמו "דמי תיווך" גבוהים למאכער, והוא ישיג לכם דירה. או שתשלמו במזומן, בשחור, לבעל הבית, דרך המאכער, "דמי חתימה", ואז תקבלו דירה עם חוזה שכירות מופחת וחוקי. מי ש"מגיע לו" (פקידי ממשלה ורופאים) יקודמו בתור. 

 

מי צריך את כול התיסבוכת הזו? בטח שלא השוכרים והמשכירים. השוכרים, שמצליחים היום להשיג דירה, תמורת מחיר שוק, לא יוכלו בעתיד להשיג דירה בכלל, בזמן סביר, או שיאלצו לשלם, בשוק השחור, מחיר עוד יותר גבוה. את מי זה כן משרת ? את הפקידים בעיריה, בייחוד הבכירים (המקורבים פוליטית) , שמתפרנסים בכבוד (על גב השוכרים), ואת המאכערים ועורכי הדין מקורבי הפקידים (קירבה משפחתית או קירבה כספית).

זה מה שמירי יחימוביץ' רוצות ? לא בטוח. אבל זה מה שיקבלו. ככה עובד הפיקוח. אין דרך אחרת.

יעקב

נכתב על ידי , 18/7/2011 13:57   בקטגוריות דירות להשכרה, טירוף מערכות, סוציאליזם  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



פתרון הקסם של בעלי מוגבלויות שכליות לבעיית הדיור


ארבע הצעות הוצעו במשך השנה האחרונה להטלת פיקוח על שכר הדירה "כדי לפתור את בעיית המחסור בדירות". המציעים הם החשודים הרגילים, מירי רגב, כרמל שאמה ושלי חימוביץ'.

 

בעיה לוגית ראשונה היא: כיצד יפתור הפיקוח את המחסור בדירות? הוא יביא לבניית דירות נוספות להשכרה? ההיפך - הוא יגרום לביטול השכרות, ומחסור עוד יותר חמור... אבל השכל של הנ"ל לא מספיק כדי להסתכל קדימה ולהבין זאת. לאנשים אלה יש פתרון קסם, הוקוס-פוקוס לכול בעיה: "נחוקק חוק שיכריז על הפתרון הבעיה והבעיה תפתר!" הכול כול כך קל ופשוט...

 

הצרה היא שבסרט הזה כבר היינו. עוד בימי המנדט חוקקו את חוק הגנת הדייר. החוק הזה הביא בעצם להחרמת הרכוש של בעלי הבתים לטובת הדיירים. נשאלת השאלה איפה הצדק? האם לבעלי הבתים אין זכויות קנין? אבל, כמובן, אצל הסוציאליסטים אין ל"עשירים" שום זכויות ומצווה להחרים את רכושם. ומה יצא מזה ? עד היום אנו סובלים מהחוק הזה, שבוטל, נדמה לי כבר ב 1968. בעבר בנו משקיעים בתים להשכרה, בתור עסק מניב, וכך היו דירות להשכרה. אבל משנוכחו שמחרימים להם את הבתים, ומשהבינו שאין להם הגנה נגד זה, חדלו לבנות להשכרה. והפחד כול כך גדול, והטראומה כול כך חזקה, שעד היום אין אף יזם או קבלן שבונה דירות להשכרה. אין ביניני דירות שנבנים מראש למטרת השכרה. לא קיים. הקבלנים בונים מהר ומוכרים מהר, לפני שיחרימו להם, תוך 3-4 שנים, ומכניסים ריווחיהם לכיס וממשיכים הלאה. למה להם להשקיע לטווח רחוק, בדירות להשכרה, שצריך להחזיק ולנהל שנים רבות, אם ברור להם שהם הופכים תלויים ברצונה הטוב של ממשלה סוציאליסטית שמחרימה רכושם מתי שבא לה? למה להחזיק נכס לטווח רחוק אם הוא אינו בטוח מפני החרמה ?
הדירות שאנשים משכירים היום הן הדירה של הסבתא שנפטרה, או דירה שאבא קנה לבן, והבן בינתיים בתאילנד. אין יזמים או אנשי עסקים שהעסק שלהם בניית דירות והשכרתן. זהו ה"הישג" הגדול של החוק החברתי, חוק הגנת הדייר, שאותו רוצים לחדש כול מיני חכמים בכנסת. אם יוטל פיקוח על מחירי ההשכרה, יפרשו גם מעט המשכירים שיש משוק ההשכרות. או שישאירו את הדירה ריקה (פחות תחזוקה, מיסים וצרות עם שוכרים ועם רגולטורים), או שימכרו את הדירה וישקיעו במשהו אחר.

פיקוח מחירים = מחסור. זה כלל ברזל של הכלכלה וההגיון.

יעקב

נכתב על ידי , 18/7/2011 12:59   בקטגוריות דירות להשכרה, דמוקרטיה, סוציאליזם  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שיכונים ממשלתיים מכוערים


בעיית הדיור, בייחוד לשכבות החלשות, הייתה תמיד בעיה קשה, ותמיד ממשלות וגופים אחרים כמו עיריות ניסו ל"פתור" את הבעיה. תכנית ה"סופרטאנקר נגד הבירוקרטיה" של נתניהו היא רק הדוגמה האחרונה (בינתיים). הנה דוגמה לתכנית אחרת, משנות ה 1950, בארה"ב. ידוע הוא שברוסיה הקומוניסטית ניהלה הממשלה הכול (עבודה, שיכון, בריאות, הכול). האידיאולוגיה הפרוגרסיבית (כפי שנקרא הקומוניזם בארה"ב) הייתה מאד חזקה, ואנשי הממשל האמריקאי קינאו ב"יעילות" ו"הצלחה" של הפעילות הממשלתית הישירה בברה"מ, כפי שדיווחו עליה מרבית כלי התקשורת (דיווח שקרי ומונע אידיאולוגיה). הם החליטו לקחת את העניינים בידיים ולגשת במרץ לפתרון בעיית הדיור לעניים, בשיטות סובייטיות.

 

ככה קמו פרוייקטים ציבוריים גדולים, ברבות מערי ארה"ב, לפינוי (בכוח) של שכונות עוני מכוערות במרכזי הערים, סלאמס, ולבניה של שיכונים "מתקדמים" ומודרניים" ישירות על ידי העיריות. לכול שטות מוצאים שם יפה שמעיד על הכוונות והיעדים הטובים של התכנית, אם כי לא על התוצאות. בארה"ב קראו לתכניות אלה "חידוש עירוני" urban renewal. בדיעבד אנו יודעים שהשם הנכון היה צריך להיות חורבן עירוני.

 

הנה סיפור של פרוייקט אחד, פרויט-אינואה, בעיר סט. לואיס בארה"ב. ראש העיר, דארסט, רצה להציל את מרכז העיר מהדרדרות לשכונות עוני, ולהקים פרויק נוצץ ויוקרתי שכונה "מנהטן על המיסיסיפי". הוא שכר את מיטב האדריכלים (יאמאסקי, שעתיד היה לתכנן גם את מגדלי התאומים בניו יורק). אלה הפיקו תכנית מפוארת לפי האופנה האדריכלית של אותם הימים, שהייתה מושפעת מאד מרעיונותיו של האדריכל השוויצי-צרפתי-קומוניסטי לה קורבוזיה, שנחשב אז (וכנראה עדיין היום) לאלוהים, בחוגי הארכיטקטורה. התכנון (משנת 1951) זכה לשבחים גדולים ביותר בכול הז'ורנלי הארכיטקטוניים. התוצאה לאחר שנבנתה, הייתה אופיינית לאדריכלות של אותן השנים: שורה של בלוקים "רכבת" רבי קומות, מכוערים ובלתי אנושיים. הפרוייקט הושלם ב 1956. למרות שהדיור נבנה למען מיעוטי יכולת, ונמסר להם במחיר מסובסד, כמעט בחינם, סירבו העניים לעבור לשיכונים אלו, בגלל הכיעור. הוא מעולם לא אוכלס ביותר מ 60%. תוך שנים מעטות הוא הפך לפורונקל, מלוכלך, עזוב, מלא פשיעה, מסוכן. בסוף שנות ה 60 עזבו אותו כול הדיירים, ובלית ברירה הוא נהרס כליל בשנת 1972.

 

זה מה שקורא כאשר פקיד ציבורי, מחליט לפתור בעיות בכוחות עצמו, ולבנות שיכונים מכסף ציבורי, עבור "העניים" שאת פיהם כמובן אין צורך לשאול בדבר העדפותיהם בנושא הדיור, כי הם עניים, כי הפקיד יודע יותר טוב, וכי "לסוס שמקבלים במתנה לא בודקים את השיניים". זה לא היה הפרוייקט היחידי מסוג זה, פרוייקטים רבים קמו, בערים רבות בארה"ב, והתוצאה הייתה תמיד אותו דבר: סלאם איום פי כמה מזה שהוא החליף. יש פה חיבור בלתי קדוש בין אידיאולוגיה טוטאליטרית, לאדריכלות איומה. בסיפור שבקישור יש קישורים לפרוייקטים אחדים נוספים מסוג זה.

 

הנה קישור לסירטון על הפרויקט הזה.

 

הבאתי את הסיפור כי הנושא מוכר לנו היטב בארץ, ארצנו מלאה בשיכוני רכבת איומים.

 

סיפור ארוך על עוכר האדריכלות ומהרסה, לה קורבוזיה, האדריכל הטוטאליטרי, מביא אד דריסקול. קורבוסייה ניסה, בהצלחה, לנתק בין המושג "אדריכלות" למושג "יופי" ולימד דור שלם של אדריכלים שיופי וקישוט הם חטא. (היו לו שותפים רבים, כמובן). התוצאה הייתה כ 40-50 שנה שבהן הכיעור שלט באדריכלות, ופורונקלים נוראיים של בטון גלוי ושיכונים גועליים מילאו את כול ערי תבל. אולי רק בעשור האחרון השתחררה האדריכלות מעט מהסגידה לכיעור וממורשת לה קורבוזיה.

 

 

יעקב

 

נכתב על ידי , 12/3/2011 23:20   בקטגוריות אדריכלות, תחבורה, אמנות, בנייה, דירות להשכרה, היסטוריה  
5 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ג'ו ב-14/3/2011 05:47
 



סין בונה מגדלים


אלפי מגדלי בנינין גבוהים צצים בסין כמו פטריות אחרי הגשם, בעקבות התיעוש המהיר והנהירה של ההמונים אל הערים. המבנה בתמונה הוא מהונג-קונג.
קצב הבניה מרשים. עובדים יום ולילה, הם בונים קומפלקס מגורים ענק של כמה וכמה מגדלים תוך חודשים.
יעקב

נכתב על ידי , 17/7/2010 15:06   בקטגוריות אדריכלות, תחבורה, דירות להשכרה, כלכלה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של האוסטרי ב-4/8/2010 17:00
 



מדוע צריכים צעירים לגור בת"א


רן כהן שוקל לרוץ לראשות עיריית ת"א. לא בגלל שהוא שונא את רון חולדאי, אלא בגלל שהוא זיהה בעיה "חמורה" שברצונו לטפל בה: "צעירים לא מצליחים לשכור דירה בת"א" בגלל המחירים האסטרונומיים, אמר רן כהן בראיון בגלי צהל.
מדוע זו בעיה? מי אמר שצעירים חייבים לגור דווקא בת"א? האם בוטלה מדיניות פיזור האוכלוסין, המעודדת מגורים בפריפריה? האם רן כהן מתנגד למדיניות פיזור האוכלוסין? 60 שנה טרחה המדינה ללא הצלחה, לפזר את האוכלוסייה, ועכשיו שהיא מתפזרת מעצמה, בזכות כוחות השוק, רוצה רן כהן להכשיל את הדבר ? מדוע שלא יגורו הצעירים בבת ים, בחולון, ראשון, רמלה, לוד או פתח תקוה, כל אחד לפי מה שמשגת ידו ולפי העדפותיו? מה רע בזה? אני גרתי שנים בפ"ת, וחייתי טוב מאד! יש שם אפילו קניונים.
מדוע לא עולה בדעתו של רן כהן להניח לאנשים לחיות את חייהם, בלי להתערב ולהכתיב את תכניותיו, שאיני יודע מהן, אבל, ברור שנועדו לכשלון ? הרעיון להניח לאנשים לחיות בלי התערבות כוחנית של הממשלה או העיריה זה דבר רחוק מאד מהמנטליות של רן כהן ודומיו.
יעקב
נכתב על ידי , 1/9/2008 00:30   בקטגוריות דירות להשכרה, דמוקרטיה, כלכלה  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-4/9/2008 19:57
 



למה הדירות בתל אביב יקרות? ואיך אפשר אחרת


שאלה פשוטה לכאורה. התשובה המלומדת טוענת שהביקוש גבוה ואין די דירות. אבל, למה בעצם היצע הדירות מוגבל? ההסבר השגרתי: מחסור בקרקעות, מגבלות תב"ע (תוכניות בניין עיר), חובת שמירה על קרקע חקלאית, הליכי אישור ארוכים בועדות, המיסוי הגבוה.  
נניח שבאורח פלא מבטלים כמעט את כל המגבלות, הכול מותר. מבוטלות המגבלות לפי שימושים: חקלאות, מגורים, מסחר, תעשייה ועוד. מותר לבנות על קרקע חקלאית, מותר להסב חדרי מלון לדירות או למשרדים ולהיפך, מותר להכשיר דירות בבניין משרדים. מותר לבנות משרד, חניון, קניון או מפעל בכל מקום שכדאי. מבטלים את רוב חוקי התכנון והבנייה הקיימים ואת כל התב"ע המתייחסות לרכוש פרטי, כלומר: אין מגבלה של "אחוזי בנייה" - כל בעל קרקע רשאי לבנות לגובה שיחפוץ, להחליט על גובה התקרה, מספר המרפסות, כמה חניות להכשיר, אם בכלל. היזם יחליט על מספר החדרים ושטח הדירה וכו'. העירייה מפסיקה להתערב. בנוסף, המדינה מוכרת במכירות פומביות פתוחות וגלויות כמעט את כל הקרקעות שברשותה (93% מהקרקעות בישראל) למעט שמורות טבע, שטחים שמיועדים לכבישים ולתשתיות, שטחי אימונים לצבא וכדומה. מבטלים את המיסים הייחודיים: מס שבח, היטל השבחה, דמי הסכמה ועוד.  
המגבלות המעטות שייוותרו, יהיו לדוגמה: רכישת קרקע על ידי גורם עוין למדינה תאפשר את הלאמתה. אסור יהיה ליצור מטרד אקטיבי שיפריע לשכן - כלומר, רעש, עשן, ריח וכדומה שפולשים לתחום השכן. אסורה כמובן פגיעה בזכות הקניין של הזולת (גם אם ה"זולת" זה רכוש ציבורי): פלישה למגרש שכן או למדרכה, זיהום רכוש ציבורי. בנייה תחויב לעמוד בתקני בטיחות.  
בבוקר שלמחרת יסתבר שהיצע הקרקעות לבנייה, כולל על גגות בניינים, הוא אינסופי. ממש. אם אפשר להוסיף קומות הרי שהשמים הם הגבול. הגבול המעשי הוא מחיר הבנייה לגובה:  הבנייה מתייקרת ככל שבונים גבוה. בתנאים אלה, מחיר דירה יתקרב לעלות בניית קומה נוספת בבניין. כאשר קיים היצע חופשי וזמין לבניית מיליוני דירות ומשרדים ייתכן שמחיר דירת 4 חדרים בתל אביב יפחת מ-130,000 דולר ומחירה של דירת סטודיו יהיה כ- 25,000 דולר. כך גם שכר הדירה. המספרים להמחשה.
המסקנה: יוקר הדירות נובע מהרגולציה המסובכת של המדינה על שוק המקרקעין והדיור. ידע אזרח שאין בבעלותו דירה, שההפרש בין המחיר החלומי לבין המחיר הנוכחי הוא למעשה מס-רגולציה. מחיר התערבות המדינה והפוליטיקאים בשוק המקרקעין. כסף מיותר שנזרק.
אם השתכנעתם עד כאן, נותרה רק שאלה אחת: האם החוקים המגבילים הכרחיים ובהעדרם נקבל ג'ונגל? כאוס?
אנחנו כבר נמצאים בג'ונגל סבוך של שחיתות, כיעור, יוקר מרקיע. אלפים מועסקים ב"פרנסות אוויר" מיותרות שנובעות מהרגולציה הכבדה: פקידים שדנים איך לאסור בניה או כיצד להתירה למרות החוקים; ארכיטקטים שמתבזבזים בשתדלנות מול פקידים, רבבות תיקים משפטיים מיותרים, תעסוקת סרק לעורכי דין ושופטים; יועצים ומאכערים שעוזרים לבנות או לבטל גזירה; בזבוז זמן וכסף בניסיונות "להסתדר" עם מס שבח והיטל השבחה. ומעל לכול - שחיתות המונית - החל מהאזרח שסגר מרפסת ועד לראש עיר שאישר "הטבות" למקורבים.  
ומה התוצאה לאחר כ-80 שנה של פיקוח ותכנון מרכזי הדוקים? - כישלון חרוץ. תל אביב תוכננה לפרטיה והתוצאה נראית – אחת מהערים המכוערות במערב... כך גם שכנותיה. הכיעור המדכא והאיכות המתפוררת נוצרו במשך עשרות שנים של תכנון ופיקוח מרכזי הדוק של מהנדסי העיר השונים, קודמיהם ויורשיהם... המציאות מוכיחה שגודל המשימה חורג מהיכולת של גוף ממשלתי. ומה עם ה"יעדים הלאומיים" הותיקים? כמעט כולם כישלון חרוץ: "פיזור אוכלוסייה", הפרחת הנגב, "יהוד הגליל", עיירות הפיתוח, הגנה על "החקלאות היהודית", מניעת פלישת ערבים ובדויים לקרקעות מדינה (וגם יהודים).
מה מקור הכישלון? ודאי שלא העדר חוקים, תכנון או פיקוח, וגם לא "העדר אכיפה" (לרוב הביצוע תואם לתכנון)... אם כך מה קורה? הבעיה בהגבלת חופש הפרט לבנות ולסחור במקרקעין על ידי עודף פיקוח ומעורבות יתר של השלטון. "המחסור" בדירות נובע מאותה סיבה שברוסיה הקומוניסטית היה תמיד "מחסור" בתוצרת חקלאית – שם עסקה המדינה גם בתכנון וגידול תפוחי אדמה. הג'ונגל כאן ועכשיו.
איך עושים "סדר"?  
המחסור בתפוחי אדמה ברוסיה נגמר עם נפילת הקומוניזם. המחסור בקרקעות "זמינות" בישראל יסתיים עם הפרטת קרקעות המוחזקות בידי הפוליטיקאים והעברת התכנון מהממסד אל היזמים והצרכנים. קיימת אמונה מוטעית שתכנון באמצעות כוחות השוק הוא מתכון לכאוס –ברדק, איש הישר בעיניו יעשה. רבים מאמינים ש"כוחות השוק" ו"סדר" הם מושגים מנוגדים. הטענה מתעלמת מיכולת השוק ליצור מנגנוני הגנה חליפיים...

 המשך קריאה.....


נכתב על ידי , 23/12/2007 15:26   בקטגוריות אקטואליה, דירות להשכרה, בנייה, כלכלה, קפיטליזם, משטר  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הצעת חוק: כולנו נסבסד צעירים שמעדיפים לגור בתל אביב (חלק א)


חברי הכנסת רענן כהן ויואל חסון התברגו אל יוזמה של צעירים תמימים שדורשים פיתרון מהיר למצוקת הדיור בתל אביב. קיים פיתרון, אך הוא בכיוון ההפוך למוצע על ידי חברי הכנסת. על פי החוק המוצע, תפוקח עליית מחירים לדיירים קיימים ותוגבל העלאת שכר הדירה בעת חידוש חוזה. יוטלו הגבלות על סיום תקופת השכירות, כך שהוצאת הדייר מדירה תחויב בתנאים מיוחדים שייקבעו בחוק. בנוסף, על פיה ההצעה, יוקם גוף ממשלתי, שיוענקו לו סמכויות אכיפה, והוא יפקח על יישום החוק ועל מדיניות השכרת הדירות כפי שתקבע בחוק החדש. הסיוע העיקרי מכוון לצעירים בתל אביב (בה שכר הדירה הגבוה ביותר) למרות שהחוק ינוסח באופן כללי. חברי הכנסת כמובן לא שוכחים להזכיר כי חוקים דומים קיימים ב"נאורות שבמדינות אירופה".
 
כמעט בכל מדינות אירופה "הנאורות" קיימת רגולציה ממשלתית של שוק הדירות להשכרה. כתוצאה, הפך שוק הדיור להשכרה כמעט בכל אירופה לג'ונגל מושחת. המחירים בערים הגדולות טיפסו לשמים וללא תשלום שחור "מתחת לשולחן" לבעל הדירה קשה למצוא דיור סביר. משלם המיסים נאלץ לממן את משכורתיהם של אלפי אוכלי חינם בוועדות שמחליטות מי ראוי לדיור ומה יהיה שכר הדירה. שום בעיה לא נפתרת על ידי רגולציה - נוצרו בעיות חמורות יותר. בשבדיה צריך להירשם בתור למגורים בשכירות ויש רשימת המתנה של 12 שנים! מי שזכה בחוזה שכירות ממאן להיפרד ממנו, אפילו אם עבר לעיר אחרת. החוק מגן עליו מפני פינוי "שרירותי". כך נולדו הסכמי שכירות "יד שנייה". אתם שוכרים דירה מהשוכר המקורי, לא מבעל הבית... הכול שחור, הכול מושחת. יזמים נרתעים מלהשקיע בבניית דירות להשכרה ואז הממשלה נאלצת שוב להתערב ולבנות דירות להשכרה על חשבון העלאת המיסים לכלל האוכלוסייה. דירות ממשלתיות גם נראות כך... אבל גם להן תור ארוך לאכלוס.

בהולנד הזעירה יש 52 "ועדות השכרה מקומיות", מערכת ניקוד מטורפת שקובעת את גובה שכר הדירה "הראוי". משך ההמתנה הממוצע לדירה קטנה עומד על שנתיים וחצי. באמסטרדם זמן המתנה ארוך יותר ושכר הדירה מהיקרים באירופה. הועדות קובעות את הזכאות לדיור ולמענקים (יש קריטריונים וניירת מורכבת...). פרוטקציה, שוחד ושחיתות הן חלק בלתי נפרד מהסיפור. הדרך היחידה לדיור מהיר היא באמצעות עבירה על החוק.

בדרום אירופה, בספרד ומלטה הרגולציה ו"ההגנה" על זכויות השוכרים גרמו לשיעור שיא של דירות מגורים שעומדות ריקות למרות שתעריפי השכירות בשמים. כלכלנים קוראים לתופעה: "הפרדוקס הים תיכוני". שום "פרדוקס" - בעלי הדירות פשוט נמנעים מכאב הראש של השכרה ורואים בדייר סכנה לזכות הקניין שלהם. קשה להיפטר ממנו. התסבוכת בספרד מרקיעה שחקים וחקיקה חדשה נועדה "לעודד" בעלי דירות ריקות להשכיר את דירתם... הממשלה משלמת מענק עד 6,000 אירו לבעלים, אם יואיל להשכיר את הדירה לפחות ל-5 שנים. בשנת 2005 הוקמה גם רשות ממשלתית שתפקידה "לגשר" בין בעלי דירות ריקות לבין דיירים (Sociedad publica de alquiler) - פעילותה לא ברורה אבל שפע פקידים מתפרנסים שם... בגלל שהברדק המשיך לחגוג, הוקמה גם קרן לאומית לאבטחת השכירות. הקרן ערבה להתחייבויות הדיירים כלפי בעל הנכס שזוכה לקבל שכר דירה אפילו אם הדייר מפסיק לשלם. הבעיה שהקרן גובה עמלה "צנועה" בשיעור של 20% משכר הדירה כדי לממן את הוצאותיה. הבעיה הגדולה יותר: הסיכון העסקי של בעל הדירה מועבר אל כלל אזרחי ספרד... ממשלת ספרד טוענת שיש לתת זמן לקרן להוכיח עצמה...

את השוק אי אפשר לרמות, גם לא באמצעות חוקים. הגבלת שכר הדירה בישראל תיצור מייד ערך כלכלי לדייר עם חוזה ותיק ששכר הדירה בו נשחק, הקושי בפינוי דייר ייצור מנגנון של "דמי פינוי" - אתה רוצה דירה? שלם לדייר הוותיק "דמי פינוי" מתחת לשולחן. כך למעשה יעלה שכר הדירה מעבר למחיר שהשוק היה קובע ללא החוק החדש. מי ירוויח? בעיקר דיירים תל אביבים ותיקים שישלשלו את "דמי הפינוי" לכיסם. יזמים יפסיקו להשקיע במגורים, מספר הדירות הפנויות יקטן עוד יותר ומחירן ירקיע. שכר הדירה "הרשמי" אמנם ירד, אך שכר הדירה בפועל שכולל "דמי פינוי", ותשלומים שחורים אחרים יהיה בשמים. איך ינהג בעל דירה בעת השכרה מחדש כאשר הוא חושש שהדייר החדש ישהה בדירתו שנים רבות ושכר הדירה יישחק? אין לו ברירה - הוא יאלץ לדרוש שכר דירה התחלתי גבוה יותר כדי לפצות על השחיקה העתידית הצפויה. איזה דייר יעדיפו בעלי הדירות? הואיל וההכנסה הגבוהה תהיה בשנים הראשונות לשכירות (ואחר כך תישחק), תהיה העדפה לדיירים שכנראה יעזבו מוקדם. יעדיפו להשקיע בדירות קטנות שברור שאם הדייר יתחתן הוא יאלץ לעזוב. מי ישתגע להכניס משפחה עם ילדים כדיירים? הרי הם עלולים להתנחל לשנים רבות. ככל ששהיית הדייר תתמשך יגדל התמריץ לבעלים להזניח את הנכס כדי "לעודד" את הדייר לעזוב ולהחליפו בדייר חדש בשכר דירה מעודכן. גם שיקולי הדיירים יתעוותו: ככל שהמגורים יתמשכו שכר הדירה הריאלי ירד. דייר יחשוב פעמיים אם לעבור למקום עבודה חדש ומרוחק כי הוא עלול להפסיד את אלמנט הסבסוד כדייר ותיק. הוא כמובן יכול להחליט להיות "עבריין" ולהשכיר את החוזה שלו לדייר משנה בשכר דירה גבוה. העלויות יצמחו גם כתוצאה מ"שכר דירה עקיף", אותו ישלמו כל תושבי המדינה בצורת מיסים למימון מאות מפקחים, פקידים, מנהלים והיועצים של אותה "רשות פיקוח" מוצעת. יצמחו גם "רשויות פיקוח מקומיות" אין ספק שיקומו גם "ועדות חריגים" כדי לאשר העלאות שכר דירה במקרים חריגים "מוצדקים" - תעשיית הרישיונות והמאכערים תפרח. מהעסק ירוויחו גם מאות עורכי דין שיתעסקו עם ה"עבריינים" החדשים. התור בבתי המשפט יתארך.

הסכנה החמורה ביותר בחקיקה מסוג זה היא שקשה אחר כך להחזיר את הגלגל אחורה. מספר הדיירים תמיד יגדל בהרבה ממספר בעלי הבתים ולכן הלובי הפוליטי שלהם יהיה חזק יותר; מה עוד שנוצרות אלפי משרות של פקידים שמרוויחים ומתפרנסים מהבלגן, גם הם ילחמו בכל שינוי.חלב שנשפך.

איך בכל זאת פותרים את הבעיה, ראה בפוסט הבא למטה (מייד לאחר כתבה זו).

קרא כתבה ש"לא תאומן": ג'ונגל הדירות להשכרה ב"מדינות אירופה הנאורות"
קרא בלוג של צעיר אנגלי (מתורגם לעברית): איך שוכרים דירה בשבדיה – ייעוץ מהתנסות אישית

ניתוח מלא של שוק הבניה והקרקעות בישראל כולל ריסוק של עשרות מיתוסים באתר:  קו ישר – למה (כמעט) הכול עקום ואיך אפשר אחרת

נכתב על ידי , 8/12/2007 15:23   בקטגוריות דירות להשכרה, כלכלה, ממשל, משטר, אקטואליה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של יעקב ב-9/12/2007 12:48
 



למה שכר הדירה בתל אביב גבוה ואיך אפשר אחרת (חלק ב)


מחירי הדירות באזורי ביקוש מטפסים מסיבה אחת בלבד: הביקוש אינו פוגש היצע מתאים של דירות. היצע הדירות המוגבל אינו אסון טבע, אלא נובע אך ורק ממעורבות היתר של המדינה בשוק המקרקעין. ענף הדיור והבניה שקוע עד צואר בבוץ הפיקוח והרגולציה הממשלתית. אין ענף דומה בישראל בהיקף הבחישה הפוליטית - והכול כמובן בסיסמאות של "טובת האזרח". 93% מהקרקעות בישראל בבעלות הממסד הפוליטי ("המדינה") ואינן נתונות למסחר החופשי. תחום הבנייה והקרקע הנו מעסיק כבד של בתי-משפט ועורכי-דין, חוקים ותקנות "מסדירים" כמעט כל נושא. עשרות אלפי פקידים, מאות גופים – ממונים על תכנון, פיקוח, אישור ובקרה. הענף עתיר מיסים מכל הסוגים.

 

הנזק הגדול מכול נגרם על ידי תוכניות-בניין-עיר (תב"ע): ערב רב של תוכניות וטלאים שהודבקו לאורך עשרות שנים שמבוססים כמעט כולן על מגבלות שרירותיות שקשה להצדיקן הגיונית או אובייקטיבית, למעט התשובה "ככה זה – אסור". מדוע אסור לבנות 6 קומות ברחוב מסוים, כאשר מעבר לכביש מותר לבנות 20 קומות? מדוע אסור לגור בדירת חדר של 15 מ"ר? האם קיימת נוסחה מדעית לחישוב מדויק של צפיפות דיור רצויה על מגרש? מספר הדירות למגרש? גובה בניינים רצוי? שטח דירה מינימאלי? גובה תקרה? רווח בין בניינים? מספר המרפסות ושטחן? איזה ידע מקצועי נדרש כדי להחליט שמעכשיו מותר לבנות על גג בניין חדר יציאה בשטח של 40 מ"ר במקום 23 מ"ר? או: החל מתאריך מסוים מותר לבנות משרדים בקומת מרתף? יש תחליף לתב"ע ולמעורבות החונקת של הממסד בענף הבנייה.

 

התחליף האופטימאלי מפורט באריכות בפרק בנייה וקרקעות באתר קו ישר ולכן לא נרחיב כאן. אך צריך לדרוש מספר צעדים מיידיים "מעשיים": ביטול כל מגבלות הבנייה לגובה במרכזי הערים בישראל. השמים יהיו הגבול. החלטה על תוספת קומות לבניין קיים או על "פינוי בינוי" תדרוש רוב רגיל של בעלי הדירות בבניין (כיום נדרשת למעשה הסכמה פה אחד). ביטול כל המגבלות על שטח מינימאלי או מקסימאלי של דירה, מספר המרפסות ושטחן, מספר החניות לכל דירה, גובה תקרה ועוד מספר מגבלות שמעכבות היתרי בנייה לחודשים רבים. העירייה גם לא תתערב בתמהיל בין דירות למשרדים בבנייה חדשה. מותר יהיה לבנות דירות באזור משרדים או באזור תעשייה אם היזם חושב שימצאו קונים. הסרת המגבלות תיצור היצע כמעט בלתי מוגבל של דירות באזורי ביקוש. מוגבל רק על ידי עלות הבניה לגובה (שמתייקרת).

 

קיימים כ- 870 יישובים כפריים (270 קיבוצים ו- 600 מושבים) כאשר ברוב היישובים בין 50 ל- 100 משפחות שסביבן שטחים ריקים לרוב. תוסר מיידית המגבלה על התרחבות היישובים הכפריים. מי שרוצה לבנות - שיבנה ושיממן גם את מלוא עלות התשתיות הנוספות (החל מכבישי גישה ועד לקווי חשמל וביוב). בנוסף, יש לבטל מייד את מס השבח ואת היטלי ההשבחה. אין כל בעיה טכנית להרחיב כל יישוב ב- 1,000 בתים או דירות. כך נקבל היצע פוטנציאלי מיידי של מיליוני דירות!

 

הצעירים המודאגים ממחירי ההשכרה הגבוהים בתל אביב נקראים להמשיך במלחמתם ביוקר הדיור, אבל לשנות את הכיוון: לאמץ תוכנית של צמצום הרגולציה. רק כך יגדל היצע הדירות. אני מהמר שמחיר דירת 4 חדרים בצפון תל אביב לא יעלה על 140,000 דולר במונחים נוכחיים וכך גם שכר הדירה. יוקר הדירות נובע מהרגולציה המסובכת של המדינה על שוק המקרקעין והדיור. ידע אזרח שאין בבעלותו דירה, או שרוצה לשפר את מגוריו, שההפרש בין המחיר החלומי לבין המחיר הנוכחי הוא למעשה מס-רגולציה. מחיר התערבות המדינה והפוליטיקאים בשוק המקרקעין. כסף מיותר שיכול היה להישאר בכיסנו.

 

ניתוח מלא של שוק הבניה והקרקעות בישראל כולל ריסוק של עשרות מיתוסים והחלופה המוצעת, באתר:

קו ישר – למה (כמעט) הכול עקום ואיך אפשר אחרת

נכתב על ידי , 8/12/2007 14:43   בקטגוריות אקטואליה, ממשל, משטר, כלכלה, דירות להשכרה  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של מישו או יאנקו ב-5/11/2008 17:13
 



כינוי: 

בן: 73

תמונה




78,822
הבלוג משוייך לקטגוריות: אקטואליה ופוליטיקה , כלכלה וצרכנות
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות למוטי היינריך אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על מוטי היינריך ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)