לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

פעולות-פעילויות-רעיונות-וטיפים להדרכה טובה! =]


בהצלחה לכל המדריכים הטריים, ובברכת חיזוק לכל המדריכים הנוכחיים :)


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

5/2012

רעיונות לגיוס חניכים


(רעיונות מסביב למדורה לל"ג בעומר משנה שעברה - http://israblog.co.il/blogread.asp?blog=480042&blogcode=12499651

דף עם כל מיני נקודות חשובות על גיוס חניכים. 


זה ליקוט של כל מיני תשובות שונות שמצאתי באינטרנט שכולן עוסקות בנושא (יש פה מאתר כיפה, ומאתר צופים, מאתר 'חברים מקשיבים' ומפורומים שונים), כמו כן, כמה רעיונות שלי. הרבה מהן עוזרות בצורה מעשית, חלקן גם נותנות כיוונים במה חשוב להתמקד.


 


"טיפ קטן ומעשי שיכול לסייע במשימת הגיוס: ילדים, כמו מבוגרים רבים, חוששים מהתחייבות. החשש גובר כאשר מדובר במסגרת לא מוכרת. הגיוס ה"קלאסי" בבתי הספר מציב בפני התלמידים מצב שעלול להיתפס כמאוד לא נוח עבורם. אתה כמדריך מגיע וקורא להם להגיע לקבוצה שלא את כל חבריה הם מכירים, בד"כ, ולהתמודד עם מסורת תנועתית, שגרה, ומנהגים שאין להם מושג ברור לגביהם. במקום הדרך הזאת, או במקביל לה, אתה יכול ליזום מדי פעם "פעילות פתוחה": אירוע כמו קומזיץ, ערב סרט, או כל פעילות אחרת שיש בה מרכיב של עניין והנאה שהחבר´ה שאתה מנסה לגייס מכירים גם ממקומות אחרים שאינם הסניף. בפעילות הפתוחה יש לנערים שאינם חברים בסניף הזדמנות להכיר קצת יותר מקרוב את החניכים ואותך – המדריך, ולהתרשם מהאווירה בלי להתחייב ובלי להיכבל באופן מיידי לכללים ולשגרה של הסניף.  


ככל שתצליח לקלוע לטעמם של ה"חדשים", ואולי אפילו להכניס "בדלת האחורית" ערך מוסף ערכי, יהיה לך גם קל יותר לקשור איתם שיחה במהלך הפעילות, להתעניין בהם, לדבר איתם, לשאול אילו פעילויות אפשר לכלול לדעתם בפעילות הקבוצתית, ולתת להם תחושה שהם יכולים להגיע לא רק כדי "לקבל" ולהיות מושפעים, אלא גם להשפיע וליצור. בכיתה ט´ יש כבר נטייה בקרב צעירים לא מעטים – להתחיל לפעול. להתחיל להיות אקטיביים ויצירתיים. ככל שהקבוצה שאתה מעצב ויוצר תצליח לבטא את המגמה הזו, יש סיכוי גדול יותר שתצליח למשוך לקבוצה אנשים נוספים, ולרתום אותם לעשייה ערכית חשובה ומהנה."


 


"גיוס חניכים. בסופו של דבר, את (והמד"ש/ית, אם יש) מהווה את הציר המרכזי של הקבוצה. את המדריכה. ולכן כשאת מגייסת חניכים את יכולה לספר על מה שהופך בעינייך את הסניף לחוויה כיפית וטובה, בצורה שהילדים שאיתם את מדברת יוכלו להתחבר אליה. זה לא משנה איזה צ´ופרים את מחלקת בגיוס, או איזה עלונים צבעוניים. אם תצליחי לשדר להם את התחושה שלך לגבי מה שצפוי ויכול להיות בקבוצה, גם מבחינת הפעילות וגם מבחינת האווירה והסגנון שלך, המסר הזה הופך לדבר הכי משמעותי בגיוס שלך. ואחרי שאמרנו את כל זה חשוב גם לזכור שמספר החניכים בקבוצה לא מעיד על איכותה או על איכות ההדרכה. אין שום קשר. זה נחמד אולי שיש הרבה חניכים, אבל מעבר לזה – אין לכך משמעות לגבי ההדרכה עצמה."


 


איך להביא חניכים? 


השאלה


שלום. 

אני מדריכה של שבט מעפילים ויש לי בעיה שאני אשמח לקבל עצה... 
אני ועוד שני מדריכים שאיתי נכנסנו לא מזמן לשבט שהיה דיי גדול אבל בשנה וחצי האחרונות הוא "התנדף" מחוסר מדריכים..ומצב נתון הוא שיש 3-4 חניכים בשבת ודווקא באמצע שבוע יש בסביבות ה6-8 חניכים...כשיש להם פוטנציאל להרבה יותר! 
הבעיה היא שהחניכות "חורשות" (והן רק בכיתה ז!)והבנים פשוט לא באים כמעט.. 
אני ממש משתדלת עם המדריכים שאיתי לפתח קשר אישי וגם להתקשר להודיע על פעולות.. 
הם פשוט לא באים (למרות שהם אומרים שהם יבואו) ואני מרגישה שהם רוצים אבל משהו עוצר אותם.. 
אני אשמח לעצה לבעיה הקנטנטנה שלי בהקשם ואני לא חס וחלילה כותבת מיאוש(אחרי הכל זה רק התחלה). 

תודה, 
מדריכת שבט מעפילים. 


התשובה


שלום לך, 

ראשית מזל טוב על התפקיד החדש והמון בהצלחה בעשייה החשובה... (את המכתב למדריכים קראת?http://www.kipa.co.il/noar/n_show.asp?id=2741
אני שמחה לשמוע שאת מלאת מרץ לעשות ולא מתייאשת למרות הקשיים של ההתחלה. זה לבד נראה לי מפתח להצלחה! 

קודם אנחנו צריכים להבין למה הם לא באים... אל תשכחי שהם היו רגילים במשך תקופה ארוכה לא לבוא - הם מצאו לעצמם פעיליות חלופיות, מסגרות אחרות, דברים אחרים לעשות.... זה סוג של הרגל, והרגלים קשה לשנות. קשה לצפות מהם שפתאום הם יתחילו לבוא לסניף בהמוניהם... 
מעבר לזה - אסור לנו לזלזל בכמות החניכים שמגיעים - הם באים ואנחנו צריכים לתת להם את המקסימום! אנחנו יכולים לעשות איתם עבודה מדהימה... 
מדריך לא נמדד בכמות החניכים שיש לו בשבט, אלא בתהליך שהוא עובר איתם. והנסיון שלי הראה לי שכשעוברים תהליכיים אמיתיים, כשמתעסקים בדברים אמיתיים, כשנוגעים בנקודות נפשיות ופנימיות, כשמביאים לחניכים את אור התורה, כשאנחנו כמדריכים מתעסקים בָּאמת - אז חניכים באים! כי זה מה שהם מחפשים... 
אם הם היו מחפשים כיף - לסניף לא היה מה להציע להם (לפלייסטיישן, לטלוויזיה ולמחשב יש יותר כיף להציע...), החניכים מחפשים קשר אנושי, והם מחשים אמת - וזה הסניף יכול להציע להם בגדול (כמובן שגם את זה צריך לעטוף בעטיפות של כיף, אבל לא על חשבון התוכן ששמים בתוך העטיפה...) 

כתבת שאתם משתדלים להרבות בקשר אישי, ונראה לי שאכן זו הדרך האמיתית - ליצור עם החניכים קשר גם מחוץ לסניף (מי אמר שלחנך אפשר רק אם מגיעים לסניף עם כחולבן ועניבה כל שבת?)... 
ואם באמת יש לכם כבר קשר עם החניכים, גם אם אלה שלא מגיעים - אפשר לשאול אותם! "למה לא באת? היית חסר...", "חבל שלא הגעת, קרה משהו?", "ממש חיכיתי שתבואי..." וכד´. לנסות להבין מהם למה הם לא באים, וגם לשדר להם שהם חשובים לכם, וחשוב לכם שהם יגיעו. 

אחרי שתעשו עם עצמכם את הברור - מה יש לכם להציע לחניכים, ותשדרו לחניכים שבאמת אכפת לכם, כדאי לתכנן ´מבצעים´ - כל מיני מבצעים לגיוס חניכים (כמו שעושים לחניכים בכיתה ד´ בשביל שיגיעו לסניף, רק ברמה שמתאימה לחניכים שלכם...): 

א. לתכנן טיול שבטי, ולהגיד לחניכים שתוכלו להוציא אותו רק אם במשך תקופה מסויימת יגיעו X חניכים לסניף (ורק מי שמגיע בתקופה הזו יוכל להצטרף). 

ב. לבקש מהמורה של החניכים שייתן לכם רבע שעה בשבוע שבו תוכלו להעביר משהו חמוד וקצר לחניכים (אפשר על פרשת שבוע למשל) - כך החניכים יכירו אתכם יותר מקרוב, ואולי דרך זה יגיעו לסניף.

ג. לברר אם יש להם מקום מפגש, ולהגיע לשם להתחבר איתם. 

ד. בקשר לבנות שחורשות - להשיג לוח מבחנים שלהם ולדאוג לקבוע פעולות בזמנים שהן יכולות. בנוסף - את יכולה להציע להן לעשות יחד איתן ´קבוצת לימוד´ לקראת מבחן (ולקיים אותה בסניף!). כך גם חיזקת את הקשר איתן, וגם הן ירגישו יותר מחוייבות אלייך. 

והכי הכי חשוב - לחזק בעצמך כל הזמן את האהבה אליהם ואת האמונה בהם... 

וכמובן - כמו בכל דבר - להתלל על זה!!! הרי את רוצה לעשות טוב - בקשי מ-ה´ שיעזור לך בזה... 

אני מפנה את השאלה גם לגולשים - אולי יש להם רעיונות נוספים... 

המון בהצלחה, 

חני, חברים מקשיבים 


 ביקורי בית!!


זה הדבר שעובד הכי הכי טוב. מחפשים שמות של חבר'ה שפעם באו (דרך מדריכים לשעבר של השבט או דרך ילדים שכן מגיעים, דרך הילדים שבבי"כ), מתקשרים אליהם ואומרים להם שאתם רוצים לבוא ולהציג את עצמכם, ולדבר איתם. ומאז כל פעם מציקים להם בלי סוף. בטלפונים, באים לבקר עוד, לא סתם, מביאים משהו, שואלים אותם מה היום הולדת שלהם וזוכרים את התאריך, אחריי פעולה שהם לא מגיעים מתקשרים אליהם ושואלים למה הם לא הגיעו. כמה שיותר – כדי שיבינו כמה דומיננטיים הם יכולים להיות בסניף וכמה הם חסרים.


 


לתת להם אחריות שיידעו שאם הם לא מביאים את הדבר הזה – אז הפעולה הרבה הרבה פחות טובה. זה יכול להיות הדברים הכי קטנים כמו כדור, אבל כשהם ידעו שאת סומכת עליהם ובונה עליהם, הם ירגישו יותר שייכים ויותר נצרכים. שהם ממש חלק.


קודם כל גיוס - רותמים את החניכים לעניין, אומרים להם שיש לנו יעד להביא את השבט ל10 חניכים וכל אחד יפעל להביא את כל החברים שלו. מגיעים לבתי הספר כמה פעמים לגיוס וגם סתם לשבט עם החניכים שלך, מניסיון זה גורם לחניך להיות גאה במדריך שלו וכך גם לשאר חבריו. יוצרים ביחד עם החניכים רשימה של כל החניכים הפוטנציאלים (אלה שהיו פעם בסניף ועזבו, אלא שלא בשום תנועה אחרת, אלא שלא מרוצים בתנועה שהם נמצאים בה וכו') פונים אליהם אישית ומזמינים אותם לערב כיף רציני וגדול - ללא התחיבות. 
בערב כיף יוצרים אווירה טובה ומגבשת עם הרבה רעל דבר שמדבק את החבר'ה ומשפיע אליהם לרצות להגיע לסניף בצורה סדירה.


 


הלכה למעשה  -


א.       "פעילות פתוחה": אירוע כמו קומזיץ, ערב סרט, או כל פעילות אחרת שיש בה מרכיב של עניין והנאה שהחבר´ה שאתה מנסה לגייס מכירים גם ממקומות אחרים שאינם הסניף."


ב.       "לשדר להם את התחושה שלך לגבי מה שצפוי ויכול להיות בקבוצה, גם מבחינת הפעילות וגם מבחינת האווירה והסגנון שלך, המסר הזה הופך לדבר הכי משמעותי בגיוס שלך" (בזמן שנפגשים)


ג.        "שכשעוברים תהליכיים אמיתיים, כשמתעסקים בדברים אמיתיים, כשנוגעים בנקודות נפשיות ופנימיות.. כשאנחנו כמדריכים מתעסקים בָּאמת - אז חניכים באים! כי זה מה שהם מחפשים..."


ד.       "להשקיע בקשר אישי - אפשר לשאול אותם! "למה לא באת? היית חסר...", "חבל שלא הגעת, קרה משהו?", "ממש חיכיתי שתבואי..." וכד´. לנסות להבין מהם למה הם לא באים, וגם לשדר להם שהם חשובים לכם, וחשוב לכם שהם יגיעו. "


ה.      


1.לתכנן טיול שבטי, ולהגיד לחניכים שתוכלו להוציא אותו רק אם במשך תקופה מסויימת יגיעו X חניכים לסניף (ורק מי שמגיע בתקופה הזו יוכל להצטרף). 
2. לבקש מהמורה של החניכים שייתן לכם רבע שעה בשבוע שבו תוכלו להעביר משהו חמוד וקצר לחניכים (אפשר על פרשת שבוע למשל) - כך החניכים יכירו אתכם יותר מקרוב, ואולי דרך זה יגיעו לסניף.
3. לברר אם יש להם מקום מפגש, ולהגיע לשם להתחבר איתם. 
4. בקשר לבנות שחורשות - להשיג לוח מבחנים שלהם ולדאוג לקבוע פעולות בזמנים שהן יכולות. בנוסף - את יכולה להציע להן לעשות יחד איתן ´קבוצת לימוד´ לקראת מבחן (ולקיים אותה בסניף!). כך גם חיזקת את הקשר איתן, וגם הן ירגישו יותר מחוייבות אלייך. 
5. והכי הכי חשוב - לחזק בעצמך כל הזמן את האהבה אליהם ואת האמונה בהם... 


 


ו. ביקורי בית, הטלת אחריות, גיוס יחד עם החניכים הנוכחיים, הצבת אתגרים בפניהם.

 

 

נכתב על ידי , 7/5/2012 16:52  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט



כינוי: 

בן: 31

MSN: 

תמונה




הבלוג משוייך לקטגוריות: נוער נוער נוער , תנועות נוער , התנדבות ומעורבות חברתית
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לפשוט מדריך (ע"ה) אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על פשוט מדריך (ע"ה) ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)