לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

תובנות


התובנות שלי על החיים.. ובכלל.

Avatarכינוי: 

מין: נקבה

תמונה





מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

ברוך אשם


 

בשבוע האחרון היו שני מקרים שגרמו לי להיאנח בייאוש, להישען אחורה בכיסאי ולתהות מה יהיה הסוף (גילוי נאות: זה קורה לי הרבה, אם כי לא כל רגע-ייאוש שכזה צולח את מחסום תרפיית השוקולד והופך לפוסט).

שני המקרים קשורים לשנאת-סתם (מישהו אמר ש"ס?) שהולכת וגוברת בארץ כלפי אנשי דת, ובעיקר הנטייה להאשימם בכל מה שמפריע לנו במדינה.

מבלי להיכנס לליבת הוויכוח (שעליו אפשר לכתוב לא פחות מבלוג שלם) ומבלי להזכיר אפילו פעם אחת את המילה א' (נו, אברכים. אבל מבטיחה לא להזכיר אברכים פעמיים. אהה, שיט)- רציתי דווקא להתייחס לשני מקרים מאוד ספציפיים שאצלי בראש התחברו לתופעה אחת.

 

1. הראשון וה"וותיק" מביניהם הוא האשמתו של אלי ישי באסון הכרמל. המשבר במערך הכבאות הינו תוצאה של הזנחה (פושעת, ללא ספק) שנמשכת כבר כמה עשורים, כמה שרי פנים, כמה ראשי ממשלות, כמה תקציבים שנתיים וכמה קיצוצים מחפירים. פשעו של אלי ישי זהה לזה של קודמיו- הוא לא מנע את ההזנחה, הוא לא מנע את האסון שאף אחד מאיתנו לא שיער ולא תיאר לעצמו שיקרה.

למה בעצם אתם הולכים להפגין מול ביתו של אלי ישי? נקמה? תחושת אחידות ומטרה משותפת? האם לא עדיף להשקיע את האנרגיות במניעת האסון הבא במקום לחכות שיקרה ואז לצאת במסע צלב לשחיטה רנדומלית של השעיר לעזאזל הבא?

דני רוזן אמר ביום רביעי השבוע: "נלבין את פני ישי עד שיתבייש לצאת לרחוב". זה כבר מזמן לא מרדף אחר הצדק- והכי משעשע אותי התירוץ הנבוב שהרדיפה הזו מטרתה "להציל את הדורות הבאים", שהרי אם אתם רוצים להציל אותם עכשיו זה בדיוק הזמן להתעקש על חיזוק מבנים לפני שתגיע רעידת האדמה שתמוטט חצי מדינה ותהרוג אלפים. הרדיפה הזו היא יותר מכל הוצאת קיטור, ותמיד כשיש צורך להוציא קיטור האשמה נופלת על החרדי או על המתנחל.

תסתכלו לי בורוד של העיניים- האם הייתם רודפים אחר שר הפנים שלנו בצורה כזו אם היה מדובר בבחור חילוני? למשל מאיר שטרית (קדימה) או אופיר פינס (עבודה) ששופעים היום תירוצים מדוע בתקופת כהונתם לא תוקצב מערך הכבאות כראוי.

ולמה, באמת, אתם לא דורשים מהם תשובות?

ולמה, באמת, אתם לא מתעניינים בגורלם של הילדים שהבעירו מלכתחילה את האש- גם כן מתוך רשלנות פושעת?

ולמה, באמת, אתם לא מחפשים בין שורות המשטרה מדוע קטע הכביש המדובר לא נסגר לתנועה?

ולמה, באמת, אתם לא מחפשים בין שורות מערך הכבאות מדוע המאמצים לכיבוי האש התחילו רק שעות רבות לאחר שדווח עליה לראשונה?

אני יודעת שלכעוס על המשטרה או על הכבאות זה מאוד לא פופולארי, כמו גם לכעוס על שרי פנים קודמים, אבל אני לא יכולה שלא לתהות אם זה היה קל יותר באם היה להם זקן ארוך וכיפה על הראש.

 

2. המקרה השני רחוק שנות אור מאסון הכרמל, וכאן דווקא מדובר במותו של שחקן הכדורגל האגדי אבי כהן. מדינה שלמה עקבה בדריכות אחר ניסיונות ההצלה של אבי כהן והימים הקשים והארוכים שבהם המשפחה נעה בין תקווה לייאוש. כולנו- ובעיקר כלי התקשורת- עטפנו אותם בחום ובאהבה עד לאותו הרגע בו החליטו בני המשפחה שלא לתרום את אבריו של אבי, למרות שהיה חתום על כרטיס אדי. ואז השתררה שתיקה לרגע, מבוכה. אף אחד לא רוצה לכעוס על משפחה ישראלית אהובה ומפורסמת, ועוד בימים קשים כל כך! הפיתרון פשוט, זעקו הכותרות: "אבי כהן רצה להציל חיים, הרבנים מנעו ממנו", "שרלטנות במסווה של יהדות" וכמובן אחד הטובים: "בלחץ רבנים: משפ' כהן החליטה לא לתרום איברים" שזכה ל- 1029 תגובות, נחשו כמה מהן מביעות חיבה כלפי אנשי דת.

אז נתחיל מהסוף: אדי הוא אינו כרטיס בעל משמעות משפטית, אלא מהווה "הצהרת כוונות" בלבד שתכליתה השפעה על שאר הבשר בהחלטה (שהיא אך ורק שלהם) האם לתרום את האיברים או לא. ולאלו מכם שעדיין מתקשים: המשפחה החליטה.

הדיון הזה על "מי דיבר עם המשפחה ומה אמר לה" הוא מיותר ואידיוטי, והוא שוב נובע מאותו צורך של הוצאת קיטור- שכמובן לא ניתן להוציא על המשפחה האהובה. ניתן באותה מידה לדון בארוחת הצהריים שאכלה המשפחה באותו היום שבו החליטו לגבי תרומת האיברים. רק תחשבו על הכותרת "אבי כהן רצה להציל חיים, קרואסון מנע זאת ממנו".

אז בסדר, יכול מאוד להיות שהגיעו רבנים מזרם מסוים לדבר עם המשפחה. ויכול מאוד להיות שהם אמרו למשפחה שלא כדאי לה לתרום את האיברים של אבי, מכיוון שכשהמשיח יגיע ויחיה את כולנו הוא פשוט לא יצליח להחיות שלד שחסרה לו כיליה (או שקר-כלשהו אחר). זה בכלל לא משנה. אני גם בטוחה שהגיעו אינסוף חברים ומכרים, כמו למשל שוקי זיו, יו"ר איגוד שופטי הכדוריד וידידו של אבי כהן, שתרם את איברי בנו, וניסה לשכנע את המשפחה כן לתרום. למי שכן מתעקש שהסיבה הייתה דתית- הרי שהרב הראשי שלמה עמאר בעצמו "אישר" את תרומת האיברים של אבי כהן. ובנוסף לכל זה היה כמובן כרטיס אדי החתום בכתב ידו של אבי.

אלוהים נתן לכל אחד מאיתנו זכות בחירה. אף אחד מאיתנו הוא לא בובה על חוט. בני משפחת כהן הם לא מוגבלים והם לא תחת השפעה של סמים כלשהם או כת. הם בסה"כ אנשים רגילים שהגיעו להחלטה שלא לתרום את איבריו של אב המשפחה. אין לי שום דרך או סמכות לשפוט את החלטתם, מכיוון שאני לא במקומם. וזה גם לא העניין. העניין הוא שהרבנים אשמים. לא פחות מעלילות הדם על הכנת מצות מדם של נוצרים- ממש כך גם פה מדובר במצב שבו "המשפחה כבר הסכימה לתרומת איברים, המסמכים היו מוכנים" וממש אז צץ משום מקום רב נמוך ושמנמן, עטוף שחורים, עם עוזרו הגבוה והגמלוני בעל האוזניים והשיניים הבולטות וביחד הם חטפו את העט מידי המשפחה ובמעשה כשפים נתעב גרמו להם להימנע מלחתום על תרומת האיברים. אח"כ הם צחקו בקול גדול והלכו לבעוט בארנבון שעבר שם במקרה.

אגב, גם משפחתו של אבי כהן אמרה היום כי החלטתה לא לתרום את איבריו לא נבעה משום השפעה חיצונית של רבנים וזו הייתה החלטה שלהם בלבד.

אבל מה הם יודעים בכלל? מסכנים, הם עדיין תחת כישוף.

נכתב על ידי , 8/1/2011 00:34   בקטגוריות דת, עצוב, שחרור קיטור  
הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הרהורים של יום כיפור או: איך הרגו לי את אלוהים



יש בורות מסוימת, צורמת כמעט, בביטוי "אין אלוהים" השגור כל כך בפיהם של אנשים מסוימים. אין כאן כל התחלה של וויכוח על קיומו או אי-קיומו של אותו זקן טרוט עיניים המביט בנו בשעשוע, כי אם הרהור קל בקלות בה אנשים הופכים עצמם לאלים.


הרי מי הוא היכול לקבוע האם יש או אין "אלוהים", אם לא אלוהים עצמו?


אנשים מסוימים נוטים לשכוח שכולנו חול ואבק, ולא משנה כמה גדולים ומוצלחים אנו בעיני עצמנו- כמו גם בעיני אחרים- בסופו של דבר יצאנו כולנו מאותו מקום ונשוב לאותו מקום. כל שנותר לנו הוא לנסות להינות מהמסע.


אני מודעת לחלוטין לעובדה שאמונתי באלוהים לא נובעת מהוכחה מדעית ניצחת או מהתגלות משיחית שלו כלפיי, אלא פשוט מתוך נוחות. נוח לי להאמין שיש איזה בוס גדול שאחראי לכל, מישהו שאפשר לשכוח ממנו כשטוב ולהטיח בו אשמה כשרע. והוא מקבל הכל בשתיקה.

אני מאמינה באלוהים בשבילי, ולא בשבילו. הוא עונה בשבילי על אינסוף שאלות שאין להן תשובה, ושאם רק אחשוב עליהן ראשי יסתחרר וארגיש שאני טובעת בביצה של בורות.


אם כי לפחות לא אהיה לבד.


ביצת הבורות הזו מלאה באנשים שמכריזים ש"אין אלוהים", במעין תחושת התעלות והתנשאות. וזה משהו שבאמת נבצר מבינתי: אני מוכנה להודות בפה מלא שאולי אני טועה באמונתי, שאולי בעצם אין אלוהים. אולם מי יכול להסתכל לי בעיניים, להישבע בילדיו ובאמו ובאחיו ולהגיד לי שהוא יודע בוודאות שאין? ואם יעשה זאת- הרי שהוכיח את נקודתי לגבי בורותו, ואני מלאת רחמים לכל ה"קורבנות" שבחייהן נשבע.


אין הבדל, בעצם, בין אמונה באלוהים לבין אמונה באתיאיזם. באחד מאמינים בקיומו של חומר ובשני בקיומו של אנטי-חומר. האחד סוגד לנוכחות והשני להיעדרות. ללא ספק רק אחת מן הדרכים היא "ההימור הנכון", אולם אף אחד מאיתנו כנראה לא יזכה בחייו לדעת אם הימר נכון או לא.


מתוך השלמה עם הדברים שאינני יודעת- וכנראה גם שלא אדע- איני מרשה לעצמי לצאת בהכרזות כגון "יש אלוהים". רובם המוחלט של חבריי יעידו כי איני מוטרדת כלל מאורח חייהם, ממנהגיהם והמזון אותו הם בוחרים לצרוך. מבין חבריי אני מיעוט, ואיני מחשיבה עצמי כ"צודקת" או טובה יותר מהאחרים.


אולם יש אנשים שלוקחים על עצמם את הפריבילגיה הזו. תמיד בזתי לאנשים שפועלים מתוך התרסה. אני חושבת שאדם שחי למען פגיעה באדם אחר הוא אומלל ומבזבז את חייו לריק. למה לטרוח ולהכריז ש"אין אלוהים" כאשר הדבר מעיד אך ורק על בורותך שלך? ולא כי אינך צודק. ייתכן שדווקא כן- הנקודה היא שאינך יודע. אינך יודע שאין אלוהים, לא בוודאות, לא מתוך הוכחה ניצחת. מה שמעיד יותר מכל על אינטרס בזוי וקטנוני של התרסה. הרצון להרגיז, להכעיס, לפגוע. הרצון להשתייך ל"אליטה" של אנשים שחושבים שהם אלוהים ומרשים לעצמם לבטל בהינף יד את מחשבתו של האחר, את תודעתו. את אורח חייו.


זו בעיני, בורות מרושעת.

שאלוהים יעזור לכם.


 

נכתב על ידי , 18/9/2010 20:23   בקטגוריות אישי, דת, שחרור קיטור  
8 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



הפרוטוקולים של הבימה


התלבטתי זמן רב כיצד אוכל להעלות על הכתב את המראות הקשים והחרפה הנוראית שחשתי בעת צפייתי בהצגה "נפגעי חרדה". הבושה שאחזה בי הייתה גדולה לנוכח אולם מלא באנשים שפשעם נע בין הישארות אילמת עד תום הביזיון ועד הנאה מופגנת והתבוססות במיץ הפסולת שהוא סיפוקם החולני הנובע מהשנאה העצמית.

 

כשהבנתי שמילים לבד לא יוכלו להעביר את התחושה החלטתי לנקוט בגישה קצת שונה: גישת החיסכון.

 

אני עומדת לחסוך לכם 110 ש"ח ושעתיים של עוגמת נפש ע"י כך שאתאר בפניכם מה אתם צפויים לראות שם. במידה ועדיין נדמה לכם שזה מוצלח/מצחיק/מקורי/נשכני- אנא פנקו עצמכם בלחיצה על האיקס הקטן שבפינה הימנית העליונה של המסך.

 

ולהלן המערכונים שהצלחתי איכשהו לצלוח:

 

- אישה חרדית בעלת תנועות ידיים והבעות פנים מוגזמות (יעל לונטל) במונולוג סוער שעיקרו: אנחנו מתרבים כמו שפנים ולכן בזמן שאתם הנאורים עוסקים בתרבות אנחנו יולדים מלא ילדים כדי שנוכל לבנות עוד ועוד חדרים והתנחלויות ולהשתלט על אדמות ועל המדינה כולה. עלבון לאינטליגנציה ולכל הנשים באשר הן.

 

- שר דתי בממשלה (תומר שרון) שכמובן מחקה את אלי ישי (מבטא מזרחי קל) נואם על טוהר הגזע ועל סילוק השונים והשחורים, ועל כך שצריך לחטט לכולם כמה דורות אחורה כדי לוודא שהם טהורים. תוך כדי הנאום הוא כמובן מתחיל לרקוע בנעליו, לירוק ולדבר במבטא גרמני כבד. סאטירה מרומזת ושנונה.

 

- ערבי אומלל למראה (אלון נוימן) מתיישב לאכול חומוס. יש לו עציץ עם עץ זית (ברור). מתנחלת בהריון (כמובן) מגיעה עם עגלת תינוק. היא מתנהגת באלימות כלפי התינוק (למה לא?) ואח"כ מגרשת את הערבי ממקומו. כשהמסכן מתיישב מחדש היא חוזרת ומגרשת אותו שוב. כי זה מה שמתנחלות בהריון עם תינוק עושות. אח"כ באים שני מאבטחים במדי חאקי ולוקחים לערבי האומלל את העציץ. הם מגדילים ועושים: גונבים לו באמצעות מזרק את המים מהברך. נשבעת לכם. כי זה מה שיהודים במדי חאקי עושים לערבים, ילדים.

 

- שתי מתנחלות במוקד "תג מחיר" (יעל לונטל וטלי אורן). שתיהן אוטיסטיות למראה וטיפשות נורא (בעיני היה חסר שאחת מהן תרייר על השניה, אבל ניחא). הבנות מתאמות פוגרומים ורושמות אליהם מתנחלים אלימים שכועסים מכל מיני סיבות מטופשות (לדוגמא: אחד מהם קיבל דו"ח תנועה משוטר אותו הוא מכנה "נאצי"). חבל שלא הראו גם את הפוגרום עצמו, אבל אולי זה היה אחרי שיצאתי מההצגה.

 

- מפקד בצבא וחייל שלו (תומר שרון ואלון נוימן) מביטים במשקפת על הגבול. מגיע רב (דב נבון). הם רואים דמות חשודה עם כאפייה, הרב ישר צועק "להרוג!". אח"כ הם אומרים שזו בעצם לא כאפייה אלא כובע גרב ומיכל בנזין. הרב כמובן אומר שזה "אחד משלנו" שהולך לבקר בוסתן של ערבי. אח"כ הם רואים ילד. הרב שואל "ערבי?" והחייל עונה שכן. נחשו מה הרב צועק? נכון. "להרוג!!". כי זה מה שרבנים עושים. ואחרי שהם הורגים את הילדים הערבים הם מכינים מהם מצות.

 



 

אז מה היה לנו כאן? אנחנו נאצים, מתעללים, אכזרים וגונבי אדמות.

סליחה! לא אנחנו- הם.

החרדים והמתנחלים, צואת התיאטרון השמאלני הנאור.

גם אם נתעלם (וזה לא קל) מהתוכן הבעייתי של המערכונים- האם זה באמת מה שמכונה "סאטירה נשכנית"? מתנחלת בהריון שמתעללת, רבנים נאצים וגזענים. זה הרי הטריק הכי ישן בספר. זה כמו לקחת סוכריה מתינוק.

בעצם, תנו לי לנסח מחדש:

זה כמו שמתנחל ייקח סוכריה מתינוק ערבי (היי, תראו! כתבתי מערכון!).

 

הקטע המצחיק הוא שבתקציר ההצגה כתוב שזו סאטירה שעוסקת בהכל, ובין היתר בשמאלנים. בהתחלה כעסתי על ששיקרו אותי כך- הרי שלא היה אף מערכון אחד שנועד לפגוע בקודש הקודשים שהוא מחנה השמאל הישראלי.

 

ואז הבנתי.

 

ההצגה כולה היא מערכון על שמאלנים. יותר מכל היא מעידה על הכותבים, הבמאים, השחקנים ובעיקר הקהל- מעמידה מולם מראה שבה יוכלו לראות עצמם בשיא כיעורם: שונאים, מתנשאים, מזלזלים ובעיקר מסכנים.

מסכנים כי רוע ליבם ורשעותם לא מאפשרת להם לראות שהסאטירה היא כולה שלהם.

 

נ.ב.

תיאטרון הבימה ה"לאומי" של ישראל: אל תטרחו להתקשר כשהמנוי ייגמר.

 

נכתב על ידי , 22/8/2010 18:24   בקטגוריות שחרור קיטור  
4 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
20,682
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , משוגעים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לנוקטת עמדה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על נוקטת עמדה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)