לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

Vita


Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate- Abandon all hope, You who enter here

Avatarכינוי:  ז'נבה

בן: 33



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

בעיית הסימטריה


"כל בני האדם שווים!(?)"

 

החברה המערבית חולה – זו היא הבחנה ראשונה ובסיסית. היא מאבדת את יכולתה להתגונן, להתפתח ולשמור על העליונות שהייתה מנת חלקה כמה מאות שנים. באירופה האוכלוסייה מתנוונת, על ידי דעיכת קצב ריבוי ורב-תרבותיות מסממת ובארה"ב האימפריה מחלה לשקוע. אף בישראל הסימנים של דקדנס מתגלים: ירידת קרנה של הגישה הלאומית-אתנית, שחיתות שלטונית והידרדרות חברתית.

לנוכח התפוררות זו אנו חייבים לשאול: מדוע? מדוע עמים וגזעים אשר הצליחו לכבוש את העולם נהפכו לכה מנוונים? הדבר מקבל משנה חשיבות לנו כתוצריה של החברה המערבית שמעוניינים לשרוד ולבנות אחריה. אם לא נדע מה היו הגורמים לנפילה, כיצד נמנע מהם בבנייתנו החדשה?

על מחלות החברה המערבית דובר רבות – ההמוניות, העדריות, העיסוק בזוטות במקום בהתאמה למציאות והתגברות ועוד. כל הדברים נכונים, כל הדברים ראויים להתייחסות, ברם כותב שורות אלה רוצה להפנות אל בעיה מרכזית אחת אשר היא נשאית האנרכיה ואותה יש לעקור מן השורש:

 

בעיית הסימטריה

 

סימטריה במובנה המתמטי/אסתטי הוא דימיון בין שני עצמים (יהיו אלה עצמים נפרדים או צדדיו של אותו עצם). בתחומם של מדעי הטבע סימטריה משמשת כעדות על שוויון, כך שאין העדפה לצד זה או אחר[1].

בעיית הסימטריה נובעת מהנחת היסוד בדבר השוויון בין כל בני האדם, כאשר באם יש הבדלים ביניהם הרי שהם תוצר הסביבה ואינם נובעים מהבדלים הטבועים בהם מראשיתם. הנחת היסוד הזו משמעה שכל בני האדם נוצרו שווים ומכאן אין לאדם אחד סמכות לצוות על השני ועל החוק לנהוג בכולם כשווים.

יהיו את אלה אשר יגרסו כי הגדרתי "חריפה" מדי. הם יציעו הגדרה אחרת: "כל בני האדם הם שווים לפני החוק". הגדרה "מתונה" יותר זו גם היא מניחה באופן סמוי שכולם שווים (אם אינם שווים, מדוע חוק אחד? וראו כדוגמה את החוק הפלילי בהתייחסותו לנאשם שפוי ובלתי שפוי).

הבעיה הנוצרת מהנחת הסימטריות בין כל בני האדם היא התפוררות של התרבות והחברה על ידי מספר תופעות:

א.      איבוד ההיררכיה – כאשר כל בני האדם שווים, אין סיבה לראות באחד בעל סמכות על השני. מכאן, משום שאיננו יכולים להניח כי אין לאדם אוטונומיה בהחלטותיו, כל פרט נהפך ליחידה נפרדת אשר יכולה מרצונה החופשי לתת למישהו סמכות. הדבר הופך את הדרך לכל משרה לתחרות פופולאריות וממוטטת את האפשרות להטבעה של היררכיה טבעית בחברה (משום שזו נוגדת את הנחת השוויון).

ב.      חוסר באידיאל מאחד – ללא היררכיה, לא ניתן לאחד את ההמונים מסביב לעקרונות-על, עקרונות אשר מתווים את התנהלותה ויעדה של החברה. מתוך העקרונות האלה נוצרת התרבות של העם, אותו "צעצוע" יפה שכה רבים מתלוננים שחסר בעידננו.

הסיבה לחיסרון היא שתמיד יהיו את אלה שרוצים לחלוב מן החברה במקום לתת לה, את אלה שרוצים לספק את ההנאות הקטנות שלהם במקום להירתם לביצוע של משהו גדול יותר. וללא היכולת לכפות או לחסל את הפרטים האלה, הם במהרה מתקבצים לכנופיות ואספסוף שונא תרבות נוצר.

ג.       כמות על פני איכות – ברגע שנהפכנו לפרטים שווים הרי שכפות המאזניים בדיונים חייבות לנטות לעבר הקבוצה הגדולה יותר, משום שאם כל כך הרבה חושבים את אותו דבר סימן שהוא נכון ("מיליארד סינים לא טועים"). הדבר מעמיד פרטים חכמים יותר בפני מצוקה: גם אם יש להם רעיונות שיכולים להטיב עם כולם, ללא ניצחון במבחן הפופולאריות אין להם סיכויי לשנות.

כך גם המערכת תטה למצע, או לדרדר, את כל בני האדם לרמה השווה בה המסה האנושית תהיה הומוגנית. כל עוד יש לנו נכשלים כמו גם מצליחים השוויון נשבר. אולם בעוד שהרמת הנכשלים נחשבת כחיובית, חיזוק המצליחים נחשבת כשלילית – הם כל הזמן מחייבים את שאר החברה לרוץ אחריהם.

ד.      מחיקת הייחודיות – המסה תטה לעבר המכנה הנמוך ביותר ותגרור איתה את רוב רובם של הפרטים. מבט חטוף בחברה שלנו מעיד על כך. ובעוד המסה מתגלגלת למטה, הפרטים המנסים לשמור על ייחודיות (מתוך ייחודיות אמיתית ולא משום רצון "להיות שונה") עומדים אל מול עדר אדיר ורב עוצמה ללא יכולת להימלט. אם פעם האומנים, הפילוסופים, יכלו למצוא מחסה אצל אצולה גבוהה הרי שכיום אין להם שום מקלט.

 

מן הסיבות האלה הנחת הסימטריה היא המסוכנת בהנחות וכל בנייה (או אם לדייק – בנייתה מחדש) של תרבות מחייבת אותנו ראשית לוותר עליה. אין זה משנה לאן תסתכלו: אלוהים או הטבע לא יצרו אותנו שווים. להניח ההפך, או להתעלם מחוסר השוויון, היא תחילת השקיעה באשליות וניוון.

 

הבה ניתן להצלחה ולמעלה להנחות אותנו.



[1] למשל, מרחב סימטרי הוא מרחב בו אין העדפה למקם גוף בנקודה או אזור מסויים.

נכתב על ידי ז'נבה , 16/12/2010 20:21   בקטגוריות היגיון, דמוקרטיה, אריסטוקרטיה, חית העדר, תרבות, תיקון לאומי, השמאל החדש  
46 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



"היום בו נרצחה הדמוקרטיה" - ברצינות?


הבה, ברשותכם, נדמיין לרגע אחד תרחיש שונה ליום רצח רבין: קבוצה ימנית, החברים בה אישים חזקים במיוחד במדינה, חוברת ביחד עם הצבא לביצוע הפיכה כנגד ראש הממשלה הנוכחי בשביל לטרפד את הסכם אוסלו. לשם השגת היעד הם שולחים למשימת התאבדות את יגאל עמיר אשר מחסל את יצחק רבין. בהלם שנוצר הקבוצה משיגה שליטה על מוסדות השלטון, מוציאה להורג בחשאי את עמיר ומבטלת את הדמוקרטיה לטובת דיקטטורה לאומנית. כך, רבותיי, נרצחת דמוקרטיה.

 

רצח רבין נהיה פחות ופחות רלוונטי משום שמתייחסים אליו ביתר רגש ממה שנחוץ. אכן, נרצח ראש ממשלה על ידי יריב אידיאולוגי – לא משהו שהמשחק הדמוקרטי מרשה, אך בסופו של דבר למעט ראש ממשלה ז"ל הדמוקרטיה והחברה הישראלית לא עמדו על סף תהום.

 

לעומת המצב האובייקטיבי הזה חלק מהמרקדים הקבועים מסביב למדורת יום הזיכרון, ביניהם אף בתו של המנוח, מנסים כל הזמן לבצע פולחן אישיות למנהיג תוך הפיכת הרצח לכמעט מעמד יום הדין: רבין, ראש הממשלה האהוד והמוצלח אשר עמד להפוך את המזרח התיכון לאזור משגשג ופורח (שטויות), נרצח על ידי בן עוולה ימני ובאותו רגע "נרצחה הדמוקרטיה" (ויש המקלים – "כמעט נרצחה"). קשקוש נוראי.

 

ומה נותר לנו ללמוד מרצח רבין אחרי שניקינו את כל הברברת? לכותב שורות אלה באמת שאין מושג. התפיסה הדמוקרטית שלנו לא מגנה חיסול גורמים אנטי-דמוקרטים, כמו גם רצח פוליטי. הכול חלק מהפעולות שהאזרח הקטן יכול לבצע כנגד הלוויתן: הפגנה, שביתה (אלימות) ואף תקיפה ופגיעה בנציגי שלטון. עד כמה אנו צריכים להיות שוטים בשביל להרוג את המחאה על ידי הטענה "אף פעם אסור להשתמש באלימות בשביל למחות".

 

והגיע הזמן להכיר בעובדות – רצח רבין עם הזמן ייטמע אל בין דפי ההיסטוריה ולא, לפמפם אותו לכל החברה כל הזמן לא ימנע מרציחות פוליטיות לחזור על עצמן. זה מקרה היסטורי, אינדיקאטור שאולי יכול לשמש אותנו אם נרצה לנסות ולמנוע את הרצח הבא. מצד שני, רבות המדינות שעברו התנקשויות פוליטיות והעניין עדיין לא פסק מלהיות רלוונטי.

 

הכול בסופו של דבר תלוי בעד כמה האזרח מעריך או חש שרצח יתרום למטרותיו. ואולי בו, באזרח החושב, טמונה הבעיה?

 


 

לקוראיי היקרים,

 

הנה משהו שאני נורא שונא - אנשים שמגיבים שלא לגוף המאמר. לכותב שורות אלה יש הערכה רבה לרה"מ לשעבר יצחק רבין ז"ל מעצם ההישגים שהשיג וליבו אינו מלא בשמחה על מותו, אפילו שהמנוח ירה בין השאר על סבו. לא, אינני חש מספיק עליבות נפש בשביל להכפיש את המנוח.

שנית, די עם הברברת "יום כנגד אלימות" - אלימות היא מעשה. יודעים מה ערכה המוסרי של אלימות כשלעצמה? כלום, נאדה, אפס. אז די לשחק בפילוסופיה של קאנט, הכריזו ניהליזם ובואו סוף סוף נקדם את החברה המתפוררת הזו לחזון אלים ומפואר יותר.

נכתב על ידי ז'נבה , 19/10/2010 21:47   בקטגוריות תהליך השלום, דמגוגיה, דמוקרטיה, השמאל החדש, יום הזיכרון ליצחק רבין  
128 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



צעד בכיוון הנכון


החרם על אריאל הוא צעד מבורך במאבק כנגד הכיבוש הציוני על אדמות ערביות, אך הנני חושב שאריאל היא רק בורג זניח במפעל הכיבוש הרצחני וקולוניאליסטי שהציונים כופים על העם הערבי השליו.

מתוך אמונה שאותם אומנים משתמשים ברקמה הרכה שהאל נתן בין אוזניהם, הנה עוד כמה ערים שיש להחרים משום היותם חלק מהכיבוש:

א.      חיפה – הציונים המנוולים יכולים לשקר כמה שירצו, אולם כולם יודעים שרוב האוכלוסייה הערבית גורשה ב48'. אף החוצפה הישראלית להפוך עיר ערבית לעיר יהודית מחייבת חרם מוחלט.

ב.      אשקלון – נכבשה על ידי צבא המרצחים העממי של היישות הציונית בניגוד להחלטת האו"ם מכ"ט בנובמבר. כיצד ניתן להתנגד לכיבוש 67' ולהתעלם מזה של 48'?

ג.       באר שבע – גם זו עיר שנכבשה בניגוד להסכם החלוקה.

ד.      אשדוד, נצרת, עכו, נהריה וכל יישוב אחר מדרום ליבנה במישור החוף – הם חלק מהכיבוש הציוני ויש להחרימם.

ה.     ירושלים – העדות הברורה ביותר לדחפים המשיחיים/לאומיים הפרמיטיבים של הציונות. חלקה נכבש ב48', חלק אחר ב67' וכולה משיחיות ודתיות סתומה שמדרדרות את מדינת ישראל. והרי מתי מישהו בכלל ביקר בעיר הזו לאחרונה?

ו.        תל אביב – יישות הכיבוש הברורה ביותר, אשר קמה על כפרים ערבים ובלעה את יפו. אדם הקנא באמת לשלום, לאהבת עמים ואחווה אינו יכול אפילו לשים רגלו שם בלי להשתתף באופן פעיל בכיבוש הציוני המרושע. היא, עיר הרוע, ברלין של הרייך היהודי, חייבת להיות בראש כל הודעת חרם!

בנוסף יעשו טוב האומנים אם יסרבו לסיבסוד מצד הממשלה הימנית-פאשיסטית, יחרימו שתיית מים מהכנרת שנכבשה מידי הסורים ויפסיקו לנשום את אוויר הכיבוש המשחית. באופן כללי המלצתי שירדו מארץ הכיבוש והשחיתות עד שהעם הפרימיטיבי והברברי יבין שאי אפשר להילחם ושישראל נולדה בחטא.

נכתב על ידי ז'נבה , 29/8/2010 12:53   בקטגוריות "אומנים", דמגוגיה, השמאל החדש, כיבוש, תהליך השלום  
10 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
12,289
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לז'נבה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ז'נבה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)