לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

Vita


Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate- Abandon all hope, You who enter here

Avatarכינוי:  ז'נבה

בן: 33



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

אמביוולנטיות וטווח אפשרויות


ניקינו ממחשבתנו את הפתרון הצודק, את אשליית השלום המצרית, את הצמא הקטלני לתהליך מדיני ושלום. אולם בחברה כמו שלנו, חברה שנאלצת להתמודד בערך כל עשור עם מלחמה, יש להתמודד עם זוג המושגים "מלחמת ברירה" ו"מלחמת אין ברירה". בנוסף להם יש גם להתייחס למדיניות הישראלית בכל הקשור לשטחי 67' שנותרו בידינו: חבלי יהודה ושומרון שמתאפיינים בהססנות כה מסוכנת.

 


התיוג "מלחמת אין ברירה/יש ברירה" הוא, כפי שניתן ללמוד מהשימוש שלו בזירה הפוליטית, סמן של לגיטימיות המלחמה בה ישראל מעורבת- מלחמת העצמאות היא "מלחמת אין ברירה" ולכן היא חיובית וכיבושיה טובים (עוד נגע בנקודה הזו) ולעומתה מלחמת לבנון הראשונה היא "מלחמת יש ברירה", כלומר חסרת לגיטימיות או הצדקה בעיניי זה המתייג אותה כך.

מערכת התיוג הזו היא התוצר של רעיון פשוט: המלחמה היא דבר נורא שאין להשתמש בו אלא כמפלט אחרון למען "ערכים מצדיקים",
 קרי ערכים שיצדיקו אותה, כדוגמת שמירת קיומה של האומה. רעיון כזה יוצא כנגד עמדתו של התיאורטיקן הצבאי
קארל פון קלאוזוביץ ש"המלחמה אינה אלא המשך המדיניות בצורות אחרות" ומציב צורת מחשבה משוללת תוכן ומשמעות שהגישה המקיאבלית אינה יכולה לקבל-

ראשית התיוג של מלחמה כ"מלחמת אין ברירה" הוא יותר ניסיון של החברה למרק את מצפונה מלהצביע על "חוסר ברירה אמיתי" מהסיבה הפשוטה שתמיד אפשר להתגלגל לצד הדרך של ההיסטוריה ולמות. ונאמר והחברה הזו אינה רוצה למות (דבר לגיטימי) עדיין יש לשאול מהו המדד ל"הישרדות האומה"- האם זהו החירות שלה, או רק קיומם הפיזי של חבריה? ואם גם החופש שלה, מדוע לא גם השגשוג שלה שקשור בקשר הדוק להישרדות שלה? והרי משום שנסכים שאין הבדל בין איום קיומי ברגע זה לאחד שיהיה כך בעוד חמש שנים, הגבול בין "מלחמת אין ברירה" ל"מלחמת ברירה" נהפך נזיל עד לא קיים.

יהיו את אלו, שלאור ההיסק הזה, יתכחשו למלחמה בכלל ויטענו שאין מלחמה צודקת, ברם העמדה הזו לא מעניינת אותנו משום היותה אובדנית במציאות שלנו. לעומת זאת ההיסק הרציונאלי והמקיאבלי יותר הוא שמלחמה ומאבק הם אף לא מעשים שניתן לכפות על אומה. ארה"ב לא הייתה חייבת "להיגרר" למלחמת העולם השנייה, היא רצתה בכך ברגע שהיפנים תקפו את פרל הארבור. ישראל, כמוה, החליטה במלחמת ששת הימים לצאת למלחמת מנע על האויב ואין דבר לא צודק בהיותנו התוקפן.

ההבנה ההכרחית היא שצמד המינוחים מלחמת אין/יש ברירה מערפל את המחשבה שלנו וכובל את ידינו- פוליטיקאי ממולח יוכל לצייר כל מלחמה כמלחמת אין ברירה ואי הכרה בהיותה של המלחמה כלי מדיני והגבלתה לכל מיני תעלולים אינטלקטואלים של "הגנה עצמית"  ועילות מלחמה מוצדקות  יסרסו את המחשבה המדינית של הלאום[1].

 

 

עניין שני הוא "הכיבוש", השיקוץ המיתולוגי[2] שהשמאל נהנה להפיץ בכל רגע פנוי ומהווה את ההסבר המושלם לכל רעה חולה- החל מההתנהגות בכבישים (הכיבוש הופך אותנו לאלימים מדי), עבור בפערים חברתיים הולכים וגדלים (כי כ-ו-ל הכסף הממשלתי מושקע בהתנחלויות שכל אחת מהן, לפי תיאורי "שלום עכשיו", היא יישוב יוקרה[3]) וכלה בהיות המלפפון חמוץ (בגלל הכיבוש!).

הבעיה האמיתית עם חבלי המולדת של יהודה ושומרון היא שאין לישראל מדיניות ברורה בנוגע אליהם: אנו יכולים לבטל את הרש"פ, להכניס את הפליטים הפלשתינים בצל כנפי נציבות האו"ם לפליטים ולעודד הגירה של פלשתינים בד בבד עם עידוד צמיחת יישובים יהודים בריכוזים ערבים והבאה לידי מצב של טרנספר מרצון או שלא מרצון. אך כמובן- מדיניות אתנית אינה עולה בקנה אחד עם ערכים ליברלים ובכלל, רק פאשיסטים שוקלים כאלה דברים נוראיים.

אם לא נגרש את הערבים, ניתן תמיד לספח אותם ולהביא את חבלי המריבה תחת שלטון ישראלי. עד כמה שהמעשה יכול להיות פשוט, אליה וקוץ בה- רבים מפחדים מפני השטף הערבי שיחסל את צביונה היהודי של מדינת ישראל. אז גם הסיפוח ונרמול האזור יוצאים מן התמונה.

"בסדר", אמר לעצמו איזה הוגה פוליטי, "אם לא נגרש אותם ולא נספח אותם- ניתן להם מדינה!" והוליד את רעיון שתי מדינות לשני עמים. על הרעיון הזה כבר נשפכו קיתונות ביקורת: סיכון של אזורים חשובים אסטרטגית, כרסום הבסיס להצדקת ישיבתנו בארץ, הקמת מדינת עולם שלישי 20 דקות מת"א והרשימה ממשיכה עוד ועוד. גם לתת להם מדינה הוא לא הרעיון הטוב ביותר.

המדיניות האחרונה ברשימה היא מדיניות אמיתית של "כיבוש": נבטל את הרש"פ, נקים נציבות ישראלית, נוציא להורג מרכזי כוח מסורתיים של החברה ביו"ש ונציב אחרים, נעשוק את המקומיים עד תום מבחינת כוח אדם זול ואדמות ולאחר כך וכך שנים של קולוניאליזם מדינת ישראל תהיה גדולה יותר, הישראלים יהיו קרוב לוודאי מושחתים יותר ומהמקומיים תיוותר קבוצה מעורערת וצמאת נקם. גם לא אופציה חביבה.

לכל אחת מהאפשרויות שנמנו לעיל יש בהחלט חסרונות ביחד עם יתרון ברור אחד- הן מהוות מדיניות ברורה, בניגוד למה שמתנהל כיום ביהודה ושומרון: מצד אחד הממשלה מעודדת בנייה של התנחלויות, מצד שני היא אינה מתנגדת לשתי מדינות לשני עמים, מצד שליטה היא שולטת הלכה למעשה בהתנהלות הפלשתינים ומצד רביעי מנסה עד כמה שאפשר להקל את חייהם. בקיצור- חוסר החלטיות שגורם לבזבוז משאבים וחיי אדם של שני הצדדים.

 

 

הכיבוש אינו משחית, ההססנות כן. אירופה של ימי הקולוניאליזם הייתה הקרקע הפורייה ממנה צמחה הנאורות המהוללת של תקופתנו. לעומתה, ישראל של ימינו אינה יודעת מה לעשות ביהודה ושומרון והדבר מתבטא בפשעים מוסריים חסרי כל תועלת, מפעל התיישבות חסר תוכנית ובזבוז משאבים.

אם יש ברצוננו לשגשג בארץ האבות עלינו לבחור מדיניות בהתאם ל"היגיון המדינה" ולהשקפה המקיאבלית: לא מדיניות שתתאים לנטיות ליבו של כל אחד, או לערכים והנחות יסוד נסתרות שמשטים ביכולת השיפוט שלנו- אין להירתע ממעשים "לא הומאניים" או "נאצים"; אלה רק תגיות שמשמעותן האמיתית אינה ברורה אף למתייג. כך גם אין לנהות אחרי תגיות של "פתרון צודק" או "מוסרי" מאותן סיבות בדיוק.

חידוש הלאומיות היהודית ושגשוגה דורשים החלטות קשות אך החלטיות שמחויבות להסתכל מעבר לסבל הנוכחי על הרווח בעתיד. במדיניות אין מקום להתייחס למעשה עצמו, אלא רק לתוצאתו.



[1] וכבר ראינו את התוצאות הרות האסון של הפחד ממלחמה והשאיפה הפנאטית לשלום בדמות ההתרפסות הבריטית-צרפתית לצורר הנאצי בתקופה שלפני מלחמת העולם השנייה.

[2] לא הראה לי עדיין אחד התומך בטענת "הכיבוש" איזו הוכחה שתפריך את הטענה שלי שאין כיבוש מבחינה משפטית. אך כמובן שבלוגיקה של ימינו חובת ההוכחה היא לא על המאמין, אלא על הכופר...

[3] ואני ממליץ לקרוא את הסאטירה הנהדרת בנושא מתוך "התנחלות דמה" של חגי סגל.

נכתב על ידי ז'נבה , 4/3/2010 18:46   בקטגוריות דמגוגיה, היגיון, ייהוד, כיבוש, מדיניות חוץ, מלחמה, מקיאבלי, גיאו-דמוגרפיה, תהליך השלום, פתרונות לסכסוך  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



שמשון, שמשון- לאן?


בתורת המשחקים ישנם שני סוגים של שחקן אי-רציונאלי: הראשון הוא שחקן רציונאלי שמעמיד פני מטורף בשביל להשיג את היתרונות שלו; דוגמה לכך היא צפון קוריאה - קים ג'ונג איל עדיין לא הורעב למוות או נתלה בפלישה צבאית של המערב משום שהוא מתנהל כמטורף ולכן השחקנים האחרים אינם יכולים לדעת עד כמה ניתן למתוח את הגבול לפני שהוא יתקוף; טירופו הוא בטחונו.

הסוג השני הוא שחקן אי-רציונאלי במהותו: הוא אינו מתנהל בהתאם לאיזו לוגיקה ברורה וגישתו מושפעת פחות על ידי מדיניות בעלת עקרונות ברורים ויותר על ידי קפריזות וחלומות בהקיץ. שחקן כזה יום אחד ינהל מלחמה, בשני שלום ובשלישי שוב מלחמה; ומדינתנו היקרה היא אחת השחקניות היודעות היטב את דמותו של המטורף בנפשו.



 

מתי מדינת ישראל החלה להתנהל על ידי אשליות וחוסר הבנה? ממתי הרציונאליות הקרה ו"היגיון המדינה"[1] של רישלייה הוחלפו ב"שלום עכשיו(!)" או בהססנות של המחנה הלאומי? קשה לעמוד על נקודה ברורה אך ברור לנו שאשליות ליוו אותה עוד כשהתוכניות להקמתה היו רק על הנייר.

דוגמה ברורה לאשליות האלה היא הדיון בתנועה הציונית בנוגע ליחסם של ה"מקומיים"[2] אלינו ואם תשאלו- "איזה דיון?" אשיב: זו בדיוק הנקודה- לא היה! הרצל צייר לו באלטנוילנד חזון של דו-קיום מלא בין ערבים ליהודים ולא הוא או אחרים טרחו לחשוב על יחסה של האוכלוסיה הלא-יהודית בארץ בנוגע לתוכניות הציונות.

גרוע מזה- כשההתיישבות החלה והמאורעות פרצו חלקים בנו העלו את האשליות של חלוקה טריטוריאלית של א"י, הקמתה של מדינה דו-לאומית או שכל שצריך לעשות הוא לתת לחבורת האנאלפביתים כסף ומים זורמים והם יפסיקו להיאבק[3]. כל הרעיונות האלה מעוניינים ב"פתרונות צודקים" בהתאם למסגרת ההומאנית-דמוקרטית של הוגיהם ובמסגרת זו הפשרה היא המועלת על נס; לנקודה הזו עוד נחזור.

ז'בוטינסקי היה יחיד בהבחנתו שהמאבק בין הערבים ליהודים נושא אופי לאומי ולכן הערבים לא יסכימו להשלמה עם מדינה יהודית בארץ-ישראל על-ידי חלוקה טריטוריאלית או מיני הטבות חומריות. הפתרון שלו לבעיה נמצא בקו אחד עם הגישה המקיאבלית: "קיר הברזל"- עוצמתה וחוסר פשרנותה של המדינה היהודית יהפכו את המערכת המוסרית/תרבותית שלה למסגרת בו ינוהל המאבק ואז הערבים ישלימו, ברצון או שלא, עם קיומה של האומה.

לצערנו הליכוד, המפלגה שאמורה להמשיך את המורשת הרוויזיוניסטית של ז'בוטינסקי, נהפכה עם השנים מימין למרכז והוכיחה שהיא אינה מייצגת נאמנה את המורשת האידיאולוגית שלה: החל בהסכם השלום עם מצרים, המשך בהסכם וואי של נתניהו וכלה בהתנתקות של שרון שהעובדה שהוא הצליח לבצע את המחטף הזה מעידה על ריקבון מבני וערכי במפלגה שמי יודע אם נעלם כש"קדימה" קמה.

 

 

מנקודת התחלה כזו ניתן להמשיך ולהכות בכל אחת מהמפלגות והמחנות על הטעויות המטופשות שלהם: הסכם אוסלו של השמאל, ההיסוס המתמיד של הימין, החתרנות של פרס והתמימות של בגין והרשימה ממשיכה עד אין קץ. יש המתענגים על להכות את מחנה היריב ואחרים את שני המחנות; אנחנו לא נצעד בדרכם.

במקום זאת יש להעלות כמה שאלות נוקבות במיוחד בנוגע למושגי יסוד של השיח הפוליטי הישראלי והמדיניות שלה בסכסוך עם העולם הערבי ועם ה"עם" הפלשתיני:

1.      מלחמת אין ברירה.

2.      "אם לא נפתח במו"מ- תהיה מלחמה".

3.      היחס לשטחי יהודה ושומרון.

4.      השלום עם מצרים.

5.       פתרון צודק.

כל אחד מאלה מייצג תפיסה בעייתית שלנו על המציאות האזורית ועל הדרך בה יש לנהל את הדיפלומטיה הישראלית. כמו כן כל המפלגות מתייחסות למושגים ולגישות האלה, משתמשות בהם ומנוהלות על ידיהם- איומי ההפחדה של קבוצות בשמאל שללא משא ומתן תפרוץ מלחמה, האמביוולנטיות של הימין בנוגע ליו"ש (כן להשתלט, לא להשתלט) והאמונה של כולם שיש כזה דבר "מלחמת אין ברירה".

 

 

נפתח בפרה הקדושה של הסכסוך הישראלי-פלשתיני שעד היום לא ראיתי אפילו ניסיון אחד לגעת בה: רוב התנועות שואפות לפתרון צודק של הסכסוך ואלה שלא, כמו כ"ך, פשוט מתעלמות ממנו ואינן תוקפות את עצם הרעיון של "פתרון צודק" אלא את האפשרות שהפתרונות האחרים ינכסו לעצמם את התואר.

אם הפנמת את התובנות שהגענו אליהם בפרק על הצדק המדיני אתה כבר יודע מה הבעיה באידיאל של "פתרון צודק": צודק למי? לפי המסגרת הדמוקרטית של הצד הישראלי הפתרון הצודק הוא בפשרה בין שני הצדדים. לעומתו, במסגרת ההיסטורית-תרבותית של ערבי הארץ הפתרון הצודק הוא להעלים את המדינה היהודית.

אם מישהו חושב על להאשים אותי בדמגוגיה בנוגע להצהרה האחרונה, חשבו על התנועה הציונית ושיבתנו ההיסטורית לארץ מנקודת המבט שלהם: חבורת מהגרים אירופאים, עם הטענה המוזרה שהם "העם היהודי", מתחילה להתיישב בעבר הירדן המערבי, לקנות שטחים ולהקים יישובים. באותו זמן בו הם באופן מעשי משפיעים על המאזן הדמוגרפי ומשתלטים על אדמות, בריטניה מכירה בזכותם לבית לאומי ותוכניות לחלק את הארץ מועלות.

אתם, על אף שרובכם הגעתם רק בסוף המאה ה-19 או בשביל למצוא עבודה ביישוב היהודי, מסרבים לחשוב על למכור את ה"מולדת היקרה" וכשהלאומיות הערבית מתפשטת במזרח התיכון גם אתם רוצים להשתתף במאבק למען אומה ערבית גדולה ואויביכם שלכם הוא היישוב הציוני. אולם על אף מאמצים כנים להשמיד אותם במאורעות של שנות ה20 וה30 ובכמה וכמה מלחמות ומתקפות טרור, היהודים אינם נכנעים והמדינה היהודית מנצחת ומתפשטת עוד ועוד.

אולם אז מגיעה נקודת מפנה- האינתיפאדה בשטחים הבהירה לציונים שיש "בעיה פלשתינית" וביחד עם המשך הפעילות בלבנון, שעושה רע לתודעה הציבורית של הציונים, מתחילים מגעים בין ממשלת ישראל לאש"ף והדרך להסכם אוסלו, לגלי הטרור ולשבירתה של ישראל מתחיל.

עדיין לא מסכימים איתי? חשבו על השינוי שהמדיניות הישראלית עברה במהלך העשורים הודות לטרור הפלשתיני והערבי, הודות להקזת דמה של חברה שהחלה להיהפך לחברת צרכנות מערבית טיפוסית. אם פעם אף לא אחד חשב על עזיבת יו"ש, היום הרעיון הזה נמצא בליבה של כל תוכנית מדינית מרכזית. והאם נהיה מוכנים לתת גם לפליטים פלשתינים להיכנס לארץ ולשוב "לעריהם"? כרגע לא, אך מי יודע מה יהיה אחרי עוד איזו אינתיפאדה- ארגוני השלום יבהירו לנו שבאר-שבע היא שטח כיבוש והעולם ידרוש מאיתנו לקבל רק "כמה מאות אלפים" של פליטים, כמחוות רצון טוב.

המציאות הפשוטה היא ש"פתרון צודק" אינו בנמצא- הודות לעובדה שעמדתנו נשחקת עם הזמן אין שום סיבה שהערבים יסתפקו על משהו חוץ מרובה של א"י ולנו אין סיבה אפילו להתחיל לשקול חלוקה, לא כשחלופות אחרות עדיין לא מוצו: עידוד הגירה, פתרון בעיית הפליטים על ידי נציבות הפליטים של האו"ם, השתלטות דמוגרפית על כל חלקי הארץ ואף טרנספר לירדן עם פיצוי כספי מתאים לאלה שיעשו זאת מרצון[4].

פתרונות אלה הם "פתרונות יעילים" לשני הצדדים על ידי הפרדה וחיסכון בחיי אדם לעתיד לבוא; "פתרון צודק" לעומתם רק ידאג ששתי הקבוצות יהיו תקועות אחת בשנייה ויעודד את המשך המאבק ביניהן. אחרי הכול- ת"א וחיפה הכבושות גם ראויות למאבק למען שחרורן.

 

 

אחרי "פתרון צודק" מזנבת לה הטענה שנשמעת פעמים כה רבות- "אם לא ננהל מו"מ לשלום הם יפתחו במלחמה" והדבר כבר הושמע בנוגע לפלשתינים שללא ערוץ מדיני יהפכו ל"מתוסכלים" או הסורים שעם צבאם מטיל האימה יתקפו אותנו אם חס וחלילה לא נשב מיד על שולחן המשא ומתן.

הנקודה המוזרה, לי לפחות, בכל העניין הזה הוא שמי שאנחנו רוצים לעשות איתו שלום קרוב כל כך לפתוח במלחמה; אם סוריה מוכנה לצאת למתקפה בגלל קיומו או אי-קיומו של מו"מ, מדוע יש להניח שאחרי המו"מ היא לא תצא למתקפה? ועוד לאיים במלחמה בשביל להתחיל מו"מ לשלום? נשמע לי כאילו אנחנו מנסים לעשות שלום עם אויב והרי ידוע ששלום עושים אויבים לשעבר, אחרת השלום הוא לא יותר ממלחמה קרה.

מצד שני, משום שכמה מעצבי דעת קהל מלחיצים את כולנו שמלחמת גוג ומגוג מחכה לנו מעבר לפינה, הימין לא יכול להגיד "אין תוכנית לשלום ולא מתכוונים לנהל מו"מ לשלום" כי אז הוא יואשם ב"קיפאון", "עמידה במקום" ועוד מיני ביטויים שכאלה שכול כולם מזדעקים מהמצב בו איננו מבזבזים זמן ומשאבים על שיחות, מחוות ושאר טקסים חסרי תוכן והשפעה שנהפכו לכמעט שגרה במדיניות שלנו.

 

 

אפשרי שתקפות הטיעון הזה בעיניי חלקים מסוימים מהחברה נובע מהשיטיון של המילה "שלום" בהקשריה השונים עליהם: כל פעם שאיזה מנהיג ערבי מדבר על שלום הם זוקפים אוזניים, הם דורשים "שלום עכשיו" כילד חסר סבלנות ומידת ערנותם מתערפלת כשהסכמים שונים ומשונים נחתמים. דוגמה לכך הוא לא אחר מאשר הסכם השלום שלנו עם רפובליקת מצרים הערבית.

מאז 1979, אז הסכם השלום נחתם, מצרים מתנהלת כמי שאינה שרויה בשלום אלא במלחמה קרה. כמה דוגמאות לכך:

1.      ב1980 הודיעו איגודי העובדים של מצרים שהם מחרימים כל קשר עם ישראל וכל מי שינסה ליצור קשר כזה. כשעלי סאלאם ביקר בישראל ב1994 הוא זכה לקיתונות ביקורת מצד הקהילה האינטלקטואלית של מצרים ואף נעשה ניסיון לסלקו מאגודת הסופרים המצרית.

2.      מי לא זוכר את הסערה מסביב ל"רוח שקד"? כשהסרט המפוקפק עלה לשידור והזכיר גם טענה על רצח שבויי מלחמה מצריים, מיד קפצו חברי פרלמנט במצרים בשביל לבטל את הסכם השלום איתנו.

3.      ב2006 סקר שנערך בקרב מצרים בני 18 ומעלה העלה ש92% מהם מגדירים את ישראל כמדינת אויב ומידת האנטישמיות המתבטאת בפרסומים אינו מעודד. להפך- עורכת דין מצרית המליצה שכחלק מהמאבק בכיבוש הישראלי גברים ערבים יטרידו מינית נשים ישראליות! אכן, לפחות האינטלקטואלים תומכים בשלום איתנו.

4.      מצרים היא מדינת עולם שלישי שגובלת בישראל, לוב וסודן. בהנחה שלוב וסודן לא הפכו לשתי מעצמות צבאיות עם ציוד חדיש, מדוע מצרים קנתה בין 2001-2004 ציוד צבאי בהיקף של 6.5 מיליארד דולר[5]? בשביל מרד איכרים? אני בספק.

הרשימה ממשיכה עוד ועוד עם הוכחות לכך שאנו מנהלים מול מצרים מלחמה קרה ולא "שלום קר". אם תרצו, אפשר גם להוסיף לקלחת עדויות על תוכנית גרעין מצרית שמתנהלת לה בחשאי.

על אף כל הדברים האלה מצרים אינה נתפסת כאיום והציבור וקברניטי השלטון ממשיכים להתייחס אליה כבעלת ברית. משום כך הנחנו שהיא תפעל ביד קשה כנגד ההברחות לעזה, משום שאלה אינטרסים משותפים לשנינו וקרוב לוודאי שביום בו תיפול הדיקטטורה החילונית לידי האחים המוסלמים אנחנו נהיה עם המכנסיים למטה. אך לא נורא, לפחות יש לנו כרגע "שלום".

 

 

שני הנושאים האחרונים הם: היחס ליו"ש ומושג "מלחמת אין ברירה" שנראה שהם קשורים אחד בשני בדיון הפוליטי בישראל ולכן יוקדש להם פרק נפרד בשביל בחינה מעמיקה יותר של אחד הנושאים הטעונים ביותר בחברה הישראלית.


[1] היגיון המדינה ("Raison d'Etat") קובע שבדרך למימוש יעדים לאומיים אין מקום למניעים ודעות אישיים; המדינאי תולה את מצפונו לפני שהוא נכנס למשרד.

[2] אל לנו לשכוח שהערבים שישבו ויושבים כאן אינם "ילידים" כי אם מהגרים או מתיישבים קולוניאליסטים. אך נראה שיש איזה חוק לא כתוב בנוגע להתיישנות כיבוש שגבוה מבינתי ורק יחידי סגולה יכולים להבינו ולכן להיות בטוחים שיש הבדל בין היהודי ביו"ש והערבי ביפו.

[3] וגם כיום יש כאלה שבאופן גזעני מאמינים שמחבלים נלחמים לא משום שיש להם "אידיאלים" ו"רעיונות" חס וחלילה, אלא משום העוני שממנו הם באו. העובדה שהאיטי אינה בירת הטרור של העולם ושרבים רבי המחבלים שזכו להשכלה נאותה אינה משפיעה על עמדתם.

[4] ולפני שיזעקו "אבירי זכויות האדם"- מה הייתה ההתנתקות אם לא טרנספר? מה יהיה על היהודים ביהודה ושומרון אם לא טרנספר? ומה עם ההצהרות של מר אחמד טיבי בדבר פלשתין נקייה ממתנחלים? רבותיי, זהו סכסוך אתני ויש לשקול את הפתרונות שלו בהתאם.

[5] CRS report to congress: Conventional Arms Transfers to Developing Nations, 1997-2004, page 28, second paragraph from the end.

נכתב על ידי ז'נבה , 22/2/2010 14:12   בקטגוריות גיאו-דמוגרפיה, היגיון, היסטוריה, התקשורת, יהדות, ייהוד, כיבוש, מדיניות חוץ, מקיאבלי, פילוסופיה, תהליך השלום, פתרונות לסכסוך  
2 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



צדק מדיני, נשימה בחלל ושאר אבסורדים


ישנם עוד עניינים רבים של ניהול המדינה הדורשים התייחסות, כשאלת החינוך או הרווחה, אולם לא בהם נמצא את הגאונות של מקיאבלי; כי הפלורנטיני היה בראש ובראשונה מדינאי, איש שכל פועלו התנקז להרחבתה של רפובליקת פירנצה והישרדותה בסערה שעברה על איטליה וכאן, בתחום יחסי החוץ, נמצא את התובנות העמוקות ביותר כשהראשונה והחשובה שבהן נוגעת למוסר, מדיניות וצדק.

 


בשיח המדיני באזורנו צמד המילים "פתרון צודק" אינו נשמע מוזר אף לאחד. גם רעיונות של הוגנות ומוסריות במישור הגיאו-פוליטי העולמי, תוך הפעלת מדיניות "מוסרית" במטרה לזכות בהצדקה מן העולם, אינם נראים משונים. לבסוף, יש הקוראים השכם וערב לצדק ומוסריות ביחד עם כאלה שמתלוננים על היעדרם במציאות הגיאופוליטית של עולמנו ואין אחד שמראה להם את טעותם החמורה.

ומהי אותה טעות? ובכן הנקודה החשובה שיש להבין בנוגע לפתרון צודק, מוסרי וכו', היא שהם תלוי מסגרת ויותר מזה, תלויי מסגרת אנושית- כפי שההיסטוריה הראתה לנו והמציאות הרב תרבותית של ימינו מעידה על כך, מה שמוסרי וצודק בחברה אחת אינו בהכרח מוסרי וצודק בחברה אחרת; האם כששופט בארה"ב מרשיע אדם ברצח אשתו, הדבר ייראה כצדק גם על ידי מקבילו בסעודיה? אני בספק.

מכאן ניתן להסיק בפשטות שאדם ממערכת מוסרית אחת המנסה לשכנע אדם עם מוסריות אחרת שאיתו הצדק, הוא כמוסלמי המסביר ליהודי מדוע הוא צודק בהתבסס על הקוראן; השוני בעקרונות הופך את הדיאלוג לעקר ואת אידיאל הצדק ללא רלוונטי.

 

ובכל זאת קיימים "בית דין בינלאומי" ו"אמנות בין-לאומיות" ו"זכויות אדם" שחוצים גבולות ותרבויות. מה מניע את המנגנונים הבין-לאומיים האלה, מה נותן להם כביכול לבצע את האבסורד: לנשום בחלל? במילה פשוטה אחת: כוח.

כפי שנפרש בפנינו ב"התנגשות הציוויליזציות" ובהתאם להבנה המקיאבלית בנוגע לאופי החמקמק של המוסר,כל החוקים והאמנות הבין-לאומיים הם תוצר של המערב התלוי בכוחו של המערב. הוגי הנאורות לא המציאו יש מאין מערכת מוסר שתתאים לחלל בין התרבויות השונות, אלא הפוליטיקאים המערבים כבשו את החלל הזה בשם "אדם נברא בצלם" ו"אמנת ז'נבה" והחזיקו בו כל עוד המערב היה התרבות השלטת; לא שלטון של רוח, לא שלטון משום שדבריהם נכונים יותר, אלא שלטון של כוח ועוצמה. העובדה שפשעים כנגד האנושות נמצאים בהרמוניה מושלמת עם ההגדרות המערביות נובעת באופן ישיר מההגמוניה הכוחנית שהייתה למערב עד לפני בערך עשור.

מהעובדה הפשוטה הזו ניתן להסיק שבית המשפט הבין-לאומי, האמנת האג והמוסדות הבין-לאומיים שמדברים על "צדק" הם בעצם תוצריו של הקולוניאליזם האירופאי והשגשוג האמריקאי. כך גם הופכים ארגוני זכויות האדם לסוכנים היעילים ביותר של "האימפריאליזם המערבי"- הם כופים את ושופטים בעזרת הערכים ההומאניים והליברל-דמוקרטים של המערב את התרבויות השונות ויוצרים הומוגניות מוסרית לכאורה שמסתירה הרבה זעם ושחיתות מתחת.

 

 

האם הריקנות של צדק בין תרבותי אומר שיחסי החוץ והתנהלותה של מדינה כלפי אומות אחרות יכולה להיות בלתי אנושית, אכזרית ואפילו "מרושעת"? התשובה היא בפשטות לא, משני טעמים מרכזיים:

א.      צדק בין אומות אינו קיים, אך צדק באומה כן. לכל חברה יש את מערכת הערכים שלה בנוגע ליחסים עם חברות אחרות והעקרונות האלה הם המנחים בקביעת הרעיון של מה "צודק" ו"נכון". מדינאי ישראלי שמעוניין בצדק לא רק לפי החברה הישראלית אלא גם על ידי זו הערבית והבין-לאומית מבזבז את זמנו (וזמננו) לריק משום השאיפה לא להיראות כ"עושה עוול".

ב.      אומה שמתנהלת בהתאם לדחפים של אכזריות ורצון עז במלחמה ושפיכות דמים היא אומה שיש למחוק מעל פני האדמה כמו מקבץ חולי כלבת- היא מסוכנת לסביבתה והיא מסוכנת לעצמה.

הסיבה שהיא מסוכנת לסביבתה היא משום שלא ניתן להיות בטוח מפניה: אם אומה מפירה כל קשר משום קפריזות ובולעת אומות אחרות רק בשביל חדוות ההרס, אומות אחרות אינן יכולות לדעת כיצד להתנהל לעומתה. כמובן, אם בכל מקרה העקרונות של אותה אומה הוא שיעבוד כל שכנותיה הרי שהיא תושמד ובטח על ידי מדינאי מקיאבליסט שלא יטרח לפנטז על "פשרה".

מצד שני אם האינטרסים לפיהם המדינה פועלת הוא ביטחונה ושגשוגה, כשאלה מוגדרים (לפחות כלפי חוץ) כמשהו לא תוקפני בבסיסו, אומות אחרות ישמחו לבטוח ולשתף פעולה עם אותה מדינה משום שיש להם איזה מושג כיצד השותף יתנהג לעומתם והיכן נמצאים הקווים האדומים[1].

שוב, כפי שכבר הודגש, מקיאבליזם אינו מתיר אכזריות ו"רשעות" בלתי נחוצה בענייני המדינה אלא דורש מהמנהיג לשאוף לשגשוג אומתו ולהתנהל בכלים המתאימים למצב במציאות ולא לפי אילו תפיסות (מוסרניות/רגשיות/אידיאולוגית) שיכולות להביא לאובדן האומה.

 

 

לנוכח הדברים יש שיטענו ש:"ללא רעיון הצדק הבין-לאומי והאמנות הבין-לאומיות הזירה העולמית תהפוך למרחץ דמים של מלחמות ברברים, כיבושים ורצח עם". החשש מובן- ההיסטוריה המוקדמת של האנושות לא מראה טובות בנושא המלחמה ובנוגע לקולוניאליזם. מצד שני, ה"שיפור" המודרני הוא לא ממש תולדה של הרעיונות שרוקנו.

התבוננו למשל במלחמה באפגניסטן, עיראק ובטח זו שבצ'צ'ניה- האם מישהו מהמדינות המערביות מכבדות את האמנות הבין-לאומיות ודואגות להיאבק עם פינצטה? גרוע מזה- הן בכלל טורחות לתת איזה משקל לחיי אזרחים או לזכויות אדם? נראה שרק ישראל, "הרייך היהודי", עוד נלחמת בצורה נקייה בלי הפצצות של כפרים באופן מכוון וללא אונס.

הדבר רק מבהיר שהצדק הבין-לאומי הוא כלום בשביל הציניקנים בבירות העולם שכמו כל המון ברברי שוכחים את האנושיות שלהם ויוצאים לבזבוז ולרצוח בדיוק כמו בימי הביניים. כשהמצב הוא כזה, אמנות בין-לאומיות באמת לא ישנו דבר.

כמו כן הסיבה שהמערב וויתר על כיבוש פיזי של מדינות והגורם בגללו קרוב לוודאי הנטייה לכיבושים מטעמים כלכליים תפחת היא שמושבות בעולמנו הן לא משתלמות. כן, בעידן בו חומרי גלם מכל סוג היו יקרים וכוח עבודה זול היה בבריטניה כמו גם בסין מושבות היו רעיון נהדר בשביל שגשוג כלכלי. אך כיום בעידן הסחר העולמי יהיה יעיל יותר להשקיע את המשאבים בתעשיות ובהשתלטות כלכלית עוינת מאשר לבזבז חיי אדם על כיבוש.

ומה עם כיבוש מטעמים אתניים? בפעם האחרונה ששמתי לב בסכסוכים אתניים לצדדים לא באמת אכפת מאמנות בין-לאומיות וכבר קבענו שצדק בסכסוכים כאלה הוא אידיאל לא ממומש. יהיה יותר יעיל לפתור את הסכסוך הישראלי-פלשתיני מטעמי יעילות מאשר מטעמי צדק.

לבסוף, רצח עם- מעשה שהוא בדרך כלל לא רק ברברי אלא גם מהווה בזבוז נוראי של משאבים: היטלר וגרמניה השמידו את היהודים משום חולשתם ואפסותם[2] ובעשותם זאת בזבזו משאבים רבים ופגעו באחת הקבוצות היצרניות בגרמניה ובאירופה. עדיין לא נתקלתי בדוגמה לסכסוך שלא ניתן לפתור אותו אפילו עם טרנספר.

סיכומו של עניין: העולם הוא כבר זירה של זאבים צמאי דם; לכל הפחות ניתן לכבשים את האפשרות להשתחרר מן הכבלים בשביל להגן על עצמן.

 

 

ללא כיבוד נקודת המבט של האחר מטעמים מוסריים אלא תכליתיים בלבד ועם כבלי האמנות הבין-לאומיות והצדק שהוסרו, המדינאי יכול להתנהל בצורה היעילה ביותר והנכונה ביותר. וכדוגמה לניתוח ברוח מקיאבלי נלך אל הסכסוך הפרטי שלנו שמתנהל בכל הטמטום המדיני של חבורת הצודקים שאנחנו.


[1] כאן עולה נקודה מעניינת בנוגע ל"עמימות גרעינית"- כשהקווים האדומים של מדינה אינם ידועים, התוקפן יחשוש אף יותר מתקיפה משום אי ידיעתו מתי יחליט היריב להפעיל את נשק יום הדין.

[2] אנטישמיות היא סימן מובהק של אדם חסר עוצמה- כשאתה שונא בכל ליבך מיעוט אתני בתוך עמך ללא שום סיבה רציונאלית, אתה עושה זאת רק משום שבשנאה ובמאבק בו אתה משיג כביכול תחושת כוח. כל עוד העמים האירופאים ישמרו על אנטישמיות הם יוותרו לא יותר מעדרי עבדים.

נכתב על ידי ז'נבה , 10/2/2010 18:50   בקטגוריות היסטוריה, היגיון, כיבוש, מדיניות חוץ, מלחמה, מקיאבלי, פילוסופיה, פתרונות לסכסוך  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
12,289
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לז'נבה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ז'נבה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)