לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

Vita


Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate- Abandon all hope, You who enter here

Avatarכינוי:  ז'נבה

בן: 33



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

בין תרבות, ליבראלים וההמונים


אחת ההנחות הליבראליות הבסיסיות היא שהחברה האנושית מורכבת מאוסף אטומים (ידועים גם כ"פרטים") אשר ניתן לבצע הפרדה ברורה בין מישורי חייהם השונים: קיימת הפרדה בין המערכת הפוליטית, בין סדרי וחוקי השלטון, לבין התרבות בה אותו סדר התעצב. כך נוצרת האשליה כאילו אנו יכולים לעסוק בסוגיות שלטוניות שונות ללא קשר להקשר התרבותי-לאומי שלו.

הבעיה היא שהאשליה הזו גורמת במהרה לרידוד ופירוק של התרבות למחנה הנמוך ביותר, תוך הפיכת החברה לשוק בו המצליח הוא הציניקן תאב הבצע. שואלים אתם מדוע נבחרי הציבור איבדו כל בושה. שואל אני אתכם: מדוע רק לכם מותר? אם לפלוני מותר להיות טפיל אגואיסט, למה לחבר הכנסת לא? מה אנחנו – חברה חופשית או חברה מתורבתת?

את שורשי האשליה המסוכנת, מסוכנת מאוד הזו, כבר ניתן למצוא אצל מיל. במסתו "על החירות" מכיר מיל את נפשו של האדם הבינוני:

"האדם הממוצע לא רק שהוא בעל שכל בינוי, אלא הוא גם בעל נטיות בינוניות, אין לו טעם או רצון די חזקים להטותו לעשות דבר בלתי רגיל; ועל כן אינו מבין לרוחם של אנשים שהם בעלי טעם או רצון כאלה..." – על החירות, עמ' 121-122.

במקום אחר מכיר אף הוא כי שלטון ההמון, שלטון הבינוניים, חייב להיות בינוני בעצמו:

"שלטון הדמוקרטיה... מעולם לא עלה ולעולם לא יוכל לעלות מעל הבינוניות, בין מצד פעולתיה המדיניות, בין מצד הדעות והתכונות והגוון הרוחני שהוא מסייע להתהוותם, אלא בה במידה שהואילו מרצונם בעלי-השלטון הרבים... להתנהל ע"י הצות וההשפעה של איזה יחיד שזכה, או של אילו מעטים שזכו, בכשרונות מצויינים והשכלה מעולה" – על החירות, עמ' 116.

או במילים אחרות: לשם התועלת הכללית, צריכים בני האדם להקשיב לטובים יותר. אך כמובן, אסור לטובים יותר לכפות את דעתם – הם צריכים, בדרך נס, לפתות את ההמון אשר  הסתמם על ידי כוחו, להשתיק את האינטרסים האגואיסטים שלו למען ציות לסמכות גבוהה יותר. ובדיוק בנקודה הזו מתחיל הקרקס שנקרא דמוקרטיה ליבראלית.


נכתב על ידי ז'נבה , 2/4/2011 12:52   בקטגוריות דמוקרטיה, ליבראלים, תרבות, מרד ההמונים  
9 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



כפייה


"לחיות כפי שאתה רוצה הוא פלאבי; אדם אציל שואף לסדר וחוק" – גתה.

 

תמיד יש כפייה. נצטרך לשקר לעצמנו עד טמטום אם ננסה להתכחש לעובדה הבסיסית הזו: בשביל לפעול, בשביל לעשות, במישור האישי כמו גם החברתי, יש לכפות. אנו כלפי עצמנו רודנים, מאלפי היצר ומזקקי הדחפים. ואם אנו לעצמנו רודנים, מדוע לא לאחרים? מדוע לא לרתום את כולם למען אידיאלים גדולים יותר, למען חזון מפואר יותר של קיום? "כי מה אכפת לך?".

אנחנו נהנים לשקר לעצמנו כי בדמוקרטיה ליבראלית אכפת לנו מכולם, שכולם אחים במשפחה אחת גדולה ולכולם יש זכויות וחופש ועוד מיני שרצים קדושים. האמת היא שלא אכפת לנו מאף אחד. אם היה לנו אכפת היינו נותנים לאנשים לפעול באופן הרסני לעצמם ולאחרים? כמובן שלא. היינו דואגים לעזור לאנשים הזקוקים לעזרה, גם אם כפייה הייתה נצרכת. וכמובן, לא היינו צריכים את המדינה על שלל מערכות הביורוקרטיה שלה לטפל בבעיות קהילות.

המציאות כמובן שונה - צאו וראו מה ענייניה של המדינה התעשייתית ומה הם טיעוני ההמון: לראשונה אכפת רק אם הפרט מפסיק להיות יצרן; ישתה עצמו למוות, יבגוד על ימין ועל שמאל ויחיה באיזו אמונה ומערכת ערכים – כל עוד הוא טוב לעסקים, למדינה לא אכפת. וטיעון ההמון: "מה אכפת לך מדבר זה או זה? מדוע אתה מרחיב עניינך מעבר לממשותך הביולוגית? והרי כולנו שווים, לכולנו יש זכויות; מה נותן לך זכות להחליט? שב בשקט חכמולוג." ואתה יושב בשקט, משום שחינכו אותך על ברכי העבדות ו"החופש לכולם".

לא שבאמת יש חופש לכולם, אפילו לא לפי משנתם: ברגע בו העזת להציע את הרסן – נשללו ממך זכויותיך. ומדוע בחריפות כזו? כי הם כחמור אשר ראה שוב את השוט. הם נואקים ובפאניקה מנסים לחסל אותך, לחסל את המאלף אשר שב מן המתים. ולאחר שישברו אותך הם יחייכו וייאמרו: "רואה? כולנו חופשיים".

 

תמיד יש כפייה. השאלה היחידה היא מי כופה אותה.

נכתב על ידי ז'נבה , 24/2/2011 23:02   בקטגוריות דמוקרטיה, שעות דמדומים, תרבות, תיקון לאומי  
17 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



בעיית הסימטריה


"כל בני האדם שווים!(?)"

 

החברה המערבית חולה – זו היא הבחנה ראשונה ובסיסית. היא מאבדת את יכולתה להתגונן, להתפתח ולשמור על העליונות שהייתה מנת חלקה כמה מאות שנים. באירופה האוכלוסייה מתנוונת, על ידי דעיכת קצב ריבוי ורב-תרבותיות מסממת ובארה"ב האימפריה מחלה לשקוע. אף בישראל הסימנים של דקדנס מתגלים: ירידת קרנה של הגישה הלאומית-אתנית, שחיתות שלטונית והידרדרות חברתית.

לנוכח התפוררות זו אנו חייבים לשאול: מדוע? מדוע עמים וגזעים אשר הצליחו לכבוש את העולם נהפכו לכה מנוונים? הדבר מקבל משנה חשיבות לנו כתוצריה של החברה המערבית שמעוניינים לשרוד ולבנות אחריה. אם לא נדע מה היו הגורמים לנפילה, כיצד נמנע מהם בבנייתנו החדשה?

על מחלות החברה המערבית דובר רבות – ההמוניות, העדריות, העיסוק בזוטות במקום בהתאמה למציאות והתגברות ועוד. כל הדברים נכונים, כל הדברים ראויים להתייחסות, ברם כותב שורות אלה רוצה להפנות אל בעיה מרכזית אחת אשר היא נשאית האנרכיה ואותה יש לעקור מן השורש:

 

בעיית הסימטריה

 

סימטריה במובנה המתמטי/אסתטי הוא דימיון בין שני עצמים (יהיו אלה עצמים נפרדים או צדדיו של אותו עצם). בתחומם של מדעי הטבע סימטריה משמשת כעדות על שוויון, כך שאין העדפה לצד זה או אחר[1].

בעיית הסימטריה נובעת מהנחת היסוד בדבר השוויון בין כל בני האדם, כאשר באם יש הבדלים ביניהם הרי שהם תוצר הסביבה ואינם נובעים מהבדלים הטבועים בהם מראשיתם. הנחת היסוד הזו משמעה שכל בני האדם נוצרו שווים ומכאן אין לאדם אחד סמכות לצוות על השני ועל החוק לנהוג בכולם כשווים.

יהיו את אלה אשר יגרסו כי הגדרתי "חריפה" מדי. הם יציעו הגדרה אחרת: "כל בני האדם הם שווים לפני החוק". הגדרה "מתונה" יותר זו גם היא מניחה באופן סמוי שכולם שווים (אם אינם שווים, מדוע חוק אחד? וראו כדוגמה את החוק הפלילי בהתייחסותו לנאשם שפוי ובלתי שפוי).

הבעיה הנוצרת מהנחת הסימטריות בין כל בני האדם היא התפוררות של התרבות והחברה על ידי מספר תופעות:

א.      איבוד ההיררכיה – כאשר כל בני האדם שווים, אין סיבה לראות באחד בעל סמכות על השני. מכאן, משום שאיננו יכולים להניח כי אין לאדם אוטונומיה בהחלטותיו, כל פרט נהפך ליחידה נפרדת אשר יכולה מרצונה החופשי לתת למישהו סמכות. הדבר הופך את הדרך לכל משרה לתחרות פופולאריות וממוטטת את האפשרות להטבעה של היררכיה טבעית בחברה (משום שזו נוגדת את הנחת השוויון).

ב.      חוסר באידיאל מאחד – ללא היררכיה, לא ניתן לאחד את ההמונים מסביב לעקרונות-על, עקרונות אשר מתווים את התנהלותה ויעדה של החברה. מתוך העקרונות האלה נוצרת התרבות של העם, אותו "צעצוע" יפה שכה רבים מתלוננים שחסר בעידננו.

הסיבה לחיסרון היא שתמיד יהיו את אלה שרוצים לחלוב מן החברה במקום לתת לה, את אלה שרוצים לספק את ההנאות הקטנות שלהם במקום להירתם לביצוע של משהו גדול יותר. וללא היכולת לכפות או לחסל את הפרטים האלה, הם במהרה מתקבצים לכנופיות ואספסוף שונא תרבות נוצר.

ג.       כמות על פני איכות – ברגע שנהפכנו לפרטים שווים הרי שכפות המאזניים בדיונים חייבות לנטות לעבר הקבוצה הגדולה יותר, משום שאם כל כך הרבה חושבים את אותו דבר סימן שהוא נכון ("מיליארד סינים לא טועים"). הדבר מעמיד פרטים חכמים יותר בפני מצוקה: גם אם יש להם רעיונות שיכולים להטיב עם כולם, ללא ניצחון במבחן הפופולאריות אין להם סיכויי לשנות.

כך גם המערכת תטה למצע, או לדרדר, את כל בני האדם לרמה השווה בה המסה האנושית תהיה הומוגנית. כל עוד יש לנו נכשלים כמו גם מצליחים השוויון נשבר. אולם בעוד שהרמת הנכשלים נחשבת כחיובית, חיזוק המצליחים נחשבת כשלילית – הם כל הזמן מחייבים את שאר החברה לרוץ אחריהם.

ד.      מחיקת הייחודיות – המסה תטה לעבר המכנה הנמוך ביותר ותגרור איתה את רוב רובם של הפרטים. מבט חטוף בחברה שלנו מעיד על כך. ובעוד המסה מתגלגלת למטה, הפרטים המנסים לשמור על ייחודיות (מתוך ייחודיות אמיתית ולא משום רצון "להיות שונה") עומדים אל מול עדר אדיר ורב עוצמה ללא יכולת להימלט. אם פעם האומנים, הפילוסופים, יכלו למצוא מחסה אצל אצולה גבוהה הרי שכיום אין להם שום מקלט.

 

מן הסיבות האלה הנחת הסימטריה היא המסוכנת בהנחות וכל בנייה (או אם לדייק – בנייתה מחדש) של תרבות מחייבת אותנו ראשית לוותר עליה. אין זה משנה לאן תסתכלו: אלוהים או הטבע לא יצרו אותנו שווים. להניח ההפך, או להתעלם מחוסר השוויון, היא תחילת השקיעה באשליות וניוון.

 

הבה ניתן להצלחה ולמעלה להנחות אותנו.



[1] למשל, מרחב סימטרי הוא מרחב בו אין העדפה למקם גוף בנקודה או אזור מסויים.

נכתב על ידי ז'נבה , 16/12/2010 20:21   בקטגוריות היגיון, דמוקרטיה, אריסטוקרטיה, חית העדר, תרבות, תיקון לאומי, השמאל החדש  
46 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
12,289
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לז'נבה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ז'נבה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)