לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

Vita


Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate- Abandon all hope, You who enter here

Avatarכינוי:  ז'נבה

בן: 33



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

סדר בבלאגן


מאז ינואר 2011, אז החלו המהומות בטוניסיה, המזרח התיכון חווה גל מהומות ומהפכות הנמתחות מבחריין ועד לוב, עם סימנים לאי-שקט באלג'יריה ותימן. טעות אסטרטגית תהיה לתרץ את העניין כולו כמהפכה עממית-ספונטאנית: עם נפילת המשטר הישן בטוניסיה התנועות האסלאמיות שבו, במצרים האחים המוסלמים היו ונותרו קבוצת האופוזיציה החזקה ביותר, קדאפי הצליח לסמן עצמו כאויב של קיצוניים איסלאמיסטים, תימן היא בית לכוחות אל-קאעידה ומורדים שיעיים ובבחריין המהומות הן בעיקרן של שיעים (אשר גם מהווים את הרוב במדינה). עובדות אלה לבדן מספיקות להעלות את החשד ש"המפכה למען דמוקרטיה" היא רק כיסוי לניסיון לשינוי סדר הכוחות באזור.

 

קצת סדר

ראשית, הבה נעבור בקצרה על המהומות באזור בשביל להבהיר את תמונת המצב:

א.      טוניסיה – המדינה המזוהה כמקור ל"דומינו" ברחבי המזרח התיכון עם המהומות אשר החלו בה בדצמבר 2010 כנגד שלטונו המושחת של זין אל עאבדין בן עלי, נשיא טוניסיה מ-1987 ועד ה-14 בינואר 2011, אז נמלט מן המדינה וממשלת קואליציה הוקמה, בה בין השאר משתתפים גם גורמים אסלאמיים אשר היו בגלות במהלך כהונתו של בן עלי.

כיום טוניסיה נמצאת במצב מסוכן של "פוסט-מהפכה" אשר יכול להפוך לאנארכיה. חוסר יציבות שלטונית ובחינה מוחדשת של מקום האסלאם במדינה מביאים לגלי מהגרים אל מחוץ למדינה, כמו גם לתהייה האם המדינה באמת תצליח ליצור דמוקרטיה מתוקנת.

ב.      מצרים – המפגינים במצרים יצאו להילחם במובארק משום שראו בו את הגורם לעוני שלהם. הם הצליחו בכך. מה שהם לא הצליחו לעשות הוא לשנות את מבנה הכוח במדינה: הצבא עדיין שולט. הוא כמובן מבטיח שהעניין "זמני", אך עם השביתות והמהומות ה"זמני" יכול להפוך לקבוע.

ג.       לוב – ידועה אמרתו של לואי ה-14 "המדינה היא אני". פחות ידועה העובדה שקדאפי הצליח להפוך את הטענה הזו למציאות: הודות לבנייה של מערכת כוח בה כל חלק עסוק בלהתיש את האחרים, קולונל קדאפי נותר גורם הכוח האמיתי היחיד במדינה. אין כאן לא מערכת שלטונית עצמאית, או צבא אשר יוכלו להחליפו ואף בניו אינם יכולים להיות יורשים. קדאפי הוא לוב וכאשר יודח אין לדעת מה מצפה לנו: האם האופוזיציה תצליח ליצור ממשל חלופי? או אולי הנאמנות השבטית תכתיב פירוק אנארכי של המדינה?

ד.      בחריין – המפרץ הפרסי זכה שמשלושת צדדיו ימצאו מיעוטים (אם לא רוב) של שיעים באזורים עשירים בנפט, כמו איראן, דרום עיראק ומזרח סעודיה. לצערנו, השיעים לא שמעו שנאמנות למדינה חשובה מנאמנות לדת ולכן הם מהווים מקור תמידי לסיוטיהם של בתי המלוכה הסונים במפרץ ובעיקר של בית המלוכה הסעודי. מדוע? מפני שהדבר מאפשר לאיראן, זו העסוקה בלהתסיס את האזור, יכולת לפגוע באזורים קריטיים לתעשיית הנפט ואף פגיעה ממשית ביריבות הסוניות.

בהקשר הזה בחריין מהווה צומת דרכים: אם השיעים יצליחו להביא לשינוי שלטוני ממשי, הדבר יאותת לאחיה ברחבי חצי-האי ערב להתחיל או להגביר את המהומות כנגד השלטון הסוני. ממה שנראה כרגע איראן לא תצא באופן גלוי לתמיכה במהומות אלו, ברם אין ספק שהאייתוללות יברכו על המהלך.

 

איראן, אסלאם וארה"ב

מה משותף לאיזבל ומובארק? שניהם הושלכו לכלבים. מה משותף למובארק ולבתי המלוכה הסונים במפרץ הפרסי? הם הסתמכו על תמיכה אמריקאית, כאשר האחרונים מסתמכים באופן ברור על נוכחות כוחות אמריקאים להגנתם. מה מאפיין את גל המהומות? היעד שלו עונה לאינטרסים של הפונדמנטליסטים, יהיו אלה שיעים או סונים.

אפשר והשלטון במצרים ישמור על היציבות שלו, טוניסיה תצליח להקים שלטון דמוקרטי תקין והמהומות בבחריין יושתקו. אפשר גם שהמהומות לא יקצינו בירדן ותימן ולוב, על אף האנארכיה שתבוא, תצליח להתייצב. הבעיה היא שגם אם האפשרויות האלה יתרחשו, המזרח התיכון לא יהיה אותו דבר.

ראשית, הבגידה האמריקאית במצרים תיתפס על ידי מדינות האזור כעוד סימן לחולשה ויחייבו אותן לנסות ולמצוא פטרוני כוח חדשים, כמו גם לנסות ולפייס את הרפובליקה האסלאמית של איראן. אוסיף בהערה כי כדאי גם לאלה מקרבנו החושבים כי ארה"ב לא תהפוך אותנו לצ'כוסלובקיה 2 ללמוד מן הבוגדנות האחרונה.

שנית, הרפובליקה האסלאמית של איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין (ונראה כי גם סוריה ממשיכה בשלה) ועכשיו היא זוכה לתסיסה של השיעים במדינות המפרץ ולהתכנסות מצרים בעצמה, כשזו האחרונה מנסה למצוא את הדרך בשלב של אחרי המהפכה[1]. עיראק אגב ממשיכה להתבוסס בדם ולבנון נמצאת בטלפיים של חיזבאללה. איראן הפכה עצמה לגורם בעל השפעה בעולם הערבי, גורם אשר טיפול בו יכריח אותנו להשתמש באגרופים של ברזל ולא בכפפות של משי.

שלישית, חיזוק כוחו של האסלאם בקרב ההמונים הערבים יחזק את העוינות הקיימת כבר כלפי גורמים זרים באזור – יהודים, נוצרים, חברות זרות וכוחות צבא זרים. אין ספק לאן הדברים יתועלו במצב של מחסור כלכלי ואי-יציבות שלטונית.

 

אנחנו

עד כמה שניתוח מנותק מאינטרסים הוא מעניין, אינני עוסק בנושאים של מדיניות בלי למצוא את ההשלכות אלינו, בלי לשאול את השאלה "האם זה טוב ליהודים". המסקנות המיידיות מן המצב הן אלו: אין להמשך אחרי הפורבקציות של איראן ויש להפסיק את המגעים עם שלטון אשר אינו זוכה ללגיטמציה אפילו מעמו שלו.

בנושא הפרובקציות, הגראד ששוגר לבאר-שבע ומעבר אוניות המלחמה האיראניות בתעלת סואץ הם פעולות פרובוקציה ברורות אשר נועדו למשוך אותנו באף לעשות את צעד התוקפנות הראשון. הדבר לא יביא, כחלק מן המעריכים, לחיזוק הגורמים הקיצוניים בכל מקום של מהומות – ספק עד כמה הסבל הפלשתיני מעניין את ההמונים הערבים. לעומת זאת במקומות אשר עברו את שלב ההפיכה, כגון טוניסיה ומצרים, גורמים קיצוניים יכולים להשתמש בתגובה שלנו ככלי לניגוח הממשל על שתיקתו. לכן עדיף לנו כרגע לבצע תקיפות נקודתיות, תוך ניסיון למזער את הפעילות הצבאית. מבצע צבאי רחב היקף ברצועת עזה בשלב הזה רק יערער את האזור יותר.

לעניין המגעים, הגיע הזמן להפסיק במגעים לשלום עם משטרים נטולי לגיטימציה. לא שהמו"מ במצבו הנוכחי הוא משהו טוב, אך חתימה על הסכמים עם שלטון אשר יש נתק בינו ובין העם קושר בין חיי המנהיג וכיבוד ההסכם. אין סיבה לדבר עם אבו-מאזן אשר שלטונו ניצב על נשק חיילנו או עם הדיקטטורה הסורית (ולא נזכיר את הצביעות בקרב "המחנה הנאור והדמוקרטי" אשר מוכן לחתום על הסכמים עם דיקטטורות נפשעות).

 

דברי סיכום

זו תקופת מפנה קוראיי, תקופת מפנה בה אולי המשפט הטוב ביותר הוא זה: "עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב" - מדינות חוץ עצמאית, אשר נועדה לשרת את האינטרסים שלנו ולא להפוך אותנו לכלי שרת בידי המעצמות.  

 

ומלבד זאת, סבורני שיש להחריב את איראן.



[1] מאמר מעניין על המכאניזם של מהפכות לאחר הצלחתן להפיל את המשטר הישן.

 

נכתב על ידי ז'נבה , 24/2/2011 14:49   בקטגוריות איסלאם, איראן, מדיניות חוץ, מהומות בערב  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אמנות ובריתות


עד נקודה זו עיסוקנו המרכזי ביחסי חוץ היה כיצד להשיג יתרון אסטרטגי על פני יריבינו, בעזרת תחבולות וקשירת קשר. אולם לא על החרב לבדה יכולה מדיניות לעמוד: לפעמים שיתוף פעולה, מציאת אינטרס משותף, עדיפים על הניסיון לכפות באופן אלים את רצוננו על היריב. לפעמים עדיפה הפשרה לשם יצירת עתיד בר קיימא לטווח ארוך יותר.

 


הנחת יסוד להסכמים ואמנות בין מדינות הוא שלמדינות אין חברויות, רק אינטרסים משותפים. כאן יש לעשות הבחנה בין "מדינה" ל"עם" – מדינה מהווה התגלמות של אומה, גוף ביורוקראטי המגשים את הרצון לשלטון עצמי של קבוצת אנשים בחלק ארץ מסוים. זהו מבנה אשר קיומו הוא פיזי בלבד, שאין הוא מכיל בעצמו את הכלים לתיקון, או חידוש ומהווה ממשות לא אורגנית.

עם הוא הרוח החיה, באנשים כמו גם ברעיונות, שמניע את המדינה. עם בריא, כזה אשר יש לו ביטחון בזהותו, מעניק למדינה את העקרונות אשר מדריכים אותה והוא המווסת את הממשל והשלטון. כאן גם יש לשים לב שה"עם" גדול מסכום חלקיו: העם הרומאי, במובן התרבותי, נעלם הרבה לפני שהרומאי האחרון של הקיסרות מת.

מכאן שעם יכול לזהות עמים אחרים כבעלי ברית, חברים בנפש – אם הם חולקים רוח דומה, מאפיינים דומים שמאחדים אותם לכדי מסגרת תרבותית גדולה יותר. מדינות לעומתם אינן יכולות לזהות באף מדינה אחרת קווי דמיון: הן יחידות ביורוקרטיות ואוטונומיות שמטרתן הראשונית הן שימורן העצמי. לכן בעוד פילוסוף, כמעצב תרבותי, יכול לדבר על איחוד נרחב יותר של עמים, מדינאי אינו יכול להציע פירור האוטונומיה המדינית משום היותה בגידה בעצם תפקידו[1].

 

 

התחום הראשון בו מדינות יכולות ליצור קשרים הוא הכלכלי. ראשיתם ביוזמה פרטית, ייבוא וייצוא פרטי של אזרחים בין המדינות. לאחריה מגיעות המדינות לחוזים כלכלים של מסחר ברמה ממשלתית, הורדת מכסים, מיסים ואף הקמת ארגונים שונים לאיחוד ושילוב כלכלי, כולם בשביל להעמיק את המסחר בין המדינות.

הקשרים בתחום זה "פשוטים" להבנה וניתוח: בחן את היחסים הנוכחים, את התוצאה משינוי המערכת ובצע. אכן, יחסי מסחר לא מתוכננים היטב יכולים להביא את החברות המקומיות לפשיטת רגל ולפגוע בעצמאות הכלכלית שלך, אולם מעולם הם לא פגעו באוטונומיה של מדינה לפגוע בשותף למסחר. הדבר מותיר פתח למלחמה תוקפנית כנגד השותף המסחרי במקרה וניתן לזהות  מראש הידרדרות באוטונומיה הכלכלית. כמו כן ניתן לנסות ולשנות את מאזן הכוחות הכלכלים, על ידי מניפולציות כלכליות שאינן מענייננו.

התחום הכלכלי גם מהווה תשתית ליחסי חוץ אחרים, כדוגמת יחסים תרבותיים או ביטחוניים. הכלכלה, הודות לאדישות הכסף לגבולות ותרבויות, היא הפתח הראשון לשם יחסים בין קהילות וממשלות.

 

 

התחום השני הוא הביטחוני, כאשר יש כאן הבחנה ברורה בין "צבאי" ו"ביטחוני" – הצבא הוא גוף הדואג לביטחון, אך אינו היחיד. תהיה זו צרות מוחין לנסות ולראות ביחסים צבאיים כשונים מיחסי ביטחון אחרים, כדוגמת שיתוף מודיעין וכדומה.

יחסים ביטחוניים מתאפיינים בשיתוף פעולה בין זרועות הביטחון השונות של המדינות בשביל לטפל בבעיות משותפות, או לחילופין ביחסי תן-קח בהם המדינות עוזרות לטפל בבעיות שלא בהכרח מאיימות על ביטחונן. ברמתם הבסיסית יחסים אלה מתאפיינים בשיתוף מידע מודיעיני מפעם לפעם. משם הם מתקדמים לעבר אימונים משותפים, מסחר בחומרה צבאית, מבצעים משותפים ולבסוף ברית הגנתית[2].

היתרונות בשיתוף פעולה מסתכמים בסופו של דבר לשתי קטגוריות מרכזיות:

א.      הגדלת היכולת- רתימת המשאבים של מדינה נוספת לביטחונך מגדילה את יכולתך הטקטית והאסטרטגית לאתר, לתקוף ולחסל איומים ביטחוניים. יהיה זה על ידי שיתוף מודיעין, שימוש בתשתית צבאית של השותף או אף מבצעים צבאיים יחדיו – כולם מעניקים למדינאי יותר כוח.

ב.      הקטנת העומס- קל יותר לעמוד יחדיו מאשר לחוד. משאבים צבאיים משולבים מקטינים את העומס על הצבא שלך, דבר המקטין שחיקה בכוח אדם וציוד. כך ניתן לשמור לאורך זמן על הכושר הצבאי.

מן הצד השני, הסיכונים ביחסים ביטחוניים הם:

א.      תמיכה של שותף בגורמים עוינים – אין הבטחה שאם תספק מידע או חומרה צבאית, השותף לא יעביר אותם הלאה. זליגה של ציוד צבאי ומודיעין יכולים ליצור מצב בו אתה תומך באויביך על ידי מתווך.

ב.      היגררות לקרבות לא רצויים – בריתות הגנה, או אף התחייבות לתמוך בידיד, יכולים ליצור מצב בו אתה נגרר בעל כורחך להרפתקה צבאית מטופשת ומשלם מחיר בעבור טעויות שלא אתה עשית. הדבר גם מקשה את השלכתה של אומה לכלבים במקרה הצורך.

הנקודה השנייה, אותה ביטא ג'פרסון במשפטו: "שלום, מסחר ויחסי ידידות עם כל האומות. ברית – עם אף לא אחת.", אינה בהכרח יוצאת כנגד תמיכה בשותף לדרך אלא בהפיכת תמיכה זו לחוזה כתוב. אפשר שעם יחוש צורך לצאת ולהיאבק למען עם-אח אחר, אולם אף בשיא להט שכזה אל למדינאי לחתום על איזו ברית. בריתות הן פגיעה לא נחוצה באוטונומיה המדינית.

 

 

התחום השלישי הוא התרבותי, בו מדינות מבצעות באופן יזום מפגש בין תרבותי על ידי הרצאות, תוכניות לימוד, פסטיבלים ועוד. "שבוע התרבות" של סין ורוסיה הוא דוגמה טובה ליחסים תרבותיים בחסות ממשלתית.

ברור לנו שעמים מחליפים אלמנטים תרבותיים ולומדים זה מזה מתוך סקרנות אורגנית, אך מה נמצא מאחורי יוזמת ממשלות לייבוא תרבותי? ראשית, אם האזרחים מכירים טוב יותר את התרבות של השותף, יורדת הסבירות לאיזו תקרית תרבותית לא מכוונת- לדוגמה פגיעה שלא בידיעה בדבר קדוש לו. שנית, על ידי הפיכת ה"זר" לפחות זר קשרים כלכלים נהפכים למשגשגים יותר והעמים משני הצדדים יבטחו אחד בשני יותר. הדבר יביא להגדלת היקף העסקאות ביניהן ובכך לשגשוג המסחר – לרווחת האומות.

לאור הדברים לעיל, האם למדינאי כדאי לבצע פעולות של ייבוא תרבותי? באופן מוחלט וברור – לא! אם העם מעוניין לקחת מתרבות האחר, לספוג אווירת נכר, יש להותיר את העניין באופן מוחלט בתחום היוזמה הפרטית. כמובן, מוזיאונים ותוכניות חינוך צריכים להתייחס גם לתרבויות זרות, ברם אין מטרתם להביא את הפרט להיותו "רב-תרבותי" או סובלני. הרגשות האלה הם סימפטומים ראשונים להתנוונותו של הרצון הלאומי, של האומה ויוצאים באופן חד וברור כנגד מטרתה הראשונית של המדינה: שימור האומה וריבונותה. העובדה שמדינות מודרניות בימינו אכן מפיצות את הרגשות האלה, ביחד עם ייבוא תרבותי נטול פיקוח, היא עוד עדות לטירוף של המדינאי בימינו.

 

 

אף פעם אל תניח שמישהו יבוא להושיע אותך משום שאינו רוצה לראות עולם בלעדייך – מאחורי כל מעשה מדיני יש אינטרס ואם איננו, הרי שהדבר נגרם משום טיפשות העושה. צור קשרי ידידות עם החזקים, תמוך בחלשים בשביל לכרסם בהם ואל תעז להעלות על לשונך את המילה "ברית". אלו עיקרי תורת הידידות בתחום המדיני.


[1] ואם יתהה הקורא בנוגע לאיחוד האירופאי, הרי שיש כאן היפוך תפקידים: המדינה מעוניינת להיטמע, העם לא.

[2] אינני חושב שמעולם נכרתה ברית בין מדינות שלא כללה מרכיב צבאי ברור.

נכתב על ידי ז'נבה , 13/10/2010 20:51   בקטגוריות מדיניות חוץ, מקיאבלי, שלום  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



היהודי הצודק, הטורקי החכם


הערכה רווחת בקרבנו היא שלשחקנים המרכזיים במפה הפוליטית העולמית, כדוגמת ארה"ב, סין, אירופה ורוסיה, אכפת: אכפת להם מהסבל הערבי, מהכיבוש הישראלי, מכל הסכסוך הדמוגרפי המתרחש על חבל ארץ קטן במזרח התיכון. מתוך הערכה זו עולה הטענה שאם נהיה צודקים, כלומר נתנהל לפי אמנות בין לאומיות ונהיה הומאניים, העולם יתמוך בנו. מגוחך.

מעצמות העולם היו, נותרו ויהיו מדינות ציניות ואינטרסנטיות: מדוע קיבלנו את הצהרת בלפור ולאחר מכן ננטשנו על ידי הבריטים? משום החזון הציוני? לא, מפני שבתחילה מדינה יהודית חזקה שירתה את האינטרסים הבריטים. לאחר מכן הערבים נראו כשחקנים חזקים יותר וזכו באהדת הבריטים. ארה"ב תמכה בזמנה בסדאם, הצרפתים התנגדו להפלת עיראק משום שהיא קנתה מהם נשק. בעד סכום נאה של דולרים, או לחילופין יתרונות אסטרטגים, מנהיגי הדמוקרטיות הנאורות יהיו יותר משמחים לתמוך גם בדיקטטור הרוחץ בדם תינוקות. עובדה - אפילו היטלר זכה לאהדה בתחילת דרכו, משום שנראה כגורם נגדי להשפעה הקומוניסטית.

דוגמה עכשווית לציניות הזו היא טורקיה של ימינו: הטורקים, אשר עודדו את משט הטרור לעזה, מדכאים את המיעוט הכורדי בקרבם ומפציצים את האוטונומיה הכורדית בעיראק, זוכים כיום לתמיכה ערבית מוגברת וחיבוק מבריטניה. להדגשת העניין: בעוד אנו מחרימים את הטורקים, כשההכנסות שלהם מתיירות ישראלית היא כמה מאות מיליוני דולרים, ערב הסעודית תשקיע בהם ב-4 השנים הקרובות 400 מיליארד דולר ובריטניה מעוניינת להכפיל את המסחר. העולם, שוב, זורק אותנו לכלבים ולמען האמת – מסיבות מוצדקות לחלוטין.

מדינת ישראל היא שרץ קטן ולא החלטי שאינו מציע שום דבר לבעלי ברית פוטנציאלים: אנו חוששים להפציץ באיראן, נכשלנו בלרסק את החיזבאללה ואיננו מחזיקים בכוח כלכלי או משאבים ראויים. בעוד האויב הערבי מבצע לנו דה-הומניזציה, אנו איננו משיבים לו באותו מטבע ומציירים אותם כהמון ברברי צמא דם שהכרח הוא לגרש. לא, אנחנו רוצים לחיות בשלום וביטחון – בכך גם מתעלמים מהאפשרות להפוך לגורם מסכן יציבות במזרח התיכון ולנצל את הכוח הזה. בסופו של דבר אנו טוענים שאנו כובשים, מצהירים על שאיפה לשלום, מבהירים שחמאס הוא ארגון טרור אך פת"ח הוא לא. דיסוננס קוגניטיבי שרק מוח יהודי קודח היה יכול ליצור.

עלינו רבותיי להעמיד את תקדים צ'כוסלובקיה מול עינינו ולהחליט סוף סוף האם ישראל תמשיך להתנהל כיישוב יהודי קטן, כפר בעל מנטאליות פחד מן הקוזאק, או אומה עם עמוד שדרה ואמונה בזכותה לא רק לארץ ישראל המערבית אלא אף לחבלי ארץ אחרים.

נכתב על ידי ז'נבה , 9/9/2010 13:45   בקטגוריות תיקון לאומי, שלום, מקיאבלי, מדיניות חוץ, טורקיה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
12,289
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לז'נבה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ז'נבה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)