לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

Vita


Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate- Abandon all hope, You who enter here

Avatarכינוי:  ז'נבה

בן: 33



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

לחינם


אם יקום מחר נתניהו ויודיע על תוכנית חומש לפינוי כל ההתנחלויות ונתינת אוטונומיה מלאה לפלשתינים – אברך; גם אם יודיע ראש הממשלה כי המו"מ מבוטל לחלוטין ושבתוך שנתיים אנו מתכוננים לספח את כל המרחב הכפרי של יו"ש – גם אז אברך. מדוע? מפני שלפחות יהיה כיוון למדינת ישראל בים הסוער ולא תנוע לכאן ולכאן בהתאם לגלים.

אכן, רואה אני רק דרך אחת ומסלול אחד המתאימים ליישום המטרות הלאומיות והבטחת הקיום הלאומי. אך כשאין אנו רגילים לכיוון, כשאף בדרך לגיהינום איננו מתמידים, כיצד יהיה ניתן לשנות את המסלול? אם רק רגילים אנו לשרירות לב, להיות תמיד מגיבים לפעולות אחרים ולא מכריחים אותם להגיב לנו, איך תתפוס נפשנו את הצורך בדרך אחת במקום אחרת כאשר אין אף רגילה היא לרעיון הדרך?

ובעוד אנחנו מנסים להיגאל מן הגלות – אשר עמדה בסימן היותנו נתונים לחסדי גויים – ממשיכים להירצח בני ישראל לשווא. לא כחלק ממפעל יישוב, ממנו אנו מפחדים פחד מוות, אך גם לא בשביל האליל "שלום". סתם מתים. דמם הפקר, מותם נטול שום משמעות. לכמה ימים נכעס, נדרוש נקם, אולי אף נתפוס את המחבלים (אשר יקבלו תא מאסר נעים ולא, נגיד, חבל תלייה או כיתת יורים) ונשכח את המתים.

 

הפיגוע באיתמר יהיה כרוח על פני אגם: הוא ירטיט אותנו לכמה רגעים, אך אגם האדישות יחזור לשלוותו וניוונו היום-יומי. ואין צער גדול מזה.



נכתב על ידי ז'נבה , 12/3/2011 14:08   בקטגוריות שלום, תהליך השלום, תיקון לאומי  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



אמנות ובריתות


עד נקודה זו עיסוקנו המרכזי ביחסי חוץ היה כיצד להשיג יתרון אסטרטגי על פני יריבינו, בעזרת תחבולות וקשירת קשר. אולם לא על החרב לבדה יכולה מדיניות לעמוד: לפעמים שיתוף פעולה, מציאת אינטרס משותף, עדיפים על הניסיון לכפות באופן אלים את רצוננו על היריב. לפעמים עדיפה הפשרה לשם יצירת עתיד בר קיימא לטווח ארוך יותר.

 


הנחת יסוד להסכמים ואמנות בין מדינות הוא שלמדינות אין חברויות, רק אינטרסים משותפים. כאן יש לעשות הבחנה בין "מדינה" ל"עם" – מדינה מהווה התגלמות של אומה, גוף ביורוקראטי המגשים את הרצון לשלטון עצמי של קבוצת אנשים בחלק ארץ מסוים. זהו מבנה אשר קיומו הוא פיזי בלבד, שאין הוא מכיל בעצמו את הכלים לתיקון, או חידוש ומהווה ממשות לא אורגנית.

עם הוא הרוח החיה, באנשים כמו גם ברעיונות, שמניע את המדינה. עם בריא, כזה אשר יש לו ביטחון בזהותו, מעניק למדינה את העקרונות אשר מדריכים אותה והוא המווסת את הממשל והשלטון. כאן גם יש לשים לב שה"עם" גדול מסכום חלקיו: העם הרומאי, במובן התרבותי, נעלם הרבה לפני שהרומאי האחרון של הקיסרות מת.

מכאן שעם יכול לזהות עמים אחרים כבעלי ברית, חברים בנפש – אם הם חולקים רוח דומה, מאפיינים דומים שמאחדים אותם לכדי מסגרת תרבותית גדולה יותר. מדינות לעומתם אינן יכולות לזהות באף מדינה אחרת קווי דמיון: הן יחידות ביורוקרטיות ואוטונומיות שמטרתן הראשונית הן שימורן העצמי. לכן בעוד פילוסוף, כמעצב תרבותי, יכול לדבר על איחוד נרחב יותר של עמים, מדינאי אינו יכול להציע פירור האוטונומיה המדינית משום היותה בגידה בעצם תפקידו[1].

 

 

התחום הראשון בו מדינות יכולות ליצור קשרים הוא הכלכלי. ראשיתם ביוזמה פרטית, ייבוא וייצוא פרטי של אזרחים בין המדינות. לאחריה מגיעות המדינות לחוזים כלכלים של מסחר ברמה ממשלתית, הורדת מכסים, מיסים ואף הקמת ארגונים שונים לאיחוד ושילוב כלכלי, כולם בשביל להעמיק את המסחר בין המדינות.

הקשרים בתחום זה "פשוטים" להבנה וניתוח: בחן את היחסים הנוכחים, את התוצאה משינוי המערכת ובצע. אכן, יחסי מסחר לא מתוכננים היטב יכולים להביא את החברות המקומיות לפשיטת רגל ולפגוע בעצמאות הכלכלית שלך, אולם מעולם הם לא פגעו באוטונומיה של מדינה לפגוע בשותף למסחר. הדבר מותיר פתח למלחמה תוקפנית כנגד השותף המסחרי במקרה וניתן לזהות  מראש הידרדרות באוטונומיה הכלכלית. כמו כן ניתן לנסות ולשנות את מאזן הכוחות הכלכלים, על ידי מניפולציות כלכליות שאינן מענייננו.

התחום הכלכלי גם מהווה תשתית ליחסי חוץ אחרים, כדוגמת יחסים תרבותיים או ביטחוניים. הכלכלה, הודות לאדישות הכסף לגבולות ותרבויות, היא הפתח הראשון לשם יחסים בין קהילות וממשלות.

 

 

התחום השני הוא הביטחוני, כאשר יש כאן הבחנה ברורה בין "צבאי" ו"ביטחוני" – הצבא הוא גוף הדואג לביטחון, אך אינו היחיד. תהיה זו צרות מוחין לנסות ולראות ביחסים צבאיים כשונים מיחסי ביטחון אחרים, כדוגמת שיתוף מודיעין וכדומה.

יחסים ביטחוניים מתאפיינים בשיתוף פעולה בין זרועות הביטחון השונות של המדינות בשביל לטפל בבעיות משותפות, או לחילופין ביחסי תן-קח בהם המדינות עוזרות לטפל בבעיות שלא בהכרח מאיימות על ביטחונן. ברמתם הבסיסית יחסים אלה מתאפיינים בשיתוף מידע מודיעיני מפעם לפעם. משם הם מתקדמים לעבר אימונים משותפים, מסחר בחומרה צבאית, מבצעים משותפים ולבסוף ברית הגנתית[2].

היתרונות בשיתוף פעולה מסתכמים בסופו של דבר לשתי קטגוריות מרכזיות:

א.      הגדלת היכולת- רתימת המשאבים של מדינה נוספת לביטחונך מגדילה את יכולתך הטקטית והאסטרטגית לאתר, לתקוף ולחסל איומים ביטחוניים. יהיה זה על ידי שיתוף מודיעין, שימוש בתשתית צבאית של השותף או אף מבצעים צבאיים יחדיו – כולם מעניקים למדינאי יותר כוח.

ב.      הקטנת העומס- קל יותר לעמוד יחדיו מאשר לחוד. משאבים צבאיים משולבים מקטינים את העומס על הצבא שלך, דבר המקטין שחיקה בכוח אדם וציוד. כך ניתן לשמור לאורך זמן על הכושר הצבאי.

מן הצד השני, הסיכונים ביחסים ביטחוניים הם:

א.      תמיכה של שותף בגורמים עוינים – אין הבטחה שאם תספק מידע או חומרה צבאית, השותף לא יעביר אותם הלאה. זליגה של ציוד צבאי ומודיעין יכולים ליצור מצב בו אתה תומך באויביך על ידי מתווך.

ב.      היגררות לקרבות לא רצויים – בריתות הגנה, או אף התחייבות לתמוך בידיד, יכולים ליצור מצב בו אתה נגרר בעל כורחך להרפתקה צבאית מטופשת ומשלם מחיר בעבור טעויות שלא אתה עשית. הדבר גם מקשה את השלכתה של אומה לכלבים במקרה הצורך.

הנקודה השנייה, אותה ביטא ג'פרסון במשפטו: "שלום, מסחר ויחסי ידידות עם כל האומות. ברית – עם אף לא אחת.", אינה בהכרח יוצאת כנגד תמיכה בשותף לדרך אלא בהפיכת תמיכה זו לחוזה כתוב. אפשר שעם יחוש צורך לצאת ולהיאבק למען עם-אח אחר, אולם אף בשיא להט שכזה אל למדינאי לחתום על איזו ברית. בריתות הן פגיעה לא נחוצה באוטונומיה המדינית.

 

 

התחום השלישי הוא התרבותי, בו מדינות מבצעות באופן יזום מפגש בין תרבותי על ידי הרצאות, תוכניות לימוד, פסטיבלים ועוד. "שבוע התרבות" של סין ורוסיה הוא דוגמה טובה ליחסים תרבותיים בחסות ממשלתית.

ברור לנו שעמים מחליפים אלמנטים תרבותיים ולומדים זה מזה מתוך סקרנות אורגנית, אך מה נמצא מאחורי יוזמת ממשלות לייבוא תרבותי? ראשית, אם האזרחים מכירים טוב יותר את התרבות של השותף, יורדת הסבירות לאיזו תקרית תרבותית לא מכוונת- לדוגמה פגיעה שלא בידיעה בדבר קדוש לו. שנית, על ידי הפיכת ה"זר" לפחות זר קשרים כלכלים נהפכים למשגשגים יותר והעמים משני הצדדים יבטחו אחד בשני יותר. הדבר יביא להגדלת היקף העסקאות ביניהן ובכך לשגשוג המסחר – לרווחת האומות.

לאור הדברים לעיל, האם למדינאי כדאי לבצע פעולות של ייבוא תרבותי? באופן מוחלט וברור – לא! אם העם מעוניין לקחת מתרבות האחר, לספוג אווירת נכר, יש להותיר את העניין באופן מוחלט בתחום היוזמה הפרטית. כמובן, מוזיאונים ותוכניות חינוך צריכים להתייחס גם לתרבויות זרות, ברם אין מטרתם להביא את הפרט להיותו "רב-תרבותי" או סובלני. הרגשות האלה הם סימפטומים ראשונים להתנוונותו של הרצון הלאומי, של האומה ויוצאים באופן חד וברור כנגד מטרתה הראשונית של המדינה: שימור האומה וריבונותה. העובדה שמדינות מודרניות בימינו אכן מפיצות את הרגשות האלה, ביחד עם ייבוא תרבותי נטול פיקוח, היא עוד עדות לטירוף של המדינאי בימינו.

 

 

אף פעם אל תניח שמישהו יבוא להושיע אותך משום שאינו רוצה לראות עולם בלעדייך – מאחורי כל מעשה מדיני יש אינטרס ואם איננו, הרי שהדבר נגרם משום טיפשות העושה. צור קשרי ידידות עם החזקים, תמוך בחלשים בשביל לכרסם בהם ואל תעז להעלות על לשונך את המילה "ברית". אלו עיקרי תורת הידידות בתחום המדיני.


[1] ואם יתהה הקורא בנוגע לאיחוד האירופאי, הרי שיש כאן היפוך תפקידים: המדינה מעוניינת להיטמע, העם לא.

[2] אינני חושב שמעולם נכרתה ברית בין מדינות שלא כללה מרכיב צבאי ברור.

נכתב על ידי ז'נבה , 13/10/2010 20:51   בקטגוריות מדיניות חוץ, מקיאבלי, שלום  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



היהודי הצודק, הטורקי החכם


הערכה רווחת בקרבנו היא שלשחקנים המרכזיים במפה הפוליטית העולמית, כדוגמת ארה"ב, סין, אירופה ורוסיה, אכפת: אכפת להם מהסבל הערבי, מהכיבוש הישראלי, מכל הסכסוך הדמוגרפי המתרחש על חבל ארץ קטן במזרח התיכון. מתוך הערכה זו עולה הטענה שאם נהיה צודקים, כלומר נתנהל לפי אמנות בין לאומיות ונהיה הומאניים, העולם יתמוך בנו. מגוחך.

מעצמות העולם היו, נותרו ויהיו מדינות ציניות ואינטרסנטיות: מדוע קיבלנו את הצהרת בלפור ולאחר מכן ננטשנו על ידי הבריטים? משום החזון הציוני? לא, מפני שבתחילה מדינה יהודית חזקה שירתה את האינטרסים הבריטים. לאחר מכן הערבים נראו כשחקנים חזקים יותר וזכו באהדת הבריטים. ארה"ב תמכה בזמנה בסדאם, הצרפתים התנגדו להפלת עיראק משום שהיא קנתה מהם נשק. בעד סכום נאה של דולרים, או לחילופין יתרונות אסטרטגים, מנהיגי הדמוקרטיות הנאורות יהיו יותר משמחים לתמוך גם בדיקטטור הרוחץ בדם תינוקות. עובדה - אפילו היטלר זכה לאהדה בתחילת דרכו, משום שנראה כגורם נגדי להשפעה הקומוניסטית.

דוגמה עכשווית לציניות הזו היא טורקיה של ימינו: הטורקים, אשר עודדו את משט הטרור לעזה, מדכאים את המיעוט הכורדי בקרבם ומפציצים את האוטונומיה הכורדית בעיראק, זוכים כיום לתמיכה ערבית מוגברת וחיבוק מבריטניה. להדגשת העניין: בעוד אנו מחרימים את הטורקים, כשההכנסות שלהם מתיירות ישראלית היא כמה מאות מיליוני דולרים, ערב הסעודית תשקיע בהם ב-4 השנים הקרובות 400 מיליארד דולר ובריטניה מעוניינת להכפיל את המסחר. העולם, שוב, זורק אותנו לכלבים ולמען האמת – מסיבות מוצדקות לחלוטין.

מדינת ישראל היא שרץ קטן ולא החלטי שאינו מציע שום דבר לבעלי ברית פוטנציאלים: אנו חוששים להפציץ באיראן, נכשלנו בלרסק את החיזבאללה ואיננו מחזיקים בכוח כלכלי או משאבים ראויים. בעוד האויב הערבי מבצע לנו דה-הומניזציה, אנו איננו משיבים לו באותו מטבע ומציירים אותם כהמון ברברי צמא דם שהכרח הוא לגרש. לא, אנחנו רוצים לחיות בשלום וביטחון – בכך גם מתעלמים מהאפשרות להפוך לגורם מסכן יציבות במזרח התיכון ולנצל את הכוח הזה. בסופו של דבר אנו טוענים שאנו כובשים, מצהירים על שאיפה לשלום, מבהירים שחמאס הוא ארגון טרור אך פת"ח הוא לא. דיסוננס קוגניטיבי שרק מוח יהודי קודח היה יכול ליצור.

עלינו רבותיי להעמיד את תקדים צ'כוסלובקיה מול עינינו ולהחליט סוף סוף האם ישראל תמשיך להתנהל כיישוב יהודי קטן, כפר בעל מנטאליות פחד מן הקוזאק, או אומה עם עמוד שדרה ואמונה בזכותה לא רק לארץ ישראל המערבית אלא אף לחבלי ארץ אחרים.

נכתב על ידי ז'נבה , 9/9/2010 13:45   בקטגוריות תיקון לאומי, שלום, מקיאבלי, מדיניות חוץ, טורקיה  
1 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 




דפים:  
12,289
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לז'נבה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ז'נבה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)