לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

Vita


Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate- Abandon all hope, You who enter here

Avatarכינוי:  ז'נבה

בן: 33



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


 
הבלוג חבר בטבעות:
 



הוסף מסר

קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

דינאמיקה של כוח


מה יאמר לעצמו מתבונן מהצד על המחשבה המדינית? "מרוב עצים לא רואים את היער". העצים הם כול המושגים, התפיסות והמודלים שהוצעו לאורך השנים לניתוח וחיזוי אירועים בפוליטיקה המקומית והעולמית. אנו משוטטים שם, באותו יער של מושגים ואירועים, עיוורים לחלוטין בגין התבוננות רק בקטעי היסטוריה, או בהשלכת מערכת הערכים שלנו לאחרים (אף לא במודע).

הדוגמה הטובה ביותר כיום למצב עניינים זה היא חוסר היכולת המערבית להבין את הטרור האסלאמי: התפיסה השולטת מתבססת על מורשת המערב ורואה בטרור תוצר קיפוח, עוני. האדם המערבי הנהנתן אינו יכול בכלל לתפוס מדוע אדם ירצה לבצע פעולת קמיקאזה אלא אם חסרים לו כל הנאות החיים החומריות. "עובדה היא", יצהיר אותו הוגה, "שהטרור האסלאמי משגשג במדינות מוכות עוני כאפגניסטן, תימן וסומליה." ובדיוק באותה מידה אין הוא הכה שורש בהאיטי, מונגוליה או קניה. בנוסף עומדות שתי עובדות בניגוד לתפיסה:

א.      חוסר שלטון- המדינות בהן ארגוני הג'יהאד העולמי מקים בסיסים מאופיינות או על ידי שלטון מרכזי מתפורר (תימן, סומליה) או אוהד (אפגניסטן). מדוע עלינו להניח אם כן שדווקא בגלל עונייה של מדינה הטרור התבסס שם? עד כמה שידוע לי, עוני לא מעלה את ערך הנדל"ן.

ב.      טרוריסטים מערביים- אם תפיסת "שורש הטרור – עוני" יכולה עוד להתמודד עם א', מול ב' היא מתפוררת: קיומם של טרוריסטים אסלאמיים אשר גדלו או היגרו למערב ובהישג ידם היו כל מנעמי החיים המערביים.

הדוגמה הזאת ועוד רבות אחרות – חלקן מניתוח היסטורי – מחייבות אותנו להתעלות מעל היער ולהגדיר סוף-סוף עקרון-על אשר יהיה כנר לרגלינו בהגות המדינית. מהו אותו עקרון? אני מאמין שהוא "הרצון לכוח" כפי שהעלה אותו על כתב הפילוסוף פרידריך ניטשה.

 

 

ניטשה טען ש"הרצון לעוצמה, הוא הוא הרצון לחיים" (מעבר לטוב ולרוע, 259) וכהרגלו בקודש לא הותיר לנו נימוקים לאבחנה זו או רישום של ניסויי המחשבה דרכם השיג אותה. עקב זאת הכניס את קוראיו לתוך וויכוחים אדירים האם החיים אכן הם התגלמות רצון ומהו בכלל אותו רצון לעוצמה.

מפני שעניין המסה הזו בתחום המדיני, אינני מתכוון לחרוג אל מעמקי מדעי החיים בשביל להוכיח מעבר לכל ספק האם החיים באמת הם "רצון לעוצמה". נחרוג מעט לתחומם, נערער במקצת את רודנות "הרצון לשרוד" ונתקדם משם לעבר הסוציולוגיה האנושית.

תחילת הדיון בעמידה על הקשר בין מונחי יסוד של הרצון לעוצמה- עוצמה היא שיעורו של כוח, כשכוח בהקשרו כאן הוא מילה נרדפת ליכולת. ומהי יכולת? ההסבר הפשוט ביותר הוא ש"יכולת" היא המידה בה אנו יכולים לממש אפשרות.

דוגמה תבהיר את העניין: קיימת אפשרות להניע טנק שמשקלו 60 טון במהירות של 80 קמ"ש. על אף שהאפשרות אינה מפלה על רקע דת, גזע ומין, אתה אינך יכול לממשה בעוד שמנוע דיזל 1200 כוחות סוס כן. מדוע? כי למנוע יש כוח פיזי רב יותר ולכן יכול לממש את אפשרות ההנעה.

מצד שני, כוח המנוע מוגבל למישור הפיזי בלבד ואין הוא יכול לתרגמו למשל לכוח אינטלקטואלי. עובדה זו מצביעה על קיום סוגים שונים של כוח אשר לכל אחד מהם תחום וממלכה משלו. בין הממלכות האלה מתנהלים קשרים וניתן להמיר כוח אחד באחר, לדוגמה פועל משא ההופך את כוחו הפיזי לכוח כלכלי או אינטלקטואל מהפכני הממיר את כוחו המחשבתי המתבטא בנאומים ומאמרים לכוחו הפיזי של המון תוסס.

 

 

כוח בעולמנו אינו צץ משום מקום או נותר אדיש לנסיבות המציאות. ברור לנו שכוחו הפיזי של אדם תלוי במשאבי המזון, שירותי הבריאות וההיגיינה שעומדים לרשותו, כפי שכוחו האינטלקטואלי תלוי בגנטיקה, חינוך, עושר תרבותי וכו'. בשל הגבלתנו על ידי המציאות הפיזיקאלית הכוח שלנו לא רק שהוא מוגבל, אלא שבשביל להשיגו אנו זקוקים לאמצעים – שרירים בשביל כוח פיזי או כסף בשביל כוח כלכלי.  

הצורך באמצעים מציאותיים[1] להשגת כוח, יוצר את מבנה דינאמיקת הכוח. שינוי במשאבים, פגיעה בכלים, משנים את חלוקת הכוח בין פרטים ואת כמותו הכוללת. השחקנים השונים במערכת יכולים לנצל זאת לשינוי כוחם ואנו אכן רואים שבעלי חיים כמו גם בני אדם משנים את חלוקת הכוח בעזרת התפשטות, פגיעה או שיתוף פעולה.  

האם מבנה זה, הדינאמיקה הזו, עונה על מדוע יצורים חיים מתנהלים לפיה? לא. אנו נדרשים להוסיף עוד רכיב שייתן את ההנעה של השחקן הכוחני: הרצון לכוח.

 

 

מבחינה מושגית קל להגדיר את הרצון לכוח: הרצון לכוח הוא השאיפה להשגתו, שימורו והגדלתו של הכוח. הרצון לכוח בפרט דוחף אותו להשיג כוח – יהיה זה על ידי הפיכתו לאיש עסקים, הוגה או אומן אומניות לחימה – לשמר אותו ולהמשיך בצבירתו. דוגמה טובה תהיה אלכסנדר מוקדון, אשר לא הסתפק בביצור כוחו ביוון אלא יצא לכבוש את האימפריה הפרסית או דוקטור מרטין לותר קינג הבן שהיה מאנשי המפתח במאבק השחורים לזכויות שוות[2]. מצד שני, מדוע בכלל קיים אותו רצון לכוח והאם הוא הרצון היחיד באדם?

היצור החי בימינו, בכללו האדם, הוא תוצר מנגנון הברירה הטבעית. מנגנון זה, המעצב את פני ממלכת החי, מהווה מסננת לפגמים פיזיולוגים כמו גם התנהגותיים. אם ברצוננו למצוא את המניע הבסיסי לחיים, יש להבין מה תעדיף הברירה הטבעית.

המנגנון לפיו פועלת הברירה הטבעית הוא כדלקמן:

א.      קיימת קבוצת פרטים מאותו זן או מכמה זנים בסביבה.

ב.      הסביבה מכילה תנאים מגבילים על התרבות כל הפרטים – תנאי עקה פיזיים (חום, קור, קרינה) או מגבלה על משאבים.

ג.       הפרט בעל היתרון במצב זוכה להעמיד יותר צאצאים, לרובם אותו יתרון כמוהו.

ד.      באופן סטטיסטי הקבוצה בעלת היתרון נהפכת לדומיננטית.

היתרון של הפרט בשלב ג' מעניק לו יכולות גדולות יותר מול מתחריו או בהתאם לטרמינולוגיה שלנו נותן לו יותר כוח.

אם כוח הוא המטבע העובר לסוחר במאבק האבולוציוני, הרוצה בו יותר יזכה – רצון לכוח אשר אינו זהה לרצון להישרדות משום שאינו נמנע מלסכן את קיום הפרט בשביל עוד כוח. העובדה שאנו מוצאים מנגנוני סיכון כאלה באדם, בפסיונים (הזכרים נלחמים לפעמים עד מוות בעונת הרבייה) ובטווסים (הזכר מסכן את חייו עם זנב כבד בשביל להתרבות) מספיקה בשלב הזה בשביל להעמיד סימן שאלה בנוגע למונופול של הרצון לשרוד ולאפשר לנו להכניס במרווח הנוצר את הרצון לכוח כהסבר לדינאמיקה האנושית.

 

 

המודל מבוסס הכוח מציע מנגנון פשוט ביותר להבנה וחיזוי של התנהגות שחקן – אדם, קבוצה, לאום – בהתאם לשתי שאלות:

א.      מה מזוהה אצלו ככוח? אנו מזהים משהו ככוח אם אנו חווים את תחושת הכוח (חשבו על הרגשתכם לאחר הצלחה באתגר פיזי או אינטלקטואלי) או לחילופין מתנים לנו בין הדבר לבין כוח (המרדף המודרני אחר כסף). הדבר מחייב הכרה של האובייקט לפני ולפנים, בעיקר מפני שרוב הגופים מסווים את השאיפה לכוח.

שתי דוגמאות לעניין זה: ארגוני אסלאם קיצוניים – האחים המוסלמים, אל קאעידה וכדומה – שואפים להשבת הח'ליפות האדירה של תחילת ימי האסלאם; חברות מערביות – ארה"ב, אירופה, ישראל וכדומה – שואפות לשקט בשביל שגשוג חומרני. ההבדל במטרה בין שני הצדדים הוא המסביר מדוע הקיצוניים ששים להרוג ולהיהרג, במטרה להגשמת אידיאל הכוח, בעוד שהחברה המערבית בעיקרה רק רוצה שיעזבו אותה בשקט.

ב.      במקרה של מתחרה, האם יסתכן? כל שחקן בחתירתו הבלתי-נלאה לכוח יפגוש בשחקנים אחרים שיכולים להפריע לו. אם במקרה לפתרון ההפרעה קיימות מספר אפשרויות, לדוגמה חיסול השחקן או ברית איתו, עלינו לקבוע עד כמה השחקן מוכן לסכן את כוחו העכשווי בשביל השגת עוד כוח.

היטלר והמעצמות המערביות לפני ובמהלך המלחמה הן דוגמה טוב לכך: היטלר, כראש משטר מיליטריסטי שרומם את מלאכת לקיחת הסיכון, היה מוכן לסכן את משטרו לשם הגדלת הרייך[3] בעוד שצרפת בריטניה סירבו לסכן את כוחן הפגוע מלאחר המלחמה לשם הבטחת השלום.

מלחמות, הסכמי שלום, הסכמי סחר ועוד כולם מושפעים ממה שמגדירים שני השחקנים כמטרותיהם והמוכנות להסתכן בשבילן.

 

 

אין בדברים כאן כי אם פתיחתא לבחינה עמוקה של עניין הכוח במסגרות שונות. עדיין יש שאלות רבות ללא תשובה ובכל זאת המודל הכוחני מציע לנו את מה שהתפיסה "ההישרדותית" לא – הבנה של עמי לוחמים, של "תרבויות מוות" וחיזוי טוב יותר של התנהגות. אם בשביל התפיסה המטריאליסטית/הדוניסטית מחבלי ה11.9 הם תעלומה, התפיסה הכוחנית אינה אף מראה סימן של היסוס לפני הבנתם במלואם.

 


סיומת מוזיקלית:

ראשית, ידעתי כבר כמה זמן שניטשה כתב כמה וכמה יצירות מוזיקליות קצרות, אך רק לפני יומיים-שלושה גיליתי שהן הועלו ליוטוב. זו החביבה עליי ביותר.

שנית, אספרנור הכיר לי את הלהקה הנהדרת טריאריי - שתי יצירות מתאימות במיוחד לרוח הכוח: אירופה ו-וויקטוריה. תהנו.


[1] מציאותי כאן אינו מוגבל רק למישור הפיזי אלא לכל שהאדם יכול לתפוס, חושי או מחשבתי.

[2] ד"ר קינג כבר היה אדם מבוסס בזמן תחילת המאבק. מדוע יצא להיאבק למען שיוויון זכויות? כפי שנראה, בשביל כוח לשחורים.

[3] צ'כוסלובקיה, חבל הריין והמלחמה עצמה.

נכתב על ידי ז'נבה , 25/8/2010 00:18   בקטגוריות הרצון לכוח, מלחמה, מקיאבלי, מדיניות חוץ, ניטשה  
הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



קנאים יהודים


ישנם עמים שאי ידיעת ההיסטוריה שלהם עצמם אינה בהכרח קריטית – אם זה מפני קוצר תולדותיהם, או שאין בה רלוונטיות להם, הם יכולים להרשות לעצמם מעט בורות. לעומתם יש אחרים, כדוגמת הסינים או אנו, שתולדות עמם הם מכרה זהב של ידע אשר לא לכרות בהם הוא הפסד נורא. הדבר אף נהיה חשוב יותר אם יש המעוותים את תולדות עמך בשביל לקדם את השקפת עולמם.

כזה הוא מר סובול ושמאלנים אחרים הלוקחים את מרד בית ראשון ושני כדוגמאות ל"סכנה בלאומנות". סובול מבהיר זאת בעצמו: "העם היהודי הוכיח כבר פעמיים שיש בו כישרון נדיר לתמרן את עצמו לחורבן. בשני המקרים היו אלה גורמים לאומניים פזיזים שניהלו מדיניות הרת אסון." ממלכת יהודה והיהודים תחת הנציבות הרומאית הופכים בעיניו לחבורת פרחחים לאומנים, חסרי תבונה מדינית, אשר הצעידו את עמנו לחורבן וגלות. לפני שאפרק את הטיעון הזה לגורמים, הרשו לי לציין לשבח אותם על השימוש בביטוי "לאומנות": חלקים מהם מאמינים שלאום הוא פיקציית המאה ה-19, כך ששימוש ב"לאומנות" לחברה לפני 2,000 שנים מהווה התקדמות בנושא.

ההיסטוריה של העם היהודי, אף התנ"ך, מלאים בלאומנים וקנאים שיצאו נגד כוחות גדולים מהם להילחם למען חירות ועבודת ה'. דוגמה אחת היא כבר מימי השופטים – בספר שופטים פרק ג' מסופר שמלך ארם נהריים (עיראק של ימינו) שיעבד את בני ישראל. אולם על אף שבני ישראל היו עם אחד מבין ערב רב של עמים ולמרות העובדה שממלכת ארם נהריים לא הייתה ממלכה זניחה – קם לו לאומן פזיז בשם עתינאל בן קנז ושחרר את בני ישראל. וזה לא מקרה אחד, לא רבותיי: הפושטקים היהודים קמים פעם אחרי פעם כנגד כוחות גדולים מהם ומסכנים את קיומם בשביל חירות לאומית. זוועת אלוהים!

כך נמשכת אותה שרשרת של לאומנים מסוכנים עד לצדקיהו מלך יהודה, הקנאי הקיצוני שהביא עלינו את הגלות. התנ"ך עצמו מעיד: "וַיַּעַשׂ הָרַע, בְּעֵינֵי ה', כְּכֹל אֲשֶׁר-עָשָׂה, יְהוֹיָקִים". רק רגע – עשה הרע בעיניי ה' ככל אשר עשה יהויקים? ויהויקים עצמו חטא כחטאי אבותיו, כלומר עבד עבודה זרה ולא קיים מצוות תורה... אממ... מי עוד בימינו מגלה סובלנות למסורות אחרות, אינו שומר את תורת אבותיו ומתבולל תרבותית? אני בטוח שיש לזה מילה... טוב, לא עולה לי כרגע כלום, אך משהו אומר לי שצדקיהו לא היה בדיוק קנאי.

נדלג לאירוע המרד השני – המרד כנגד השלטון הרומאי בפרובינציית יהודה. לזכותם של הרומאים אומר שבכל הקשור לשיווק תרבותם הם היו מבריקים: אלילי הכבושים שולבו לפנתיאון הרומאי והתרבות הרומאית נהפכה לבבת עינם של הילידים. הדבר קרה גם כאן בארץ – חלקים באוכלוסיה אמצו את אורח החיים הרומאי והחברה היהודית פוצלה לכתות שונות, כל זאת בעוד שאנו נמצאים בארץ ישראל כשמסביבנו ערב רב של גויים. הנציבים הרומאים עשקו אותנו והקיום הלאומי המועט היה משפיל.

מר סובול אינו יכול להבין את אותה השפלה, את הקיום העלוב שלנו כעם מפוצל ומתפורר תחת כנפי הנשר הרומאי. יכולנו כמובן לשבת בשקט ולתת לעמנו להיעשק עד תום, לראות את בית מקדשנו מתפורר ואדמתנו מחוללת. יותר מזה – היהדות הקנאית לשימור עוד לא קמה, עדיין לא התעצבה במלואה. קרוב לוודאי שהיינו נמחים, מתבוללים בהמונינו ונהפכים ברבות הימים לנוצרים או מוסלמים. אכן, מעשה פזיז עשו אותם קנאים כאשר שאפו לחירות, לכוח.

לעומת שני מקרי המרד אשר כשלו, דוממים השמאלנים כנגד אחד מהסיפורים המפוארים בתולדותינו: מרד החשמונאים בממלכה הסלאוקית. חבורת קנאים לאומנית, אשר במהלך המלחמה ביטאה לא פעם את חדוות הניצחון וההרס[1], יצאה כנגד הממלכה הגדולה ביותר במזרח הקדום. החשמונאים הם המופת לקנאי, המופת של לאומן יהודי המסרב לקבל עול זרים או התבוללות עמו. ברם לא תשמעו את השמאל מהלל אותם, גם אם הם חוגגים את חגם.

 

 "זכרו את המעשים אשר עשו אבותינו בימי קדם, והיו לכם לשם ולתפארת לדורות עולם" – דברי מתתיהו אל בניו, חשמונאים א', פרק ב', פסוק נג.


[1] יום ניקנור כדוגמה לך – יום טוב שנקבע על ניצחון ניקנור וצבאו. כעונש על שחצנותו של ניקנור נכרת ראשו ויד ימינו והם הועמדו בירושלים. העניין גרם שמחה רבה לעם והיום נקבע כיום חג.

נכתב על ידי ז'נבה , 23/8/2010 14:31   בקטגוריות הרצון לכוח, השמאל החדש, יהדות, תיקון לאומי  
7 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



ניוון ושמו דמוקרטיה


שחיתות, פשע, התפוררות חברתית וצניחה בהישגים הם כולם התוצאות של הניוון הפוליטי שהוא הדמוקרטיה הליבראלית. לא ניתן להתכחש לכך – הדמוקרטיה חרדה עד עמקי נשמתה מכפייה של אידיאלים כוללים על החברה, מפגיעה (או שלילה) של אוטונומיה של פרט לטובת שגשוג האומה או מהשלמה עם קיומו של סבל.

הדמוקרטים כמובן לא יודו בבעיית חוסר הצורה של הדמוקרטיה. השאלה בשביל ההוגה הדמוקרטי כיום היא לא כיצד להפוך את המשטר הזה למשהו שלא ירעיל את החברה בטווח הארוך, ע"י מציאת בסיס אחר מניהיליזם, אלא איך להקטין את שליטתן של קבוצות אינטרסים אוליגרכיות. הפתרון, כמה נורא, הוא לתת לאדם ברחוב יותר כוח.

מאחורי פתרון זה ההיגיון הוא שפיזור השליטה ליותר אנשים יקטין בהכרח את השחיתות בחברה, משום שהאוליגרכיה לא תוכל לקנות את דעתם של כה רבים. קשקוש. האדם בחברה הדמוקרטית כיום הוא דמות נחשלת מעיקרה: הוא הרים ידיים בנוגע לבעיות השלטון, אינו מתעניין בהגנה על "זכויותיו הטבעיות", לא עוסק בבחינה לעומק של סוגיות וביקורת על מקורות תקשורת ודעות ומהווה בעיקרו את אותו נתין מלפני 3,000 שנה שכל עוד מקבל לחם ושעשועים יהיה מוכן לחיות גם תחת חונטה צבאית. כל שהאוליגרכיה צריכה לעשות הוא להפיץ תעמולה להמונים ולנתב את העדר כרצונה. החסינות שמציעים כנגד תעמולה זו היא דיונים "רציונאליים ומפוכחים", דיונים שהמשתתפים היחידים בהם יהיו – הפתעה הפתעה – אותם פרטים שיצרו את הדמוקרטיה הישירה מלכתחילה והיוו בדמוקרטית הנציגים את עמוד השדרה של הפעולה האזרחית.

מדוע? מפני שבחלוקה גסה יש שני טיפוסי אדם בחברה- אלו שמצייתים ואלו שמצווים. המצייתים הם נטולי הביקורת שרעיונות מהווים עבורם מעטפת חיצונית, ללא הטמעה, חקירה ופיתוח שלהם (נטייה לסיסמאות וחוסר יכולת נימוק הם סימנים מובהקים) וחייבים תמיד זהות חיצונית: דת, מדינה, תנועה ואפילו מותג מסחרי[1]. מעליהם נמצאים המצווים שהוגים ומיישמים רעיונות תוך קבלת עול פנימי ויצירת מטרה. המצווים הם אשר יוצרים את התנועה הפוליטית, שנאבקים כנגד איום רעיוני ומתווים את היעד. המצייתים אינם מעוניינים להתוות יעד מתוך עצמם ולא יצאו כנגד איום עד שיהיה פיזי[2].

ההוגה הדמוקרטי אינו מכיר בכך ורואה בכל יחיד מלך, יחידה אוטונומית מתפקדת. גרוע מזה ההוגה נמצא במאבק עיקש עם עצמו בנוגע למניעיו: במקום להודות שרצונו לשלוט, שרצונו לקבל כוח, הוא טוען שרצונו לתת לחברה כולה כוח, שאין הוא אלא משרתו של העם. עם עיוורון כזה וסתירה פנימית אל נתפלא שדמוקרטית הנציגים מתפוררת והחלופות הדמוקרטיות כולן אינן מציעות ישע משום שהן דורשות את ציווי העדר:"כולם שווים, כולם טובים, כולם ראויים לשלוט".



[1] אפל אם עדיין לא חשדתם. לסימפסון יש אפילו פרודיה.

[2] אין זה מקרה שמהפכות קורות במשבר קיומי ולא רעיוני.

נכתב על ידי ז'נבה , 13/8/2010 17:07   בקטגוריות אקטיביזם אזרחי, הרצון לכוח, דמוקרטיה  
3 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
 



12,289
הבלוג משוייך לקטגוריות: החיים כמשל , אקטואליה ופוליטיקה , פילוסופיית חיים
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לז'נבה אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על ז'נבה ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)