 אין לי ברירה אלא להתנגד |
| 5/2007
תמונות של ועד ראשי האוניברסיטאות בעירום (כנסו!) נראה שהאיומים לא עובדים. אני מציע לור"ה להגיע לבתים של הסטודנטים ולאיים עלינו אישית (טיפ לאיתמר רבינוביץ': אני כשלעצמי מפחד מליצנים). למה רק להגיד שמי שלא יגיע ללמוד יאבד את הקרדיט של הסמסטר? אולי תבטלו לנו את כל התואר? אולי תשימו אותנו בכלא? אולי תביאו שוטרים וחיילים שיכריחו אותנו לחזור ללימודים באיומי אקדח? לדעתי, ונדמה לי שאני לא לבד בזה, הנשיאים של האוניברסיטאות מביאים ביד לפני השינה על הרעיון של הפרטה. החלום שלהם הוא שהסטודנטים ישלמו פי שתיים או שלוש שכ"ל, ויכסו את החלק של הממשלה בתקציב האוניברסיטה. אז הם ישתחררו מכל מיני אילוצים של הממשל ויהיו כפופים רק להון, שהוא הרבה יותר נוח מבחינתם, אבל לחלוטין מנוגד לאינטרסים של ההשכלה הגבוהה. אז כדי להתנתק מהממשלה... הם עושים את דברה. האוצר לא מצליח לשבור את הסטודנטים אז הוא משתמש בור"ה כביריונים שלו.הם חושבים שאם האונ' תהפוך לתעשייה של השכלה גבוהה ייטב להם. אבל חינוך שינהגו בו כמו סחורה יהיה עלוב וירוד כמו התוכניות בערוץ 2, כמו סחורה מסין.
לפני שיש הפרטה של גוף או מוסד מסוים יש כניסה של דרכי ההתנהלות וערכים של הפרטה. באוניברסיטה יש כבר שכר לימוד דיפרנציאלי, בתארים מתקדמים: העשירים משלמים יותר ומקבלים כל מיני תוכניות למנהלים/בכירים/קציני צבא לתואר שני, ללא תזה או מאמץ. יש כבר מעמדות של מרצים על פי שכר ותנאים, כי האוניברסיטה מקבלת מורים חדשים רק בסטטוס של מרצים מן החוץ. ועוד ועוד דוגמאות. החוגים ה"לא-רווחיים" מוזנחים, ואילו חוגים כמו הנדסה, כלכלה וכד' מונשמים על ידי תרומות מן החוץ של בעלי הון. אלו ערכים של הפרטה - בעל המאה קובע מה ילמדו ומה לא (ומי שלמד כלכלה בישראל יודע בדיוק איזה "זן" שלה מלמדים כאן), במקום שכל התרומות ילכו למאגר אחד ויחולקו לפי עדיפויות וצרכים של מוסדות החינוך (למשל, שבכיתות תרגיל בגילמן לא יהיו 30 סטודנטים). לכן אנחנו אומרים שאנחנו נאבקים בהפרטה, גם אם היא כביכול עדיין לא עומדת על הפרק. ועדת שוחט תפקידה להחדיר עוד דרכי פעולה של הפרטה לתוך המערכת ובכך לפורר אותה מבפנים ולהכשיר את הפיכתה לתאגיד.
לא להפרטה! כן לחינוך חינם לכולם!
| |
|