כל מי שמסתכל לרגע מהצד על עולם התקשורת לא יכול שלא להבחין בשינוים הגדולים שמתרחשים בשנים האחרונות. עד לא מזמן גופי תקשורת גדולים, כמו עיתונות מודפסת וטלוויזיה, היו הסוכנים המובילים להעברת מידע, והקוראים היו תלויים בהם. אך כיום, עם עליית קרנה של האינטרנט, ובמיוחד עם התפתחות הבלוגים, המונופול נשבר. כעת גם בלוגרים, שאין להם לא תעודת עיתונאי או נגישות למכונת דפוס גדולה או לחדר עריכה, אבל יש להם מחשב וחיבור לאינטרנט, הופכים להיות מפיצי מידע ובעצם משמשים מוציאים לאור של עצמם.
בלוגרים, ורואים את זה כאן בישרא-בלוג מידי יום, עושים עיתונות אזרחית ומדווחים על נושאים שמסיבות שונות לא זוכים לסיקור תקשורתי, כותבים טורי דעה שהם לפעמים מקוריים ומעניינים יותר מטורי דעה "מקצועיים" ולעתים גם מצליחים ליצור קבוצות לחץ ולהשפיע על התקשורת הממוסדת.
יחד עם זאת, ישנו כרגע הבדל גדול בין עיתונאים לבלוגרים – עיתונאים רשמיים מחוברים לצינור מידע רחב שנקרא "הודעות לעיתונות". אלו הן הודעות שנשלחות מדוברים ומאנשי יחסי ציבור, ובאמצעותן העיתונאים מתעדכנים בכל מה שהולך. אומנם עיתונאים אוהבים להתלונן על ההודעות האלו שמפוצצות להם את תיבת האימייל, אבל הם חייבים להודות שזה אחד מהכלים החזקים ביותר שעומדים לרשותם. יש שיגידו שעשרות אחוזים מהאייטמים שמתפרסמים בתקשורת, גם במקרים שנראה כאילו מדובר בתחקיר, מקורם בהודעות לעיתונות.
במטרה לאפשר לבלוגרים להגיע לנקודת פתיחה שווה לעיתונאים, פנינו אתמול לכמה מאות דוברים ואנשי יחסי ציבור והזמנו אותם לשלוח "הודעות לעיתונות" ישירות לבלוגרים שמעוניינים בכך. כאן תוכלו לקרוא את ההודעה שנשלחה אליהם.
כמובן שעצם קבלת הודעה כזו לא הופכת מישהו לעיתונאי ועבודה עיתונאית אמיתית דורשת הרבה יותר מזה (למרות שישנם עיתונאים שלא מיישמים זאת בפועל) , אבל לדעתנו מגיעה לבלוגרים הזדמנות להוכיח את עצמם.
לא מעט אנשי יחסי ציבור, גם של גופים מסחריים, אבל גם של משרדים ממשלתיים ושל מוסדות וארגונים חברתיים, כבר הביעו התלהבות ונכונות לתקשר באופן ישיר עם בלוגרים, וחלקם כבר התחיל לשלוח הודעות.
איך זה עובד?
המנגנון המתווך בין היחצ"נים לבלוגרים הוא פשוט. פתחנו כמה קבוצות ב- Google Groups על פי נושאים, וחילקנו ליחצנים את כתובת האימייל של כל קבוצה אליה הם צריכים לשלוח את ההודעות. כדי שבלוגרים שרוצים בכך יקבלו את ההודעות, עליהם להירשם באופן אקטיבי לקבוצות. להלן רשימת הקבוצות, לפי נושאים:
אקטואליה (פוליטיקה, צבא, בטחון..)
http://groups.google.com/group/pr2israbloggers-currentaffairs
חברה ורווחה (בריאות, חינוך, זכויות אדם ואזרח..)
http://groups.google.com/group/pr2israbloggers-socialaffairs
כלכלה (עסקים, שוק ההון, נדל”ן, צרכנות..)
http://groups.google.com/group/pr2israbloggers-finance
תרבות ובידור (אומנות, ספרות, מוזיקה, רכילות, סלבס, טלוויזיה, קולנוע) http://groups.google.com/group/pr2israbloggers-culture
מדע וטכנולוגיה (חוץ ממחשבים)
http://groups.google.com/group/pr2israbloggers-science
מחשבים (חומרה, תוכנה, אבטחת מידע, אינטרנט, תרבות דיגיטלית) http://groups.google.com/group/pr2israbloggers-computers
לייפסטייל (אופנה, אוכל, עיצוב הבית, תיירות, יחסים..)
http://groups.google.com/group/pr2israbloggers-lifestyle
ספורט
http://groups.google.com/group/pr2israbloggers-sports
סביבה ואקולוגיה
http://groups.google.com/group/pr2israbloggers-environment
בבלוג התשובות לשאלות נפוצות תוכלו למצוא מדריך מפורט, צעד אחר צעד, כיצד יש להירשם לקבוצות האלו וכמה טיפים שיעזרו לכם.
כללי המשחק
במכתב שקיבלו היח"צנים, הם התבקשו לעמוד בכמה כללים, כמו לכבד את אלמוניותם של בלוגרים שבוחרים לכתוב שלא בשמם האמיתי ולעמוד מאחורי המידע שהם שולחים. אני רוצה לבקש גם מהבלוגרים לעמוד בכמה כללים. אומנם אף אחד לא צריך לחתום על תקנון האתיקה של מועצת העיתונות, אבל יש כמה עקרונות שחשוב לשמור עליהם:
- הקבוצות האלו נועדו רק למשלוח הודעות חד כיווניות מדוברים ומיח"צנים. ברגע שאתם רוצים להגיב על הודעה, הגיבו ישירות לשולח ולא לכלל החברים בקבוצה ואל תהפכו את הקבוצות האלו לקבוצות דיון. שמרו את הויכוחים והדיונים הסוערים לבלוגים עצמם.
- היו אחראיים. אם במקרה הסתנן להודעות שקיבלתם מידע רגיש, פשוט אל תפיצו אותו הלאה, אפילו שיש לכם את הכח לעשות זאת. כך למשל, אל תפיצו פרטים מזהים על קטינים בהקשרים שעלולים לפגוע בהם, כמובן שאל תפרסמו דברים הנמצאים תחת צו איסור פרסום ואל תפיצו דברים פשוטים יותר כמו מספרי טלפון של ידוענים.
- זכרו שברגע שתתחילו "לשחק במגרש של הגדולים", תשומת הלב אליכם תגדל. לצד הדברים המצוינים שיש בכך, תהיו יותר חשופים לביקורת ובמקרים קיצוניים אולי אפילו לתביעות. השתדלו לא לתת לאנשים סיבות לרצות לגרור אתכם לבית המשפט.
- היו לויאליים לעמיתיכם הבלוגרים – אומנם כל אחד מהבלוגרים עצמאי ועומד בפני עצמו, אך פעולות של בלוגר בודד יכולות להשליך גם על אחרים. כך למשל אם הודעות של גוף מסוים לא זוכות להתייחסות עניינית אלא רק להתייחסות צינית ומזלזלת, הוא יכול להפסיק לרצות לשתף פעולה עם הבלוגוספירה בכלל, ובכך אולי לפגוע בבלוגרים אחרים שכן מעוניינים לקבל את המידע.
- אל תיקחו כל הודעה לעיתונות כלשונה. היו ביקורתיים, בדקו עובדות, הצליבו מידע, בצעו תחקיר, סננו "רעש", חתרו לאמת. יחד עם זאת, היו הוגנים וזכרו כי מדובר ביחסי גומלין שבהם כל צד צריך את השני.
לסיום – אל תחשבו שקריאת הודעות לעיתונות זה משהו שאתם מחויבים לעשות, או משהו שישליך בצורה כזו או אחרת על האיכות של הבלוג שלכם. סך הכל התענוג יכול להיות מפוקפק, ואתם עלולים למצוא את עצמכם מוצפים בהודעות משעממות ולא רלוונטיות. אבל זהו כלי, ויכול להיות מעניין לראות מה יקרה ואיך העניינים יתפתחו אם תבחרו לנסות להשתמש בו.