לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים הם במקום אחר


ועכשיו - אל החיים האחרים, אלה בלי הטעויות!

כינוי: 

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    ספטמבר 2006    >>
אבגדהוש
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
9/2006

לחדול מן הכתיבה, חוץ ופנים


[זה סתם פוסט קטנוני ורע לב, בחלקו הראשון. אל תקחו אותו בשום פנים ואופן ברצינות].

[בגלל שהוא כל כך קטנוני וכו', הוספתי לו קטע עתיק מן היומן שלי, חלק של "הבפנים", שבו זרחין מוזכר ואני מדבר באופן מענין יותר, לטעמי, על נושא דומה. ]

[אני נוסע ממש עכשיו (מאחר כרגיל) לכמה ימים (ריטריט, אלא מה) לכן לא אוכל להגיב על תגובותיכם מייד]

 

1. חוץ

 

לכבוד: שמי זרחין

 

מאת: איתי(), תלמידך לשעבר

 

הערב היה הערב הגדול שלך. זכית בפרס הבמאי הטוב ביותר, והתסריט הטוב ביותר. הסרט שלך, "אביבה אהובתי", זכה בפרס הסרט הטוב ביותר. אשתך זכתה בפרס העריכה הטובה ביותר, לסרט שביימת. גם את פרסי השחקנית הטובה ביותר ושחקנית המשנה הטובה ביותר קיבלו שחקניות הסרט שלך.

רציתי גם אני לתרום את תרומתי הצנועה, ולהעניק לך פרס אישי, פרס "מורה התסריטאות המסרס ביותר". 

הגעתי לבית-הספר-לטלויזיה-וקולנוע-ע"ש-סם-שפיגל צעיר (מנטלית) ונלהב (נכון יותר נרגש – החוברות שהבית ספר חילק בירושלים, עם התמונות של הצעירים הזוהרים, תלמידי הבית ספר, והתואר "בית הספר הטוב ביותר לקולנוע באירופה" – עבדו חזק על האזור במוח שלי שאחראי לייצור פנטזיות). 

אחרי חודש איתך כמורה הראשי, הוכחד בי כל חשק לכתוב ולו שורת דיאלוג אחת. הכרתי את הסרט שלך, "לילסדה", ואהבתי אותו. "לילסדה" הקרין חום אנושי והומור וחיבה אל הפרטים הקטנים שעושים את חיינו.  תכונות אלו נעדרו לחלוטין מאישיותך. אתה שפעת, כלפי התלמידים, עוינות, קטנוניות, קנאה וצרות עין. מעין רגש נחיתות איום הוביל אותך בכל מעשיך כמורה. רגש נחיתות מוזר, הגורם למי שבעמדת כח לנהוג כלפי מי שכפוף לו באלימות. היה פחד בעיניך, התגוננות שגרמה לך  לנסות ולרמוס בתלמידיך כל ניצוץ של יצירתיות. כאילו אילו מישהו היה כותב תסריט טוב, היה בכך אישור לנחיתות שלך. דפוס דומה אפשר למצוא אצל self made man מאז ומעולם – אם זה מנהל משרד פרסום (שהצליח להתבלט בזכות הבוטות של הקמפיינים שלו, שנפסלים תמיד לשידור), הכופה עצמו על כל בחורה שהוא רואה כאילו היה זין מהלך על שנים (כפי שמשתמע משמו); ואם זה פוליטיקאי בכיר מאד שרודף כל חייו אחרי מתנכלים סמויים מהעין הטומנים לו קנוניה; או דיקאן פאקולטה מכובדת שחוזר במאמריו ובמחקריו וראיונותיו ובכל מקום אפשרי אל עלבונו של הילד שגדל בעוני ליד שכונת מיליונרים; ואם זה רס"ר בסיס או מטבח, שנפלו לידיו כמה לבנבנים ממושקפים, ועכשיו הוא יכול להראות להם למי יש יותר גדול.        אני זוכר, שֵמי, שאמרת פעם, כשנדמה היה לך שעיכבו אותך יותר מדי במחסום משטרתי, "אני רגיל לזה. אני קורא לעצמי "יהודי ערבי"".  ובגלל שאתה רגיל לזה, רגיל לראות את עצמך ככזה,  אנחנו התלמידים, אשכנזיים ומזרחיים כאחד, נאלצנו לסבול.  נכון, לא רק בגללך. גם בגלל הכוחניות ותאוות הסירוס השולטים בבתי הספר לאמנות בארץ בכלל, ובתחום הקולנוע בפרט.    אבל איך השתלבת מצויין במערכת הזאת! הסתובבת בגאווה של תרנגול, היית המסרס הראשי.  

ברור לי עם זאת, שאני ורק אני אשם, אם בכלל יש פה אשמה. אני זה שבחר לקחת אישית את עלבונותיך, שגם אם היו לגופו של תלמיד ולא לגופה של כתיבתו, הרי שהיו מכוונים לכולם (או כמעט לכולם – היתה אחת או שתיים שמסיבות אישיות לגמרי זכו מדי פעם לאיזה דבר שבח זחוח מפיך). אני זה שבחר לבוז לך, כי הסרט הנערץ עליך היה "הכי טוב שיש". אני זה שלא חשק שיניים. אני זה שבחר לעזוב בסוף השנה.  אבל אתה – לפעמים אני שואל את עצמי – כשאתה כותב את התסריטים האנושיים כל כך שלך, לא עובר לך בראש איזה רגע בו ירדת על אחד מתלמידיך, האם לא נפרש לרגע, לנגד עיניך המזרחיות, מבט מצוקה בעיני אותו תלמיד ?

 


 

2. פְּנים

 

15/2 [אי שם בתחילת האלף החדש]

הלכתי לישון כבר באחת, והתעוררתי מוקדם יחסית, בתשע. אחותי צלצלה ואמרה באותה נימה כועסת שמציקה לי כל כך, שאם לא אמשיך לישון, לא תהיה לי בעיה לקום מחר ולהסיע אותה לקיבוץ. אולי בגלל דבריה רצופי ההגיון הפולני ומלאי השלילה,  ואולי בגלל התסריט לזרחין שהייתי צריך לגמור עד יום ראשון וזה נראה בלתי אפשרי, ואולי בגלל רגע של כניעה לאוננות שלישית ישנתי עד שלוש, אפילו שבכלל לא הייתי עייף, רק מתוך יאוש, ורצון לברוח לחלומות (אחר כך קמתי, לבסוף, וגמרתי את התסריט, בחמש שעות מרוכזות) . חלמתי, בין השאר, שאני המשרת מהסרט "המשרת" שקטעים ממנו ראיתי פעם, בשיעור של זנד. אני המשרת אבל אני גם האדון, שנראה בתוך בית אפלולי, מלא קורות חדרים וזויות צילום מסובכות, כשהוא עובר לחדר אחר ואומר משהו למשרת, לעצמו. ואז המשרת אומר בליבו, והצופים בסרט שומעים: "עכשיו הוא יתקתק על המחשב. אני כל כך שונא את זה. כביכול אני יכול לישון עכשיו אבל הרעש הזה כל כך מפריע." והאדון באמת מתקתק ומתקתק, ויש בכך הגשמת חלום (הוא כותב ומתנתק מהכל, סוף סוף! הוא אָמָן! השאר לא חשוב) אבל גם חשיפת הכזב שבחלום זה המשרת שהתקתוק מפריע לו כל כך, והאדון אינו שם ליבו לכך.

     

דירק בוגארד וג'יימס פוקס בסרטו של גוזף לוסי

 

אולי בגלל החלום הזה,  נראה לי פתאום פתרון פשוט לכל צרותי : לחדול מן הכתיבה, לחזור לאוניברסיטה (שהרי זה כזה ביזבוז שאני לא שם, אמרה מאיה בפעם האלף), אל מה שאני טוב בו, לא לשחק עם מה שגדול עלי (והרי ברור שאני מתכוון בעצם לנטאשה. נטאשה לעומת מאיה). [נטאשה-בחורה שלמדה איתי בבית הספר לקולנוע. מחביבותיו של זרחין. היתה לי איתה מערכת יחסים מסובכת, לעיתים אינטנסיבית. מאיה – חברתי הקודמת].

 


 ליאור [בן קבוצה שלי, בחור מקסים בדרכו, שעובד בשיווק] (בדמיוני (פגשתי אותו בסנטר במפתיע לפני שבוע, והייתי לא נחמד, המום מדי לראות אותו פולש לטריטוריה שלי)): השמיים זה הגבול, לא?

אני: בשבילי, הרבה פעמים קרקעית הבאר היא הגבול. אבל גם שם אתה יכול לראות את הירח משתקף.

 

נכתב על ידי , 15/9/2006 14:37  
51 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איתי() ב-31/10/2006 00:09



66,400
הבלוג משוייך לקטגוריות: סיפורים , שירה , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לjerom_k אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על jerom_k ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2025 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)