לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים הם במקום אחר


ועכשיו - אל החיים האחרים, אלה בלי הטעויות!

כינוי: 

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2006    >>
אבגדהוש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
10/2006

דברים שהשארתי במכבסה האוטומטית


[ניסיון מי יודע כמה לשבור את מסכת הבלוג ולפרוץ עם משהו ספונטני. כרגיל התחלתי ואז התמהמהתי ועכשיו,שבוע  שבועיים אחרי, זה קצת מגוחך ומוזר לפרסם. זה פוסט ארוך ובלי תמונות, המכוון לשבור את רוחכם. אתם מוזמנים להישבר מתישהו בהתחלה, ולתת  לי אשליה של יומן הנכתב ביני לביני. לא שיש לי משהו נגדכם, להפך, מעולם לא היו לי קוראים כה נפלאים. ]

בצהריים הגבתי ללי עברון תגובה חורפית למדי  בנוגע לשיר "להשתנות תמיד" שפרסמה.

בעצם צריך להתחיל מהיום הקודם. יום החזרה לתל הביב המפויחת אחרי שבוע של ריטריט הוא תמיד יום מסריח. הוא מסריח כיפליים אם עברת דירה לפני חמישים יום כמעט, ועדיין רוב הדברים שלך בארגזים. והוא מסריח שבעתיים אם שבוע קודם, בלילה שלפני הריטריט, כשאתה מת מעייפות ולחוץ כי למחרת צריך לקום מוקדם, הכנסת את הכביסה למכונת כביסה, וגילית מאוחר מדי נהרות של מים זורמים ממנה. אתה נזכר בחבר'ה של ולדימיר שעשו את ההובלה,  ומבין שלא במקרה ולדימיר היה יותר זול מצ'וצ'קו בחמש מאות שקל. אתה בגדת בצ'וצ'קו ברגע האחרון, תקעת סכין בליבו. ובשתיים בלילה מול ערימה של תחתונים מלוכלכים שאתה צריך איכשהו לשטוף בעצמך, למרות העייפות, אתה משלם את המחיר.  וגם בזה שכל השבוע בריטריט, עם נזירה שחיה בודדה 12 שנה במערה והיתה צוחקת עליך אילו ידעה איזו טרדות פעוטות מטרידות את מנוחתך, כל השבוע רבצה לך הכביסה המלוכלכת הזאת על הלב, ועכשיו חזרת ואתה צריך לגרור את עצמך העייף עד מוות איכשהו למכבסה האוטומטית. וכמובן שבדרך אתה רואה את ע', זה הרי הרחוב שלה, בו היא משוטטת קבוע, הרחוב הראשי של השכונה הדרומית הזאת, שאליה– לדירת קן הצרעות -  התגלגלת  איכשהו מלב העיר המכובד, ואני מתערב איתך שההתגלגלות הזאת קשורה לע', שאומרת לך עכשיו בעליצות כאילו מפגרת: "היי, בדיוק עכשיו י' בא אלי! בוא תראה אותו" ואז אתה צריך לראות את הבחורה שאהבת עם חבר שלך,  והם באיזה סוג של ביחד, ואתה נאלץ לשעשע אותם בסיפורים, בזמן שאתה מודאג מהכביסה שמי יודע מה קורה לה באותם רגעים במכבסה האוטומטית, שם אתה צריך להיות . בנוסף לכל הבאסה של החזרה מהריטיריט לעיר המפויחת ולארגזים שלא פרקת.   וכל הסיטואציה הזאת מזכירה לי נורא את השיר של belle&Sebastian:

I left my washing in the launderette You can put some money on it, you can place a little bet That when I see my washing The black will be grey and the white will be grey But the blues are still blue

..

I left my lady in the launderette You can put some money on it, you can place a little bet That when I see my lady The black will be white and the white will be black But The Blues Are Still Blue

 

ובלב אתה לא מרגיש משועשע כמו השיר הזה, אלא טראגי כמו דבנדרה בנהארט באחד מהשירים העצובים שלו, נניח:

Wake up, wake up, little sparrow, Your friends flew south, ,many months a go.

שליווה אותך כל השבוע בריטריט בצפון, למשל בשעה שהשקפת מן ההר על עמק החושך והאורות, למטה למטה, כמו ממטוס, ועל המכוניות שנסעו על הכביש בין קטעים מוארים לקטעים חשוכים שלו עוברות בין מנהרות האור והחושך בנסיעה דמומה וכביכול איטית. איך היה לך קר, אבל היית מאושר, או אולי אומלל, ושרת מלוא הגרון בקול הגבוה שלך אחרי שבדקת היטב שאף אחד לא נמצא מסביב את Tekno love song  ואת Graceland, וקצת את Little sparrow   של דבנדרה בנהארט.

ואחרי כל זה, אתה מתעורר באמצע הלילה פעמיים – דבר חסר תקדים.  פעם ראשונה מעיר אותך רעש איום שמתברר כרעש של גשם, ואתה אומר לעצמך: "בטח ככה זה יהיה כל החורף בקן הצרעות הזה", וחושב בדאגה על מכונת הכביסה שאין לה גגון – גשם יורד על מכונות הכביסה, על אילו שמכוסות ועל אילו שלא. ובפעם השניה – זה ארוע ממש נדיר – אתה מתעורר מחלום רע  רועד כולך. ומה כבר היה שם, אפשר לחשוב – אנשים נכנסו לך לשירותים באמצע החירבון. בגלל זה לרעוד מפחד?? אז אחרי לילה שכזה, לא פלא שאתה קם לעבודה ובוקר בך לא קם. האינטרנט עוזר לך להעביר עוד יום ללא עבודה, שתמורתו משולמת בזהב, אם לא לך אז לחברת כח האדם המעסיקה אותך, המתהדרת בהיותה חברת הייטק מצליחה שבקרוב תשתלט על העולם (יש להם כבר אחיזה בשבע עשרה מדינות, בייחוד בהודו ובסלובקיה).

 

אחרי הצהריים (בקיבוץ קראו לזה "הקמה" - שלוש השעות בין ארבע לשבע, השעות היחידות שהיינו עם ההורים ב"חדר ההורים") הלכתי לנועה [פוסט עליה בדרך]. נועה לחצה לי על מפתח הלב, שאף פעם לא לחצה עליו. הדמעות כבר היו בדרך החוצה , לפני שעצרתי אותן – אולי אחת או שתיים הסתננו החוצה. ילדים גדולים לא בוכים, ואני לא בוכה מאז גיל 15, פחות או יותר. גם לא אצל נועה שחלומה הגדול לגרום לי לבכות, נועה שלוחצת לי על בלוטת הדמעות.  חוץ מלבכות אני עושה שם הכל. היא לוחצת לי על כל הכפתורים, הנכונים ובעיקר האסורים.  

 [פעם שהיתי שבועיים בבסיס בלון מודמם של 710, יחידת האיסוף של המודיעין. בסיס ממנו היו מטיסים מעלה את אחד הצפלינים האלה שמשמשים את היחידה להאזין לאויב. בסיס בלון מודמם הוא בסיס שהיה בו בלון כזה, אבל אז קרה לו משהו – אולי שלחו אותו למעלה במלחמת המפרץ והוא אבד בסערת ברקים, כשהחייל שהיה אמור להשגיח עליו שלא יברח, ברח פנימה כי חשב שסערת הברקים האיומה היא סוף העולם, כלומר שסדאם משגר את הטילים האטומיים שהמודיעין והמוסד דיווחו שיש לו, בידיעות שזכו לסיווג "שחור" וגרמו להיסטריה נוראה בקרב קהילת המודיעין, שהיתה משוכנעת שאת הטילים שלו סדאם מכוון קודם כל למפקדות ולבסיסים של 710.  (ואומרים שהבלון הזה, או אולי בלון אחר, השתחרר בסערת הברקים והרגשות מהחוט הארוך שקשר אותו לקרקע, ועף לו מעלה לשמיים, מעל לירדן, ושם כמעט גרם למלחמה, כי הירדנים חשבו שאנחנו סוף סוף משגרים את יחידת שלדג ושאר יחידותינו המובחרות – שאנשיהם ישבו כבר שבועות בתוך המטוסים ממש, מוכנים לשיגור - כדי להכניס לסדאם הזה, שידע את ידו הארוכה של צה"ל).       אי שם בלב המדבר בדרום שכן לו הבסיס הענק הזה, הנטוש, ורק שלושתנו היינו בו. לבסיס קראו אם אינני טועה "חיפושית" – כל בסיסיה של 710 נקראו בשמות דומים, כגון "נמלה" "פילונית" וכו'. פעם ביומיים שלושה היה מגיע רכב צבאי עם אוכל עבור שלושתנו – רון מיחידת הפענוח 956 אליה מתקבלים רק כאלה עם פסיכומטרי 750 ומעלה (לו היה 770); מילואימניק עייף שהתחלף כמה פעמים במהלך התקופה במילואימניק עייף אחר; ואני ששיחקתי שש בש עם השניים האחרים, כשלא סיירתי בבסיס בחיפוש אחרי הרפתקאות. אם יש דבר שאני נמשך אליו כמו פרפר אל אש – חוץ מבחורות שיהרסו לי את הנשמה – זה מקומות נטושים. באחד ממסעותי מצאתי את חדר הבקרה של הבלון, ובו לוחות של כפתורים, ובינהם כפתור אדום גדול שמעליו היה כתוב באותיות שחורות גדולות ובולטות "השמדה עצמית!".  הושטתי יד מגורה, ולאחר רגע של התהפכות הבטן, לחצתי, מביט אל בלון הצפלין הענק שעמד בחוץ , כבול, מודמם, לא ימריא עוד לעולם.  דבר לא קרה. (גם כשהבלון עף מעל ירדן הכפתור לא עבד, או אולי החייל שהיה אמור ללחוץ עליו ברח)].   

אז אצל נועה אמנם לא הצלחתי לבכות עדיין , אבל כמו תמיד יצאתי מסטול. והפעם הייתי קרוב יותר מתמיד לבכות – היא לחצה לי על מפתח הלב והדמעות כבר ממש עמדו בפתח הזה שיש להן בעיניים, ודפקו על הדלת בכל הכח. ובכל זאת, הם לא יצאו. או יצאו טיפין טיפין. לפחות לא הייתי נקבה כמו כל הגברים שבאים אליה ומייבבים – ככה לפחות היא מספרת לי. החלום הגדול שלה הוא שאני אייבב לפניה ואשפוך נהרות של דמעות כמו איזו נקבה נטושה.   אבל היא יכולה להיות רגועה,כי כרגיל המון ממני מתפרק שם, ואני תלוי בה נפשית לגמרי. היא אמרה לי לנשום נשימות עמוקות עמוקות, גם דרך הפה, לחזה, לא כמו במדיטציה. עוד! יותר!  תשתמש גם בפֵּה! ואני הרגשתי שהנשימות האלו מחרפנות לי את השכל, שעוד רגע אני אצרח או אטפס על התקרה, כמו גיבור ספרו של פאבל קוהוט, וכמו הטיפוס ההוא אי אפשר יהיה להוריד אותי משם. אמרתי לה את זה, אבל זה כמובן רק הלהיב אותה יותר.   

וכשיצאתי מנועה הייתי כולי בהיי והתפוצצות של אנרגיה, מוכן לרקוד עד אור הבוקר. אלא שמה שחיכה לי היה עוד פגישה עם נועה.  ולמרבה הצער  עם נועה אחרת!   עליתי על האופניים ורכבתי בשדרה, כלהתחיל לרדת מבול. זה דווקא היה נחמד, עד שנהיה לי רטוב מדי. קניתי לנועה האחרת מיץ רימונים במיצוציה הצמודה לבית האמיתי שלי, כלומר הבית הקודם (עכשיו פלש לשם איזה בלוגר חביב שהוא גם סקוואטר. אל תגלו שהייתי שותף בפשע הזה). נועה האחרת משוכנעת שמיץ רימונים ואויר צח יבריאו אותה. ואני לא שכחתי להגיד לנער המיצים  להוריד את הצ'ופצ'יק של הרימון, כמו שנועה האחרת הדגישה חזור והדגש. קניתי ממנו בנדיבות ליטר מיץ רימונים. קל להיות נדיב לאחרים. לסחוב להם את מיץ הרימונים על האופניים בגשם, צפונה צפונה עד אזור בזל, שם נועה האחרת גרה. בייחוד זה קל כשאתה בהיי. אני שואל את נועה האחרת בפלאפון איך להגיע לבית שלה, אבל היא לא מכירה את הרחוב שאני נמצא בו, שהוא שני מטר מהבית שלה, והיא מאשימה אותי.  איזה באסה איתה, שהיא כזאת מאשימנית. אני נותן לה את המיץ, והולך לצידה עם האופניים עד לבית קפה הפלצני שהיא אוהבת. נועה האחרת חולה עדיין (כל יום היא הולכת לים לשאוף אויר נקי ולנסות לדוג, אז בטח שהיא נשארת חולה), ומתלבטת שעה איפה לשבת, בחוץ או בפנים, כשהיא מנסה להכניס אותי ואת המלצרית לסבך ההתלבטויות והשיקולים. ואז היא מדברת ומדברת ומדברת. ואני דווקא אוהב כשמדברים, אני אוהב כשלוקחים לי את הבמה. אני אפילו חייב את זה. אבל דיבוריה של נועה (האחרת!), בטון מצונן ומריר, הפילו עלי שיממון ודכדוך. העולם של נועה האחרת מלא אינטריגות ומאבקי כח. וזה מדכא לי את הנשמה. פני נופלות ואני שוקע בהרהורים, נזכר איך ע' רקדה ברחוב ביאליק כשלקחנו אקסטה, איך היא רקדה תוך כדי שפגשנו את האישה החביבה והמוזרה – נקרא לה חביבה - והיא התחילה לדבר עם ע' כמכרה ותיקה שלה – עם ע' ולא איתי, למרות שגם איתי חביבה התחילה לדבר פעם כשהלכתי ברחוב ביאליק (הוא כנראה הרחוב של חביבה) וצילמתי, והיא נורא התרשמה מזה משום מה. הכרתי

אותה גם מהערבים הספרותיים. בבית ביאליק. איך לא.   אבל בעודי שוקע בזכרונות, נועה נובחת עלי:  "אתה בכלל מקשיב לי?! אתה לא איתי בכלל"  "בטח, את אמרת שהמנהל ההוא, הנחמד, נאלץ להגיד לך את זה בגלל המנהל השני". ואז אני מפנה את הערנות שלי  אל נועה, ומנסה ללמוד משהו על תחום הפטנטים. מה יש. פעם הייתי מתענין בכל דבר. בגלל זה הייתי איש מקצוע לא רע. סקרנות שאינה בוחלת בדברים הנחשבים משמימים. הבעיה שנועה גוערת בי, מתווכחת איתי, למרות שאני רק מנסה להבין. אני עוצר אותה, מסביר לה שאני לא מבין כלום בתחום הפטנטים, ואני רק רוצה ללמוד ממנה, ואין צורך להתווכח איתי. היא אומרת שהיא בכלל לא התווכחה, וממשיכה לדבר איתי באותו טון וכחני ונבחני וממורמר. אני שואל את עצמי בפעם האלף למה אני בכלל יושב כאן איתה, ועונה לעצמי שבגלל שהיא מוכנה  לשבת איתי ואני מקווה שתהיה מוכנה לתת לי מעט מחום גופה. ואז אולי פתאום יהיה לנו טוב ביחד. ואולי נגלה שנועדנו זה לזו.

בסוף נועה האחרת נפרדת ממני (כרגיל היה לה נורא נחמד. כמה מוזר), ואני עולה על האופניים בדרך חזרה. חושש שירד עלי מבול. רוכב בשלמה המלך על המדרכה, נזכר שלפני הרבה שנים מישהו שיצא עם מכונית ברברס מהיר מהחנייה בבית שלו כמעט דרס אותי כשחלפתי בשיא המהירות על המדרכה, והוא נתן בי מבט כועס ומבועת שאיכשהו נחרת בליבי, כלומר בזכרוני, ואמר: "אתה פסיכי?!" ואני הרגשתי כל כך אשם.   אבל זה רק רגע, וברגע הבא – עליצות גדולה.  אני נזכר בשיר שלי עברון שמה בפוסט שלה, ומתחיל לשיר אותו במלוא הגרון:

"גשם יורד מאד

יש עוד הרבה ללמוד

הכלב שלי לא מבין מה קורה,

כי  הוא סך הכל שנה שניה בפקולטה למדעי המדינה"

פעם אני שם את הכלב בפקולטה למדעי המדינה ופעם במדעי החברה.

כמה שנונות נשמעו לי השורות האלה, כשהייתי בן שמונה בערך, ושמעתי את התקליט הזה בחדר של ההורים שלי, בהקמה. שנונות עד כדי לא להתפש.   

אני עולה בעליה החדה של הנביאים (כאן ישבתי פעם בין העצים וכתבתי עליהם משהו לא רע), האופניים בקושי סוחבות – הם טובות בירידה ובמישור אבל גרועות  מאד בעליה. זה די צפוי מצידן להיות כאלה– קניתי אותן במאתיים וחמישים ש"ח , בשדרה ליד הסנביצ'ים, מאיזה  טיפוס מפוקפק, שהבטיח לי שהן לא גנובות. פונה ימינה בשדרות ח"ן -  כאן במספר תשע היתה גרה ל' הטובה והיפה, עם השותפה הבהמית שלה, שהיתה מדביקה תמונות של תבשילים  כבדים בכל מקום במטבח, ושורפת את כל הסירים עד האחרון שבהם. איזו טעות היתה לעזוב את ל'! לפעמים, פעם בשנה בערך (כשאני שפוף ורע לי על הלב, אם להשאר עם אהוד מנור), אני עולה הגג של הבנין הזה, שהוא מהגגות המהפנטים של העיר ופתוח תמיד, ומסתכל סביב על החיים של האנשים בחלונות, על אלה שהולכים למטה בשדירה, ועל גורדי השחקים מכיוון מזרח  [עדכון – זה קרה השבוע, בסערת הברקים. נהגתי כפי שהמליץ פעם איזו מורה רוחני אירי, איש עב גוף עם עיניים של שתיין, נזיר לשעבר ואנארכיסט היום:  עליתי על ראש ההר וחיכיתי לברק שיכה בי] .

איך כלב נראה כשהוא לא מבין מה קורה?  כולם יודעים.  הוא מתרוצץ סביב הזנב של עצמו ובכל החדר, מכשכש בהתרגשות בזנב, ומביט בך בעיניים חומות נוצצות. מדי פעם  הוא פולט נביחה קטנה שנשמעת כמו נביחת שמחה.

מולי עברו כל מיני בחורים ובחורות, בודדים וזוגות, באופניים וברגל ובעגלות. חלק גדול מהם שמע אותי שר את השיר על  הכלב שלא מבין מה קורה, וחלק קטן שמע את את השיר על כלבלב הו בידיבמבם.

השמחה שיצרה נועה הראשונה, ונעצרה אצל נועה השניה, פרצה לה עכשיו כמעט ללא מעצורים.

איך הייתי מגיב עכשיו אחרת לגמרי לפוסט של לי.   

נכתב על ידי , 29/10/2006 02:20  
59 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איתי() ב-24/2/2010 00:58



66,382
הבלוג משוייך לקטגוריות: סיפורים , שירה , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לjerom_k אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על jerom_k ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)