לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים הם במקום אחר


ועכשיו - אל החיים האחרים, אלה בלי הטעויות!

כינוי: 

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2017    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: , ?. לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

שני שירי דכאון מאותה תקופה ואותה סדנה


הדברים הפשוטים 


Learning to live a simple life – this is vipassana
(הנזיר הבודהיסטי אנטוניו, בגלימת ארגמן ומבטא איטלקי כבד)

 

 

הדברים הפשוטים ממשיכים לחמוק ממני

החיים הפשוטים הם דבר כל כך מסובך

שידי אינה משיגה, מה עוד שלפי המורים הנזירים,

אסור לי להושיט יד להשיגם.

 

אמיר גלבוע נראה כל כך גבוה בצילום שבכריכה.

זה לא עזר לו,

גם הוא קולו אינו נשמע עוד

ואפילו גופתו איננה כבר באדמה.

הכריכה של אסופת כל שיריו

קשָה יותר מן הדפים,

כמו דפנות ארון מתים.


ופגיס שכל כך אהבתי

את השיר שלו, לאמיר גלבוע, לזכרו,

גם הוא שותק עשרים שנה כבר,

ומהשיר נשאר לי זכרון חומק

מלים שנמחקות בגשם, רציף של איזשהו נמל.


הפשטות מתרחקת ממני כמו

דמות זרה ביום חורפי בקרן הרחוב

אני מאיץ את צעדי

והיא כבר לא שם.

 



מה שמעֶבֶר


~~~~~~~~


העולם שמעֶבֶר ממש כאן מעבר לפינה

מעֶבֶר לקיפול הראש, במרחק כמה מילימטרים

ידעתי לחוש בו, לא ידעתי יותר

אורב כמו כאב ראש עוד בטרם הגיע.


הלילה צפויים לבוא גשמים, כמה מוזר

האופניים שהושארו בחוץ יופקרו חשופיות

אלו שמכוסות ואלו שכבר לא.


לו ידעתי מראש את מי זה הולך לתפוש

כדור דרך הפה אל תוך חלל הראש

בן 24, עם שם המסמל חופש, מתוך אקדח קבע של ג'ובניק, הסתיר 
את גופתו שלו

במרפסת דירתו השכורה.


או רונית, פתאום באביב האחרון

בצלצול טלפון, בדיוק ברגע של שכחה, משַחק עם האחיינים היפים

צעירה ממני בשלוש שנים

כמוני חיכתה שהחיים שלה יתחילו

להכיר מישהו נורמלי, נחמד, מה אני כבר מבקשת

ולהתרכז בבית, בלי להכנס לפייסבוק, לסיים עוד ארבעה ציורים
לתערוכה.


ידעתי שזה בא מתישהו, לא ידעתי מתי

ידעתי שזה קורה לכולם בסוף, לא ידעתי למי זה יקרה עכשיו

הופתעתי שוב ושוב,

כמו בעניין השיער שנשר והלבין

ממש כשהייתי באמצע

השאיר אותי חשוף במסיכה מבהיקה של איש זקן

ואחרי שאמות הוא יוסיף לצמוח

במקומות הלא נכונים

כמו מחוזות הילדות שגדלים והולכים

ככל שמתרחקים.


לאיזה בור, עם איזו ערימת גוויות, נזרקו הדברים שהיינו?

התעוררתי בין שני חלומות צהריים

מודהם: לא יהיה שלום אמיתי בין ישראל למצרים,

אף פעם.  זה ידחה שוב
ושוב, ואני אמות בינתיים.


ידעתי שהמסתורין של הלב אדום,

לא ידעתי שהוא ירוק.

כמו הילד הירוק שתמיד חזר כתקליט:

"אני? אני מסיפור אחר בכלל".

 

לו רק ניתן לנו לדלג על כמה מִדפֵּי חיינו

לזנק כחרגולים מעל למדרון הנפער, מבלי להתמגנט מטה

לעשות את זה בזמן, לעשות את זה מזמן.

הייתָ שם כשהדברים קרו לך ולשאר,

ולא יכולת לעשות עם זה כלום.





נכתב על ידי , 4/4/2012 02:35   בקטגוריות האם יש לסבל תפקיד בחיינו, או שהוא סתם בזבוז זמן?, שירים הם לפעמים שלי  
15 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אור לנדו ב-11/5/2012 00:50
 



ש"ג בשערי שאול


[עשרים שנה למלחמת המפרץ.  מוקדש לצה"ל, בשנאה ובתעוב, ומינימום סאוב]

 

הייתי בשבוע עבודות. 

שזה קיצור של שבוע עבודות רס"ר.

שזה קיצור של שבוע תורנות עבודות רס"ר ביום, ושמירות בלילה.

כל חמישה שבועות לקחו אותנו, החנונים "הגאונים" של מפקדת 8200, לשמור בלילה, ארבע-ארבע-ארבע, שתי משמרות, סה"כ שמונה  שעות שמירה וארבע שעות שינה.   

ובבוקר, במקום לישון, עבדנו.  היינו כפופים לרס"רים ולעובדי הרס"ר של המחנה.  עובדי הרס"ר והרס"רים היו מתעללים בנו. מתוך שנאה לחובשי משקפיים, ללבנבנים[1], מתוך רצון לנקום בנו על מה שעשו להם אחרים, אני מניח, להוציא עלינו את רגשי הנחיתות שלהם. היו מאיימים ללא הרף בתלונות, או בשיבוץ גרוע, לעבודה או לשמירות.

הם היו אחראים גם על השיבוץ לשמירות.

כאילו מישהו רצה בכח להכניס לנו לראש את האמירות שהיו כבר לקלישאות עשרות שנים לפני שהתגייסנו: "אין הגיון בצבא", "מי משקיע  שוקע".

מישהו רצה להכניס אותנו לחלום רע. אולי כדי שלא נחשוב את עצמנו, חס וחלילה. שלא נזדהה עם העבודה שלנו בצבא, שעד לשבוע העבודות היינו בטוחים שהיא חשובה.

שרתנו במפקדה של יחידת האיסוף של המודיעין, אליה התנקז רוב החומר המודיעני.  עברנו קורסים ארוכים, "יוקרתיים" ויקרים כדי לבצע עבודות מתוחכמות ומקצועיות (יותר משנה מתוך שירותי הצבאי עברה עלי בלימודים. והיו שם אנשים מקורסים הרבה יותר יוקרתיים משלי).  ליד המחשב התעסקנו כל הזמן, יומם ולילה, בידיעות על האויב, וכל שעה היתה שעת חירום. אמרו לנו, בעיקר במהלך הקורסים, כמה שהעבודה שאנחנו הולכים לעשות חשובה.  

אמרו,  ומייד אחר כך התעקשו על ההשפלה המחזורית של "שבוע העבודות".

אנחנו, חיילים שצה"ל השקיע בלימוד מקצועם הון רב, חיילים שכל שעה שלהם היתה קריטית לעבודת המודיעין - היינו נלקחים כל חמישה שבועות לשבוע של גהנום קטן ועלוב, שבוע של ביזוי האנושי שבנו, שבוע של בזבוז זמן מוחלט.  עד היום אינני יודע אם זה התרחש מתוך רשלנות, או מתוך אידאולוגיה סדורה התובעת להשפיל את החייל הפשוט. 

אני התנדבתי לעבוד במשרפה. 

במשרפה הוטל עלינו להשמיד את הניירות הסודיים של הבסיס.    

לפני כן היו אמורים לחתוך את אותם ניירות לחתיכות קטנות, במכונה מיוחדת.  זאת היתה עבודה שקיבל מישהו עם קשרים מיוחדים אצל רס"ר או מפקד המחנה. הוא היה בא לשעתיים שלוש של עבודה נוחה. והוא התעקש לעשות את העבודה גרוע, ובאיחור רב, ולדפוק אותנו, עובדי המשרפה.  

היינו מחכים בחרדה למאנייק שיגיע, זחוח ומריח מאפטר שייב, לקראת עשר אחת עשרה.  אותו אדם חלאתי, תוצר שכיח של חיי הצבא, היה נע בעצלות מופגנת, לועג לנו, ומשאיר אותנו בסופו של דבר עם בלוקים של נייר שהתעקש לא לחתוך, למרות תחנונינו. את הבלוקים האלה לא יכולנו לשרוף, כי לא נכנס חמצן בין הדפים. אנחנו, עובדי המשרפה, היינו מחוייבים לעבוד עד שנגמור לשרוף את כל גופות היהודים, סליחה, את כל הניירות.

זאת היתה עבודה מאד קשה, על גבול הבלתי אפשרית.  ראשית היה צריך להעמיס את קרטוני הנייר על מעין עגלה שהיינו רותמים לעצמנו, כמו סבלים של ריקשה, וסוחבים במעלה כל הבסיס, גורמים לחיוך מופתע ונבוך על שפתי אלו שעברנו לידם.  הרס"ר היה אמור לספק לנו אוטו להעמיס עליו, אבל על פי רוב לא היה טורח.

לבסוף הגענו מתנשפים ומזיעים למשרפה:  ביתן פח קטן, מלבני, ובאמצעו התנור הגדול, והאת שבאמצעותה היינו צריכים להפוך את הדפים שוב ושוב, כדי להכניס חמצן בינהם. בלי הפעולה הזאת האש היתה כבה בלי שתשרוף את הדפים. האת היתה ארוכה וכבדה, וידי היו משתרגות במאמץ להרים אותה ולתחוב אותה אל תוך האש. 

בביתן, שכמעט כל החלל שלו היה תפוש על ידי הכבשן, שרר עשן-תמיד מחניק, לבן אפור שחור, מסריח. אי אפשר היה לנשום שם. נתנו לנו מסנן נייר מצחיק, שלא עזר כלל, והיה ממלא את אזור הפה והאף בזיעה, שגרמה לי להרגיש עוד יותר גיבור.

זו היתה הסיבה שהתנדבתי למשרפה.  אנשים חשבו שזה בגלל כלל "גומרים הולכים" הייחודי לעבודה זו. אבל זו לא היתה כלל הסיבה - אני איטי מטבעי, ולא כל כך אוהב לעבוד בלחץ זמן.   העניין מבחינתי, הוא שהרס"רים לא העזו להכנס למשרפה, בגלל העשן.  וכך יכולתי לשקוע בעבודה, במשימה הפיזית והבלתי אפשרית כמעט, ולנסות לשכוח לרגע את אותם אנשים קטנים ומרושעים.  

לפני שהגעתי למשרפה, הייתי משובץ בתורנויות השונות.  הכי גרוע היה להיות מסופח לעובדי הרס"ר. מבין מטח האיומים בתלונה, היה אחד מהם נותן לך מגרפה, ומצווה לגרף את העלים.  כן, כמו בקלישאות הכי גדולות על צה"ל - "לגרף". זה היה מכניס אותי לבלבול מוחלט. 

אני גדלתי בקיבוץ, בו שלטה דת של עבודה. הרגעים היחידים בקיבוץ שהרגשתי שאני יכול ללכת בגאווה, היו כשהייתי חוזר מהעבודה בבננות, במדי העבודה הכחולים.  אז היו נעלמים רגשות האשם המתמידים ל"שיטה" (כמו שיעל אומרת). אחד הזכרונות הראשונים שלי, הוא כשאני יורד בטנדר פיג'ו אחר הצהריים עם אבא שלי לשדות האבוקדו שהוא נטע, להשקות את העצים כנגד "הקרה". ואבא שלי מעלה אותי על טרקטור, ואני נוהג כמה מטרים. הייתי לא יותר מבן שש, כפי שהוא עצמו מאשר.    

לא יכולתי לתפוש מה צריך לעשות כאן, עם העלים האלה.  מה שהיה צריך לעשות - להעמיד פנים כאילו אני עובד בזמן שהרס"ר או עובד הרס"ר, מתקרב לתפוש אותי, באחד מסיוריו, ולהפסיק להזיז את העלים ממקום למקום כשהאויב מתרחק - מה שהיה צריך לעשות היה בלתי נתפש, מבלבל, וביצעתי אותו גרוע.  הקיבוץ לא היה המקום שהתיימר להיות, כלל לא - אבל שם היה הניסיון המתמיד לְרָצות את השיטה (שוב ביטוי של יעל) , את האידאולוגיה.  ואילו כאן, כאן דחפו אותך הכל לתחמן, לרמות, להיות ציני, להיות בינוני, להקטין ראש, לעשות הכל כדי לחמוק משמירה או מעבודה.  אומרים שהקבוץ מכין אותך היטב לחיי הצבא.  במקרה שלי ההפך הוא הנכון. אני הייתי נער שעובד את דת העבודה, וההתגייס טוטאלית למען השיטה.  והנה נקלעתי כמעט בבת אחת לעולם של אבק אדם מיואש וכנוע, של הולכת שולל, עולם שבז לעבודה ועשה הכל לחמוק ממנה.

ומצד שני, היה בי יסוד מרדני, שלא יכל שלא להתקומם, בדרכים עקיפות, בלתי מודעות למדי, כנגד האבסורד והמשמעת - ולכן עמדתי תמיד בסכנת תלונה.

הייתי האידיוט שתמיד מגרף ברגע הלא נכון, ומפסיק לגרף בדיוק ברגע בו אורב הרס"ר. נופל שוב ושוב במלכודותיהם, מושפל, מובך, מבועת בסופו של דבר.  פחדתי להכנס לכלא, פחדתי גם מפחות מזה.

שוב ושוב נתקלתי באנשים חסרי מצפון, תחמנים, ציניים, פוגעניים ואינטרסנטים, נטולי כל אמפטיה ביחסם לזולת. האידאל היה לתחמן את הזולת כדי לחמוק מעבודה. זה סוג האדם שיצר צה"ל. צה"ל האמיתי, הג'ובניקי, שמהווה שמונים או תשעים אחוז מצה"ל. צה"ל של אותם רס"רים, שרובם נשארו מן הסתם בצה"ל עד שיצאו לפנסיה שמנה בגיל ארבעים, אחרי עשרים שנה של משכורות שמנות, אפס עבודה, השחתת נשמות צעירות, והטרדות ותקיפות מיניות.      

יש תור ארוך בדרך לקב"ן / ומי שמחזיק נשק הוא נורמלי, כאן

 

 

אני זוכר למשל את ההלם בקורס תכנות. חבורת הבת-ימניקים שעשו הכל, אבל הכל, כדי לסיים את הקורס, שאליו הגיעו כבר עם 12 יחידות בגרות במחשבים.  הם נתפשו באיזה שלב במנגנון העתקה מתוחכם במבחנים. משום מה - כחלק מאותו "צדק" של צבא ההגנה לישראל - לא זרקו אותם מהקורס. נתנו להם לסיים כאילו כלום לא קרה. אני מניח שהיום הם אנשי מחשבים איפשהו.  מה שהדהים אותי אצלם היתה הנחישות.  קורס תכנות היה מלא אנשים כמוני, שהתלבטו כל יום אם לעזוב את הקורס, כדי לא לחתום שלוש שנים קבע. ואילו אצלם, דומה שכבר בגיל 15, כשנרשמו למגמת המחשבים, נקבעה המטרה, ועכשיו הם היו כמו אנשים מבוגרים, שהמניע היחיד שלהם הוא להסתדר בחיים. והרי אצל רוב שאר התלמידים-חיילים בקורס, ההפך היה הנכון - ההסתדרות בחיים עדיין נתפשה כסוג של כניעה לבורגנות, כאיום הגדול ביותר על "הנעורים", על "לעשות חיים". לא שזו היתה תפישה כל כך נעלה.  אבל אותם בת-ימניקים כאילו פסחו על השלב ההתפתחותי הזה (אולי יהיה מי שיגיד לי: יא קיבוצניק מתנשא, אתה לא מבין שזה בדיוק העניין, שהם באו ממקום עני וקשה, והיו צריכים להסתדר בחיים, לשרוד?   על כך אני עונה: בדיוק להפך, אני הייתי נתון במצב כלכלי הרבה יותר קשה מהם, וללא שום עתיד כלכלי, וזו הסיבה שהלכתי (בעידוד אבא שלי, ובניגוד לנטיות שלי) לקורס תכנות, כדי להסתדר כלכלית בחיים, לשרוד. ואגב, הם היו עם 12 יחידות בגרות במחשבים, ואני לא למדתי מחשבים בכלל, ובכלל למדתי די מעט בקיבוץ, לימודים של ממש, כמו אלו שהיו בקורס).

כדי להרחיק מעלי את שליחי הרוע, הרס"רים ועובדיהם, התנדבתי כאמור למשרפה. הייתי חזק, ומורגל בעבודה פיזית קשה בקיבוץ (בננות).  וכאמור, זו היה דרך לחמוק מחברתם של האנשים האלה, שאשנא כל שארית חיי. הם לא העזו להכנס לעשן המשרפות, ואני בפנים שקעתי בערפל הזייתי, דימיינתי שאני עובד בבננות ומנסה, כמו כל קיבוצניק טוב, לשבור את שיאי העבודה הקשה. 

כל כמה זמן היו עושים ועדת חקירה ל"שבוע העבודות". 

פעם אחת, בעודי חופר באת בכבשן, קראו לי החוצה.  סגן אלוף אחד, בלוק כתיבה בידו, רצה לשאול אותי שאלות. זאת היתה אחת מאותן ועדות חקירה.  לידו עמד המנוול הראשי, הרס"ר מוטי, שהיה דומה מעט לזמר שימי תבורי (עם קצת פחות ריסים).

האם הסגן אלוף ציפה שאני, באמצע שבוע עבודות, יענה בכנות על שאלותיו, כשהנחש הארסי נמצא לידו ושומע כל מילה?

ציפה, לא ציפה - אתה מחפש הגיון?! בצבא ?!

את ה"שבוע עבודות" עשיתי חמש פעמים, עד שעזבתי (בנסיבות הראויות לסיפור נפרד) את הבסיס ההוא, כדי להגיע לבסיס מושחת ומגעיל לא פחות: הקריה. כל שבוע כזה, גרם לי לבצע את תפקידי בפחות חשק, לחתוך איפה שאפשר לחתוך, לרמות איפה שאפשר, עד כמה שיכולתי (אף פעם לא הייתי טוב בזה).

את "שבוע העבודות" הפסיקו בערך שנה לאחר עזיבתי, כך שמעתי, בעקבות התאבדות של חייל רוסי, רב"ט. 

 

עד כאן הרקע לסיפור.

שמרתי בבניין "שאול". היה לי בפרופיל סעיף ליקוי שמיעה, וסעיף ליקוי ראיה. ובגלל אחד מהליקויים, אני לא זוכר איזה, קיבלתי פטור לשמירה במקום מואר בלבד. טופס מהוה שקיבלתי במרפאה עוד בזמן הקורס בשלישות הראשית, הסתובב אצלי בכיס החולצה הצבאית משך שלוש וחצי שנות שירותי, מקופל ומנוילן. הייתי ממשש אותו בקצות אצבעותי, מדי פעם, לראות שהוא עדיין שם, על כל צרה שלא תבוא.  כמו היה זה הדרכון המזוייף באמצעותו אני נמלט מהנאצים.

כל הזמן הייתי במתח שמישהו יכנס לבניין מבלי  להראות לי את אישור הכניסה. אנשים כעסו שהם צריכים להראות לי, לש"ג המושתן, את התעודה שלהם. זה היה עניין של כבוד בשבילם. של פז"ם.   מנגד, היו רס"רי משמעת, וקצינים של בטחון שדה, או סתם אנשים רעים אחרים, שהיו נכנסים בכוונה בלי להראות את התעודה, כדי לתקוע לך תלונה על שלא דרשת מהם להציג אותה.

היה לילה, אז אולי הייתי רגוע יותר.

אבל כולם היו במתח , כי סדאם איים להשמיד את ישראל, ובמערכות המחשב שבבסיס היו ידיעות, שהפכו לשמועות, שיש לו טילים באליסטיים וגם ראשי נפץ אטומיים, וכולם היו בטוחים שהוא ירצה להוריד קודם כל את הבסיס שלנו, המפקדה.

אותו לילה, ה-17 לינואר 1991,  נודע אחר כך כ"ליל הברקים והרעמים", בשל צבי לידר ומיכה פרידמן, שדרני אולפן הרדיו המאוחד של רשת ב' וגלי צה"ל, שהרגיעו את עצמם או את המאזינים באומרם ש"חלק מהרעמים ששמעתם הם של רעמים באמת, כלומר, ענן מתנגש בענן...וזה טוב כי הגשם מנקה את האויר ומוריד את החומרים הבלתי רצויים האלה אל הקרקע...".  באותו יום חילות הקואליציה החלו במתקפתם על עירק, ובלילה סדאם ירה את הסקאדים שלו, לראשונה, על ישראל.

 אני, רב"ט איתי ק', תוכניתן בחיל המודיעין, ישבתי בחדר הש"ג שהשקיף מהצד אל הלובי של הבניין המשושה, הריק, וכתבתי ביומני, או קראתי ספר.

פתאום פילחה אזעקה את הלילה המתוח.

אנשים , קציני מודיעין ברובם, ממושקפים על פי רוב, יצאו מהחדרים והחלו לרוץ לכאן ולכאן, ואני שאלתי אותם מה לעשות. 

סרן אחד קרא "תכנס לחדר האטום שלך!" תוך כדי ריצה ממני והלאה, 

ורב סרן אחר, שרץ בדיוק לכיוון השני , אמר לי בסמכותיות "תפעל לפי ההוראות! מה ההוראות שלך?!" .

סגן אחר שרץ באותו כיוון, אמר לי "תכנס לחדר האטום של היחידה שלך".

היחידה שלי שכנה בקומה מינוס אחד (באותו ביניין היתה קומה אחת למעלה, ושתיים למטה. הוא התפרש בעיקר לרוחב, שלח זרועות כעכביש מן המבנה המשושה המרשים של הלובי). ירדתי לשם, דוחס במהירות את הספר והיומן לתיק, הנשק, שלא ידעתי כמובן להפעיל, מוטל על כתפי.  בחדר האטום והמנוילן היו תורן ותורנית של היחידה, שניהם בדרגת רב סרן. עמדנו שם, כשאין לנו מושג מה קורה. היתה בפירוש תחושה שסוף העולם הגיע. ההשמדה האטומית. שנמות שלושתנו כאן, זרים זה לזה.  הרב סרן דיברה עם בני משפחתה, מנסה להסתיר את הרעד בקולה.  הרב סרן היה מודאג מאד. הוא אמר שהמערכת שלו, עי"ט, נפלה. זו היתה מערכת חיונית להעברת כל ידיעות המודיעין.  נבוך וחיוור, לבש מסיכה ומין סרבל פלסטיק שעטף את כולו.  הוא יצא מהחדר, מפוחד אך נחוש לסכן את חייו למען המדינה. 

תקפה אותי תחושה, שבשנותי הבאות תתקוף אותי לא פעם, מלווה לפעמים בצפצוף מסתורי באוזן, כזה שבא מן האין והולך אל האין. תחושה שאז ודאי לא היתה לי המודעות והכלים הרגשיים לחוות אותה במודע. תחושה שגם היום אינני יודע להסביר בדיוק, אבל הייתי אומר: מחסור במגע עם מציאות חיה ונושמת. ניתוק מוזר ממה שקורה, וחוסר ידיעה האם זה באמת קורה, ומדוע, ולמה כל  כך מהר, לפני שהבנתי משהו.  חשבתי שהרב סרן לא יחזור.   

עבר נצח כלשהו, שבו שתקתי, נבוך, מנסה בעיקר להראות לרב הסרן השניה שאני רגוע, מבקר אותה בליבי, כי שבה לשוחח עם בני משפחתה בהתרגשות, העירונית המפונקת הזאת. 

ואז הרב סרן חזר, ממש כמו שגיבורים חוזרים בסרטים, עייפים אבל בריאים ושלמים. הוא הסיר את המסכה ואת מעטפת הניילון ואמר שהכל בסדר, הוא החזיר את המערכת לעבודה.

 

למחרת כינסו את כל עובדי שבוע העבודות, והעמידו אותם במסדר.  סרן בעל כומתה אדומה של צנחנים עמד בידיים משולבות לאחור וחזה נפוח, וצרח עלינו כמו איזה נאצי קטן וכהה (אבל אשכנזי).  הוא אמר שאנחנו לא חיילים, ושאנחנו לא יודעים מה זה להיות חיילים. אבל עכשיו הוא יראה לנו, ולא תהיה לנו ברירה, אנחנו נלמד או שהוא כבר יטפל בנו. מעכשיו זה לא צחוק, זאת מלחמה, אמר, מנופף באצבעו מולנו. אתם תלמדו להיות חיילים.  הוא הוסיף בקול נמוך, חמור סבר,  שאתמול נעשה כאן מעשה חמור ביותר, שומר הפקיר את עמדתו, ולא פעל לפי הנהלים.

לאט לאט, מתוך הדברים, הבנתי שמדברים על עמדת שאול.  האם מדברים על המשמרת שלי? ניסיתי להבין מה היה אותו מעשה הפקרה.  האם הפקרתי באיזושהי דרך את עמדת השמירה שלי? ומה יהיה עונשי על כך?  הייתי בחרדה גדולה. תמיד פחדתי להגיע לכלא.  זה היה משהו שקורה גם לאנשים נורמטיביים, בצבא הזה. 

הנאום המשיך. "השומר", אמר הסרן מהצנחנים בטון צבאי, כמדקלם, "היה צריך להפעיל את הסירנה והוא לא עשה זאת. הוא ברח לחדר האטום."  עכשיו הסמקתי. חיכיתי לגלי צחוק ולעג ולהוקעתי בפומבי.

"אנחנו נברר מי זה היה ונטפל בו" הטעים הסרן. 

אחרי המסדר התפזרנו. עברו עלי כמה דקות מתוחות בחדר המשמר הדוחה, האפור, המסריח תמיד מגרביים אפורות ונעליים שחורות, ומשמיכות אפורות קוצניות ומטונפות.

ואז קראו לי.

הסרן נבח עלי,

"למה לא הפעלת את הסירנה?

"אף אחד לא אמר לי" גמגמתי "שאלתי מה לעשות, ואמרו לי להכנס לחדר האטום..."

ואז לפתע חדר למוחי המפוחד איזה שמץ היגיון  ושאלתי: "איזה סירנה בעצם? כי היתה אזעקה בבנין

"אתה תקשיב לי טוב: יש ליד עמדת השמירה, או אמורה להיות על פי הנהלים, סירנה ידנית קטנה ואדומה"  אדומה כמו הכומתה שלו, כמו דם החיילים שהוא רוצה כל כך שיפלו בקרב

"ובפעם הבאה שאתה שומע אזעקה, ואתה שומר בבניין, תפעיל אותה, ותרוץ בין כל החדרים, שכולם ישמעו אותה. אחרת אני אישית אדאג שאתה תלך לכלא, פחדן אחד. ברור?

"כן..." לא ידעתי אם להוסיף "כן המפקד", משפט שלא אמרתי מאז הטירונות. ואולי אפילו להצדיע. השארתי את האפשרות פתוחה, נכון לכל רמז מצידו, שבכך הוא מעונין. ניסיתי לעמוד ישר יותר, בכל מקרה.

"עכשיו בוא הנה" אמר הסרן מהצנחנים, למרות שהייתי קרוב מאד אליו. "תראה לי איך אתה פורק ובודק את הנשק שלך

כאן נפלה עלי אימה אמיתית. מאז ומעולם נכשלתי במבחנים האלה, לא מפני שהיו מחוץ להישג ידי, אלא דווקא בגלל הפחד להכשל, ובגלל תודעת הכשלון שנצרבה בי, באדיבות אבא שלי וטיפוסים אחרים דומים, כמו הסרן.    עם זאת אני מניח שאיכשהו עשיתי את זה, לא היתה ברירה. הבצוע היה גרוע מאד, אין לי ספק בכך, וגם הסרן נתן לי להבין שאצלו ביחידה לא הייתי שורד. הוא בכלל היה משגר אותי לסוריה או למצרים. טיפוסים כמוני רק מביאים נזק למדינתם.  אחר כך צרח עלי, וליבי כמעט ונקף בשל פתאומיות הצרחה: "מה עם הנעליים שלך, חייל? למה הם כל כך מטונפות? תצחצח אותן עכשיו מייד!". כך נפרדנו, לא לפני שהוא הזהיר אותי: "מה שהיה אתמול בלילה עוד יבדק, ואם אני אראה שאתה הפקרת עמדה, אני אטיס אותך לכלא".

ובאמת, העניין נבדק, בנוכחות רס"רים שונים, משופמים ונפוחים, וגם מפקד המחנה, שכמו כל מפקדי המחנות היה מין רס"ר שהפך מפקד, גרוע יותר מכל רס"ר. אני פרפרתי שם, בפינה, שותק. לא שאלו אותי מה היה, ולא הבנתי את הדיבורים. 

ובערב הבא שוב שמרתי שם, שמח שלא הגלו אותי לעמדה אחרת, וחרד מן הבאות. הפעם עמדה לידי מכונה אדומה תלת רגלית.  זו היתה האזעקה הידנית, והיא היתה זהה למה שכינינו בקיבוץ "המָנוּאֵלָה האדומה", או פשוט "המנואלה", ושאנחנו הילדים היינו משתעשעים בה  תדיר -  לוקחים את הידית , הדומה לידית התנעה של מטוס פרופלור בסרטים הישנים, או מכונית של פעם, ומכניסים אותה לתוך המוט בצד המנואלה, ואז מסובבים, עד שהיתה נשמעת נאקה עגומה ומרגשת, מלאת תלונות. לא היה קל להוציא את הצליל, היה צריך לרכוש בשביל זה את מיומנות הנעת המנואלה.   

כשהגיעה האזעקה של אותו לילה, נאלצתי לא רק לשחזר מיומנות זו, אלא לעשות זאת בתנאים קשים בהרבה, תוך שאני רץ בין החדרים, במסדרונות הבניין, וגם כשאני לבוש במסיכת הגז.

עד היום, כשאני נזכר בתקופה המסריחה ההיא, עולה כסיכום גראפי התמונה הזאת, של רב"ט ק', שמעולם לא הצטיין בקואורדינציה שלו, המנואלה האדומה בין ידיו, מסיכת הגז לפרצופו, משווה לו מראה של עוף גדול מקור, מציורי האקספרסיוניזם הגרמני , והוא רץ, כפוף כהרגלו,  חרד לעורו, בין החדרים תוך שהוא מסובב את הידית שלה, וקול האזעקה נשמע, אם לא מהמנואלה אז ממערכת הכריזה המשוכללת. רץ ויודע שאם סדאם פוגע, ויש לו אטומי או כימי, הלך עליו.

אבל זה צבא, לא?


[1]  גם כשהיינו שחומים - והיינו בינינו לא מעט שחומים ובני עדות המזרח - היינו לבנבנים.  וגם כשהיו בין עובדי הרס"ר לבנבנים - והיו כאלה - הם היו שחומים. ומנוולים לא פחות מהשאר, כמובן.    

נכתב על ידי , 17/2/2011 04:09   בקטגוריות האם יש לסבל תפקיד בחיינו, או שהוא סתם בזבוז זמן?, הגזענות הנוראית שלי, קיצור תולדות חיי, צבא  
14 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איתי() ב-18/3/2012 18:35
 



המתנה המוזרה


 

[הקטע הבא יצא קודר משהו.  חשוב לי לאמר שאינו מאפיין כלל את מצב רוחי הטוב עד מצויין בדרך כלל בחצי שנה האחרונה, ובכלל בשלוש עד שמונה השנים האחרונות.

דווקא בגלל זה מענין אותי ונכון בעיני לפרסם את הקטע. 

אנא שימו לב למשפט החותם, והבינו שאין כאן בקשה לחיבוק וירטואלי.   ]

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

 [5/10/09  סדנת כתיבה, בית של ח'.

התרגיל: כל אחד נותן למי שמולו משפט מתנה.

אני הייתי מול הילה, שנתנה לי את המשפט:

ושוב אפרת יעקבי נשארה נאמנה למספריה בירושלים (הבירה).

מה שמאד הפתיע אותי, כמובן. 

מה בדיוק מתנה כאן, לעזאזל? מה מתנה במשפט הפרובוקטיבי הזה?  כתבתי את הקטע כשהשאלה הזאת בראשי. ]

{השיר שנבחר ע"י ע+ע כמייצג את כותב שורות אלו}

המתנה המוזרה

המתנה שאני נותנת לך היא שתיקת הטלפון בשבתות. בשבתות אינסופיות שאתה מבלה לבד, בחברה המאוסה של עצמך.

היא הבחורות שקבעו איתך למוצאי  שבת בערב. הבחורות שהפריחו תקוות כמו זיקוקים בחלל נפשך. אלו שברגעי המתח האחרונים שנמתחו לקראת הפגישה, ביטלו הכל, או פשוט לא הגיעו.

וכל הזיקוקים נפלו באחת, כבויים, ללא זיק וצליל.

היא הפחדים ששיתקו אותך ולא נתנו לך לגשת לבחורות שרצית.  פחד הדחייה, פחד ההתבזות. הפחד לחטוף בומבה בפרצוף. 

הפחד שבסופו של דבר הוא פחד ממה שעוד לא קרה, פחד מפחד.

היא מתנת המכתבים להם ציפית לשווא, מציץ מדי יום בהחבא בתיבת הדואר.

המכתבים שלא הגיעו ותיבת הדואר שנשארה ריקה.

היא המכתבים שהגיעו לבסוף, מכתבי הדחייה, הפסילה, דלתות שנטרקו בפרצופך.  " אתה פשוט גרוע, מכוער" אמרו בנימוס של אלו היודעים את הכללים, אלו שנמצאים בבית ומסמנים אותך כשגוי, מעוות, חסר בית.

היא מתנת המחברת, שהיתה בתיק, שהונח בתא המטען לפני שירדתם לים, בדרך צפונה.  תא המטען שנפרץ.  התיק שנגנב ככה סתם, מבלי שיהיה בתוכו דבר בעל ערך עבור הגנב. התיק שחיפשתם בשיחים סביב מגרש החניה, לשווא. המחברת שנתנה משמעות לכמה חודשים מחייך, ושבלעדיה לא היתה משמעות, רק סימן שאלה כואב מול אובדן חסר פשר.

היא שוב השיתוק, שיתוק ידך שלא זזה את מרחק הסנטימטרים הספורים שהפרידו בינה לירכה של בחורה ישובה לידך על ספה בדירה  תל אביבית, או על שק שינה, או על כסא חדר האוכל בערבי חג.

היא החרטה הנוקבת שאחר כך, גם אחרי עשרים שנה – הו, למה לא פעלתי, למה החמצתי את ההזדמנות שלא תחזור. למה נכשלתי בזה.

היא הדברים הפטפטניים וחסרי התועלת, דברי הרהב שאמרת ברגעים שלא היית קשוב. הנאומים עליהם הצטערת כל כך ברגע בו סיימת אותם, ועוד לפני.

היא בגידת הגוף ובגידת הנפש. והספק המקנן והנוקב שמא בגידת הגוף אינה אלא סימפטום לבגידת הנפש.

היא רגעי החידלון ואין האונים, כשרוצים מאד אבל דבר אינו עומד. היא הבושה הכרוכה בזה, הבושה הנוקבת, המחזירה אחורה אחורה. הרצון להימוג מעל פני האדמה.

היא רגעי המחלה, והחרדה המציפה כל נקב, שמא המחלה תמשך לעד.

רגעים מבוזבזים עם פסקול טורדני של ברז דולף.

היא רופא שהוא תליין, רופא שמחדיר עצמים חדים למקומות הרגישים, רופא מומחה וחסר רגש שעבורו אתה חתיכת בשר מקולקלת.

היא דירות לא מוארות, מלוכלכות באופן חסר תקנה, מרקיבות, יקרות באופן שערוריתי.

דירות שכורות.

דירות שאינן בית.

היא המעברים הנואלים בין הדירות, ותחושת החרדה הקיומית המתלווה להם.  חרדה מכלום, חרדה טיפשית ובלתי מוצדקת.

היא החודשים שאחרי מעבר הדירה, החיכוך עם הקירות הללו שמסרבים להיות בית. הגינוי העצמי: אם היית נורמלי, כבר היית מארגן כאן בית לתפארת. והצריך צריך צריך הזה שמולו אתה לא עושה לא עושה לא עושה, עצלן עלוב חסר אונים.

היא הבחורה היפה שלא פנית אליה, למרות שכל כך רצית, והתלבטת, וסערת מבפנים, עד שויתרת. הנערה המקסימה שהיתה יכולה לשנות את חייך, אילו פנית אליה אז, לפני עשרים שנה בקיבוץ.

היא הכעס על עצמך ועל הטיפשות שבמחשבות אלו, ובתקווה שמעוררת בך הבחורה היפה. הבנאליות הזאת, שחושפת את טמטומך. והעליבות של הבחירה ביפה מבחוץ ולא היפה מבפנים.

היא החרטה והצער על עשר שנים מבוזבזות, עשר שנים שאמורות להיות היפות ביותר בחיי אדם, שנות הנעורים.  המחשבות לפני השינה: הו, למה לא למדתי אמנות לחימה בכיתה ו', למה לא הייתי חזק יותר, חכם יותר, אידיוט פחות, שברירי עלוב וכפוף פחות.  לשם מה סבלתי את כל הסבל המיותר הזה?

היא הרגעים  בהם הסבל היה חזק עד כדי שיגעון. ההתלבטות הנואלת, מחלת ההתלבטותיתיס שאוכלת אותך מבפנים. מחלה שכולה סבל ואינאונים. שהייה ארוכה, נוקבת מכאב, בלימבו של החלל הנפער בפסיחה בין שני הסעיפים, בין שתי הדרכים ביער, בחוסר יכולת להחליט ולבחור.  עד כדי כך, שהיית יורד מהקיבוץ אל העיר, אחרי יום שלם של התלבטות, עולה על הרכבת למרכז, ויורד ממנה רגע לפני שהיא נוסעת. וגם בירידה לא היית מתנקה מהחרדה הנוקבת שלא פעלת כשורה, שבחרת את הבחירה הלא נכונה. והכל היה גורלי כל כך, חסר הומור, גורלי וחסר נשימה ונחת.

לשווא, לשווא, כי לא היתה כאן שום הכרעה גורלית, רק סימפטום לתודעה סובלת וחולה.

וגם שנים אחר כך, כל השעות שבזבזת, מכור,  במשחקי מחשב עלובים שאינם מפתחים את המחשבה (הליקופטר נע במנהרה ומתרסק תמיד בסוף, בדיוק כמוך).  שבזבזת, מכור, על פורנו משחית ומעוות, שלקח ממך את האנרגיה שהיית צריך להפנות למקומות אחרים. שבזבזת על גלישה סתמית, גלישה שאינה מביאה לשום מקום ואין בה הנאה מהדרך.   

היא חרטה נוקבת – הו למה לא פעלתי, למה דיברתי יותר מדי במקום לעשות, למה לא היתה בי שתיקה ושלווה, למה לא ידעתי אז מה שאני יודע היום. למה הכרטיס הזה הוא בכיוון אחד בלבד, ומדוע מזדקנים בדרך, ולמה התחנה האחרונה סופית  לחלוטין, סופית באופן בלתי נתפש ושָם ללעג ומחריד.

היא החרטות, רגעי השיתוק, הטעויות הבלתי נסלחות, הסבל הבלתי מוצדק והסבל המוצדק.

היא המָתנה המוזרה.

מתנה מנצנצת, שטרם נפתחה, ומה שבתוכה - סוד.

היא חידת חייך.

נכתב על ידי , 15/11/2009 01:27   בקטגוריות מסדנת הכתיבה, האם יש לסבל תפקיד בחיינו, או שהוא סתם בזבוז זמן?  
40 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של סטייק מדמם ב-28/11/2009 01:23
 



66,382
הבלוג משוייך לקטגוריות: סיפורים , שירה , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לjerom_k אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על jerom_k ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)