לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים הם במקום אחר


ועכשיו - אל החיים האחרים, אלה בלי הטעויות!

כינוי: 

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2017    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
קטעים בקטגוריה: . לקטעים בבלוגים אחרים בקטגוריה זו לחצו .

רק את הריק הותרתי שלם


[ אני ממש מתנצל, אבל  יש לי עוד כמה דעות שלא יכולתי להתאפק מלאמר, למרות שמבחינה רוחנית פי הטבעת מתאים להוצאתם  יותר מהפה הרגיל.  זה ממש לוחץ לי בבטן, אז אני הוציא את זה רגע, ואחר כך נשבע לכם שאני חוזר לכתוב דברים שהם לא דעות.

וכפי שכתב לסקלי, בשינוי קל:

אני שונא דעה

ויש לכך שלוש

סיבות.

הראשונה: אינני יכול להניח את ראשי על כתפיה של הדעה.

השניה:  הדעה אינה יכולה להניח את ראשה על כתפי.

השלישית: לדעה אין ראש או כתפיים.

וישנה גם סיבה רביעית.

 

ועוד התנצלות – כתבתי את זה די מזמן, לפני חודשיים בערך.

]

 

רק את הריק הותרתי שלם

 

אוסף שיריו של חזי לסקלי יצא סוף סוף ("באר חלב באמצע עיר", הוצאת עם עובד). 

ב- 15 השנה שחלפו מאז מותו, לא יצאו הדפסות חדשות של ספריו, שהפכו נדירים ויקרים, ואני מכיר אנשים ששילמו תמורתם לא מעט כסף, בחנויות יד שניה.

גם אני חיכיתי בערגה לספרים שלו, וכנראה שאנשים סביב ידעו זאת, שכן קיבלתי את הספר פעמיים כמתנת יום הולדת. 

כרגע לסקלי הוא הכוכב הזוהר בשמי. לו אני סוגד, ואותו אני עובד.  הוא זורח שם יחיד ומיוחד, לצד כוכבים קודמים כפגיס, עמיחי, ת.ס. אליוט, זך, ואייחו, וולך, פסואה.

אם יש לי משהו בעל ערך לאמר לכם כאן הוא רק זה:  זה ספר מאד שווה.



ועכשיו לדברים הפחות חשובים שיש לי לאמר.

קראתי שלוש התייחסויות ללסקלי בעקבות הוצאת אוסף השירים:  יצחק לאור, אפרת מישורי, ומאיר ויזלטיר , עורך הספר שנתן לו את שמו.

משהו היה חסר לי בהתייחסויות האלה. חיפשתי וריפרפתי גם על מאמרו של אריאל הירשפלד, וכלום.

מה שהיה חסר הוא ההתייחסות לחוסר, לריק, בשירתו של לסקלי. 

נכון שאי אפשר להתייחס לכל הממדים ביצירתו הענפה;  אבל הרושם שלי, הוא שיש כאן בורות. הבודהיזם אינו נתפש כתורה רצינית בקרב הממסד הספרותי בארץ, שאינו בקי בו כלל, וסבור מן הסתם שאלו שטויות של ניו אייג' (כמו שאיכות הסביבה היא עיסוק לילדים משועממים).   

אין לי מושג אם לסקלי הכיר את הבודהיזם. לא מצאתי עדויות לכך. אבל אין לי דרך אחרת להסביר חלק משיריו. וקודם כל, אולי שירו המפורסם ביותר, לפחות בבלוג זה:

 

אם תרצו / חזי לסקלי

 

אם תרצו ספגטי בולונז,

תקבלו את כל הספגטי בולונז שבעולם.

אם תרצו את כל הספגטי בולונז שבעולם,

תקבלו בקושי מעטפה עם פתק:

"משלוח הבולונז אבד בדרך

ממרסי לחיפה

אולי    טבע בים

אולי    נחטף בידי אוזבקים משולחי רסן

אולי    התפוצץ בטעות".

 

אם תרצו אהבה,

תקבלו בקושי מעטפה ריקה, בלי כתובת,

בלי כלום.

אחרי הבכי והשינה תבינו

שאפשר

להשתמש במעטפה ריקה,

לשים בה משהו:

אולי    שבר זכוכית

אולי    טבעת שהתעקמה

אולי    קווצת שיער. משהו.

 

אם תבקשו מעטפה ריקה,

תקבלו אהבה,

את כל האהבה שבעולם.

 

 

יותר ברור מזה?  בודהיזם להמונים + מנה חמה + ריקוד + חוש הומור.

(שזה עוד משהו שהמבקרים הנכבדים שכחו לציין. הומור. (נכון אמנם שלאור הזכיר את ההומור של לסקלי, בדרך אגב). הם יצרו תמונה של לסקלי כיוצר של "אסתיקה אכזרית", ושכחו לציין שהוא אחד המשוררים הכי מצחיקים בעברית. במיוחד הפתיעה בחומרת הסבר שלה אפרת מישורי, מה שהזכיר לי אנקדוטה חסרת חשיבות שאני מרבה לצטט, כיוון שאני חי חיים קטנים, וכל נגיעה בזוהר, יהא ביצתי ונידח ככל שיהיה, גורמת לי להתרגש ימים שלמים ואף שנים. ישבתי באותו שולחן עם המשוררת הזאת פעם אחת, כן. בקפה ביאליק. זה היה ערב מיוחד עבורי, למרות שעבור היושבים האחרים הוא היה מן הסתם ערב סתמי. במשך השנים הארוכות שחלפו מאז, פינזטתי לכתוב על זה פוסט.  אז גם הפעם לא אכתוב על זה פוסט, רק אנקדוטה:  באיזה שלב המשוררת מישורי חזרה לימי ילדותה בטבריה הרחוקה, והצהירה בגאווה מוצדקת לחלוטין (אם יש בכלל גאווה שהיא מוצדקת לחלוטין) שבגיל 16 היתה אלופת הארץ באתלטיקה קלה.   זה היה חלק ממונולוג שהמילה השכיחה בו היתה "אני". 
ואז המשורר רוני פיקי ברד, שזכיתי לכבוד לשבת גם איתו באותו לילה באותו  שולחן, אמר כמו לתומו: "יהדות השרירים".  והביטוי המשונה הזה (ככל הנראה, אם להסתמך על ויקיפדיה, ביטוי שהמציא ב- 1898 מכס נורדאו – מגיבורי הציונות, הוגה דעות שמרן שתקף את איבסן בשל ניוונה של יצירתו, ואת ויטמן בגלל ההומוסקסואליות בכתיבתו), כאילו נעץ סיכה והוציא בבת את האויר מהבלון המנופח של מישורי (שדווקא אינה נראית לי משוללת חוש הומור)).

 

הריק מופיע בין השאר גם במחזור "מחולות ריקים" (שהמוטו שלו הוא: ' "אתה רוצה לשתות את היין; אבל לא רוצה לרקוד איתי" [ראובן בן-עמית, יו"ר סניף כ"ך בטבריה, לחנוך מרמרי]' ) מתוך הספר  "חיבור וחיסור":

 

מחול עשרים ואחד

 

בתקופת הרעב הגדול אכלתי

את המזון

שעל הצלחת

ואת הצלחת

שמתחת למזון

ואת השולחן

שמתחת לצלחת

ואת הריצפה

שמתחת לשולחן

ואת היסודות

שמתחת לריצפה

ואת האדמה

שמתחת ליסודות.

ורק את הריק הותרתי שלם כי

ממנו אגזור את בגד הריקוד שלי.

 









והמחזור מסתיים ב-

 

מחול שלושים ושישה

 

המלים עברו דרך העולם

כמו להקת ציפורים.

 

כעת אין דבר בתוך העולם.

אפילו העולם כבר לא בעולם.

 

ובמחזה  "דת", בספר "העכברים ולאה גולדברג", אומר "אלהים האמיתי", אחת משש הדמויות במחזה:

ואני בוכה

כי

איני מפסיק להוולד.

הוולדות נצחית היא דבר מצער

כשאפסיק להוולד אהיה מאושר.

 

שוב: יותר ברור מזה?  הפסקת ההוולדות מחדש, היציאה מהסמסרה והסבל הכרוך בה, האושר של הנירוואנה.

 

ובמחזור "זכרונותיו של זומבי", מתוך אותו ספר, מופיע שיר הנפתח בשורות:

 

אני נמצא בכלא של הדים

יושב על הד של כורסא

ואוכל הד של פרוסת לחם.

 

שורות המבטאות את הרעיון הבודהיסטי, לפיו אנחנו חיים ב"כלא של הדים", פרי תודעתנו הרואה קיום מוצק במקום שאין בו אלא הד חולף,  ומרחיקה אותנו מהאמת.

ובאותו מחזור, כאן ועכשיו , אותו עיקרון שהפך לקלישאה ניו אייג'ית, מופיע ב"יומנה של אידרת הדג":

העבר לא היה

העתיד הוא רעיון אידיוטי.

 

הערת אגב לסיום: ויזלטיר, בראיון איתו, מספק את האבחנה האינטיליגנטית הבאה:

"חזי נורא אינטליגנטי כמשורר. זה גם לא דבר מובן מאליו. יש משוררים שהם לא במיוחד אינטליגנטים.. נגיד יהודה עמיחי - אין לו איזושהי מחשבה מאוד מעניינת, הוא לא במיוחד אינטליגנטי"

כדי להלל (בצורה טיפשית ועילגת למדי) משורר מת אחד, לסקלי,  דורך ויזלטיר על גופתו של משורר מת אחר. למה לא? בכיף, כמקובל בארצנו. במיוחד כשהגוויה היא של עמיחי, שהצליח קצת יותר מדי.

(והכל, כמו שאומרים בבודהיזם, קשור: ההתעלמות מהפן הבודהיסטי בשירתו של לסקלי קשורה לזלזול בבודהיזם, ולזלזול בעצם הניסיון להיות אדם טוב יותר. שהרי האמן, ועל אחת כמה וכמה העיתונאי, רצוי – לכאורה, על פי תפישה רווחת זו  - שלא יהיה שליו מדי; רצוי שיהיה מיוסר; רצוי שיהיה בו איזה מאגר אינסופי של שנאה, שתהפוך לדלק של יצירתו.  קחו את המאורות הגדולים של מוסף הספרות והתרבות של העיתון לאנשים חושבים, בני ציפר ויצחק לאור. השנאה היא הדלק המניע את יצירתם. והיי, שימו לב שזאת שנאה לאחר, ולא שנאה עצמית. המוטו הוא: "אני שונא את הספרות העברית". למה שיעבדו כדי להיות אנשים טובים יותר? לפי תפישתם, יאבדו כך בהרף עין את מקור ההשראה של יצירתם (וחייבים להודות שבמקרה של לאור זה עובד, והוא מייצר פרוזה מעולה בעיני. אבל לא הייתי רוצה להיות הוא, כי לא הייתי רוצה ששנאה תניע את מעשי)).

בתור אדם לא במיוחד אינטיליגנטי, תמיד חשבתי ששיריו של עמיחי אינטיליגנטים מאד. עמיחי היה המשורר השני שהתאהבתי בו, אחרי פגיס. אם את פגיס הבנתי אינטואיטיבית (משהו בתדר של המלים ששידר ישירות ממוח אל מוח) , הרי שאת עמיחי התאמצתי לפעמים לפצח. אז הנה, מוקדש לויזלטיר, שיר אינטילגנטי (לכאורה, לדעתי) של המשורר הלא אינטילגנטי הזה:

 

מעין אחרית הימים/ יהודה עמיחי

האיש תחת תאנתו טילפן לאיש תחת גפנו:

הלילה הם בהחלט עלולים לבוא.

שריין את העלים סגור היטב את האילן,

קרא למתים הביתה והיה מוכן”.

הכבש הלבן אמר לזאב:

בני אדם פועים וליבי כואב:

הם יגיעו שם לידי קרבות כידון.

בפגישה הבאה בינינו, העניין ידון”.

כל הגויים (המאוחדים) ינהרו לרושלים

לראות אם יצאה תורה ובינתיים,

היות ועכשיו אביב

ילקטו פרחים מסביב.

וכיתתו חרב למזמרה ומזמרה לחרב

וחוזר חלילה ושוב בלי הרף.

אולי מכיתותים והשחזות הרבה,

ברזל הריב בעולם יכלה.

 






 

בלדה לשוטר מזרחי

 

הערה קטנה נוספת, במסגרת דעות שצריך להפטר מהם:

שימו לב כיצד עיתון "הארץ" בחר לדווח על הידיעה בעניין גזר דינו של השוטר שחר מזרחי:

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1112244.html

כותרת הידיעה:

" משפחתו של מחמוד גנאיים שנורה למוות ע"י שוטר: דם ערבים הוא הפקר"

כותרת משנה:

קרוביו של גנאיים ביקרו בחריפות את החלטת ביהמ"ש לגזור 15 חודשי מאסר על השוטר, שחר מזרחי. "אין לתאר אותה אלא כהחלטה גזענית"

והידיעה ממשיכה כך, בדיווח שמתמקד אך ורק בדברי משפחת גנאיים, וכן גורמים פוליטיים ערבים , כמו ועדת המעקב של ערביי ישראל . כולם קושרים את גזר הדין בגזענות כנגד ערבים (כידוע יש בעולם, או לפחות בארץ, רק אוקיינוס אחד של גזענות, כנגד ערבים, עם איים זעירים של גזענות נגד אתיופים). כך לדוגמא מנהל מרכז "מוסווא" אומר באותה ידיעה עיתון הארץ: "המשטרה חייבת להוציא מתוכה את העשבים השוטים שידם קלה על ההדק כשמדובר בערבים".

 


עשב שוטה?עשב שוטה או צל"ש
? השוטר מזרחי

בבית המשפט, שדן בעניין השוטר מזרחי והעבריין גנאיים במשך כשלוש שנים – לא עלה כלל עניין הלאום של העבריין והשוטר.   זאת, כיוון שהיה כאן (על פי ההגיון שלי, הגזעני, אני מניח, בעיני "הארץ") עימות בין גנב רכב, נחוש שלא להשמע להוראת המשטרה לעצור, לבין שוטר, שספק אם עניין הלאום של גנב הרכב עמד בראש מעייניו בזמן התקרית.

 

איך נראתה הידיעה במקומות אחרים?

ניקח לדוגמא את  ynet:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3771830,00.html

שימו לב להבדל התהומי.

כותרת:   " מהומה בביהמ"ש: 15 חודשים לשוטר שהרג פורץ"

כותרת משנה:

" כשבחוץ מפגינים למענו, גזר בית המשפט 15 חודשי מאסר על השוטר שחר מזרחי, שירה למוות במחמוד גנאים שניסה לגנוב מכונית בפרדס חנה. השופט: "שחר ראוי לשבח על מלחמתו במכת הפריצות, אך חבל שהדבקות במשימה הביאה לתוצאות הטראגיות".
עוד בידיעה:
"
מזרחי הגיע לבית המשפט לבוש במדי המשטרה, אך סירב לדבר משום שנאסר עליו להתראיין בתפקיד. באולם הדיונים פרצה מהומה בין משפחתו של מזרחי לבין משפחתו של גנאים. משפחת מזרחי מתכוונת לערער על העונש.

לאחר גזר הדין נראה מזרחי כשעיניו
אדומות מדמעות. בני משפחה וחברים מהמשטרה ניגשו אליו, חיבקו אותו ועודדו אותו. "זו בושה וחרפה למדינת ישראל", אמרו בני משפחה. על ההרוג אמרו: "זה עונש שכל פורץ צריך לקבל. שיידעו שיש מחיר לשלם על עבירת. שחר עשה את העבודה שלו וקיבל בית סוהר".

גם הידיעות באתר של יואב יצחק (שמביא לאחר הדיווח את תגובת ארגון נשות השוטרים) ובחדשות ערוץ שתיים נראו אחרת לגמרי מהידיעה ב"הארץ".

שימו לב, שבצד "הגזעני" לא מוזכרת הגזענות והלאום הערבי כלל. התיזה לפיה גנב הרכב נורה מפני היותו ערבי באה רק מפי הערבים ומפי דובריהם בעתון "הארץ".

אני לא ממש מבין מדוע "הארץ" בחר להציג ידיעה חדשותית באופן כל כך מוטה.  נראה לי שלמישהו שם – מעבר לכתב ג'קי חורי (אני מניח שגם עורך מחליט על דברים כאלה) – יש דעה מוצקה על כך שמשטרת ישראל יורים בערבים בשביל הכיף, מתוך גזענות.

ריפרשתי את הידיעה ב"הארץ" שוב ושוב, בניסיון לראות אם מביאים איזשהו צד אחר. נאדה. גם התגובות שכתבתי – שלוש במספר, כולן מנוסחות בנימוס, בניגוד לטוקבקים שהתפרסמו -  לא התפרסמו עד היום.  [לאחר חיפוש מצאתי ידיעה אובייקטיבית יותר ב"הארץ". אבל ידיעה זו נבלעת בידיעה של ג'קי חורי].

אם אתם אנשים חושבים,  חישבו רגע:  ככה אתם רוצים לקבל ידיעות חדשותיות?  ערוכות וצבועות לשחור ולבן, נותנות פה לצד אחד בלבד?

 

נכתב על ידי , 9/9/2009 04:09   בקטגוריות אני אינטלקטואל מסריח, אקטואליה, דעות שאני צריך להיפטר מהן (לפי הבודהיזם)  
27 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של המרקש ב-17/2/2010 11:53
 



גלגלץ זה פורנו רך


[ביום שלישי הבא, אני הולך להצביע לתנועה הירוקה – מימד.  

אני מאמין בתנועה, ואני מאמין למי שעומד בראשה, ערן בן ימיני.

את ערן הכרתי לראשונה ב- 1996, כשהקים את מגמה ירוקה. לאורך שנות הכרותנו הרגשתי תמיד שהוא אדם ישר והגון, יודע להלך עם הבריות ולהצחיקן, ובכלל אחלה בן אדם (למרות, ואולי בגלל, מוצאו התימני).   וכן ביכולתי להעיד ולאשר, שהדבר שהכי מענין את ערן הוא איכות הסביבה (מספיק מענין, למשל, כדי לעזוב לימודי תואר שני בטכניון ולעבוד קרוב ל- 24 שעות ביממה בהקמת מגמה ירוקה, במשכורת של חצי משרה לפי שכר מינימום). 

אז אם הייתם רוצים להכיר – ולו וירטואלית – מישהו (אני) שמכיר מישהו (ערן) שהוא חבר כנסת – הצביעו גם אתם לתנועה הירוקה. 

אגב, באופן טבעי אני מכיר שם עוד כמה אנשים, מימי מגמה ירוקה.  כולם אנשים מצויינים.

גם שחור, גם ירוק. גם פיזיקאי, גם שחקן - ערןגם שחור, גם ירוק. גם פיזיקאי, גם שחקן - ערן

 

מה שכתבתי אולי נראה תחילה לא קשור לתנועה הירוקה, אבל בחלק הבא, שאפרסם בימים הקרובים, ובייחוד לקראת סופו, יתברר הקשר לקורא הנבון.

הפוסט נכתב אמנם בצורה אסוציאטיבית, כמיטב המסורת.  אבל אפשר לראות בו את המבנה הבא:

 

1. גלגלץ זה פורנו רך – על גלגלץ והרייטינג

2. לחם, דם, פורנו ושעשועים – על מדיה מוּנָעַת רייטינג ומנגנוני שליטה בתודעה

3. מרעילים את התודעה כדי להקל על עיכול הפרסומות –מדיה מוּנָעַת רייטינג היא מדיה מונעת פרסומות

4. תאונה בשידור חיgreen wash  - המקרה של גלגלץ ופלאפון

 

ובחלק השני:

5. ועדי עובדים בשירות תרבות הצריכה  - כיצד ארגונים סוציאליסטיים לכאורה מחזקים קפיטליזם ותרבות צריכה

6. השמאל הצרחני והצרכני -  אפילו בקיבוץ – איך (בשתי מילים) הפסידה המהפכה הקיבוצית לקפיטליזם

7.איכות סביבה? - רק תצאו קודם מהשטחים (הכבושים) -  מדוע השמאל בארץ אינו עוסק באיכות הסביבה בכל ליבו

8. יוסי שריד שולף מהכובע – דוגמא היסטורית (מניסיוני האישי) להעדפת השמאל (מרץ) את הסכסוך. ודוגמא אחרת, להטית מערכת המשפט לטובת תרבות הצריכה.

 9. הקפיטליזם ניצח, מרקס צדק  (בדבר אחד) - על השילוב הדורסני בין מהפכה מדעית, טכנולוגיה, ותרבות צריכה.  הברכה והסכנה שבו.

 

כיוון שאני מדבר כאן על הדעות שלי, אין לקחת אותי לגמרי ברצינות. הדעות משתנות מדי פעם. ולפי הבודהיזם אנחנו בכלל צריכים להיפטר מהן (מהדעות שלנו).] 

 


1. גלגלץ זה פורנו רך

 

בכתבה כלשהי, מלפני כשנתיים, נשמע עורך גלגלץ, דן-דן מטיוק, זחוח:  הוא מאזין לתחנות כמו 88 ו-106 FM  והוא "באמת לא חושב שמתקיימת שם איזה סצנה סודית שאנחנו, כגלגל"צ, יכולים לקטוף ממנה אלינו את הטובים ביותר"  והוא מוסיף: "הרי אנחנו תמיד מחפשים את השונה והמיוחד, וההיצע ברמה גבוהה ואיכותית פשוט לא גדול".

ההיצע אינו גדול?  האם יש לאדם, שמקצועו האזנה למוזיקה, מושג איזה אוקיינוס בלתי נתפש של מוזיקה נוצר בכל שנה בעולם?!  אני מקשיב לשש שעות סיכום שנה של "רחצה לילית", ואורי בנקהלטר, העורך הראשי של קול הקמפוס, מדגיש, בתחילת השעה השישית, כמה חלקי המסע שלו, בן שש השעות, וכמה הוא לא יכול לסכם את השפע באוקיאנוס המוזיקה האינסופי שנוצר השנה. 

והרי אפילו קול הקמפוס, ועוד יותר מהם 88 FM, אינם מביאים אלא טיפה די מוגדרת וזעירה בים: הדגש הוא על מוזיקת פופ שמושרת באנגלית. מה הסיכוי שהיינו שומעים על Kings of convenience   אם היו שרים בשוודית ולא באנגלית?  על ביורק אם היתה שרה איסלנדית ולא אנגלית? (אל תגידו לי sigur ros  -  א. כי אף אחד לא שומע אותם מחוץ ל- 106, ב. כי הם תוצר הצלחתה של ביורק).   אפילו Lucio Dalla , אולי הזמר הידוע באיטליה, ארצו הלא זעירה ולא זניחה תרבותית  - אפילו על דאלה לא היו שומעים, המעטים מביננו שזכו לשמוע אותו, אם פבארוטי – הטנור "הבינלאומי", כלומר  הידוע באמריקה ובשאר הארצות דוברות האנגלית - לא היה חובר לדאלה בשיר שחציו אנגלית (לא בגרסה הזאת. אבל כן בגרסה ששמעתי להפתעתי הרבה יום אחד ברדיו הישראלי).   

מי יודע איזו מוזיקה נוצרת בסין על מיליארד ומשהו תושביה?

ובתת היבשת ההודית, בעלת המסורת המוזיקלית המורכבת והעשירה כל כך?

אפריקה, דרום ומרכז אמריקה,  דרום מזרח אסיה?

אבל דן-דן שלנו בטוח: ההיצע פשוט לא גדול.

יותר מכל הרתיח אותי הטון של דן-דן.  מין התנשאות זחוחה ממרומי כס מלכות, ממנו בוחרים את הטובים ביותר.  כס מלכות המונח הרחק מעלה, על הר הרייטינג האימתני של גלגלץ.

דן דן המתיוק. זחוחדן דן המתיוק. זחוח

אבל בעצם, מה מקור הזחיחות הזאת?  על איזה השגים מופלאים היא נשענת?

רייטינג, ועוד רייטינג.

מה זה רייטינג גבוה?

רייטינג גבוה פירושו שהרבה אנשים צופים ב(ערוץ 2) או מאזינים ל(גלגלץ)  תחנה מסוימת.

אבל רגע, מה בעצם ההישג הגדול בכך שהרבה אנשים צופים בך או מאזינים לך?

הרי אותם המונים על פי רוב אפילו לא משלמים לתחנה בה הם צופים!

בסך הכל, מה שתחנה צריכה לעשות כדי שמקסימום אנשים יאזינו לה, הוא לפנות למכנה המשותף הנמוך ביותר.

שזה מה שגלגלץ עושים כבר שנים ארוכות ארוכות, מאז התמנה אלדד קובלנץ למנהל התוכן של התחנה. "בהצלחה רבה" , מוסיפים בהתפעלות כלי התקשורת

[מענין, הרי את הפלייליסט של גלגלץ מרכיב יותר ויותר המחשב. האם אין זה הופך את גאוותם של אנשי גלגלץ למגוחכת? האין זה מייתר את תפקידם? האם הם גאים בכך שהם מחסלים את המקצוע שלהם?].

 

2. לחם, דם, פורנו ושעשועים – מנגנוני שליטה בתודעה

 

תמיד היה משהו שההמונים צפו בו. תמיד היה מופע כלשהו בראשה ההפוך של פירמידת המדרוג.

בימי האימפריה הרומית היו אלה מופעי הגלדיטורים.

בזמן שוירגיליוס כתב את שירתו, ההמון בקולוסיאום צפה בעבדים אומללים שנאלצו לשחוט זה את זה, או להלחם על חייהם עד מוות מול חיות טרף.

לחם ושעשועים, קראו לשיטת הבידור הרומאית המצליחה, שנתמכה ע"י האוליגרכיה של הסנאטורים, ואחר כך ע"י הקיסרים.

 

דוגמא אחרת, ששמעתי מפיו של אברמ'לה הפנר: בזמן ששייקספיר כתב את מחזותיו וחרז את הסונטות שלו, שאל הפנר אותנו, תלמידיו, בקולו הצעקני – באיזה הצגות חזו רוב רובם של בני עמו, העם האנגלי?  בקרבות תרנגולים, לא התאפק אברמהלה וגילה לנו עוד לפני שענינו.

ועכשיו, נדלג בהיסטוריה עוד כמה מאות שנה ונגיע הישר אל זמננו אנו. 

מה המקבילה לגלגלץ וערוץ שתיים בתחום האינטרנט?

מה הדבר שזוכה לרייטינג הגבוה ביותר באינטרנט, עוד מתחילתו?

נכון – the internet is for porn.

הפורנו מושך את כולם, את כל שכבות האוכלוסיה. גם נשיא פולין לשעבר, ואפילו אליטיסטים מתנשאים כמוני, עשויים לשקוע בו ימים כלילות, ולא רק לתקופה קצרה – חלקם ינהלו עם הפורנו רומן של עשרות שנים.

אתם מבינים, כדי למשוך את כולם, אינטלקטואלים מיוסרים ובאסטיונרים בשוק כאחד, לא צריך שום תחכום או גאונות או אמנות מניפולציה או שאר תכונות המיוחסות לקובלנץ, דן דן, ושאר עורכי גלגלץ.

להפך, מה שצריך הוא פניה גסה ונטולת פניות, הישר אל הזין.

הרי זה מה שעושה את הפורנו כל כך מצליח: התכליתיות שלו, הבידוד מכל התחכום של המציאות. קלוז אפ על זין חודר לכוס, או על שד נפוח מסיליקון. ובואריאציה קלה, הבאת פנטזיה מינית באופן פשוט, באופן מופשט, אפשר לאמר, באופן היוצר אידאה של סקס, אידאה שנטלו ממנה את כל הניגודים והפגמים והשריטות וגווני הגוונים העושים את המציאות למורכבת.

 

אבל בעצם, פורנו איננו האנלוגיה הכי טובה לגלגלץ. לחלק מתוכניות ערוץ שתיים, כן.  אבל לא לגלגלץ.

שכן גלגלץ שואף להביא אותך לרוגע.  גלגלץ שואף להביא אותך לנהיגה אוטומטית. שואף להביא את המוח לגלי אלפא, בזמן שהגוף מבצע את פועלת הנהיגה. פעולה שהאבולוציה לא תכננה כשיצרה אותו – נהיגה של כלי מתכת במשקל טון וחצי, ע"י לחיצה עדינה על דוושה והחזקת ההגה בעדינות של קצות האצבעות. 

האנלוגיה שאני רואה לזה היא משחק מחשב.  למשל, המשחק שאני מכור לו כבר כמה שנים, בייסבול.  בגרסה זאת, המשחק אינו משוחק באיצטדיון, אלא בחצר אחורית של בית.  יכולתי לתאר לכם, כפי שעשיתי פעם כתרגיל, את חומת הבית לכיוונה יש לחבוט את הכדור, את המרפסת והעציץ שיש שם, את לבושו של החובט, וכיוצא בזה פרטים.  אבל האמת היא שמעולם (עד הרגע שהחלטתי לעשות תרגיל זה) לא שמתי לב לפרטים אלו.  במשך שעות ארוכות שהצטברו לימים ולשבועות ומי יודע מה, אולי לחודשים – במשך כל הזמן המבוזבז הזה, תשומת ליבי היתה נתונה אך ורק ללחיצה על כפתור העכבר ברגע הנכון, זה שיפגיש את האָלה עם הכדור כך שהאחרון יעוף כמה שיותר למעלה.  נכון יותר לאמר שלא היתה לי תשומת לב לכלום. ששאפתי להפוך לאוטומט. ונכון עוד יותר לאמר – הפכתי לאוטומט, ולכן לא היו לי שאיפות.  רק לשכוח את הקיום, את המורכבות. להדחיק הכל, אפילו את הצביטה העצבנית בסרעפת ברגע הלחיצה על כפתור העכבר השמאלי, באצבע המורה של יד ימין  (הצביטה הזאת מפריעה לי ליצור את "תאורית ההרדמה". אולי יש כאלה, כמוני, הזקוקים בתוך השיכחה העצמית לאיזו צביטה של רגשות אשם. תולדה  של חיים שלמים תחת דפוס רגשות האשם).

[באמצע כתיבת הפסוודו מאמר הזה מתחוור לי כמה עמוק אני תקוע במלכודת המתוארת בו, כשאני נחרד מכך שירדתי ל- 19% בהום ראנס, ואני נחוש כולי להעלות את הממוצע, ואני שוכח מגניבת האופניים שלי היום, ושוכח שבזבזתי כמעט את כל היום ללא כתיבה, למרות הריטלין, ואני שוכח את השיחה הלא קלה והמשמעותית מאד עם א', שיחה שתוך כדי ניהולה שיחקתי בייסבול , וירד לי אחוז ההום ראנס (ההערה מתייחסת לתחילת דצמבר, כשהתחלתי לכתוב את הפוסט הזה)]

זה מה שמחפש מי ששומע את גלגלץ – רוגע.  אוטומטיות. מנגינה מוכרת ונעימה.  והרי בגלגלץ, יש לזכור, אין פרסומות.  מי ממאזיני 88 fm לא מכיר את הרגע הזה, ששדרני התחנה מנסים להכין את המאזין אליו, ובכל זאת תמיד נחווה באופן טראומטי במקצת, והיד נשלחת להעביר לתחנה אחרת מהר מהר לפני השמע הפרסומת הראשונה, המגעילה, החודרנית, המעצבנת.    ואילו בגלגלץ – אין צורך להלחץ מכלום, השדרנית מלהגת ברכות, ככוכבנית לשון. זה אינו פורנו כי אין כאן סערת חושים, ואין פורקן. אולי פורנו רך, סרט ארוטי, עם תאורה רכה וסדיני משי וצבעי פסטל. ומוזיקת מעליות – זו שהומצאה כדי להרגיע את המפחדים מהתא המשונה הסגור, שנע מעלה ומטה בקו ישר ולא הגיוני, ויש בו רצפה דקה שמתחתיה תהום שהרגליים מרגישות היטב.

גלגלץ לא דומה לפרסומת, המשתמשת בפורנוגרפיה של מין או אלימות כדי לעורר יצר במאזין/צופה, ולתעל את הייצר החייתי המתעורר בו כדי לגרום לו לרכוש משהו שאינו צריך (אילו היה צריך, לא היה צורך בפרסומת).

אבל למה את עצובה? {אבל למה את עצובה?}

 

3. מרעילים את התודעה כדי להקל על עיכול הפרסומות

 

גלגלץ מהווה את הפונקציה המשלימה לפרסומת. בעולם הצרכני כפי שהוא מתבטא ונתמך על ידי המדיה, קיימים מחד מעוררי היצרים, הפרסומות ותכני הפורנו (לא רק במובן המיני), וכעזר כנגדם ניצבים משככי הכאבים – תרופות הרגעה, מוזיקת מעליות, משחקי מחשב, גלגלץ וכו'. 

בטלויזיה שניהם משתלבים – אנו בוהים בתוכנית שמביאה את המוח לטמטום קהה החושים; ואז צופים בפרסומת שמעוררת את היצר, המגוייס לקניה.   כמובן, יש גם תוכניות טלויזיה מסוג "פורנו", ולא מסוג תרופת ארגעה. תוכניות אלו הולכות ונעשות בוטות ככל שהטלויזיה הופכת מונעת רייטינג – תוכניות כמו "הפוליגרף" ותוכניות מציאות, שבהן אנשים אלמונים מוכנים למכור את גופם ואת נפשם ואת סודותיהם המבישים ביותר, תמורת הסיכוי לתהילה, לכסף, ותמורת יצר האקסביציוניזם עצמו.  אני מניח (תודה לאל, אינני חוקר תקשורת. אני אפילו בור למדי בנושא זה, שכן אין לי טלויזיה ומעולם לא היתה לי. אני רק מנסה לחשוב בקול רם) שגם בתוכניות אלו יש זגזוג בין "תרופות ארגעה" ל"פורנו".  

דוגמה לתוכניות מכילות בעיקר תכני "פורנו", אבל רק של אלימות, הם מהדורות החדשות, פצצות רייטינג. תוכניות אלו משלבות בין גירוי הצופה במנה גדולה של אלימות, למתיחת עצביו הרופפים ממילא, על ידי הזכרת איומים קיומיים שונים, שרובם המוחלט אינו נתון לשליטתו של הצופה חסר הישע. בין לבין ישנו comic relieve, בדרך כלל בדמות הפוליטקאי, שמוצג כאידיוט מושחת ועלוב, רודף בצע ופרסום.  (איזה יחס יוצרת בתוכנו ההתייחסות הזאת לפוליטיקאים? האם היא מותירה בנו אישזהו כבוד אליהם? איזושהי אמונה בהם? האם אין הדמוקרטיה מחייבת ולו מעט כבוד ואמונה כלפי נבחרי הציבור?).

כך גם בתחנות רדיו מונחות רייטינג עם פרסומות, שעוסקות בעיקר בתוכניות של אלימות מילולית נוסח זהבי עצבני, של white trash  נוסח איריס קול, של פטפטת או מוזיקה מרגיעה  - ובינהן במינון מחושב מדעית , פרסומות. 

תחזוקת הבית - עליי, גידול הילדים - עליי, המפגשים החברתיים והמשפחתיים - עליי, הבישולים - עליי. {תחזוקת הבית - עליי, גידול הילדים - עליי, הבישולים - עליי}

 

כך גם בעיתונות – עמודי החדשות מקבילים למהדורות החדשות, ובעמודים הבאים יש אותו זגזוג בין חומרים קשים, תכנים מרגיעים, תכנים סנסציונים רכילותיים, וכמובן – פרסומות.  

[הנה מאמר מבריק בעיני, על האסטרטגיה של עיתוני נשים].

הן בטלויזיה, הן ברדיו, והן בעיתונות, הפרסומות הופכות למטרה. במקור אולי היתה הפרסומת בחזקת עזרה לתכנים המשודרים/מודפסים. אולם הכיוון בעולם הרייטינג הוא שתכני המדיה הופכים אט אט למה שמסייע לעכל את הפרסומות. 

האם אני נשמע עצבני?  אני חושב שאני רגוע כשאני כותב זאת.             האם שמעתם על     adbusters ? עמותה זאת קידמה בין השאר את יום ללא קניות, buy nothing day , ודרך האתר המרשים שלה למדו פעילים פה בארץ, לקראת סוף שנות התשעים, איך לבצע פעילויות אנטי-צרכניות שונות, כמו טיפוס על מנופים באתרי בניה בעייתים כמו sea&sun. מכסחי הפרסמות הפיקו בין השאר קליפים קצרים ששייכים למה שנקרא subvertising.  הקליפים הללו משתמשים בשפה של הפרסומות, על מנת לקדם תכנים שבאים להצביע על מנגנוני שטיפת המוח של עולם השווק והפרסומת.  לתדהמתי, אף תחנה מסחרית בארצות הברית ובקנדה לא הסכימה לשדר את האנטי-פרסומות הללו. ומשום מה, חופש הביטוי המפורסם, בו מנופפים תמיד כל המגוננים על תעשיית הפורנו והפדופיליה והאנורקסיה – חופש ביטוי זה לא  נמצא לו כאן ביטוי חוקתי  במערכת המשפט האמריקאית המפוארת, שכה מיטיבה להגן על רוצחים במצוקה.

big mac attack  

4. פלאפון - תאונה בשידור חי

נחזור לגלגלץ:

למה בעצם אין בגלגלץ פרסומות?  (נתעלם לרגע מאלו שישנן, ומהתחושה שבסופו של דבר יהיו פרסומות בדיוק כמו בתחנות האחרות). הסיבה העיקרית היא שגלגלץ הוקמה ב- 1993 כתחנת בת של גל"ץ, שהיא כידוע תחנה של הצבא, שממומנת מכספיו. גם גלגלץ היא תחנה צבאית, ומנהלה כפוף למפקד גל"ץ (הכפוף לראש אכ"א בצה"ל). כמעט מן ההתחלה מומנה התחנה גם מכספי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שאף היא גוף ממשלתי (להבדיל ממסחרי). 

ובכל זאת, השיקול העיקרי המניע את התחנה הוא הרייטינג. השגת מקסימום האזנה היתה המטרה בשינויים שהוכנסו בתחנה על ידי ארז טל ומאוחר יותר ע"י אלדד קובלנץ: המצאת הפלייליסט ככלי שנועד להשיג את קהל יעד שהוגדר ספציפית כמועדף, בני 18 עד 40, ומאוחר יותר בני 15 עד 35. מעניין שקהל היעד לרייטינג, בטלויזיה וברדיו, כמעט תמיד צעיר, בעוד שההגיון אומר שכח הקניה נמצא דווקא בגילאים המבוגרים ביותר. האם זה מפני שקהל צעיר קל יותר לשטיפת מח?  זה מה שאומר בעצם אבי בניהו, מפקד התחנה: "מפרסמים רבים רוצים לפרסם בגלגל"צ משום שמרבית המאזינים הם צעירים מאד ונמצאים בגיל שבו מתעצבים הרגלי הצריכה בחברות הסלולריות, קופות החולים והבנקים".

החיוך של ארז טל{כתבה מעולה על החיוך של ארז טל  ועוד כתבה }

 

בכל הביקורת על גלגלץ נעדרה שאלה שהיא בעיני המרכזית:  מדוע התחנה צריכה להיות מונעת על ידי שיקולי רייטינג, אם איננה ממומנת מפרסומות?

תשובה אפשרית אחת היא מימון שגלגלץ מקבלת מגורמים מסחריים, לא דרך פרסומות. בויקיפדיה אנו מוצאים את הפסקה הבאה:

בשנת 1992 קיבל משה שלונסקי את הפיקוד על גלי צה"ל. בהגיעו לתחנה הוזמן אהוד ברק, הרמטכ"ל דאז, שהביע רצון לסגור את גלי צה"ל. ברק אמר לשלונסקי שאם ימצא דרך לממן את התחנה מבלי שתעלה כסף לצבא, הוא יסכים שלא לסגור אותה. מקורות המימון הנוספים שמצאה גלי צה"ל הפכו עכשיו חשובים יותר לגלי צה"ל כולה, ועל כן הוחלט לחזק את תחנת הבת.

כלומר, הרמטכ"ל לחץ על סגירת התחנה של הצבא, והשתמש בנימוקים כלכליים. בזמנו טענו פרשנים שברק רצה להשתיק קולות ביקורתיים בתחנה. כיום, כשאנחנו יודעים את תפישתו הכלכלית של ברק, סביר לחשוב שהרמטכ"ל – בן קיבוץ  ואיש תנועת העבודה - הונע מאידאולוגיה קפיטליסטית.

גורם מימון עיקרי לתחנה היה (לא מצאתי נתונים בנושא. גם מקורות המימון האחרים של התחנה נותרו עלומים, לפחות ברשת) חברת "פלאפון". כמה כסף מקבלת או קיבלה גלגלץ מפלאפון – זה כנראה סוד (למה בעצם?).  עצם המימון של חברה סלולרית בתחנה שדגלה המלחמה בתאונות בדרכים – אומר הרבה על האופן בו התחנה משמשת כלי במנגנון של חברת צריכה קפיטליסטית.    יעיד על כך הסיפור הטרגיקומי על הולדת הקשר בין פלאפון לגלגלץ:

  להקת פורטרט, תוך כדי שיחה בפלאפון עם אולפן צה"ל 2 (התחנה שממנה התגלגלה גלגלץ), היתה מעורבת בתאונת דרכים ששודרה בשידור חי (תקליטם האחרון נקרא, אגב, "ארבע על ארבע". לא למדו דבר?). בעקבות תקרית זו, ותאונות נוספות, הואשמה חברת פלאפון בגרימת תאונות דרכים בגלל השימוש במכשיר הסלולרי בזמן הנהיגה. ארז טל הציע לשפר את תדמיתם באמצעות שיתוף פעולה עם צה"ל 2 והקמפיין "חברת פלאפון נרתמת למלחמה בתאונות הדרכים", שרץ בגלגלצ עוד שנים ארוכות לאחר מכן. 

הדמעות שלה סינטתיות, האמת בקול רדום{סעו הביתה בזהירות ודברו רק בסלולרי! }

 

אני זוכר שלפני כ-11 שנים ערן בן ימיני , אותו ערן מלמעלה, מייסד מגמה ירוקה, שאל אותי: " איזה מכשיר גורם לתאונות דרכים?" הוא  המתין רגע בארשת פנים תימנית ערמומית, ואז הוסיף ושאל " ומה הג'ינגל שאנחנו שומעים כל הזמן בגלגלץ?"  כך נפל לי האסימון.   גוף מונופוליסטי אחד (פלאפון היתה החברה הסלולרית היחידה באותה תקופה)  מממן גוף ממשלתי אחר כדי להשיג בעזרתו מעין green wash בקנה מידה כלל ארצי:  לא רק שהמכשיר הסלולרי שמוכרת החברה אינו גורם לתאונות דרכים, הוא אף נלחם בתאונות הדרכים! 

 


המשך יבוא -

{הרעיון של ארז טל, לפורמט השעשועון הבא בטלויזיה - הקבצן שיתפגר באופן הכי אותנטי וסנסציוני ליד הכספומט, יזכה בכל הכסף בתוכו. בחסות הבנק}

 

 

נכתב על ידי , 6/2/2009 07:00   בקטגוריות אני אינטלקטואל מסריח, למה אני ער בשעה כזאת?!מזל שאני לא צריך לקום לעבודה, פוסט יותר ארוך מהפוסטים של מרגי כפרה עליה  
25 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של lillywhite ב-1/4/2009 23:23
 



אות השני הזוהר ובית המכס האפרורי


קצת המשך לזה.

 

ובכן, אחרי שסיימתי את "השטן שביננו", פניתי בשקיקה לקרוא ספר פרוזה: "אות השָני" (The Scarlet letter) של נתניאל הות'ורן (Nathaniel Hawthorne).  על גב הספר כתוב בין השאר:

"בזה אחר זה ניסו דורות של קוראים לפענח את המסתורין של אות השני. הם חוו את הצמרמורת, את אי השקט ואת הקסם שמעורר הספר, וניסו להבין מה משמעות האות A עבור הפוריטנים  שגוזרים על הסטר לענוד אותה, עונש על חטאה – ניאוף.

 

אות השני (1850) היא קרוב לודאי היצירה הספרותית החשובה ביותר בסיפורת האמריקאית של אמצע המאה ה- 19, חיבור שהוא ממכונני הספרות האמריקאית כולה.

 

נתניאל הותורן (1804-1864), תושב העיר סיילם מלידתו ועד מותו, הוא צאצא של אותם פוריטנים שבזכותם נודעה סילם בהיסטוריה העולמית, במשפטי המכשפות שהתנהלו בה ב- 1692.  אמריקה הפוריטנית היא הנושא המרכזי בכתיבתו של הותורן."

 
 נתניאל הות'ורן

כשאימי חזרה משהות של חצי שנה באמריקה, היא הביאה לי מסיילם בובת קטנה, לבושה בלבוש מכשפה מסורתי:  שמלה שחורה, כובע מחודד ואף ארוך ומאונקל.  נראה שהיתה כאן איזו מחווה  מצידה.  בילדותי לא הצלחתי להרדם בבית התינוקות, ואחר כך בבית הילדים. סיוטים  על מכשפות היו תוקפים אותי ומדירים שינה מעיני, עד שהייתי קם באמצע הלילה ונמלט  מבית הילדים. חציתי בקור ובחושך את הקיבוץ כולו עד לבית הורי, רק כדי להיות מוחזר אחר כבוד לבית הילדים.  אימי סיפרה לי לא מזמן,  שלדעתה את "הבריחה" הראשונה ביצעתי בגיל שנתיים בערך, ובאותה פעם ראשונה הגעתי לא לחדר ההורים, אלא לבית המטפלת של הקבוצה שלי, אתל, שחדרה היה קרוב לבית התינוקות יותר מחדר הורי.

 

אחת ממכשפות סיילם, המכונה Tituba, מלמדת את בנות סיילם בטי פריס ובטי ויליאמס להכין מרק.



וכאן זהו שחזור של משפטה של אותה טיבוטה. הבובה שבידה, לטענת התביעה, היא בובת וודו. 
התמונות לקוחות ממוזיאון המכשפות בסיילם. משפטי המכשפות מכניסים באופן אירוני כסף רב לתושבי סיילם כיום.


 

"אות השני" הוא ספר מצויין, שנקרא בנשימה עצורה, למרות שנכתב לפני יותר ממאה חמישים ושש שנים. הספר הראה לי שאמריקה היתה מעצמה ספרותית כבר במאה ה-19 – המאה שבה התפתחה הספרות והשירה לז'אנרים והצורות המוכרות לנו היום. נהוג לראות ברוסיה, בצרפת ובאנגליה את מרכזי הכובד הספרותיים של אותה מאה. והנה, הות'ורן, יחד עם מלוויל ועם וולט ויטמן הגדול, באים ומראים לי שלמסורת הספרותית הנערצת עלי – פוקנר, המינגווי, סלינג'ר וקארבר, אם לציין רק כמה חוליות מרכזיות בשרשרת  - היו שורשים עמוקים יותר משחשבתי.     אולי זאת הכללה גסה ומטופשת, אבל כשקוראים ספר אמריקני גדול, נניח "סוף הדרך" של בארת', או "התיקונים" של ג'ונתן פראנזן - יש תחושה, מרפת ידיים כמעט, של יצירה מושלמת, פלאית, ועם זאת קריאה ומהנה מאד.  אולי זה נובע דווקא מהרוח האמריקנית של העבודה הקשה – הסופר, כמו כל בעל מקצוע, צריך לעשות את המקסימום להיות מצויין בתחומו. אירוני שדווקא אתוס כל כך אמריקני, פרוזאי ומאד לא חתרני,  מוליד יצירות שבועטות בקרביים ובקודש הקודשים של העולם האמריקאי וחושפות את צביעותו וטירופו. [פה בסוגריים היתה דוגמא לספר צרפתי שלטעמי נכתב כלאחר יד, בזלזול, ולתגובה הנלהבת שהוא זכה לה, בביקורות בארץ לפחות. אבל אז חשתי שייתכן ואני טועה. ונזכרתי שאני בעיקרון נגד ביקורות רעות, אז מחקתי].

 


 

אומרים שלהות'ורן היו רגשות אשם על מעלליהם של אבותיו הפוריטנים כלפי המכשפות וכלפי אחרים. ייתכן בהחלט, אבל הותורן לא נתן לרגשות אשם אלו להכתיב לו את הטקסט, והלך אל מעבר לאשמה ולכפרה.  אין בספר הזה דמות אחת שהיא טובה או דמות אחרת שהיא מרשעת גמורה.  גם הסטר, לכאורה קורבן מוחלט ודמות ראשית שלב הקוראים איתה, היא יצור מוזר שבחירותיו מעלות תמיהות.  כפי שמציינת אמילי בודק באחרית הדבר, הסטר מתייחסת לילדתה כהתגלמות חיה של החטא שחטאה, ושל העונש אותו היא בוחרת לחיות לשארית חייה. היא כולאת את ילדתה בעולמה הצר, ומסרבת לאפשרויות שעולות בפניה להחלץ ולחלץ את ילדתה ממנו. עם זאת,  ודאי שאינה אדם רע. להפך, בחרתי בהסטר מפני שהיא הדמות הכי מעוררת הזדהות וסימפטית בספר.  אמילי בודק טוענת ש"הותורן אינו סופר פמיניסטי".  אני לא מכיר את הותורן מעבר ל"אות השני", אבל את הספר הזה קראתי כספר פמיניסטי.  ספר שמעבר למורכבות של המציאות שהוא מתאר, בא לספר על מעשה עוול שחברה גברית פוריטנית עשתה לאישה. ספר שמעמיד במרכז אישה ובת אמיצות ודעתניות. ספר שלקראת סופו נכתב "..בתקופה נאורה יותר, כשהעולם יבשיל לכך..תצא לאור אמת חדשה, כדי לכונן מחדש את כל היחסים בין גברים לנשים על יסוד יציב יותר של אושר הדדי. [..] המלאך והשליח של ההתגלות אכן מוכרח להיות אישה".

 

הילדה עצמה, פרי מעשה הניאוף, פרל, מעוצבת ע"י הותורן באופן הכי מפתיע ורחוק מהקלישאה הצפויה של מלאכית האוכלת את בוסר חטאי הוריה.   היא סוג של שֶדָה, ויש בה הרבה כח, עצמאות בלתי נתפשת בגילה, ואפילו רשע או לפחות חוסר אנושיות.   



גם כשהותורן , בהתבטאויותיו כמחבר הספר, מביע כביכול את דעתו על אחת הדמויות או על הלך רוח מסוים – לעולם אין לדעת אם הוא מתכוון לכך ברצינות או שיש שם איזו קריצה.  כך למשל, מרבים לדבר על החטא האיום של הסטר ובנזוגה לניאוף (לא אגלה מי הוא כדי לא להרוס, למרות שלא כאן לב הספר). אבל ברור גם שבמובנים מסוימים הותורן אינו סבור שהם חטאו חטא איום, ואולי אפילו להפך, פעלו לפי צו ליבם.  ומצד שני, הותורן אינו נסחף לאידאליזציה של החטא – בכל זאת חטאו, ובכל זאת נפגע בעלה של הסטר, ובכל זאת ייסוריו וייסוריהם אמיתיים הם.  ואפילו בעלה של הסטר, רוג'ר צ'ילינגוורת , שמושמץ ללא הרף ע"י המחבר, הסטר, וע"י עצמו – אפילו הוא, האם הוא רק איש איום כפי שמשתמע מהשמצות אלו? ודאי שלא, ודאי שאפשר להבינו ולראות  את המורכבות של רגשותיו וגם את מעלותיו. 

גם הפירוש של האות A שנתפרה על חזה שמלתה של הסטר, משתנה תדיר בהתאם למתבונן ובהתאם לנסיבות: פעם , בעיני שועי סיילם ותושביה ובעיני הסטר עצמה, היא אות קלון ועונש על ניאוף – Adultery – שנועד לזהור על חזה וליבה של הסטר, להזהיר את האנשים מפניה, ולהגלות אותה לשולי החברה הנידחים  (Alone). יותר מכך, אות השני גם גורם להסטר כאב פיזי בליבה, כשהוא בוער על שמלתה;    ופעם, בעיני אותם תושבים, בחלוף הזמן לאחר שלמדו להכיר את הסטר,  היא אות הצטיינות המסמנת את המילה Able, בעלת יכולת.  הגברים הפוריטנים הטביעו על חזה של הסטר אות קלון, כמו שמטביעים אות בברזל לוהט על זרוע של אסיר, עבד או שפחה.  זו הפעולה "הגברית" של כתיבה על עור האישה – אקטיביות מול פאסיביות, דיבור מול הקשבה, ושאר הדימויים הכרוכים בראייה משעבדת של האישה.  אבל למרות מאמצי הגברים, האות שנכתב על חזה של הסטר משנה כל הזמן את משמעותו, ויש בו איזה מסתורין שאף אדם אינו יכול לחדור עד הסוף לעומקו.  גם יש לציין שהסטר היא זו שתופרת את אות השני על שמלתה, והיא עושה זאת בהתלהבות משונה, נותנת לאות גוונים עזים, הולכת איתו תמיד לכל מקום, גם שנים ארוכות אחרי שהעונש ניתן, ואינה עוזבת ליישוב חדש ורחוק מסיילם בו תוכל להתהלך בלי אות השני. בכך, כמו בבגדים הצבעוניים שהיא תופרת לפרל ביתה , היא מבטאת את יכולתה לכתוב את גורלה, עד כמה שזה ניתן, במשחק בין הנסיבות שלא בחרנו לפעולות שאנחנו יכולים לנקוט מול אותן נסיבות. מכאן הועלו משמעויות נוספות לאות A -   Artist, Author .[מה שכתבתי כאן מושפע גם מאחרית הדבר של עמליה זיו ל"סיפורה של O"].



 מעמד הפתיחה של הספר, בעיבוד לסרט בכיכובה של ליליאן גיש  - הסטר מוצבת עם ביתה התינוקת  על בימה בכיכר העיר, באקט של השפלה וענישה.
 

אבל בסופו של דבר, התחושה היא שזה אינו סיפור על אדם הלוקח את גורלו בידיו ועושה בו כרצונו. זה סיפור על המורכבות הבלתי נתפשת של המציאות ושל נפש האדם.   כמו אות השני, כך העולם כולו, דבר בו אינו כפי שהוא נראה על פניו.  זה המסתורין עליו נכתב בגב הספר, וזה המסתורין של הקיום, שהותורן, כאמן גדול, יודע להביא אל תוך יצירתו.

לעומת זאת, אילו היו עומר ואלון פונים לטפל בארועים המתוארים בספר, נקל לשער איזה מניפסט קטלני וחד משמעי היו מוציאים כנגד שועי החברה הפוריטנית ואנשיה, שהם דוגמא מתבקשת כל כך לאותה דמוניזציה דתית, המביאה אותם להוקיע את הסטר מקרבם.

 

עניין נוסף מצאתי בספר כמי שמנסה לכתוב, וחולם עדיין על היום בו יתיישב מול המחשב ויוציא תחת ידו תילי תילים של עמודים המתארים עלילות מופלאות ודמויות ססגוניות. ובינתיים אני מוצא עצמי מתיישב מול המסך, כותב כמה התחשבנויות עם עצמי, כגון כמה זמן בזבזתי היום ועל מה, ופונה כעבור רגע או שניים אל מיליון הפיתויים הממכרים הקורצים לי בחלונות האחרים הפתוחים על המסך – בלוגים, משחקים אידיוטיים, יוטיוב, פורנו, וכיוצא בזה.  אני לא מצליח למצוא איזו דמות שתיקח את העט מידי ותכתוב את עצמה ואת עלילותיה. אני נשאר תקוע בדברים הפעוטים שקורים לי.      

והנה, יש לפני ספר רב עלילות, שמתייחס לתקופה שקדמה לזמנו הותורן בכמאתיים שנה -  רחוק מספיק כדי שהותורן לא יכיר כלל את הדמויות.  



 

אבל אותו הותורן שמפליא כל כך לברוא דמויות ועולם רחוק ממנו מרחק מאתיים שנה, מקדיש לא פחות מ-37 עמודים לתיאור קורותיו שלו. ואין אלו הרפתקאות מסמרות שיער, נהפוך הוא – מדובר בתיאור עבודתו חסרת הזוהר בבית המכס של העיר סיילם. שלוש שנים עבד שם הותורן, ולפי תאורו שלטו במקום הבטלה, נרפות האופי והשעמום. בית המכס כולו הוא מוסד אנאכרוניסטי וריק מתוכן, מפני שהספינות פסקו מלבוא לנמלה של סיילם. הותורן מתאר בלעג את החבורה המקיפה אותו "הקשישים הדגולים האלה.. הוסיפו לשרוץ ברציפי הנמל, לבטל את זמנם.. הם גם בילו זמן רב מאד בשינה בפינותיהם הקבועות, בכיסאותיהם הנוטים לאחור.. ואף על פי כן היו מתעוררים פעם או פעמיים לפני הצהריים כדי לשעמם זה את זה בסיפורי הימאים הישנים ובבדיחות המאוסות שחזרו עליהם כמה אלפי פעמים ושימשו להם ססמאות.. הם דיברו על ארוחות הבוקר שלהם או על ארוחות הערב של אתמול, היום או מחר, בעניין ובהתלהבות גדולים הרבה יותר מאשר על.. כל פלאי העולם שראו בימי עלומיהם"  גם בעבודתם – בזמנים הנדירים מאד שיש להם עבודה - הם אינם מצטיינים בדיוק: "רבה היתה המהומה שהקימו סביב עניינים של מה בכך, ותמוהה היתה קהות החושים שאפשרה לענינים חשובים לחמוק בין אצבעותיהם!  בכל פעם שאירע מזל ביש שכזה – כשעגלה מלאה סחורה יקרת ערך הוברחה לחוף, כנראה בשעות הצהריים, ממש מתחת לחוטמיהם, בלי שיחשדו כלל – דבר לא היה יכול לעלות הלהיטות והנמרצות שנקטו בשעה שנעלו וחזרו ונעלו כל מנעול ובריח וחיזקו בנייר דביק ובחותם שעווה, מונעים כל דרכי מוצא מהספינה החוטאת. במקום לנזוף בהם על הרשלנות שקדמה לכך, דומה שנדרש להלל את עירנותם הראויה לשבח, אחרי שנגרם הנזק"

כביכול, נחוצה ההקדמה להותורן כדי לתת את הרקע ההיסטורי לסיפור אות השני. ב"יום בטלה גשום אחד", בקומה השניה של בית המכס, בחדר גדול "שקורי עכביש נושנים מעטרים את קורותיו העגמומיות", מגלה  הותורן "סמרטוט בגון השני" בצורתה של האות A. כאשר הוא מניח במקרה את האות לחזהו, נדמה לו שהוא חש חום צורב, "כאילו האות לא עשויה מבד אדום, אלא מברזל מלובן". ליד פיסת הבד הוא מגלה גליל נייר מוכתם, ובו סיפור המעשה.   

אינני יודע אם הסיפור הזה אמיתי או מומצא. מקובל להתייחס אליו כאל המצאה ספרותית. במאמר זה טוענת גליה בנזימן שהבחירה של הותורן לעגן  את "אות השני" ברקע היסטורי, קשורה לרגשות אשם שיש לו, בְשל היותו סופר רגשני במשפחה של אנשי מעש, ובמיוחד בְשל העדפתו את הדמיון הפרטי על הראליזם החברתי.        אבל גם אם היה חשוב להותורן להביא את הרקע הזה  -  מדוע לו  להשחית מילים נוספות כה רבות על אותו יום יום בטלני בבית המכס, ועל הטיפוסים המשעממים שהיו חבריו לעבודה שם?  

ואני משיב לעצמי שיש לי תקווה, אם גם סופר שברא עלילות ודמויות מלאות דמיון,  מצא לנכון לכתוב על עצמו ועל חייו הקטנוניים במחוזות שוליים.  וזאת בתקופה שבה לא היה דבר זה מקובל כלל – נדמה לי שעד מרסל פרוסט, יותר משישים שנה מאוחר יותר, הכתיבה האוטוביוגרפית בפרוזה לא היתה מקובלת.  הותורן לא רק שפרסם את החיבור השערוריתי שלו על בית המכס, חיבור שפגע באנשים חיים, חבריו לעבודה לשעבר;  הוא גם התעקש להמשיך לפרסמו לאחר השערוריה שעורר, ואף כתב בהקדמה למהדורה השניה מדוע הוא "נאלץ לחזור ולהדפיס את ההקדמה ככתבה וכלשונה", על מנת:

"להביא רישום מלא חיים יותר של המציאות.".

 

נכתב על ידי , 11/3/2007 00:33   בקטגוריות פלצנותי במלוא פלצנותה, אני אינטלקטואל מסריח, מה אני, מבקר ספרות?!, מפגשי ישרא-בלוג, אהבה ויחסים  
51 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איתי() ב-10/4/2007 12:45
 




דפים:  
66,382
הבלוג משוייך לקטגוריות: סיפורים , שירה , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לjerom_k אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על jerom_k ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)