לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים הם במקום אחר


ועכשיו - אל החיים האחרים, אלה בלי הטעויות!

כינוי: 

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    אוקטובר 2003    >>
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
10/2003

הסוף, אבל ממש הסוף



לפני יומיים, בסביבות תשע וחצי בבוקר, חלמתי שהעולם נהרס.
זה היה מין פסטיבל. הרבה הופעות במקום פתוח, בטבע, מקום רחוק ולא מוכר. אני בודד, לא יודע איך אחזור אחר כך הביתה (גם הבית שלי בחלום נמצא במקום נידח). מישהו מראה לי שהתיישבתי לו במקום, ואני צריך לעבור. מרגיש עוד יותר בודד. אני מעיף מבט בשמיים. הם בהירים, כמו שקורה לעיתים בלילות נטולי עננים בשעות הערב המוקדמות. ואז
מעל הירח אני מבחין, נשנק מתדהמה, בטיל ענק, גדול יותר מן הירח, חולף מעליו, סמוך. עכשיו כולם מתבוננים משותקים מאימה בטיל, שנע לו בשמיים ונראה כמכוון ליפול דווקא עלינו, או מעט אחרינו. הגודל שלו צריך להיות מפלצתי ממש. מחכים בנשימה עצורה שהוא יפסיק את מסלולו המטורף, שיעלם. חושבים על המוות. המוות של כולם, בבת אחת. על סוף העולם. האימה גוברת כשהטיל מתחיל לצלול מטה. אז רואים שהוא לבן, מעט שמנמן, ויש עליו כתובת אדומה באנגלית, של החברה שייצרה אותו, כתובת סתמית לחלוטין, מסחרית. מעל הירח הטיל היה מאורך ודק יותר, פאלי. ואילו עכשיו יש בו משהו כמעט נשי. אבל החורבן שהוא נושא בקרבו מוחלט. אני אומר לעצמי שזה לא חלום. אני, כולנו, הולכים למות. בודק בחוסר ישע אם זו מציאות או חלום. כשהטיל מגיע קרוב יותר אני מתעורר, מבוהל, וחושב איך אכתוב על זה לבלוג.


בשנות השמונים היו לי עוד חלומות כאלה. נראה שהיו אז הרבה אנשים שחלמו חלומות מהסוג הזה. בשנות השבעים והשמונים יצאו המונים ברחבי העולם להפגנות ענק נגד נשק גרעיני. ההפגנות הפסיקו עם נפילת ברית המועצות, למרות שכלל לא ברור אם פחת הסיכוי להשמדת העולם (יש מספיק נשק גרעיני להשמידו מספר רב של פעמים). להפך, לעיתים נראה שהסיכוי לכך גובר, ואיתו גוברת ההדחקה הקולקטיבית. פיגועים, מצב כלכלי, מריבות בין פוליטיקאים וידוענים כל אותן שטויות שהמדיה מלעיטה בהן את מוחנו מתגמדים אל מול העובדה הבלתי נתפשת, המודחקת עוד ועוד פנימה: בכל רגע, בלחיצה פזיזה, עלול להתרחש הסוף. לא רק המוות שלנו, מיידי או אולי איטי ומיוסר, אלא קץ העולם כולו כפי שהוא ידוע לנו.
לאחר אחד מאותם סיוטים שתקפו אותי (הייתי בכיתה ט'), ישבתי ובפרץ של רגע כתבתי מכתב ל"על המשמר", עיתון שהיה בטאונה של מפלגת מפ"ם. בעמודו הראשי התנוססה הססמא "על המשמר" באותיות אדומות בולטות, וכותרת המשנה שלו הוסיפה: "לציונות, לסוציאליזם ולאחוות עמים". היה זה העיתון היחידי שחולק בקיבוץ. יום יום המתין לחברים בתיבות הדואר הקטנות, העשויות עץ חום, ששכנו, באופן קולקטיבי כמובן, תיבה ליד תיבה, בחדר האוכל. למרות שהרעיון של בטאון מפלגתי נראה לנו היום ביזארי, העיתון לא היה פסול מכל וכל, ושימש חממה לעיתונאים מתחילים, בינהם סבר פלוצקר, שטיפס מעלה בהיררכית העיתון ואף היה העורך שלו, בטרם עבר לעיתון של המדינה, והתפכח מכל אשליה סוציאליסטית. (היום, כידוע, הוא תומך נלהב של המדיניות הכלכלית של נתניהו).
במכתב סיפרתי על חרדתי מהמצב האטומי, וקראתי למעצמות לעשות משהו בעניין. המכתב פורסם ב"על המשמר", ואף נגזר ונתלה על לוח המודעות בכיתה של השכבה מעלי, ע"י המחנכת שלהם, שהיתה גאה בי. אני התביישתי וניסיתי להכחיש כל קשר למכתב, אבל זה היה קשה לאור העובדה ששמי פורסם מתחתיו.
כעבור כמה ימים הגיע אלי מכתב מנציג הדור הצעיר ברק"ח (המפלגה הקומוניסטית דאז. לימים התגלגל חלק ממנה בחד"ש). נדמה לי שהיה זה אפרים דוידי. הוא קרא את מכתבי ומשמח אותו לדעת שיש בני נוער כמוני שמתענינים במצב ודואגים. הוא שולח לי חומר נוסף לקריאה, וישמח אם אפנה אליו בשאלות נוספות. המכתב הכה אותי בתדהמה, משום שרק"ח היו מחוץ לתחום, שהיה מצומצם ומגודר במפלגה אחת, מפלגת הפועלים המאוחדת (מפ"ם). כל מה שמחוץ למפלגתנו, נדף ממנו ריח של שערוריה, וזה שמישהו מ"שם" ניסה לקשור איתי קשרים, הרי זה בחזקת גישושים מן השטן. כמובן שעמדתי בניסיון שהציב בפני אלהי השומר הצעיר, ולא חשבתי אפילו לרגע ליצור קשר עם הסטרא אחרא.
התביישתי במכתב, כמו שהתביישתי בידענות שלי ובכך שאינני נבחר ראשון בכדורגל (כל אלו נראו לי קשורים קשר בל ינתק זה מזה). זו בעצם היתה הסיבה האמיתית לכך שסגרתי במו ידי שער מסוים שנפתח בפני החוצה מן הגיהנום (כך אני רואה זאת היום). אבל באופן דיאלקטי היה בפרשיה גם אישור נוסף לתחושה שהודבקה אלי מטעם הקיבוץ, התחושה שנועדתי לגדולות. עד גיל שמונה הייתי מלך, ומאז גולה ומושפל. אבל תמיד (עוד מגיל שלוש, כשהאמירות שלי פורסמו במדור "מפי הטף" ב"ידיעון" של הקיבוץ) נועדתי לגדולות. וכמובן שהיה עלי לאכזב. לנפץ את הציפיות עד הסוף.





מישהו מכיר בלוגים טובים מחוץ לישראבלוג ו"רשימות"?

נכתב על ידי , 26/10/2003 02:16  
22 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של ועכשיו - אל החיים האחרים ב-11/11/2003 16:11
 



אילו הצודק היה באמת הצודק


אתמול כתבתי פוסט לא מדיטטיבי. תרתי משמע: גם נמהר, ללא מחשבה מראש; וגם מנוגד לדרך המדיטציה.
אני מבקש סליחה מכל מי שנפגע. בייחוד מ-
street_cat .
הייתי נסער בימים האחרונים, מלא עלבון וכעס, שיצאו בצורה מעט מעוותת.
אתמול במדיטציה דיברנו על הריקות. האידאל של הריקות הוא אחד הדברים הקשים להבנה והמרתיעים שמרחיקים את האדם המערבי מהמדיטציה.
אבל זה גם הרעיון החזק ביותר של המדיטציה. להיות כדף חלק שנרשמים בו תחושות ומחשבות ולא להאחז באף אחת מהן; לראות איך ברגע הבא המחשבות והתחושות נעלמות ולנופף להם לשלום בשמחה.


הכל חולף, הכל ארעי, הכל רווי בסבל.  ובגלל זה עלינו לרוקן עצמנו מהכל. ההקלה הראשונה שנרגיש (לא מייד, כמובן. לאחר תרגול מתיש) היא כשנבין שבניגוד לאימרה (שפעם היתה הססמה שלי בחיים) "העצב אין לו, לאושר יש ויש" – גם לעצב יש סוף. העצב לא חכם או עמוק או נצחי יותר מהשמחה החולפת. בשלב מסוים בהמשך נוכל אולי להנות מכח שמכיל בתוכו גם פאסיביות "נשית" וגם אקטיביות "גברית".  להיות דף ריק עליו נרשמים ונמחקים ציורים מופלאים.


צ'ואנג טסה חי בסין לפני כ- 2300 שנה. בכל זאת הספר שלו, "קולות האדמה" בתרגום יואל הופמן, הוא בשבילי (כבר המון שנים) אחד הספרים היותר רלבנטיים. מעין מדריך לחיים טובים + ספר תפילות.   הוא אומר:


כשאדם חוצה את הנהר בסירה וסירה ריקה באה ומתנגשת בסירתו, יהיה האיש מהיר חימה ככל שיהיה, הוא לא ירגז עליה. אך אם יהיה אדם בסירה השניה, הוא יצעק עליו שיסור מדרכו. במקרה הראשון הוא לא רגז כלל, ואילו עתה הוא רוגז, שכן אז עמד בפני הריק ועתה הוא עומד בפני המלא. (..) אם בן אדם היה מרוקן עצמו וכך, כשהוא ריק, משוטט בעולם הזה, מי יכול היה לפגוע בו?


 


ומן העבר השני, הג'רום שמנגד אומר:


מלים יפות שבהן אתה מסתיר את הסיבה האמיתית לסליחה שאתה מבקש: פחדנות גדולה. חוסר ביטחון.  עמוד שידרה של פודינג.
 


ועל כך עונים צ'ואנג טסה ויואל הופמן:


הנה אתה ואני מתווכחים. אם אתה מנצח אותי ואני מפסיד לך, האם בהכרח אתה צודק? האם בהכרח אני טועה? (..)


אילו הצודק היה באמת באמת הצודק, הוא היה נבדל ממה שאינו צודק בבהירות רבה כל כך שלא היה מקום לויכוח.  (..)


שכח את השנים! שכח אמת ושקר!

נכתב על ידי , 22/10/2003 12:35  
25 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של לוחמת העננים האבודים ב-8/11/2003 15:39
 



אנשים טובים באמצע הדרך (ללינץ')


חשבתי על העניין הזה. מחשבות בנאליות, לא מחדשות, אבל מאלצות אותי לאמרן.
נזכרתי בסערה המצחיקה שהיתה פה בביצה בזמנו.
הסערה התחילה כשבלוגרית אחת, שקראה לעצמה street_cat, באה לדוכן הצילומים של הצביץ במדרחוב בנחלת בנימין והצטלמה אצלו.
הוא פרסם את התמונה בבלוגו המקסים.
היא פרצה בזעקות שבר והכריזה על סגירת הבלוג.
הוא התנצל והוריד את התמונה. מייד.
אבל החברים של חתולת הרחוב, או אלו שראו עצמם כחבריה, רצו דם.
הם רצו שיריב, האב המעניש, אלהים חרום אף, יגזור כליה על הצביץ. הם רצו ללכת לשרוף לו את הדוכן. הם רצו לעשות בו לינץ'.

אחד מהם, שהתכנה "שפיות", הכריז שמכיוון שלינץ' לא בא, והטרנספר מתמהמה,  הוא יסגור את הבלוג.


אחר כך חזר בו, והודיע שהוא ממשיך, אבל תחת הכינוי "אמרלד". שזו אבן יקרה. שזה הוא.
[בנתיים הוא סגר. אתם מוזמנים להזיל דמעה על קברו]
(אוי, פוסטי פרידה דרמטיים שאחריהם הבלוגר חוזר כמו כלב שלא מצא את האבן שזרק לו בעליו, בזנב מקופל בין הרגליים. גם street_cat חזרה, ומייד).
הסנרק החביב כל כך כתב על זה בשנינות.
ואז, הו הו, איזו מהומת אלהים צדקנית נהייתה! כמו קודם רק אפילו יותר!
היו שהציעו לשרוף גם את הסנרק.
~~~[=]~~~


הסיפור הזה היה דוגמה מרתקת לקלות בה אנשים הופכים עצמם לעדר אנושי צמא דם.
ובשם מה הם רוצים את הדם?
בשם האנמיה? בשם השעמום?
לא ולא - הם רוצים דם בשם הצדק. בשם ערכי הטוב, והשפיות, וההגינות. בשם האלהים.


כך היה בסיפור "הצביץ שהצביץ חתולות", וכך היה גם במהפכה הצרפתית. מספר חסר תקדים של אנשים הוצא להורג בשם החירות, השיוויון והאחווה. לשם כך הומצא מכשיר חדש, שאין כמוהו ליעילות ולניקיון של עבודת המוות, חד וחלק - הגיליוטינה.
היה מרתק לראות איך ככל שלוּבָּה הזעם ההמוני נגד הצביץ, כן הלכה והתגברה הקינה על אובדנה הקרוב של חתולת הרחוב, עד שהגיעה לדרגה של מקהלת טרגדיה יוונית המורכבת ממקוננות מרוקאיות. חתולת הרחוב פּוּאַרָה אז ורוממה, והגיעה לדרגה מיתית כמעט. "החיים שלנו לא יהיו אותו דבר בלעדייך" התייפחו האבלים, וכבר נסחפו בנוסטלגיה למפרע. אוי איך היה לנו טוב כשהיא היתה כאן, אוי אוי זה לא יחזור לעולם!
ולהפך: ככל שפּוּאַר הודה של חתולת הרחוב, כן הפך הצביץ למקור כל הרע ביקום. ולמרות שכונה שוב ושוב "אידיוט", יוחסו לו כוחות של אשמדאי כמעט. הוא זה ש"אנס" (כך במקור) את בתולת הרחוב הקדושה והוא זה שצריך לתת לו עונש שלא ברא השטן.
כאלה הם מבצעי הלינץ' (כולל אלו שמבצעים אותו אחד על אחד):
הם עצמם מושלמים. אבנים יקרות, אמרלדים. ושפויים. הם השפיות. ואם משהו לא הולך חלק (ועולמנו זה איננו מהחלקים עבור איש), הרי שמישהו אחר אשם. מישהו אחר עשה להם. האחר הוא הלא נורמלי, הסוטה, המפחיד.
אחרותו של האחר (צבעו, צורתו המשונה, נקודת החן שעל אפו, נכותו, שפתו המוזרה) הופכת אצלם לאובייקט מאגי המאיים תדיר ומדיר שינה מעינהם. ה"מום" של האחר הוא בעצם נשק רב עוצמה, המכוון נגדם במסתרי מזימות אפלות, ומסיט אותם ממושלמותם. כך אפו המעוקל של היהודי מסמל את מזימותיו הנחשיות, את ריבית הנשך שבאמצעותה הוא זומם לחסל אותך, האיכר התמים והישר. וגם את נטיותיו המיניות הסוטות, האפלות, המוגזמות.
(ה"מאיים" הוא דווקא המוכר, אמר רבנו פרויד. והוסיף: המודחק תמיד חוזר.)
אם כך, אומרים האבנים היקרות, אין ברירה: לשרוף את האחר, להיפטר מן האפר, ולחיות סוף סוף חיים נקיים.
אבל מה זה, יש כאן אחר אחר, חדש!
נשרוף גם אותו.



~~~[=]~~~



הדיון הזה כמובן מיושן. היום אנחנו חיים בעידן קידוש האחר. הגיבור שלנו הוא השונה, ההומו, הרוצח הסדרתי, זה שלא מסתדר עם מסגרות.


או שלא?

נכתב על ידי , 21/10/2003 01:03  
51 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איתי () ב-20/9/2005 13:29
 



לדף הבא
דפים:  

66,382
הבלוג משוייך לקטגוריות: סיפורים , שירה , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לjerom_k אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על jerom_k ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)