לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים הם במקום אחר


ועכשיו - אל החיים האחרים, אלה בלי הטעויות!

כינוי: 

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    פברואר 2003    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728 

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
2/2003

מרק זנב טרקטט + תודה לכם!




בדיון על הבלוגים התעלמתי מהיבט חשוב, שאינו קיים בספרות: התהליך התרפויטי שעובר כותב הבלוג.
בכל יומן יש היבט תרפויטי. אדם דן עם עצמו
ועם הקהל של היומן, שכן לכל כותב יש איזה קורא דמיוני - על בעיותיו האישיות. יותר זול מפסיכולוג, פחות כואב בגב ממדיטציה.
בבלוג הפן הזה מתעצם, מפני שכל קטע חשוף לתגובות של קוראים, שחלקם הפכו כבר לדמויות של ממש בתודעתו של קורא, בגלל תגובותיהם ו/או בגלל שהם מנהלים בלוג משלהם. לאט לאט הכותב מפתח תלות בתגובות, ולא רק במובן (שרבות דובר עליו) שהוא מנסה להשיג כמה שיותר תגובות. כותב הבלוג "כותב למען התגובות" (משפט חוזר אצל כמה בלוגיסטים). אלו הופכים לפסיכולוגים שלו, וכמו אצל הפסיכולוג, העיקר הוא לא העצות שלהם, אלא עצם נוכחותם שם כמאזינים, שמאפשרת לכותב לגלות דברים על עצמו. לא פעם הבלוג נסוב סביב בעיה מרכזית בחייו של הכותב (למשל האם לעזוב את החבר או לא), והעוצמה הרגשית שלו, יחד עם התלות בתגובות, הולכת ומתעצמת לקראת פתרון הבעיה.
וכשהכותב מגיע להכרעה
מסתיים לו, לתדהמת הקוראים, הבלוג.
הגבלה אחרת של משך הטיפול (כלומר משך הבלוג) היא ע"י קביעת זמן סיום לבלוג. היו פה לפחות שני כותבים מוכשרים שנסעו לטיול ארוך, לאירלנד או לניו זילנד למשל, שאיתו הסתיים הבלוג. שניהם התמודדו עם תקופה של שינויים גדולים בחייהם, שהבלוג והטיול כאחד הם חלק מתקופת החפוש העצמי שלהם. הראשון ("לא אני" מ"הומואים לא הולכים עם אולסטאר") היה צריך להתחיל להתבגר מעט, או להפך, להיות צעיר לפי הדימוי שלו, והשני (מייג'ור מייג'ור מ"נווט גולם") סיים שרות צבאי ארוך מאד והתגרש מאישתו
(זכור לנו איך התיעץ בחן רב, כהרגלו - עם הקוראים לגבי יציאה ראשונה עם בחורה, "מבצע תמר" ( "וכנהוג בצה"ל, הוצאתי קפ"ק, בצעתי תדרוך, הגדרתי פערי מידע, ומיניתי אשמים מבעוד מועד. או בקיצור, נכנסתי ללחץ.")
נערה אחרת באה לטיפולבלוג ומבקשת: אל תיקשרו אלי, אני תיכף מתגייסת. כמובן שהיא מתכוונת להיפך מזה: להגביל את משך הטיפול, או את נושאי הטיפול כדי לא להיקשר למטפל. כי זה מפחיד, הטוטאליות הזאת, החשיפה.



דבר נוסף שייחודי לתרפיה בבלוג הוא הרשת שנוצרת. אני מגיב לך בבלוג, אז אתה מגיב לי, ושנינו ביחד מגיבים להוא. דמויות וירטואליות (של כותבי בלוגים אחרים) הופכות (בתהליך שפרויד כינה הסטה) גדולות יותר ויותר בתודעת הכותב, כיוון שהן מייצגות איזה תשוקה או פחד של הכותב. לי זה קרה למשל עם "אריקון" האחד והיחיד, ועם אחרים. הכרתי וירטואלית מישהי שאצלה בלוגר מסוים הפך, לזמן קצר, למרכז ריגשותיה, ולא בצורה בנאלית של התאהבות אלא להפך, כמושא של פחד. מי מאתנו הבלוגרים לא מצא בלוגרים אחרים בחלומותיו?
בסופו של דבר, הרשת הופכת את התרפיה לקבוצתית משהו, שכן הרגשות הדדיים.

חשבתי, באופן אישי, שאני ברחתי קצת מלולאת הקשר המתהדק בין המגיבים לכותב, בכמה אופנים: א) הבלוג שלי הפך פחות אישי ב) לא פרסמתי כמעט חודש ג) במקביל אני מנסה לשמור על יומן oofline (שם חיבה ל- offline) ובו פרטים על "חיי האמיתיים", על כל האפרוריות שבהם והדרמות הבנאליות של היום יום (א' אמרה לי שז' כבר מזמן לא היה בתוך ח' וכו' איזה כיף לכם שזה נחסך מכם).

למרות ההיבט התרפויטי, אני מצאתי בכתיבת הבלוג חיזוק רציני לכתיבה. יחסית לאלימות הישראלית, לעצבנות, לגסות, לחוסר ההקשבה הצעקני ישראבלוג (פרט ל"רעים" ההכרחיים כי בלי רע איך נדע מה טוב?) הוא כמעט גן עדן. לא קיבלתי אפילו תגובה אחת שאני יכול ליחס לה אחת מהתכונות השליליות הנ"ל. ולעומת זאת קיבלתי לא מעט תגובות חמות ומפרגנות. ועל זה רציתי לאמר לכם:

ת ו ד ה!

יצא לי ששני חברים קרובים הוציאו ספרים לאחרונה. אחת זכתה ללא מעט תשומת לב תקשורתית, ואף לביקורות מהללות. בין השאר "זכתה" להתפרסם ולהיתלות בככר השוק, הידועה כככר ynet. כרגיל, התגובות היו בנוסח: "איכס, מה זה"? "מ ש ע מ ם!" וכו'.
מאד ישראלי, במובן הרע של המילה.
שניהם, עם כל התשבוחות והכתרים, לא קבלו את מה שהבלוג יכול לתת
אותו קשר אינטימי, ברמת הפוסט, עם קורא. בספרות, קשר כזה יהיה בחזקת גילוי עריות.
אז שוב, תודה לכם שאתם כאלה.


נכתב על ידי , 26/2/2003 02:30  
13 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אריקון ב-8/3/2003 15:11
 



טרקטטוס בלוגי פילוסופי (חלק ב' + סיום)




נ.ב. לחלק א' (ועוד יותר מזה לחלק ב'):
כל קשר בין הכתוב לבין דמויות אמיתיות או וירטואליות מקרי בהחלט ועל אחריות הקורא בלבד.


ספרות גדולה מזיזה אותנו מהמקום. יש האומרים שהספרות הגדולה ביותר נכתבה לפני כאלפיים שנה: התנ"ך, הברית החדשה, הקוראן ושאר הסיפורים שיצרו את הדתות בעולם. פרט לסופרים העלומים של טקסטים מקודשים אלו, כמה סופרים יכולים להתגאות בכך שספרם שינה את מהלך ההיסטוריה? לפי קריטריון זה (שהוא אכן בעייתי - רומן רומנטי, הטפות של כתות ושל דיאטות, רבי מכר - ספרות גדולה?) הבלוגים הם ספרות גדולה.





יהיו שיאמרו שהבלוג הוא בעצם יומן, תעוד חסר סלקציה ועקרונות אסתטיים של היומיום. יכול להיות. ועם זאת: האם אמנות כה רחוקה מהחיים "האמיתיים"? רוסו, פרוסט, אנה פראנק, הנרי מילר - לא היו סופרים?

גם בקולנוע, האמנות הכי נוצצת (אנשים אומרים "זה היה כמו סרט" כדי לציין עד כמה היה הארוע רחוק מחייהם הרגילים), יש קשר הדוק לחיים האמיתיים. כך היה למן סרטיהם של האחים לומייר, כשהקהל ברח בבהלה מהרכבת המתקרבת על המסך ממול, דרך אייזנשטיין והקולנוע הראליסטי בשרות המהפכה, דז'יגה ורטוב והסינמה וריטה, הנאו ראליזם הפונה אל "האנשים האמיתיים", הגל החדש הצרפתי עם השוטים האינסופיים והפשלות המכוונות, קולנוע "כיור המטבח" האנגלי, הסגנון הכמו חדשותי עם המצלמה על הכתף (שמקורו דווקא בארה"ב - גם בהוליבוד, ממלכת ייצור האשליות, התייחסו ל"חיים האמיתיים", עוד מימי גריפית'), חדירת הוידאו הביתי, ועד "דוגמה" וכו'. שלא לדבר על הקולנוע הדוקומנטרי, שלדעת מבקרים מסוימים הוא האוואנט-גארד המאתגר את הקולנוע העלילתי השמרני. כיום כידוע פורח סגנון המשלב בין הדוקומנטרי לעלילתי, סרטים "מוקומנטריים", המתחזים לקולנוע תעודי. וודי אלן, יצרן אשליות מומחה, משחק במוקומנטרי ברבים מסרטיו, ובעיקר ב"זליג" העשוי כסרט תעודי. (בארץ פועל בתחום זה אבי מוגרבי. ב "איך הפסקתי לפחד והתחלתי לאהוב את אריאל שרון" הוא "מתעד" את עצמו מתחיל לעשות סרט תעודי על אריאל שרון, שעמדתו הראשונית היא של סרבן מצפון מלחמת לבנון. במהלך העשייה הוא מתחיל להתקרב לאריק, עד שהוא עוזב את אישתו על רקע זה).

אבי מוגרבי 


בקיצור, מה רציתי להגיד? (במעין מאמר שקראתי על בלוגים, כותב בלוגר מצליח בשם אנדרו סאליבן, שהמאפיין העיקרי של הבלוג, בעיניו, הוא שהבלוג משקף מחשבה בהתהוות. ניחא, קבלו מחשבה בהתהוות). אה, כן. נניח שיש בלוג של נערה צעירה, מוכה ומקסימה, השקועה בצרה גדולה. ערב ערב, לפני השינה, אנחנו חושבים איך אנחנו יכולים לעזור לאותה נערה. אף פנינו אליה והצענו עזרה מעשית, בדרכים שונות.
נניח שיש סיכוי, קלוש ככל שיהיה, שהבלוג נוצר בעצם ע"י אישה מבוגרת.
האם במקרה כזה עלינו להתאכזב או להתעצבן?
במידה מסוימת, ודאי שכן. והאכזבה והכעס שנחוש הם אולי צידו השני, האפל, של הקסם של הבלוג.
מצד שני, יש גם נימוקים שלא לחוש רע כל כך: א) לא קרה כלום. הרי לא היה פה מעשה רמייה שמטרתו גזל, להפך.  לא איבדנו רכוש, ושמרנו גם על המצפן המוסרי שלנו (איזה מילים!) ב) למדנו דבר או שניים על עצמנו ג) כל הכבוד לסופרת המוכשרת כל כך.

לסיום דיוננו השטחי, בית משיר של זך, המחפש, בתחכום ובעקיפין, את הסיבה לכתוב:



אילו אפשר היה להפוך את השיר למשהו אחר,
לא אויר, הייתי מבין אולי לאן נעלם כל שקדם
לשיר. שביר
אינה המילה. יותר טובה, ישיר,
מוטב אהבה. 

ובפרשנות קלילה: כולנו, הכותבים והקוראים, מחפשים, בעצם, אהבה.

וכדברי ויטגנשטיין בטרקטטוס:

 
מה שאי אפשר לדבר עליו, עליו יש לשתוק.

(זה לא באמת קשור, אבל הייתי חייב איכשהו להצדיק את הכותרת).

 

נכתב על ידי , 23/2/2003 02:53  
16 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   1 הפניות לכאן   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של תראזימאכוס ב-15/4/2004 00:33
 



טרקטטוס בלוגי פילוסופי (חלק א')





בזמן שביים את "אפוקליפסה עכשיו", נתן פרנסיס קופולה לאשתו אלנור מצלמה (פילם כמובן) וכל מה שצריך בנוסף, כדי לתעד את עשיית הסרט. כך נוצר "לב המאפליה: אפוקליפסה של במאי", הסרט התעודי שכונן את המיתוס על עשיית "אפוקליסה עכשיו": איך הבמאי, גיבור מהעידן שלפני האנטי גיבורים, יוצא לאודיסאה בת שלוש שנים, מאבד את רכושו, מוכר את ביתו, נלחם בשריפות, בג'ונגל, במסוקים של הרודן הפילפיני (שעסוקים במשימה רודנית אחרת ולא מגיעים, או לחילופין נראים כאילו עוד רגע יתקיפו את אתר הצילומים), במשקיעים שלא מוכנים יותר להשקיע, בשחקן הראשי (מרטין שין) שחוטף התקף לב - וקופולה נלחם עד הסוף הטוב, כמובן (סוף טוב הוליבודי, מלווה ברשרוש המצלצלין של ההמונים הנוהרים לקופות). בסיום הסרט נשאל קופולה מה היא המשאלה הגדולה שלו, ועונה בערך כך: הייתי רוצה שכל אחד יוכל לצלם את הסרט של חייו, כך שגם ילדה בת 12 מקונטיקט (או משהו כזה) תוכל לצלם את חייה ולהגיש לנו סרט שיעלה על "אפוקליפסה עכשיו". כמה שנים אחר כך החלו מצלמות הוידאו הביתיות לחדור לשוק הצריכה המערבי, ולחולל את מה שרבים רואים כשינוי הטכנולוגי החשוב בתולדות הקולנוע מאז המעבר מהראינוע לסרט המדבר. כיום יש לאותה ילדה מקונטיקט (או משהו כזה) את האמצעי ליצור את יצירת המופת שתעמיד בצל את "אפוקליפסה עכשיו".






האם גם הבלוג עומד לחולל שינוי דומה בתחום הכתיבה, תחום שלא הושפע באמת משינויים טכנולוגיים מאז המצאת הדפוס?

אין לי מושג.

אבל אפשר להצביע על כמה מאפיינים ייחודיים של הבלוג.
כשאני אומר "בלוג" אני מתכוון לבלוג היומני-אישי- וידויי.

ראשית, זהו יומן.
ומכאן מגוון הבדלים בין הבלוג לבין ספר.



** אין התחלה, אמצע וסוף. כמו בחיים.

לא בטוח, בעצם. אילו ליה מ"פרוזאק", לדוגמא, היתה משאירה את הבלוג שלה אחרי שפרשה (ולא מוחקת הכל), ייתכן שהיינו רואים שם איזה מבנה פנימי של התחלה-אמצע-סוף.
אבל ייתכן שזו היתה נטייתנו למצוא חוקיות בכל פיסת מציאות .

בכל אופן, ברור שחוקיות ומבנה אסתטי אפשר למצוא ברמת הפוסט - כמעט כל אחד מהפוסטים של הבלוגים המפורטים ברשימה בצד שמאל הוא מעין סיפור קצרצר.

** ועם זאת, זהו יומן, ומה שמייחד את הקריאה בו הוא הניסיון למצוא את האדם האמיתי המסתתר מאחורי המילים.




מה שאנחנו מכנים בביקורתיות "יצר המציצנות" אינו אלא הרצון לגעת באדם חי, אמיתי, מזיע ונושם, ולא במילים מתות. יצר זה הוא אולי המניע שמאחורי קריאת בלוגים, והוא שהופך אותנו ל"מכורים".

מכאן נובעת כנראה גם תחושת האינטימיות של הקורא - תחושה שכל כך קשה לנו להשיג כשאנחנו קוראים ספרות, ואילו כאן בבלוגוספירה אנחנו מרגישים כאילו האישה הזאת, שהיא בכלל דתיה (בעוד אנחנו כל חיינו אתאיסטים), חיה איפושהו בפריפריה (אנחנו בלב אזור א'), נשואה ועסוקה בגידול שני ילדים (אנחנו טרם מצאנו זוגיות), מאוימת בפיטורין - היא הידידה הקרובה שלנו, ועוד רגע נרים לה טלפון ונתייעץ איתה בבעיותינו האישיות.
והיא, יחד עם הבחור הגבוה ההוא, שחייו מן הסרטים, והגאונה הג'ינג'ית, והנער שחולם להיות "פרט" מפורסם - הופכים להיות הקהילה שלנו, לוקחים חלק במחשבות הפרטיות ביותר שלנו.
וזה משהו שהספרות לא יכולה לתת לנו. ספר במיטבו יכול אולי לעטוף אותנו בדמויות שלו, אבל דמויות אלו לא יוכלו לקרוא את התגובות שלנו להתלבטות האחרונה שלהן (נו, אז לספר לחבר על הבלוג או לא? או: אתם לא חושבים שאני מגזים קצת לאחרונה עם חיי המין הפרועים שלי?), להגיב בחום לתגובות שלנו (תודה. נראה לי באמת שעדיין מוקדם לספר. או: נכון, לא במקרה הרגשת הרבה עצב בפוסט הזה). יותר מזה: הדמויות בספר לא יוכלו לעדכן אותנו יותר. בכלל לא. נגמר הספר - אין יותר פוסטים.
שלא לדבר על התקווה לפגוש את אחד הבלוגרים המופלאים האלה. תקווה כזאת היא מותרות כשמדובר בספר. אם אתה מקווה לפגוש את הולדן קולפילד, או אפילו את המחבר שלו - מצבך קשה וכדאי לך לבדוק אם אתה לא הולך לרצוח איזה אישיות מפורסמת (אביב גפן?).
ולא חשוב כלל אם יצרת קשר עם הבלוגר או לא,  אם פסלת או נפסלת כבר בשלב החבר הטלפוני (קרי המעבר מהתכתבות אימייל לשיחת טלפון), אם פגשת אותו או לא, אם פגשת והתאכזבת קשות.  כמו בתחום המשפטי, מה שחשוב הוא המניע.



**** המשך מחר (או משהו כזה) ****

 

נכתב על ידי , 19/2/2003 19:13  
11 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של החיים הם במקום אחר ב-18/4/2004 12:03
 





66,382
הבלוג משוייך לקטגוריות: סיפורים , שירה , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לjerom_k אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על jerom_k ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)