לדף הכניסה של ישרא-בלוג
לדף הראשי של nana10
לחצו לחיפוש
חפש שם בלוג/בלוגר
חפש בכל הבלוגים
חפש בבלוג זה

החיים הם במקום אחר


ועכשיו - אל החיים האחרים, אלה בלי הטעויות!

כינוי: 

מין: זכר

תמונה



פרטים נוספים:  אודות הבלוג


מלאו כאן את כתובת האימייל
שלכם ותקבלו עדכון בכל פעם שיעודכן הבלוג שלי:

הצטרף כמנוי
בטל מנוי
שלח

RSS: לקטעים  לתגובות 
ארכיון:


<<    מרץ 2008    >>
אבגדהוש
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

 
הבלוג חבר בטבעות:
 
3/2008

הייתי בן 22 [חלק חמישי ואחרון] - ריק ומוכן להתמלא


...פה נגמר לי הסיפור.

מה הפואנטה שלו?

האמת שאין לו. אבל במהלך הכתיבה, התחלתי לכתוב על איזה סיפור אחר, מאוחר יותר, והייתי במחסור גדול של חומר יומני. החיטוט ביומנים הצניח אותי אל העבר, וכמו שכבר קרה לי בעבר עם היומנים, נוכחתי לדעת שהעבר הוא בכלל לא בדיוק מה שחשבתי שהוא. והעבר עליו אני מדבר כאן - ההצגה שלו בפוסט היא לא רק יופימיסטית, מייפה, אלא גם שטחית.  פתאום נראה לי שכל הפוסט הזה נכתב כדי לכסות על אותו עבר כמו שהיה באמת.  למה למשל אני מרחיב כל כך בדיבור על אֶלַה, בשעה שהפוסט היה צריך להתרכז רק ביחזקאל?  

למה? אני אגיד לך למה: לכסות על כמה ריק הייתי. עומד על הגדה מביט ריק בזרימה המתמדת של הירקון על אינספור אורותיו והוראותיו הריקות מתוכֵן, לבוש מדים, מביט באנשים החולפים בכיכר דיזנגוף, מתבונן בכמיהה בפאנקיסטים הנרקומנים על הספסלים, מוכן להתמלא בכל דבר, בכל אחד מאותם אנשים, מוכן לכתת רגלי לכל חוג אזוטרי שנכתב עליו במדור "עניין" ב"לוח העיר", שרק יהיה בחינם ואני אבוא לשם.   חוזר נלהב עד טירוף מ"הפרלמנט של לונדון" בגלי צה"ל, בגלל שיחה של כלום, כמה מילים שהחלפתי עם המשורר הצעיר, חייל במדים באותה עת, שמעון אדף.   בתום הערב הספרותי (את החייל שמעון, לקח החייל אורי פקלמן, מפיק התוכנית, ואיש חבורת "אֵב" בהמשך חייו, לישון בדירתו)  נשאר לשבת על מדרגות "צוותא" עם דויד הלפרט, חוזר בשאלה, ועם מיכל פיין, בחורה יפה מבת ים, ומקשקש בהתלהמות אופורית  על שירה ופילוסופיה, ודויד אומר,  "טורקיז" ביפו זה המקום שאני הכי אוהב, ומיכל קוראת "לא, טורקיז זה המקום שלי, רק שלי", ומתרגשת משאר קוי הדמיון המחברים אותה לדויד: חולשה לביצי שוקולד קינדר, אהבה לחורף וסלידה מהקיץ המרדים. ואלבר קאמי, כמובן. ישבנו על המדרגות עד אחת עשרה וחצי, כשהאנשים ההמוניים שבאו לצחוק בסטנד אפ מדלגים מעלינו. ואז דויד הלך ללוות את מיכל לקו 18 האחרון, בעוד אני עולה דיזנגופה לקו 25.    



אני קורא את זה 15 שנה מאוחר יותר, וחושב איזה אידיוט הייתי, איזה כלומניק. בעצם, יצא שהייתי שם על תקן מיטרד המפריע להווצרות הרומן בין שני הצעירים היפים האלה. ובכל זאת כל הדרך חזרה צפונה, בהמתנה בקינג ג'ורג' לקו 25, ובאוטובוס עצמו, וימים אחרי, הייתי באופוריה. מכלום שכזה -  שמצאתי אנשים לדבר איתם על קאמי וסארטר,  ומשיערה הערמוני הארוך של מיכל פיין וחיוכה היפיפה, חיוך ששמט את הקרקע מעל רגלי, ומנע ממני בזוהרו כל אפשרות לשאול אותה למספר הטלפון שלה.   חיוך שכיום אני יודע שכלל לא כוון אלי. 

 ואני, קשיש יותר בחמש עשרה שנה, שמלאו אותי תובנות וחכמת חיים - מגגל את שמותיהם של דויד ומיכל, ומגלה בשמחה שהם לא נעשו מי יודע מה.  בכלל לא.   דויד החל לכנות את עצמו דודי, וכנראה לא סיים אפילו תואר שני, למרות שהיה בתוכנית הבינתחומית לתלמידים מצטיינים, שהיתה אמורה להביא לו תואר כזה במסלול מקוצר, תוך ארבע שנים. והיום הוא כותב ב"במה חדשה" , שירים ומחזות ותסריטים וסיפורים, שלא זוכים אלא למעט תגובות תמהות ומגנות. אבל נראה שהוא מזיין הרבה, בכל זאת, או שלפחות הוא רוצה לכתוב על טיפוסים שמזיינים הרבה, בטקסטים העלובים שלו, שעוסקים באופן אובססיבי ב"כוסיות".      ומיכל, שלשם משפחתה נוסף "רוזן", אמור מעתה מיכל פיין-רוזן,  ולשמה הפרטי נוסף השם "רונית", אמור מעתה מיכל-רונית פיין-רוזן,  נעשתה מטפלת אלטרנטיבית המשלבת מגוון של שיטות:  קונג פו, שיטת אלכסנדר, שמאניזם, הילינג, פיאטיס, רפואה טיבטית, ריברסינג, רפואה סינית ומעגלי נשים.  נראה שנעשתה לסבית, והיא חיה עכשיו עם בחורה בשם אביגיל זוהר, ואולי בגלל זה מתמקדים טיפוליה בנשים.

אז היום, חמש עשרה שנה אחרי,  אני מלא. מלא במה? מלא סיפוק, לפחות ברגע זה כשסיימתי לגגל את דויד ומיכל וראיתי שהם גמרו לא הכי טוב.    אבל אז – איך ריק הייתי, ריק כמו קבצן של ריגושים, כמו נכון להתמלא בכל רוח פתאומית, אולי אפילו ביחזקאל, אלמלא אֶלָה.



באשר לאֵלָה: יום אחד, שנים רבות אחרי שתם הקשר בינינו, אחותי הגדולה אמרה לי שראו אותה רוקדת ברחובות מגולחת ראש, עם החבר'ה של הרי קרישנה.   ובת דודתה, חברתה של אחותי, סיפרה בכאב שאֵלָה הפסיקה לדבר עם ההורים שלה, שזכרתי כאנשים עדינים ונחמדים במיוחד.

באותו רגע חשבתי: מעניין מה אֵלָה היתה אומרת על ההתאבדות של דרור.    

כעבור עוד כמה שנים, בעלה של סווטה מהעבודה שלי נפטר במפתיע. התקף לב בגיל 50. סווטה אומרת  שיום לפני הבוס שלו, בעל מוסך, לקח אותו לשיחה ופיטר אותו אחרי שנים של עבודה וניצול. בהלוויה בולטת הבת היפיפיה של סווטה, חבושה כובע ודומה לשחקנית איטלקיה ששכחתי את שמה.  בבית שלה בראשון לציון, סווטה מספרת שהבת שלה בכת של הרי קרישנה. אני שואל אותה על אֵלָה, והיא אומרת בטח, היא חברה טובה של הבת שלי, יש לה שני ילדים והיא חיה ביישוב של אנשי הכת. ואתה בטח זוכר איזו רזה היא היתה? אז היא השמינה מאד. 

 ואני ניסיתי לדמיין את אֵלָה שמנה ולא הצלחתי, כמו שלא הצלחתי אף פעם לדמיין אותה רוקדת מגולחת ראש ברחובות.  

כזה אני, חסר דימיון.



נכתב על ידי , 18/3/2008 02:10  
67 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של שרה (הקודמת) ב-30/4/2008 08:54
 



הייתי בן 22 [חלק 4] - עברו 11 שנים


עברו 11 שנים.  

איך לסכם אותן בקצרה?

השגתי את הבחורה שרציתי – אותה אדווה. אהבתי אותה והיא אהבה אותי. אחרי מערכת יחסים ארוכה ואינטנסיבית, נפרדנו. אז חויתי בדידות ממושכת, סמים, ויפאסנה והתבגרות רגשית מאוחרת.

שוב לא הייתי אותו אדם.

איזו איוולת, לסכם בקצרה 11 שנים. התוצאה כל כך אידיוטית.

ננסה אחרת:

זמן קצר אחרי הארועים המתוארים, קרא לי מפקדי המפחיד לחדרו. היה זה  סגן אלוף מזוקן כמו רודן דרום אמריקני , שתמיד שנא אותי. הוא הודיע לי: בגלל קיצוץ תקנים, אנחנו לא ממשיכים איתך לקבע.  כך ש - אם לא תרצה להמשיך ביחידה אחרת -  אתה משתחרר עוד חודש, בתום השרות הסדיר הנוסף, ללא קבע.     כך הגשמתי, בלי שהתכוונתי, את חלומו של כל ממר"ניק – השתחררתי לשוק בלי לרַצות את עונש שרות הקבע, עם קורס תכנות ושלוש שנות ניסיון שעשו אותי סחורה שווה בשוק המחשבים המשווע לעובדים.     

הודעתי בקבוץ שאני עוזב, נחוש שלא להעתר  למרכז ועדת צעירים ולאבא שלי, שביקשו בקול מהוסס שאשקול שוב, ואולי אנסה בכל זאת.    לקחתי הלוואה מחבר, ושכרתי דירה בתל אביב.   במקביל לחיפוש עבודה במחשבים שלחתי ידי בכל מיני עבודות זמניות, סקרים ובניין בעיקר (האישה שבחנה אותי למשרת שיווק, אמרה לי "אתה נראה  לי תמים מדי, תחפש תחום אחר").  כעבור כחודשיים כבר קיבלתי את המשרה בה אני פחות או יותר מחזיק עד היום.

העניין הכספי נפתר אם כן כמו מעצמו, בלי מעשי גבורה. נעשיתי בעיני עצמי סוג של פקיד העובד במקצוע משעמם אך מכניס. הרווחה החומרית לא שינתה אותי. נשארתי סגפן; סגפן אידאולוגי, כביכול.

יצאתי עם עוד בחורות, משהו בי משך אותן באותה תקופה.  יום אחד, באמצע אחד מהקשרים האלה, צלצלה אלי אדווה – שהספיקה בינתיים ללמוד סמסטר אחד באונ' חיפה ולפרוש,  לטוס לתאילנד ולחזור כעבור יום יומיים לארץ - והזמינה אותי לביתה בירושלים.   נעשינו זוג, זוג אחוז חזק יחד.

כך מצאתי את עצמי כמה חודשים אחרי הארועים שתוארו קודם, במצב בו כל הגדרות היסוד שלי – קיבוצניק, בודד, חייל, עני -  עברו שינוי עמוק.     

אחרי כחמש שנים אדווה ואני נפרדנו . ואז באו, כאמור, הבדידות, הסמים, הויפסנה, ההתבגרות הרגשית וכל הפופ הזה.  

עברו 11 שנים.

ב- 1 לאפריל פגשתי את ענבר. כבר בפגישה השניה מצאנו עצמנו אצלה בדירה, במיטה, מאוהבים, מספרים זו לזה על חיינו הקודמים, וכמה חיכיתי לפגוש מישהי כמוך/מישהו כמוך. נדהמתי למצוא עצמי בסרט מז'אנר ההתאהבות הממומשת,  ז'אנר כל כך שונה מזה המוכר לי, סוגת הבדידות והחיפוש העקר והדכדוך ותחושת האפסות המתלווים לאלה.     אחרי לילה ללא שינה, ליויתי אותה לדוכן העוגות בו עבדה, בקניון קטן שלא הכרתי היטב. היא לבשה כובע אדום ונראתה כמו נערה מוכרת פרחים מסרטיו של צ'ארלי צ'אפלין, רק בצבעוני. הייתי עיוור במקצת – ברגש המאורעות לא הבאתי לדירתה את משקפי, ואת העדשות לא יכולתי ללבוש יותר. הגנבתי מדי פעם מבט לענבר, מתקשה להאמין שיצור מתוק כזה אוחז בידי ומביט בי מדי פעם בהתמסרות.    הכל נראה כמו הרפתקה מופלאה – הקניון הלא מוכר, הקמת דוכן העוגות, ברכות השלום ומחוות הידידות בין ענבר למוכרים בדוכנים ובחנויות האחרות, ובינה לקונים הקבועים ואלו החדשים.    הסתבר לי שיש קונים קבועים, בעיקר קשישות, שבדקו בחשדנות כל אחת מפיסות העוגה לטעימה, והפגיזו את ענבר בשאלות סקפטיות. אבל ענבר היתה כולה אדיבות וחיוכים, והיה ברור שהיא פופולרית בתוך הסביבה המשונה הזאת, בזכות אופיה הטוב. הייתי עייף אבל ערני, נרגש אבל רגוע.   כשניתן לי לעזור, הייתי מאושר.  כשניתן לי לעמוד מהצד ולהתבונן, הייתי מאושר.

"שלום ילדה. אני רואה שהתחפשת היום לכיפה אדומה"  

הרמתי את עיני לראות ממי באה הפניה הזאת לענבר.  אני לא יודע איך אחד כמוני, משולל כל זכרון חזותי, שאפילו את הוריו מולידיו יכול שלא לזהות או לזהות בטעות באנשים אחרים, איך אחד כמוני, ועוד עיוור למחצה  באותו יום – הצליח לזהות את הדובר עוד לפני שענבר ענתה :

"שלום יחזקאל".

הבטתי בו, בתדהמה, והוא הביט בי, בתדהמה לא פחותה.  לא אמרנו כלום, רק הנדנו את הראש לאות הכרה.   זה היה רגע שהתארך והתקבע בזכרוני.  אני ישוב ליד דוכן העוגות, מביט מעלה, אוחז בידה של ענבר,  והוא למעלה, נע בחוסר שקט מצד לצד, מביט מטה בצמצום עיניים. רגע שכל משמעות שאתן לו תהיה מבחינת הסבר נבוב. אחת האפשרויות היא לאמר, שהעבר הרחוק הופיע פתאום לנגד עיני בדמות קבצן מזה רעב, נרקומן, שעובר ליד ביתי החמים והמוגן, ומזכיר לי ימים בהם הייתי בצד שלו.      יחזקאל החליף עם ענבר כמה משפטים מחויכים של כלום, והלך.

שאלתי את ענבר מאיפה היא מכירה את יחזקאל.  היא אמרה שהיא הכירה אותו בעצם עוד לפני שנים, בחברה להגנת הטבע.  הסתבר, בצירוף מקרים מוזר, שגם היא עבדה שם באותה תקופה בה התנדבתי.  אמרה שפיטרו אותו כנראה משם, לפני הרבה שנים, ופה הוא אחראי על השומרים.

סיפרתי לענבר את הסיפור. היא הגיבה באופן שלא צפיתי:  אמרה, מזועזעת, שהוא ממש איש רע, אם ניסה לנצל אותי ככה.   עניתי לה מייד שכנראה לא סיפרתי את הסיפור נכון – הוא היה מנוצל ומסכן יותר ממני, בהרגשה שלי. ובעיקר אני לא חושב שהיה אדם רע, אלא חיפש אהבה, כמו כולם, ובאמת האמין שאני מתכחש לנטיותי.   ענבר לא הסכימה איתי. היא אמרה שכמו שניסה לנצל אותי, ייתכן שהוא מנסה לנצל את השומר הרוסי הצעיר שם – הצביעה לאחד משומרי הקניון.   בהמשך הקשר בינינו, אם במקרה היה עולה שמו של יחזקאל, היו פניה מתקדרות בכעס כלפיו, ולא עזרו ניסיונותי לטהר את שמו.

פה נגמר לי הסיפור.

מה הפואנטה שלו?


[חלק 4 מתוך 5, המשך שהוא סיום יבוא].


החלטתי באופן חד פעמי לעדכן אתכם במצבי היומני-נפשי-הכרעתי-פיננסי. אין קשר לסיפור, זה הכל מהיום/אתמול ביומן:

 

רקע:

אני כרגע בהתלבטות די רצינית לגבי המשך דרכי.

בסוף החודש חברת חשמל תפסיק להעסיק אותי.

יש לי חוזה שקיבלתי על מנת לעיין בו, מחברה אחרת, מגדל. זאת חברת ביטוח ענקית.  עכשיו, אם אעבוד שם, אהיה ממש כמו קפקא, רק בלי יכולת הכתיבה שלו (פרט שולי...) .    הם מציעים לי משכורת לא רעה, בערך מה שאני מקבל ואפילו קצת יותר טוב.

הבעיה היא שאני רוצה לנוח, ולנסות קצת להתמודד עם הכתיבה בצורה יותר רצינית.  ואני יכול לקבל דמי אבטלה לאיזה חמישה חודשים.  סך הכל עבדתי רצוף כמעט 15 שנה. אמנם במשרה חלקית, אמנם לא עבודה קשה, אמנם באמצע עשיתי כל מיני דברים כמו טיול להודו לחודשיים. ועדיין, 15 שנה ויותר (גם בצבא) מלווה אותי התחושה שאני פחדן, שאני לא מתמודד בצורה רצינית עם הכתיבה.

יומן:

11:06  דיברנו אתמול בגרינברג כמובן על ההכרעה בעניין "מגדל", 11 למאי {תחילה נדרשתי לעבוד שם החל מהראשון לאפריל. ניסיתי במגומגם לדחות את תחילת העבודה, ולהפתעתי הם נענו לי והזיזו ל-11 במאי, שזה פחות או יותר התאריך שביקשתי}. ביום שבת בדרך חזרה בטרמפ, אפרת אמרה לי משהו כמו "אני לא מבינה איך מישהו עם כל כך הרבה כסף לא מסוגל להחליט שהוא יושב בבית חצי שנה". זה ערר מחדש את ההתלבטות. אחרי שכבר חשבתי שהגעתי לפשרה משביעת רצון (לעומת מה שדרשו ממני בהתחלה, להתחיל לעבוד מייד),  נכנסתי שוב לפקפוקים ולהרגשה של פחדן עלוב שלא מסוגל להגשים את חלומותיו, גם כשהם מרופדים ברווחה חומרית (שהרי אקבל דמי אבטלה ובכלל לא חסר לי כסף).

 

[13:53 אזרתי אומץ, מצאתי את הפלאפון של מרגריטה. סיפרתי לה שהסיבה שביקשתי דחייה איננה שאני מחפש מקום אחר או משהו כזה. הייתי הרבה פחות מגומגם מבפעמים הקודמות. היא אמרה שאי אפשר, ושאחשוב טוב מאד עד מחר, כי אני בא לעבוד משרה מלאה, תשע, שמונה וחצי שעות. נותרתי עם כל ההתלבטות ביד. בעסה].

 

[14:53  עכשיו אני חושש. בזמן היוגה תקפו אותי חזיונות רעים בדבר העבודה שם, שאדרש לחדור לתוכניות שלא אני כתבתי ולתקן משהו בפינצטה, תוך שתיכפה עלי האידיוטיות של התוכניתן שכתב את התוכנית , אצטרך להבין עד הסוף כל שטות שהוא עשה. אחרי שבוע אני מגיע למרגרטה ואומר שרע לי, שאני תוכניתן שרגיל לפתח מסקרטץ' [מאפס], ואני שונא להכנס לתוכניות של אחרים, וחוצמזה מה זה העניין שלוחצים על enter  ומחכים שעה?! אצלנו בחברת חשמל לא היו דברים כאלה. אחרי חודש אעזוב אם כן? ומה הועלתי?].

 

אני חוזר אחורה לגרינברג. אמרתי שמה שאני באמת רוצה זה להיות בבית חצי שנה ולכתוב. אז למה אני לא מעיז? כי אני פחדן.  וככה הילכתי במעגלי ההתלבטות האלה, עד שנמאס לי, גם מתשובותיה שנשמעו לי הססניות ומובנות מאליהן, ואמרתי שנמאס לי לדבר. ואז, כשנשכבתי, היא אמרה לי שגם אם זה יהיה רק חודשיים, אוכל לדעת איך אני מתמודד עם הכתיבה ואם בעתיד ארצה שוב לפנות לזה זמן אוכל. תוך כדי האזנה לה הבנתי פתאום משהו – זה לא היה קשור למה שאמרה באותו רגע, אלא גלגלי המוח שהמשיכו לעבוד מעצמם. "היתה לי עכשיו תובנה כזאת. אבל זה מסוג התובנות הפסיכולוגיסטיות שאפשר לשקוע בהן עד אינסוף...אולי עדיף לא להכנס לזה? בכל אופן אני הבנתי שהצד שרוצה להיות בבית מקושר אצלי לאמא שלי, שהיתה הפרזיטית בבית. והצד של לעבוד (לא יכולתי למצוא בתוכי כמעט שום רצון אמיתי לעבוד בחברת הביטוח, רק פחד מהלא לעבוד) מקושר אצלי לאבא שלי, שייצג בילדות המכריעה את הקיבוץ, את הערכים. ואני התביישתי באמא שלי, בגלל שהיא נלחמה להשיג את שעות הכתיבה שלה על חשבון העבודה, וכל החיים שלה היא למדה באוניברסיטה. אני לא חושב שהיתה שנה אחת שהיא לא למדה באונ'. אמנם היא היתה מזכירת קיבוץ ואבא שלי באותם זמנים לא (מתוך איזה סרוב משונה, אבל מהותי לו, להבנה עמוקה של מי שהוא), אבל זה לא ערער את תחושת הבושה בה. את התחושה שאני נושא עמי את הגנים המביישים האלה. וגם הכתיבה קשורה אליה- הנה אני רוצה לא לעבוד, להיות פרזיט, בדיוק בגלל אותה כתיבה. אותה כתיבה שהיא כל כך נכשלה בה, הן ככתיבה והן מבחינה רוחנית, כלומר שהתוצאות של הפרסום, או חוסר התוצאות – האדישות המוחלטת בה התקבלו ספריה, בתוספת מבוכה וביקורת מבני המשפחה שכן קראו אותם – הותירו אותה מרירה ומתוסכלת.  

ועם זאת, כמה ניגודים! שכן מצד אחד נראה לי כאילו לשבת בבית ולכתוב זו פרזיטיות, למצוץ את לשדה של החֵברה, לחגוג על האגו והמגלומניה והנרקיסיזם.    ויחד עם זאת, נראה לי גם ההפך המוחלט, כאילו לנסות ולכתוב זו נתינה גדולה ותובענית, הרבה יותר מישיבה בחברת הביטוח שתעשיר רק את כיסי, ולא תתרום דבר לעולם." כמובן שזו גרסה משוכללת של דברי.

הטיפול עצמו יצא קצר. היא עבדה על החזה, והמשכנו לדבר. שאלתי אותה "למה את עובדת שם? זה המקום שאני הכי פחות אוהב שנוגעים בו" היא אמרה שזה מקום שקשור לרצון. שאני אוכל לדעת יותר טוב מה הרצון שלי.

"הרצון..." אמרתי בביטול מעורב בכעס. הרי הבודהיזם נגד הרצון. דיברנו על זה כבר הרבה פעמים, תמיד הקונפליקט הזה שם. בכל זאת אני ממשיך לבוא, למרות הרצון ולמרות ימים כמו אלו שבהם דבריה נשמעים לי קלושים וכמעט שטותיים. והיא היועצת היחידה.  אבל הכי מעניין שכמעט תמיד, גם בימים כמו אתמול, אני יוצא משם עם תובנות, או לפחות בהיי.

 

איך הגעתי למצב שיש הכרעה דרמטית שכזאת?  הרי אני נגד הכרעות דרמטיות, טוען שאין באמת מצבים כאלה של אינחזור, שמצבים כאלה הם תוצאה של תפישת  חיים לא מפותחת.

 

00:57  השתכרתי משתי בירות חינם בקוקטייל מפואר יחסית (לאיזו סדרה בטלויזיה, הוט, היו שם מצלמות גדולות ואנשים יפים), באפטר סרט, כלומר אסופת סרטי אנימציה קצרים – מעולה ומאתגר ומתיש. [שתי אחיות (?) סיניות (?), מדאם טוטלי פוטלי, פטר והזאב (זוכה האוסקר), קמרה אובסקורה (מה רואה עיוור?), ועוד] האמריקאי החשוב שארגן את כל זה, איש עם שער לבן ועור ורוד, שופע בריאות מנטלית ופיזית,  הפציר באנשים לכתוב לו משוב באימייל על הסרטים, כדי שהוא יעביר את זה ליוצרי הסרטים, זה נותן להם השראה. אחרי ההקרנה חיפשתי אחרי הדפים שחילק (הגעתי כמובן באיחור מדי) ובחיפושי אף עליתי למעלה, עם חאוויר, and there he was, the american, עונה לשאלות האנשים, כולו רצון טוב, וכששאלתי אותו בביישנות על הדפים, הוא מיהר לחפש בכל כיסיו, ומשלא מצא נתן לי כרטיס ביקור והפציר בי לכתוב לו. יחדיו ירדנו במעלית למטה. למטה, בקוקטייל,  קרא לנו שוב, ונתן לי איזה פלאייר.  הוא שאל אם אנחנו מהתחום, והודינו שלא. הוא אמר מייד – "אם כך, אתם חייבים לקנות את הדי וי די! הם הרבה יותר טובים ממה שראיתם היום פה"!  לעומת זאת, הישראלי שליווה אותו אמר לנו בעברית:  אם אתם לא מהתחום, מה אתם עושים פה בכלל?!  איזה הבדל בגישה! וכמה אופייני לישראלים "הנחמדים", "הדוגרי".  

אז מה שרציתי להגיד זה שאני במצב רוח מעולה, כרגע.

ונראה לי שהחלטתי לחלוטין. אני הולך להגיד להם מחר [כלומר היום] "מצטער, אני לא אגיע לחתום על החוזה. אני רוצה לשבת בבית חצי שנה, ולנסות לכתוב קצת. לתת לעצמי את הכבוד הראוי לי, גם אם בבודהיזם אנחנו נגד העצמי ונגד מימוש עצמי. בכל זאת, לא מדובר בכזו דרמה. כולו לשבת בבית ולקבל דמי אבטלה שיכסו את ההוצאות פחות או יותר. מתישהו בקרוב, אנחנו רוצים כולנו להאמין, יהיו לי ילדים. ואז כבר לא יהיה לי זמן. פרימו לוי שאל פעם: אם לא עכשיו אימתי?".

מצד שני, זה די יסגור על סיכויי לעבוד אי פעם בחברת ביטוח.

מה שמרחיק אותי מקפקא.

 


בקיצור, מה אתם אומרים? להגיד להם את זה? הפולניות או הכתיבה?

הוכרע כבר, בקולה של המגיבה הבודדת.  אני חופשי,  ונשאר רק העניין הקטן הזה של להיות מאושר.

נכתב על ידי , 11/3/2008 05:51   בקטגוריות האנשים האחרים, למה אני ער בשעה כזאת?!מזל שאני לא צריך לקום לעבודה  
45 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של אורי ב-18/4/2008 19:58
 



הייתי בן 22 [חלק 3] - אל מול הג'אקוזי


[חלק 2]


בטיול הראשון שליויתי, הכרתי את יחזקאל.

ביומני כתבתי עליו: "אחד היצורים המוזרים ביותר שפגשתי בגן החיות העירוני הזה". 

היה זה טיול לנגב, בשבת הכי סוערת של החורף. אני הייתי, כמו תמיד, באיחור, מדווש על אופני במעלה יהודה הלוי, בגשם שהרטיב אותי עד לשד עצמותי, כשפדל אחד של האופניים מקולקל, והתיק רובץ כבד על גבי. לקראת סוף יהודה הלוי לא יכולתי עוד, ונטשתי את האופניים.  אילצתי נהג אחד לקחת אותי טרמפ למשטרה ברחוב הרכבת. הייתי לחוץ מאד, ולא ידעתי אם להוציא את הטיול או לא, בגשם הזה.  לכן שמחתי לראות את פרצופו של יחזקאל, שהכרתי מהחברה להגנת הטבע. יחזקאל היה ג'ינג'י שעל פדחתו המנומשת נותרה רק רעמת שיער צהובה אדומה בצדעיים. הוא היה הג'ינג'י המנומש ביותר שראיתי מעודי. וכדרך ג'ינג'ים מסוימים, זה רק תרם ל"כיעורו".  "פרצופו  מקריח ורשע" אני כותב ביומן "אבל הוא התגלה כאדם לבבי, אולי לבבי מדי".   הוא היה כבן 50, מעובדי החברה להגנת הטבע בתפקיד לא אידאולוגי.   בטיול זה, טיול  פו"פ (פנויים פנויות) לבורות לוץ, קשר עימי יחזקאל ידידות: "מהרגע הראשון הוא פשוט חיזר אחרי, מציע לי הצעות מביכות בנדיבותן".   



מחלון בית הספר לקולנוע

(כל טיול של החלה"ט היה מסווג לקטגוריה מסוימת, אותה סימן בחוברת אייקון רבוע קטן, סילואט בשחור לבן: זוג משלב ידיים לפו"פ, דמות מבוגרת אוחזת בשתי דמויות קטנות לטיולי משפחות, ג'יפ לטיולי הג'יפים, 12+ לטיולי "שתים עשרה פלוס",  ראש מחייך חיוך גדול ל"ראש צעיר", איש מטפס בהר למיטיבי לכת, עם סימן + למיטיבי לכת פלוס, אלו שלא תמיד היו חוזרים כולם מטיוליהם ההרפתקנים, בהנהגת שייקה הקשיש או אברשה שועל המדבריות – טיולים בהם לא פעם מטיילים חסרי מזל נפלו לתהומות או התייבשו עד מוות. ביליתי שעות מול חוברת הטיולים, מנסה להחליט לאיזה מהטיולים אנסה להתלוות).

כשגילה יחזקאל שהאכסניה בה לנתי קרובה למקום מגוריו, הציע להקפיץ אותי באוטו שלו, והפציר בי לבוא לבקרו, כבר מייד אחרי הטיול, שאוכל להתרחץ בשלווה ולשתות משהו חם.  סירבתי, משום שספונטניות מעולם לא היתה ממעלותי, אבל לקחתי ממנו את הטלפון. 

מכאן והלאה מצאתי אותו בדרך כלל בטיול אותו בחרתי ללוות, ותמיד ביקש שאבוא אליו.  בסופו של דבר נעניתי להפצרותיו. אני כמעט תמיד נענה להפצרות. וגם: הייתי חדש בעיר, והנה מישהו מבוגר, שיודע  דבר או שניים על העיר הזאת, משתוקק כל כך לחברתי. בני גילי היו בדרך כלל כל כך מבולבלים, ממש כמוני.   למה בעצם אני חש צורך להצטדק ולהסביר מדוע באתי לדירה של מישהו שהזמין אותי אליו?

"כשירדתי באכסניה [מהאוטו שלו] אמרתי שאני לא אוכל לבוא אליו הערב (באמת חשבתי שאלך לישון). אחר כך התחרטתי ואמרתי לעצמי, למה לא, לעזאזל, אולי הוא סתם מתלהב מזה שאני קיבוצניק חדש ואובד עצות בעיר".

כך או כך, מצאתי עצמי בדירתו, דירת שני חדרים, מאובזרת היטב, באחד הרחובות הקטנים שמאחורי כיכר מילנו. הוא הצטער שלא הבאתי כביסה, אחרי ששוב ושוב אמר לי שהוא ישמח לעזור לי בנושא זה.  תבין, אמר לי, גם אני באתי מהקיבוץ לפני שתים עשרה שנים, אני יודע איך זה להיות חדש בעיר, שהכל כאן כל כך שונה מהקיבוץ. המשפט הזה דיבר אלי, הרבה יותר מכל הצעותיו למזון, אמפטיה וכביסה.  נכון שהייתי צריך מישהו שיעזור לי, שיעשה לי חביתה למשל, שיעשה לי כביסה אפילו.  אבל מאז ומתמיד נרתעתי מיחס אימהי. השנים בקיבוץ עברו עלי בניסיון להראות עד כמה חזק ובלתי  תלוי בהורי או במישהו אחר אני יכול להיות. ולמרות שדווקא פה בעיר יחס אימהי יכל לעזור לכאורה, הגבתי אליו תמיד בעוינות ורתיעה, כאשר הוצע.  אבל לא כך האנלוגיה שעשה בין מצבי למצבו. כביכול הוא היה האח הגדול מהקיבוץ שעוזר לי, לא מתוך רחמים, אלא מתוך שיודע מגופו שלו את מצוקות בן הכפר הבא לעיר הגדולה.   

בעיני היתה דירתו מפוארת, והוא עצמו "טיפוס מפוקפק, אחד שעבד בכל העבודות האפשריות בקיבוץ, רובן מחוץ לקיבוץ [מה שנחשב בעיני הקיבוצניק שהייתי לתו מפוקפק נוסף], וטוען שאת הבית המפואר שלו, הכולל ג'קוזי, קנה מכספי הפיצויים מהם לא הסכים לוותר על גרוש, אחרי 20 שנות חברות בקיבוץ" [וזה היה חטא נוראי בעיני – עצם החוצפה לדרוש את כספי הפיצויים, בזמן משבר כלכלי וחברתי שכזה] עוד אני ממשיך ומונה את חטאיו "והמכונית המפוארת לא פחות? פטורה ממסים, כי הוא נכה מלחמה, והיה שנה בארצות הברית בטיפולים, כשהיה חבר קיבוץ כמובן, ומלבד זה הוא עושה פיזיותרפיה פעמיים בשבוע, שוחה ועושה חדר כושר – ועם כל זה הוא שמנמן, שלא לאמר שמן" .         וברקע, מוצנעות, לא מוזכרות אלא כדרך אגב , היו צרותיו שלו – בדידותו, ואיזו ערבות שחתם לחבר, שהרסה את חייו, כשיום בהיר אחד המעקלים הופיעו אצלו בבית ולקחו הכל, למרות שלא הוא היה חייב את הכסף.  עכשיו נראה היה בהתאוששות, הבית שוב היה מלא במכשירים חשמליים לבנים ורהיטים חדשים.   

בעברו היה מנהל חנות של אחת מהוצאות הספרים, "וזה אולי מה שהכריע בסוף כשהעזתי לבוא אליו, בערב של אותו יום שבת.  זה, והצעתו שאכבס דברים אצלו. בכלל [אני ממשיך ברצף מבלי להסביר את הסתירה שהמשפט יוצר כפי שתראו] , הנדיבות שלו עשתה מייד אותי מוטרד(alarmed). אבל בסוף יצאתי מביתו חי, למרות שנאלצתי לשמוע כמה הצעות מגונות, כגון שאעבור לשבת בכורסה הקרובה יותר, ושאבוא פעם לג'קוזי ואנסה אותו. זה האחרון נאמר כששנינו ניצבים נפעמים נוכח הג'קוזי, כל אחד מסיבותיו שלו  (אני בגלל שסוף סוף יצא לי  לראות מה זה ג'קוזי). אבל נראה לי שהוא עדִין מכדי לנסות לשכב איתי אם אני לא רוצה ".  







אני חושב שהייתי אצלו רק פעמיים.  ובפעם השניה חלה ההתפוצצות הצפויה. הוא הציע לי במפגיע שאתרחץ אצלו, בג'אקוזי המפורסם. התלבטתי, וסרבתי.  אחר כך הוא רצה להכין לי תה. אחר כך רצה לעשות לי מסאג'. בא אלי מאחור בזמן שישבתי בכורסא. לא ידעתי מה לעשות. הייתי משותק ממבוכה. לא רציתי לפגוע בו. לא הייתי רגיל להיות במקום הזה של הנחשק, המחוזר. אני לא זוכר אם נגע בכתפי או לא.  לא זוכר אם קמתי ממקומי, אם ביקשתי שיפסיק, אם בכלל התחיל.      אני זוכר שהוא אמר לי בחיוך, שכוון להיות לועג, אבל היה פגוע, "אוי איתי איתי ,  אתה לא יודע מה אתה באמת רוצה".  כלומר, רצה לאמר, ואני הבנתי זאת היטב, שאני רוצה לשכב עם גבר, אבל מסרב לדעת זאת בגלל שאני פוחד.  זה הרגיז אותי. על סמך מה אמר זאת? הרי בטיולים ראה אותי הולך חבוק עם אֶלַה, מפלרטט עם אחרות (המלווה תמיד היה דמות נחשקת, כנראה בגלל שהיה היחידי עם כלי נשק). כעסתי עכשיו, וגם לא היה לי ספק שהוא לא מעונין שאמשיך לבוא, ושהאמפטיה שהציע לי היתה אינטרסנטית ובאה מתוך ציפיות לא ראליות. גם אילו הכיוון ההומוסקסואלי היה מושך אותי, ודאי שלא הייתי בוחר ביחזקאל כמושא תשוקותי. 

יותר לא דיברנו, למעט ברכת שלום נבוכה וחפוזה, כשנתקלתי בו בחלה"ט.


[חלק 3 מתוך 5]


הירח והבן - אנימציה תעודית.

נכתב על ידי , 4/3/2008 21:49   בקטגוריות האנשים האחרים  
33 תגובות   הצג תגובות    הוסף תגובה   הוסף הפניה   קישור ישיר   שתף   המלץ   הצע ציטוט
תגובה אחרונה של איתי() ב-29/4/2008 16:28
 





66,382
הבלוג משוייך לקטגוריות: סיפורים , שירה , צילום
© הזכויות לתכנים בעמוד זה שייכות לjerom_k אלא אם צויין אחרת
האחריות לתכנים בעמוד זה חלה על jerom_k ועליו/ה בלבד
כל הזכויות שמורות 2024 © עמותת ישראבלוג (ע"ר)