ובתהום רבה סקרתי, והחרשתי, והרהרתי –
הרהורים שפה בן-חלד מעולם עוד לא הרהר.
אפלה – ולא נאורה ; דומיה – ולא נעורה ;
ופתאום השם "לנורה" את שלות הליל נקר.
את השם אני לחשתי : הד באופל התנער –
הד באופל, לא יותר.
וחזרתי דום לשבת, ולבבי אכל-להבת –
ופתאום שנה הדפק, אך כעת מצד אחר.
אז אמרתי : "זה הרוח מנדנד תריס פתוח –
על הקיר מקיש הלוח : סוד הכשף מתברר.
חלוני אפתח אביטה, והכשף יתברר –
זה הרוח, לא יותר."
הרימותי את מסגרת החלון – וגדל-תפארת
בא עורב ישיש כנצח – בא גבוה וקודר,
בא יהיר כלורד בריטני, בקידה לא ברכני,
והמריא לו זכורני, לתבנית תחת-הנר –
לתבנית של ראש אתונה על קירי באור הנר –
שמה נח – ולא יותר.
בעינים בו דבקתי ומתוך עצבי שחקתי –
על גאות פניו שחקתי והתלתי בו לאמר :
"כרבלתו מקצת נקרחת, אך לבו הוא לב אל-פחד,
אלופי מעמק שחת בו הליל שליט ישור !
מה שמך בין שרי-תפת, שם, באופל גיא עכור ?"
ויקרא : "אל עד-אין-דור."
כה אמר – ברור שמעתי, ותמוה לו תמהתי,
אם-כי טעם לא הבנתי – לא יכולתי עוד לפתור :
מי שמע כי בוא תבאנה כנפי-טרף תוך-מעונה ?
מי על סמל ראש אתונה, כה בליל, חזה ציפור –
עוף מוזר, קודר כחושך, עז-מראה, קדמון, שחור
ונקרא "אל עד-אין-דור" ?
אך לא זע, לא ראש הניע, ואחרת לא הביע –
כי אולי בזאת לבהו נשתפך עד המקור.
נח קפוא על האנדרטא – ולחשתי : "למה באת ?
כי מחר מבית-צרתה עוף תעוף אל אור ודרור –
כתקוות, כאח ורע, נוס תנוס אל אור ודרור".
הוא קרא : "אל עד-אין-דור".
נזדעזעתי – כי הפעם בא אמרהו אמר-טעם –
ואמרתי : "בעליך למדך ביום מצור –
איזה דך נואש מסבר, מעונה יגון ושבר,
שצמא שלות הקבר ופרש מגיל ואור –
שחדל שירי תוחלת, עד היו למזמור
המילים "אל עד-אין-דור".
בעינים בו דבקתי ומתוך עצבי שחקתי,
וכסא סגול כוננתי מול הנר והציפור,
ונשענתי, נלאה-רוח, לקטיפת כריו לנוח,
והוספתי דום לשוח עם נפשי, צמא לפתור –
מה ניבא לי האורח המוזר והשחור
בקריאת "אל עד-אין-דור" ?
דום חקרתי והרהרתי, דום בזיו עיניו סקרתי ;
מבטו לעמקי-נפש חדרני עד לבעור.
חזיונות ללא הביע ... דמיונות ללא הגיע ...
על כסאי לאט הרתיע נר השמן גלי-אור –
הוי, א ו ת ה על כר המשי הסגול בגלי-אור
לא אראה – אל עד-אין-דור ...
הס ! מה זה ? הקטורת ריח ? הד כנפי אראל פורח ?
רחשן אזני מרגשת, אם עיני סגי-נהור !
"לא נדני אל עדנה – זה צירו מביא לי הנה
כוס מרגוע – תן-נא, תן-נא, כי ארוה ובל אזכור –
תן למחות זכון לנורה – תן לשכוח ולשכור ! "
סח העוף : " אל עד-אין-דור".
"עוף-כנף או שר-של-מטה, כנביא עונה לי אתה !
ויהי-מי שהטילך, אם סופה או צר שחור, -
כי-על-כן נדחת הנה – לנוותי שסר ממנה
גיל ואושר, ויכסנה ליל-צלמוות, - בי אמור :
היפרח צרי הישע ? האמצא את הר-המור ? "
ויקרא : "אל עד-אין-דור" .
"עוף-כנף או שר-של-מטה, מעני נביא נתת !
נא חנני, והודע-נא ללבי רווי ממרור,
אם מקבר אעבורה אל גן-עדן, המסתורה
בו תופיע לי לנורה, בת-אלמות, עלמת-אור –
אם אראנה ברקיע מזהירה בנזר-אור ? "
ויקרא : " אל עד-אין-דור ".
"צא ולך, שטן !" רעמתי בחרון אפי, וקמתי –
"שוב לסער, שוב לתופת – שם יאה לך מדור !
אל תשאיר נוצה שמתה – אות לשקר זו נבאת !
אל ביתי פרצת פתע והבאת בו מגור –
אל תפריע, צא, עזבני ערירי בדמי ודרור ! "
ויקרא : " אל עד-אין-דור ".
ונשאר, נשאר נטוע – לא ינוע, לא יזוע,
לא יסור מראש אתונה ולנצח לא ימור ;
ומבט עיניו מביע חלומות שטן מריע,
והנר אותו מגיה ומרתיע צל שחור ;
ונפשי לאור וחופש מהכתם השחור
לא תקום – אל עד-אין-דור !